huohotinputki jäätyi??

VIHTONEN JARMO 19.02.2010 17:07

detfles heitti öljyt pihalle mitähän vahinkoa voi tulla todennäköisesti huohotinputki jäätyi

JANHONEN MATTI 19.02.2010 17:27

Vahinkojen määrää on hyvin vaikea arvoida antamiesi tietojen perustella. Paljolti riippuu siitä kuinka aikaisessa vaiheessa huomasit öljyn ulostulon eli kuinka kauan ajoit kuivalla tai lähes kuivalla koneella ja toisaalta siitä mistä öljyt tuli ulos.

KAUPPI ERKKI 19.02.2010 18:22

Laakeriliuskat siinä ensiksi vaurioituu sitten turbo ja nokka-akseli mutta jos auto vielä käy niin käyntiääni on yleensä naputtava jos vaurio on tapahtunut mutta jos ei mitään ylimääräistä ääntä kuulu niin ehkä vahinkoa ei vielä ehtinyt tapahtua.

LINDROOS LAURI 19.02.2010 21:22

Joka armas talvi sama sattuu sadoille autoille. Jos vian heti huomaa, saattaa selvitä sulatushommilla, uusilla öljyillä ja konetilan pesulla. Pääsäännön mukaan isoa ongelmaa ei ole, ellei öljyvalo palanut kauaa. Vaurio syntyy kun "kuivalla" koneella ajaa. Toivottavasti selvisit säikähdyksellä. Vian aiheuttaja kannattaa poistaa, eli mahdollinen vastus ja viiman suojaus kuntoon. Jatkoa ajatellen keulaakin umpeen sopivasti - (ja suojat keväällä pois).

VIHTONEN JARMO 11.03.2010 15:15

nyt on korjattu oli huohotinputki jäätynyt pullautti kampiakselin ja nokkaakselin stefat ulos vaihdettiin molemmat stefat ja tehtiin samalla nokkahihnan ja pyörien uusiminen maksoi 630 euroo akaan citkassa

JANHONEN MATTI 11.03.2010 16:03

Tuo on se tavallinen tarina. Paine tule sieltä mistä se helpoiten pääseen ja stefat sieltä ylensä ekana lähtee. Jos sinua yhtään lohduttaa niin kerron, että pääsit aika halvalla.

KÄRKI KAARLO 11.03.2010 16:53

niin voi käydä. mie laitatin maahantuonti huollossa huohottimen lämmityksen. se laitetiin niin, että jäähdytys nesteen paluuputki tuli huohotin letkuun kiinni.siis viereen ja solukumieristeellä vielä yhteen.joihinkin laitetaan vastus joka lämmittää. mutta niissä on se huono puoli. jos vastus menee rikki niin sitä ei tiedä. ,ennen kuin jäätyy. huohotin lämmitin laitetaan vasta suomessa, ei italiassa=) @ kk.

HAKALA VESA 11.03.2010 17:20

Soommoro!

Vieläkös tää huohotin jäätymis ongelma on tässä uudemmassa alustassa?

KAUPPI ERKKI 11.03.2010 17:36

Joo aika halpa remontti jos kampiakselin kytkimen puoleinen stefakin vaihdettiin koska se vaatii jo vaihteistonkin irrotuksen.

KOIVUPURO PEKKA 11.03.2010 17:52

Hyvä tuuri kävi kun ei mitään kummempaa rikkonut! Ainakin näissä uudemmissa Ducatoissa on nuo stefat sellaiset , että päästävät paineen ulos, eikä moottori ala käymään tuolla moottoriöljyllä kuten oli vanhemmissa malleissa! Niissähän se sammuttaminen olikin ongelma, koska kone yleensä huusi niin pitkään kuin öljyä riitti ja tosi korkeilla kierroksilla ja lopputuloksena oli yleeensä täystuho! Nyt ehdottomasti MOOTTORIN POHJALEVY paikoilleen, huohottimen ERISTÄMINEN ja LÄMMITYS kuntoon sekä MASKI PEITTOON aina kun pakkasta enemmän kuin -5 astetta! Myös huohotin järjestelmän eli sen putken ja varsinkin sen kulmakappaleen puhdistus silloin tällöin tuosta vetisestä öljysotkusta auttaa kummasti !

HAAPANEN TIMO 11.03.2010 20:00

Tuo Kaarlon mainitsema huohotinlämmitys on hyvä. Kyseesä on sylinterinkannesta lähtevä pikkuletku, joka lirittää aina auton käydessä moottorinlämpöistä vettä paisuntasäiliöön. Tähän letkuun jatkopala kiertämään huohotin. Ei maksa paljoa, ja toimii aina. @timppa

TERVO JARI 11.03.2010 21:44

Kopio:

Tuo Kaarlon mainitsema huohotinlämmitys on hyvä. Kyseesä on sylinterinkannesta lähtevä pikkuletku, joka lirittää aina auton käydessä moottorinlämpöistä vettä paisuntasäiliöön. Tähän letkuun jatkopala kiertämään huohotin. Ei maksa paljoa, ja toimii aina.

Kopio loppu.

Tuon version toteutin omassa as-autossani, n. 10mm letku "saattelee" huohotinputken "isolle letkulle" ja tulee toista puolta takas, nippusiteillä kiinni huohotinletkun molemminpuolin, helpponakki, toimii aina silloin kun "moottorikin" . . . ;-)))

Termostaatilta paisunta-astialle menevä letku kierrätetään tuolla kertomallani tavalla, voin laittaa asennuksesta kuviakin jos joku kaipaa, kyseessä 2.5 TDI Viiu ja vuosimalli 1998.

Jari

LINDROOS LAURI 11.03.2010 21:58

Onneksi olkoon, kohtuullisen vähällä pääsit vaikka kaikki poismenevä raha kirvelee... Tarinaa samasta myös edellä: "Pakkasvika - öljyt pihalle. 20.2. klo 11:13" (joku fiksumpi osaa laittaa linkin...)

Seuraava ongelma on ne nokalle jääneet maskinsuojat. Monella näkyy olevan koko keula tukossa vaikka lämpöasteita on jo monta. Kivaa kevättä kaikille ! t. Lauri

SILTAKOSKI SEPPO 12.03.2010 06:10

Voisitko Tervo Jari laittaa sen kuvan tänne katsottavaksi. Kiitos

RIKKOLA ESA 12.03.2010 11:34

Minulla on suunnilleen saman ikäinen auto,jos viitsisit laittaa systeemistäsi kuvia niin vois rakentaa omaan saman systeemin.

TERVO JARI 12.03.2010 17:55

Lähdön tuonne "saattoon" otin tuolta paisunta-astialta, tuolta termostaatin tyköä otto olisi miltei vaatinut jäähdytys nesteen pois laskemista mutta tuota paisunta-astialla kytkentä kävi nätisti,irroitus "y-haaralta" ja muovinen 90 asteen kulma ja pari klemmaria ja "saattoputki" kun palajaa paisunta-astialle kytkin sen siihen "y-haaraan" takaisin.

Nyt termostaatilta tuleva "litku" käy lenkin kiertämässä huohotinputken sivua ja päätepisteessä se kiertää sen ISONilmakanavan ja palajaa huohotinputken toista laitaa takas paisunta-astialle.

Glykoliputken puristin kiinni lukkopihdeillä siksi aikaa kun tein kytkennät, jos olisin irroittanut glykoliputken tuolta termostaatin puolipäästä klemmari liitoksesta, en olisi voinut hyödyntää putken puritus "sulkijaa" ( lukkopihtejä) vaan olisin joutunut tyhjentään jäähdytysjärjestelmää jotta kytkentä olisi onnistunut ilman suurempaa glykolin maahan valumista.

Voishan tuon eristää vielä, tai kiertää alumiiniteippiä päälle, ( alu teippi säteilisi lämpöä takas "sisäänpäin" )

Jari

HAAPANEN TIMO 12.03.2010 18:08

Voisi tehdä myös ilman Y-haaraa. Letku irti paisuntasäiliöstä, siihen jatkoholkki ja jatkoletku kiertämään huohottimen, sitten sama jatkoletku takaisin paisuntasäiliöön.

Kuinka vain, aina toimii. @timppa

TERVO JARI 12.03.2010 18:43

mutta kun tuo Y-haara oli jo, ei tullut katottua mihin toi toinen putki menee . . .

Mutta tosiaankin tuo Y-haara oli jo ennestään joten ei tarvinnut ton kummempia kytkentöjä, ilman tuota 90 asteen kulmaakin olis pärjännyt, olis lyhentänyt putkia ja käyttänyt suoraa jatkoa, mutta kun "hyllyssä" ei ollut suoraa jatkoa vaan oli 90 asteen "jatko" käytin sitä ja eipä tarvinnut katkoa putkia, kytkentäaika oli sitäkin aikaa lyhyempi . . . ;-)))

Kuvassa näkyy tuo vanhempi "harmahtava" letku joka lähtee Y-haaralta, se oli jo ennestään ja huohotinputken lämmitysputken kytkin vain tuohon toisen Y-haaraan "Wäliin" . . .

Semmottii . . .

KÄRKI KAARLO 14.03.2010 11:07

tässä kuva huohotin putken eristyksestä, joka myös kannattaa tehhä.jäähdystys nesteen letku kulkee sisällä.pekan mainitsema puhdistus kannatta tehhä kesällä.@ kk.

KOMULAINEN MIKKO 16.03.2010 12:04

Terve

Tietääkö kukaan missä tuommoisen lämmittimen asentamisen vois tehdä Oulun seudulla ja mahdollinen hinta-arvio?

-Mikko

TERVO JARI 16.03.2010 17:27

tarkoitatko tuota "versiota" josta kuvat laitoin ?

Tuon tekee vaikka parkkipaikalla . . .

Ja hintaa kertyy n. 10 euroo . . . 2-3 m vahvistettua kumiletkua ( esim. bensaletku ) letkujatko muutama klemmari . . . Tietenki riippuu mistä ostaa . . .

Mutta sähköinen versio on sitten "erijuttu" . . .

Jari

KOMULAINEN MIKKO 16.03.2010 20:13

Moro

Voishan tuon tietenkin koittaa näpertää itekki. Pittääpä hommata letkua ja liitin.

KAAKKOLAHTI ANITA 16.03.2010 21:09

Taitaa "Pösössä" olla vähän eri tavalla toi huohotin putki kun en oikein nää koko putkea???kulkee kaketi jossain oudossa paikassa.Tarkistelen keväämällä misä kulkee putki.

ASIKAINEN MATTI 18.03.2010 11:32

Eikös tämä huohottimen lämmitys kuulu Fiatin ilmaiskampanjana tehtäviin töihin. Minulle on ainakin maahantulohuollossa v. 2008 laitettu vesikiertolämmitys huohottimeen ja ensi viikolla olen menossa kampanjana tehtävään sähköisen lämmityksen asennukseen.

UUSIKYLÄ PENTTI 18.03.2010 15:31

Onko tämä huohotin ongelma myös uusissa Fiiuissa?

ASIKAINEN AKU 18.03.2010 16:00

09 mallisessa Ducatossa lämmitin ja eristys on tehty jo tehtaalla.

HAKALA VESA 21.03.2010 17:50

Soommoro!

Onko tätä huohottimen jäätymis ongelmaa Renuissa jotka tuotu käytettynä ulkomailta? Eli onko niihin tehty jotain lämmityksiä Suomessa uutena?

HELLSTRÖM TESMA 23.03.2010 16:33

-Miksi autoosi pitää laittaa sähköinen lämmitys huohotinputkeen ? Niissähän on ollut paljon ongelmia. Vesikiertoinen lämmitys on paljon varmempi, ei polta sulaketta, joka joissakin tapauksissa on myös pysäyttänyt koko auton.

PALIN MATTI 23.03.2010 16:57

Huom! Vesikiertolämmitys alkaa toimimaan vasta, kun neste on lämminnyt, eli Fiiatisa n. puolen tunnin kuluttua.

Sähkölämmitys alkaa toimimaan heti, kun virta kytketään päälle.

TERVO JARI 23.03.2010 17:15

se rööri heti jääjy ?

Vai kuhunka ?

Jari

Ps. Tuo letku josta tuo kierto on otettu lähteepi termostaatilta joten taitaapi lämmetä meleko pian . . .

HAAPANEN TIMO 23.03.2010 17:20

Meinaatko Matti huohotinputken jäätyvän umpeen itekseen yön aikana. Lämmin moottori on sen viimeiseksi töikseen edellisen ajon päätteeksi sulattanut. @timppa

PITKÄAHO JUKKA 23.03.2010 18:06

miksi pitää ostaa auto keskentekosena ja suunnitella ja rakentaa valmiiksi.

TERVO JARI 23.03.2010 18:17

niin harrastusta piisaa ? ?

Met ku asutaan täällä pohojolassa ja tekijät miltei päiväntasaajalla, ja pääosin käyttäjät siellä missä valmistajatkin, siinä se "yhtälö" on . . .

Viesti on pikkuhiljaa mennyt valmistajille sinne "etelään" ja nyt alkaa olemaan uusissa vakiona nut tarvittavat "vermeet", vanhempiin ne joudutaan rakenteleen tavalla jos toisella jälkikäteen . . .

Siinä se koko totuus . . .

Mietippä sitä . . .

Jari

PALIN MATTI 23.03.2010 18:18

Ainakin 2,8:n vaiva on se, että huohotinputkessa ei ole laskua moottoriin päin, jolloin sinne sulana kertynyt vesi jäätyy sinne putkeen. Jos putki olisi laskulla koko matkaltaan, ei koko lämmitystä tarvittaisikaan.

Se lämmityskin asennetaan juuri tälle väärään suuntaan laskevalle putkiosuudelle.

OLLIKKALA PENTTI 31.03.2010 13:08

Tuntuu olevan sama ongelma uusissakin fiiuissa ,minulla on vähän yli 2 vuotta vanha ajettu 37000km, 2300 konella ,meille kävi lapinmatkalla viikolla 8 , 51 km rovaniemeltä pohjoiseenpäin pakkasta 31 celssiusta ja vauti 100km/h ,huohotin putki jäätyi turbo hajosi, samalla öljyt lensivät pellolle ja kone leikkasi kiini,ja auto hinauksessa Rovaniemelle kone purettiin seuraavalla viikolla, kuvattiin ja lähetettiin kuvat maahantuojalle/tehtaalle, josta tule 2 viikon päästä tuomio ,että tehdas maksaa uuden tehdaskunnostetun koneen,onneksi, vaikka takuuaika oli ylittynyt reilusti,mutta ongelma on siinä koska uusikone tulee??? wetterinkorjaamolla Rovaniemellä on ainakin 5 autoa vailla pannua!!! joten kyllä uusissakin fiiuissa ropleemia on!!! 1 pannu on tullut muut vartoavat vuoroaan.

KÄRKI KAARLO 01.04.2010 07:41

oliko pentin ducatossa huohotin putken lämmitys asennettu? se on hyvä että tehdas ottaa vastuun. @KK.

OLLIKKALA PENTTI 01.04.2010 11:57

Ei ollut,koska autoni ei ollut Byrnerin virallinen maahantuoja/ piirimyyjä , vaaqn eräs toinen autojen myyjä orkanisatio. Rovaniemellä autokorjaamossa sanottiin,että nämä maahantuovat okanisatiot eivät tlaa / asenna huohottimien esilämmityksiä/yläpuolista eristystä vaan myyvät autoja hälläväliä tunteella. Muuten eivät taida tuntea Suomen kuluttajasuoja lakia. joka määrittää aautomyynnistä seuraavaa, ensisijainen vastuunkantaja autokaupassa on auton myyjä, autonmhaantuoja omine takuineen ovat lisätakuun antajia, auton takuu myyjänkohdalta ei pääty aikaan eikä ajo kilometreihin, vaan auton moottorin ja vaihdelaatikon tulee kestää selkeästi tietyn ajan ja km määrän. "ps" autojen ostaja kannattaa lukea netistä mitä sanotaan autokaupasta kuluttaja suojalaissa.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.