matkailuauton talvi

KARVINEN JUKKA 14.02.2010 00:44

matkailuautoilian talvitarpeet ja pärjääminen pakkasissa ps. toivoopi noviisi kiitos.

KOSKINEN OLLI 14.02.2010 07:15

Onpas laaja kysymys... ; )

... Suurimpana pulmana näen vesijärjestelmän. Makeavesi sekä harmaavesi, sekä täysinäiset juomapullot jäätyvät rikki matkan jälkeen, mikäli niitä ei ole asianmukaisesti hoidettu.

Vesijärjestelmän huolelinen tyhjentäminen jäätymisvahinkojen estämisesksi jokaisen reissun jälkeen on melkoinen savotta. Ensinnäkin on etsiydyttävä paikkaan mihin voi laskea harmaatvedet, eikä raikasvedenkään lasku ajoneuvon alle ole soveliasta julkisella paikalla. Monet ratkaisevat tämän pulman siten ettei vesijärjestelmää täytetä eikä käytetä ollenkaan talviaikaan. Tällöin kemiallisen VC:n huuhtelu suoritetaan irtopullosta.

Käytön jälkeen on tarkastettava ettei jääkappiin, tai muihin varastoihin jää juomapulloja jotka jäätyessään rikkoutuvat.
KOSKELA ERKKI 14.02.2010 09:02

Vesijärjestelmä on todellakin suurin haaste ja ongelma talvella. Olen toiminut kuten aiempi kirjoittaja jo esitti, että talveksi tyhjennän vesijärjestelmän huolella. Minulla on muutama kanisteri vettä matkassa satunnaista leiriytymistä varten, jotta saan kahvit ja ruuat, yleensä kertakäyttöastioista nauttien. Jätevedet sankoon, koska harmaavesisäiliö ei ole lämmitetty.

Vessa on osa vesijärjestelmää. Olen hankkinut Lidlistä edullisen kemsan, joka osoittautuikin Thetfortiksi. Se on helppo käyttää ja tyhjennellä asiallisiin paikkoihin. Kasettivessaakin voisi käyttää, mutta todella vesipullosysteemiä käyttäen.

Pesut taas voi tehdä pesulappua käyttäen, kuten kesälläkin, koska ei se auton vesi kovin moneen suihkuun riittäisikään. Eli kaupoissa on sellaisia pesukintaita, jotka tottuneelle ovat erittäin helppoja käyttää. Nestesaippuaa kostutetulle pesulapulle ja iho puhdistuu. Niitä saa myös karhealla pinnalla, joka hieroo ihoa miellyttävästi. Tietysti pesusieni on toinen vaihtoehto.

Autohan ei sinällään tarvitse mitään erityistä talvivarustelua, sillä samanlaisella ne pullakuskit ja muut suharit ajavat koko talven. Ehkä kuitenkin on syytä muistaa, että se piironki painaa aikas paljon, joten kovin jyrkkiä ylämäkiä liikkeellelähdössä on syytä välttää ja tietysti jokaisella on ketjut matkassa talviaikana tai ainakin jonkinlaista karhennetta, jos nyt sattuisi jäämään kiinni. Lumi kannattaa poistaa katolta säännöllisin väliajoin ja matkan jälkeen tuuletus ja kuivaus on hyvä tehdä silloin kun sisus on lämmin ajon jäljiltä.

Näillä eväillä on pärjäilty niin vaunun kuin as.auton kanssa.

Ei kun hyviä reissuja vaan, nyt alkaa parhaat kelit talviliikunnalle.

PULKKI MARTTI 14.02.2010 10:45

Minkälainen kulkupeli sinulla on? Tieto auttaa neuvomiseen. Onko harmaavesisäiliö lämmitetty/eristetty.Jos on voit käyttää autoa kuten kesälläkin kunhan tyhjennät säiliöt edellämainitusti reissun jälkeen.

KUNNAS TAPANI 14.02.2010 20:09

http://www.karavaanarit.fi/ajankohtaista/etuteltan_puheet/matkailuautot/?x26555=Search&Order=-submit_date&N=100&q=matkailuauto+talvi&nickMid=

Pitkä linkki mutta jospa sen saisi kopypastella paikalleen.

NOUSIAINEN ASKO 15.02.2010 10:21

Meillä on ollut yksi talvikäyttöön sopiva auto vm 1990 LMC 6400. Siinä oli alden pystypannu ja harmaavesisäiliö parivuoteen alla. Mutta eihän sekään ollut täydellinen oli omat hajunsa harmaavesien suhteen joskus. Nykyautoissa on vesisäliöt auton alla ja ei ne ole varmoja talvella jäätymisen suhteen ,siksi emme laita vesiä mukaan kovilla pakkasilla.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.