Kysymyksiä lämmityksestä

AHJOS TIMO 11.02.2010 10:30

Autossani on verho ohjaamon takana. Se pitää edestä tulevan lämmön ohjaamossa, mutta asunto-osaan ei tule lämpöä mistään. Siten autossa voi olla pakkasella kuljettajan lisäksi vain yksi matkustaja. Asunto-osassa on Truma ilmakeskuslämmitys. Pari kertaa kokeilin sen pitämistä päällä ajon aikana, mutta se sammui pian ja tiedän sen olevan vaarallistakin. Kysymykset:

Miten talvimatkailua useamman kuin yhden matkustajan kanssa harrastavat saavat matkustajille lämpöä ajon aikana?

Kuinka integroidulla autolla tarkenee ajaa talvella? Niihinhän ei saa helposti verhoa ohjaamon taakse.

Kuinka nopeasti vesikeskuslämmitys lämmittää sisätilat? Ilmakeskuslämmitys on siitä hyvä, että jos kaupan pihaan pysäköidessään laittaa sen päälle, niin kaupasta tullessa asunto-osassa on jo lämmintä.
SUOMINEN TAUNO 11.02.2010 12:00

Normaalisti Suomen talvikeleissä ei tarvitse pitää asunto-osan lämmitystä päällä ajon aikana. Yleensä teen niin, että kytken asunto-osan lämmityksen päälle leiriydyttäessä ja laitan samalla ikkunpeiton.

Minulla on ollut kaksi autoa (Ducato vm 99 ja Transit 08) ja molemmissa auton lämmityslaite riittää hyvin. Fiatissa tosin maskipeitto oli tarpeen.

Vanhassa Trumaticissa oli tosiaan se ongelma, että tahtoi ajossa sammua. Siihen on tarjolla joitakin tuuliohjaimia. Uudet Trumaticin Combit tuntuvat pelaavan ajossa ongelmitta.

HYTÖNEN RAIMO 11.02.2010 12:18

Mikähän Truman malli mahtaa olla kysymyksessä? Käytännössä kaikki Trumaticin matkailuautoihin asennettavat mallit sopivat käytettäväksi myös ajon aikana, joskin 3002 K voi vaatia lisäasennuksia (uusi piipunhattu ja ilmanottoaukon suojakotelo) toimiakseen kunnolla ajon aikana. Toisaalta se on kaikista toimintavarmin, sillä se toimii pistelämmittimenä siinäkin tapauksessa, että matkailupuolen akku sattuisi tyhjenmään.

Jos laite on asennettu oikein, sen ajonaikaisesta käytöstä ei ole mitään vaaraa. Yleensähän kaikki vaaratilanteet syntyvät a) asennusvirheistä, b) luonnollisesta kulumisesta ja c) käyttövirheestä. Vaarallinen on yleensä vain kaasuvuoto, mutta näitähän ei pitäisi olla, jos ajoneuvon kaasulaitteet koeponnistetaan vuosittain kuten suositus kuuluu.

KOIVUPURO PEKKA 11.02.2010 13:28

Itse aloitin asuntoautoilla liikkumisen ensi kerran joskus 80 luvulla vakituisesti on piironki pihassa ollut -88 vuodesta alkaen , enkä ole arastellut käyttää sitä ympäri vuoden ! Parhaana vaihtoehtona varmasti asuntopuolen lämmitykselle on lämmönvaihdin, niitä saa sekä neste- että ilmalämmitteisiin autoihin eli otetaan moottorista hukkalämpö moottorin nesteellä siirtäen se yleensä asuintilassa sijaitsevaan lämmönvaihtimeen ja jaetaan lämpö asuinpuolen lämmitysjärjestelmää hyväksi käyttäen tasaisesti asunto osalle! Tämä systeemi toimiakseen vaatii toki sen että auton moottorista jää hukkalämpöä eli että koneen lämmöt ovat mittarinkin mukaan normaali lukemisssa! Siihen päästään taas parhaiten asentamalla autoon maskipeitto ja pohjalevy, yksin maskipeitolla ei moottoria pidetä lämpöisenä, jos on vähänkään kylmempi ilma, koska viima jäähdyttävä vaikutus alakautta moottorin laajoja metallikylkiä hipoessaan on raju ja siinä kyllä hukkalämmöt karkaavat! lämmönvaihtimen asentaminen ei ole teknisesti vaikeata ja ainakin aiemmin niitä on valmistanut t:mi Lipsonen ja hinnat ovat olleet aika kohtuulliset verrattuna esim. Alden vastaaviin! Se mitä tulee ajonaikaiseen kaasulämmitykseen niin käsitykseni mukaan se on Suomessa sallittua, eikä lainkaan niin vaarallista kuin äkkipäätään voisi kuvitella. Paineealentimen läpi tulee kaasua aika pieni määrä ja sen syttyminen kolarissa on erittäin harvinaista ja en muista ainoatakaan tapausta jossa näin olisi käynyt! Toki kaasulaitteet tulee tarkistaa säännöllisesti vaikkapa itse käyttäen vahvaa Fairy/vesi liuosta sellaisessa suihkepullossa, joka on yleensä aina mukana satunnaista tarkistelua varten!

Mitä tulee

PALIN MATTI 11.02.2010 15:23

Eikö sitä väliverhoa saa pois siitä paikastaan ajon ajaksi? Sehän se juuri estää sen lämmön leviämisen sinne piirongin asuntopuolella.

Eikä piirongin asuntopuolen lämmittäminen matkan aikana ole mitään vaarallista. Se on ihan normaalia toimintaa näillä meidän leveysasteilla.

AHJOS TIMO 11.02.2010 15:39

"Eikö sitä väliverhoa saa pois siitä paikastaan ajon ajaksi?"

Se verho hankittiin juuri sitä varten, että edes ohjaamossa olisi lämmintä ajon aikana. Ennen sitä ohjaamossakin paleli, kun lämpö karkasi asunto-osaan, mutta ei riittänyt nostamaan lämpötilaa miellyttäväksi ainakaan lyhyillä matkoilla. Fiatin 2.3 litran dieselmoottori ei paljon hukkalämpöä kehitä. Viimasuojat ovat paikallaan, moottoritilan pohjassa on suojalevy ja termostaattiohjattu Webasto toimii usein ajonkin aikana.

KOTILAINEN ISMO 11.02.2010 16:45

Olemme matkailleet asuntoautoilla kesät talvet vuodesta 98. Jokaisessa autossa olemme käyttäneet talviaikaan asunto-osan lämmityslaitetta myös ajossa. Neljässä ensimmäisessa alkoviautossa oli truman lämmitin. Vain ensimmäisen auton vanha peltiseinäinen truma temppuili ajon aikana. C-sarjan uudemmat pannut, joissa pakoputki tulee seinälle, toimivat moitteetta ajonkin aikana. Nykyisessä integroidussa autossa on alden 3010 varustettuna lämmönvaihtimella. Ivecon moottori pysyy myös talvella normaaleissa lämmöissä, eli emme tarvitse kaasupoltinta ollenkaan ja patteriputkissa kiertää kuuma neste ajon aikana. Asuntopuolella pysyy noin 20 asteen lämpö vaikka ulkona olisi pakkasta 20 astetta. En edes osaa kuvitella matkailua talvella niin, että asunto-osa on jäässä, siitähän tulee ihan eskimomeininki mieleen.

JOKINIEMI PETRI 11.02.2010 17:09

jep.asunto osa pitää olla lämmin ajonaikana.mitään väliverhoja en virittele.asunto osaan pitää päästä kätevästi myös ajon aikana.pidä sitä trumaa vaan päällä ajossa.toinen vaihtoehto on et hommaat autoos kalorian lisälämmpärin

SUUMÄKI HEIKKI 11.02.2010 18:15

Tuo ajon aikana asunto-osan kylmyys saa ajatukset, että autossa on melkoinen kylmävuoto jossain . Omassani oli uutena noin sentin rako ohjaamon ja asunto-osan saumassa.Kyllä kävi melkoinen "huju".. Sikafleksiä rakoon ja veto häävisi. hekuli

NIITTYARO TAPANI 12.02.2010 23:27

12v kokemuksella, ainakin Fiatin lämpö riittää sekä ohjaamoon että asunto-osaan. Väliverho vaan pitää ottaa niin auki kuin mahdollista. Minulla on ollut 2 alkovia ja nyt integroitu ja tosiaan kaikki Fiatin pohjalla, ekä oli 2,5l, toinen 2,8l ja nyt on 2,3 litrainen kone.

Alasuojan olen laittanut ja etumaskia hieman tukkinut. Nyt kun ajelen pakkasilla niin lämppäri työntää 55 - 60C lämpöistä ilmaa kun on pieni matka ajettu maantiellä. Ennen kylmänä lähtöä pidän Webastoa noin puolituntia ja ikkunat pysyvät heti auki.

Ainoa paikka joka kylmenee on vessa kun sen ovi on kiinni eikä sinne pääse lämmintä ilmaa.

KOSKINEN OLLI 12.02.2010 23:40

Joo. Ei siinä mitään muuta tarvii kuin käyttää niitä olemassaolevia laitteita. Nappulat kaakkoon, kyllä siitä lämpenee.
Jos ne systeemit ei toimi oikeanlaisella käytöllä, niin sitten pitää etsiä niistä vika.

PALIN MATTI 13.02.2010 08:11

Mie eppäilen, että nyt on Timolla laitteisa jottain vikkaa, ku sillä ei kuulema toimi näin se lämmitys, niiku muila. Ei riitä lämpö studioon asti.

KÄRKI KAARLO 13.02.2010 08:51

kyllä truman pitää pysyä tulilla ajon aikana, ainakin me pidetään sitä päällä näillä pakkasilla. voihan sitä laittaa vielä esim. webasto ilma lämmitimen,hinta noin 850e,olisi hyvä lisä kun ja jos kaasu loppuu, (täytryy härkita).tulí viime viikonloppuna testattuu ecoflexin lattialämmitin, hyvin oli lämmin lattia kun oli muutaman tunnin sähkössä, voi vaikka sukkasillaan tallustaa matolla.@ KK

KÄRKI KAARLO 18.02.2010 09:36

TIMO A. pysyykös se truma päällä ajon aika ? mikä oli vikana ? tuossa vielä reissu kjoiran kuva =)

AHJOS TIMO 18.02.2010 10:35

Kiitos kysymästä. Pidän kaasupullon suljettuna ajon aikana. Se tuntuu turvallisemmalta. Jos Truma olisi ja pysyisi päällä, se lämmittäisi sänkyosaston, WC:n ja keittiön, mutta ruokapöydän seinänpuoleiselle turvavyöpaikalle ei tulisi kuitenkaan lämpöä.

HAAPANEN TIMO 18.02.2010 18:47

Truma kuntoon, ja päälle, niin se on tarkoitettu toimimaan. Mikä lämmittimen tyyppi on? Millaisessa tilanteessa se sammuu?

Oletko tukkinut ohjaamon ovissa olevat, väliseinälliseen pakuun tarkoitetut poistoaukot?

@timppa

SIIRILÄ KARI 18.02.2010 20:48

Lisäksi kannattaa tukkia jos autossasi on. WC:n katossa tuuletusputki, ajon ajaksi ja asuntosan ovi syvennyksen tuuletus ritilä. Näistä käy kova veto vauhdissa. Truman suuttimista kannattaa sulkea takaosassa olevat, niin lämpöä tulee paremmin etupäähän.

AHJOS TIMO 18.02.2010 21:27

Truma on tyyppiä C 3402. Tuskin siinä mitään vikaa on. En ole ajanut kaasulämmitin päällä kuin muutaman kerran joitakin kilometrejä, jonka jälkeen totesin punaisen valon syttyneen eli lämmittimen sammuneen. Siitä tein johtopäätöksen enkä ole sittemmin yrittänytkään.

Ohjaamon ja asunto-osan välissä on oheisissa kuvissa näkyvä omatekoinen 3-osainen helposti avattava verho, joka ei haittaa kulkemista, mutta pitää lämpöä yllättävän hyvin. Siinä on fleecehuopa ommeltuna kahden kankaan väliin. Ohjaamon puolella voi olla esim. + 19 astetta ja asunto-osan puolella + 5 astetta. Ohjaamossa tulee nopeasti vartalon yläosaan hiki, mutta kuljettajankin jaloille puhaltaa toisinaan melko viileää ilmaa riippumatta lämmityslaitteen valintakiekon asennosta. Vieressä istuvan jaloille tulee kylmää ilmaa. Pitäisi varmaankin tehdä se täällä neuvottu kojelaudan sisäinen tukkimisoperaatio, joka on vielä tekemättä, vaikka Ducato on vm. 2005. En ole tukkinut mitään aukkoja sen enempää ovissa kuin WC:n katossakaan.

PALIN MATTI 18.02.2010 22:21

Huomasikko Timo, että tuola tavala sulla on tuo puolidinette käyttökelvoton. Joutuu pöyän etupuolella ruokailevat istuun pakkasesa.

KOSKINEN OLLI 18.02.2010 22:44

Truman käyttöohje on seuraavassa linkissä. Ohjeen lopussa on vlista ja korjausohje tyypillisimmistä pulmista. http://webshop.bonware.com/skin/frontend/default/default/images/kayttoohjeet/C3402+6002.pdf

Jos itse truma on kunnossa, olisiko mahdollista että moottorin käynnistyessä ja/tai latauksen siityessä hupiakkuun, jonkun releen vetäminen katkaisisi sähkön trumaticilta pieneksi hetkeksi...

SIRKIÄ MATTI 18.02.2010 23:22

Kunnossa olevalla C-sarjan Trumalla voi hyvin lämmittää ajon aikana piironkia. Minulla C 6002 on lämmittänyt hyvin ajon aikana koppia. Ilman mitään ongelmia.

VALLIUS MARTTI 19.02.2010 09:07

Tuosta lämmityksestä sen verran että eihän asuntoautot olle niitä kylmäkuljetus autosja vaikka eristettyjä ovakin.On mukavampi reissussa kun on koko koppi lämmin,johan siitä auton omasta lämmitimestä tulee paljon lämmintä että ei Trummale jää montakaan astetta lämmitetäväksi ja on tasaisempi lämpö kokko autossa.Jos ajelee pakasessa niin kyllä auton nurkat ovat kosteita ja kylmiä vielä useita tunteja siitä kun laitaa lämityksen pääle,joten lämmitys pääle niin on mielytävämpi reissata talvis aikaan.""KAASUA MYYDÄÄN EDELEEN""

WILHELMSSON LEIF 19.02.2010 10:28

Timolle Mulla on ollut samanlainen auto kun sulla ja aina ajanut Truuma päällä kovemmilla pakkasilla eikä ongelmia. En muista että olis koskaan sammunut muuta kun kaasun loputtua. Ne oven tuuletus aukot kannattaa teipata kiini mutta wc tuuletus ei ole ongelma autta vaan ilman kiertoa. Samoin ne koelaudan vuodot täytyy hoitaa ja minä penensin jalkatilan lämpö aukkoa kuskin puolelta niin apukuskin jakatila tuli lämimäksi. Kun tulee tarpeeksi lämmin niin Truuman termostaatti sammutta lämön ja taas startta kun kylmenee. Oli hyvä auto ajella talvisin ja yöpyä kun oli tarve mutta talvivarustus on tarpeen termoverhot ainaskin.

AHJOS TIMO 19.02.2010 16:20

Paljon kiitoksia Leifille ja muille hyvistä neuvoista!

HAAPANEN TIMO 19.02.2010 16:28

Vielä niistä ohjaamon ovien poistoaukoista. Niiden tukkiminen on aivan olennainen asia ohjaamon alaosan lämpimyydessä, ja viiden minuutin homma. @timppa

LUOTO KARI 19.02.2010 16:35

Meillä vedet mukana kesät talvet, joten eipä ole pakkasilla muuta vaihtoehtoa kuin pitää asunto-osassa Truma päällä ajon aikana. Eikä ole kertaakaan vielä sammunut. Nimittäin Truma. Viime yönä Varkauden Kuntorannassa -29, alkaa mennä vähän extremen puolelle :-)

KANGASMÄKI REINO 19.02.2010 16:46

Tottakai ajon aikana on lämmitys päällä ajon aikana jos on kylmä. Mutta on muistettava että lämmityslaite ei saa olla päällä, missä on avontulen teko kielletty, esimerkiksi huoltoasemat. Sama koskee jääkaappia jos on kaasulla.

Ainakin Saksassa sitä valvotaankin, jos poliisit sattuvat paikalle, ja näkevät vesihöyryn nousevan lämmittimen pakoputkesta.

AHJOS TIMO 19.02.2010 17:23

Niistä on täällä ollut aiemminkin puhetta ja sen vuoksi aioin jo kerran teipata ne kiinnni, mutta en löytänyt sellaisia autoni ovista. Täytyypä mennä taas tutkimaan niitä ovia. Kuinka suurista aukoista on kysymys ja missä kohdassa ovea ne ovat?

HAAPANEN TIMO 19.02.2010 18:40

Ritilät ovien takaosassa, siis kapeassa osassa joka jää ovipylvään eteen piiloon.

AHJOS TIMO 26.02.2010 19:55

Kiitos neuvoista! Nyt on ritilät teipattu kiinni. Sattuipa vielä kotona olemaan juuri sopivan levyistä hopeanväristä teippiä! Kyllä se jalkatila varmasti tuli vedottomammaksi. Kuitenkin ihmetyttää edelleen: Vaikka lämmityslaitteen valintakiekosta valitsee lämmön ohjautumisen pelkästään jaloille, silti kojelaudan päällä olevista suuttimista puhaltaa kuumaa ilmaa. Siis puhaltaa, jos puhallin on päällä. Jalkatilassa on silloinkin viileämpää.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.