Ford Transitin alustanmuutos

ELOVAARA VEIJO 28.01.2010 15:44

Hei. Caravan 1/2010 lehdessä oli kirjoitus tuolla otsikolla. Minulla on juuri kirjoituksessa mainittu Hobby Van/Ford Transit. Ongelmana minulla on etupyörien sutiminen. Pienikin kaasun painaminen talvikeleillä saa etupyörät sutimaan. Liikkeellelähtö pienestäkin mäestä on vaikeaa juuri tuon sutimisen johdosta. Käytän nastarenkaita jotka ovat hyväkuntoiset.

Palatakseni tuohon otsikkoon, niin kirjoituksessa mainittu firma, joka muutoksen teki kertoo että, muutoksen johdosta auton peräpää nousee noin kolme (3) senttiä ja auton painopiste muuttuu etupyörien hyväksi, jolloin sutimisherkkyys pienenee.

Onko muilla kokemusta? Kannattaako teettää tuo jousien vahvistus ja maksaa noin 1000 euroa?

ps. toinen firma suoittelee lisäämään kierrejouset ja toinen vahvistamaan lehtijousia. Kummat näistä ovat paremmat? - tiedä häntä....

JANHONEN MATTI 28.01.2010 17:10

Tuo transun vääntömomenttikäyrä ei oikein taida soveltua mäkilähtöihin, ei vallankaan liukkaalla tehtäviin.

Tuolla 3 cm peräpään nostolla on marginaalinen merkitys painopisteen siirtymiseen. Toisekseen ne lisäjouset lisää entisestään peräpään painoa ja painoetu etupyörin hyväksi jää syntymättä. Et saa tonnille katetta. Jo pienelläkin lastaamisen muutoksella saat suuremman vaikutuksen aikaiseksi ja ilman kuluja. Toinen ilmainen keino on ennakoiva ajotyyli, jolla pyrit välttämään mäkilähtöjä.

Erityisesti sellainen kuorma on tähän tautiin pahasta, joka on takapyörien takapuolella. Suuri perän ylitys, takatallikuorma ja etuveto on huono yhdistelmä erityisesti talvella. (vipuvaikutus)

Mitä noihin lisäjousiin tulee niin säädettävyydeltään parhaat on ilmajouset. Lisätietoja vaikkapa AL-KO:n nettisivuilta. Ja myyhän niitä mm. Vapaa-jan tarviketalokin.

SILJAMÄKI ANTTI 28.01.2010 21:58

Hei!

Puhuimmekin tänään jo Veijon kanssa puhelimessa asian tiimoilta, mutta ajattelin vielä jakaa tietoa muillekin asiasta kiinnostuneille. Olen jutun kirjoittaja. Sutimiseen liittyen totesin Veijolle, että ei se poistunut tällä muutoksella. Ehkä hieman painoa tuli lisää etupyörille, mutta kyllä se etupää tuntuu edelleen melko kevyeltä, etenkin kun minulla on tavaraa ympäri vuoden takatallissa. Auton perä kyllä nousi muutamia senttejä, mutta ei se tätä ongelmaa kokonaan poistanut.

Itse hain alkujaan parannusta auton huojumiseen ja nyökkimiseen, kas kun olin tottunut Ducaton melko jäykkää alustaan. Tähän sain tällä muutoksella apua.

Jousipajat puhuvat lisäjousen puolesta, moni muu taas tämän tyyppisen ratkaisun puolesta, joka minun autoon tehtiin. Ymmärrän hyvin, että ei ole helppo rasti ratkaista mikä sopii kenellekin.

Ajoin edellisenä viikonloppuna uudella Laikalla ja oli hieman lauhtunut talvikeli. Ja kas, kun vähänkin rivakammin painoi kaasua, niin kyllä suti ja veteli ilkeästi. Nämä härvelit ovat vaan melko kevyitä etupäästään. Ennakoivaa ajosilmää tarvitsee kyllä näissä hommissa melkoisesti, joskus sekään ei auta ja auto on jumissa mäessä :-).

VÄLIAHDE JUSSI 28.01.2010 22:32

VW.ssä kun on kone taka-akselin takapuolella tulee Kafi perässä,kuin junanvaunu,mutta meno ei päätä huimaa ilman turboa (eikä tuu).

JANHONEN MATTI 28.01.2010 23:10

Luin Antti juttusi vasta oman kirjoitukseni jälkeen ja sehän on täyttä asiaa. Kuorman kantamisen tarvitaan lisäjousia ja heilahtelun vaimentamiseen iskunvaimentajia. Itsekin olen joskus tehnyt vastaavan tempun Sprinterin alustalle, jossa oli lyhyt akseliväli ja pitkä takaylitys. Sehän häili ja heilui ennen parannustöitä niin ettei tahtonut käsissä pysyä.

ELOVAARA VEIJO 29.01.2010 21:30

Hei taas.

Olin kuitenkin sen verran kiinnostunut Ford Transit alustan muutoksesta, että ajoin Kaarinassa toimivaan jousipajaan, jossa tarkastettiin autoni takajousitus.

Mittauksessa todettiin Hobby Van matkailuautoni ”makaavan” kuormaamattomanakin takajouset pohjassa. Siis autoni lepäsi pohjaaniskua vaimentavien uretaani vaimentimien varassa. Normaali tilanteessa tässä pitää olla n. 1- 4 cm väli, jotta jouset ja iskarit toimivat oikein.

Jousipajan suosituksesta autooni tehtiin seuraat muutokset: vahvistettiin takajousia PB 18x70x1260 lehdellä laitettiin uudet erikoisiskunvaimentimet Koni 82-2513

Lopputulokseen olen erittäin tyytyväinen.

Takapää nousi noin 3,5 senttiä, joka näkyy auton sivuprofiilissa. Vaikka olenkin jousiremontin jälkeen ajanut vasta noin sata kilometriä, niin olen jo todennut ajo-ominaisuuksien parantuneen merkittävästi. Ajo tuntuu vakaammalta ja jousto takapäässä normaalilta. Parasta oli kuitenkin se, että sutiminen todella väheni selvästi. Tämä johtuu auton asennon korjaantumista ja painopisteen muuttumisesta vetävien pyörien hyväksi.

Nämä kaikki vaikuttavat positiivisesti ajamisen turvallisuuteen.

Suosittelen.

LAHTI ANTTI 29.01.2010 21:42

Varmaankin täällä.

http://www.vuola.fi/index.html?n=10664

ELOVAARA VEIJO 29.01.2010 21:48

Sama paikka.

ps. tuntui asialliselta

LAHTI ANTTI 29.01.2010 21:55

On ollut sitä kauan. Ensi kokemukset sieltä 70-luvulta. Aina on tiedetty mitä pitää tehdä ja tehty asiantuntemuksella.

HAAPANEN TIMO 30.01.2010 10:29

Mun mielestäni lehden jutussa korjattiin transua vähän turhan monimutkaisesti ja kalliisti. Nuo Vuolan, tai Vallilan pajojen jouset toimivat sinällään oikein hyvin.

Itse olen -80 luvulta asti muistaakseni viiteen autoon Vuolalla takajouset korjauttanut.

Ehjät tavalliset iskarit riitävät hyvin. Lisälehden asennus lisää myös jousien välistä kitkapinta-alaa, joka toimii iskunvaimentimena lehtijousipakassa.

Aivan normaali pakuissakin on jouset sopivat tyhjänä ajettaessa, näinhän valtaosa pakuista useimmiten liikkuu.

Uutta pakua koeajettaessa tuntuu auto pehmein jousin mukavalta, se on varmasti mietitty asia. @timppa

LEIVO JUKKA 30.01.2010 11:46

mitenkäs liikkeelle lähtö 2-vaihteella, sukkasillaan sitä muutkin liukkailla, peesaan virtualisesti Janhosen selän takana, iso raha ja onko vastaavuus sitä mitä haluat. Näin välillä jalankulkijan perspektiivistä, liikennevaloita poikkeuksetta lähtevät henkilöautot (revittävät) etupyörät sutii niin maan perusteellisesti. Jos kokeilet ensihätää pakata reissutavaroita eteenpäin. Ja takerrun vielä siihen liikkeelle lähtö, senhän jälkeen peli jo kulkee ja voi vähän oikealla jalalla.....

HYRKÄS KARI 11.04.2010 14:44

Minulle laitettiin viime perjantaina 330 akseliväliseen 620 pitkään ja 230 takaylityksen omaavaan Transit 2008/Tec autoon Kaarinan Vuolan pajalla lisälehdet takapäähän korotusta tuli 3,5 cm rajoittimista ylöspäin.(ennen olivat rajoitimissä kiinni). Ajotuntuma muuttui selvästi jämäkkyyttä tuli reilusti lisää, eikä jousitus pohjaa routakuopissa joita nyt on jokapuolella ja tien poikkihalkeamienkin antama ääni hiljeni hieman. 500 km kotiinajo kokemukset olivat tälläiset. Vuolan pajalla palvelu oli erinomaista,ystävällistä ja tieto/taitoa tuntui riittävän. Suosittelen lämpimästi.

SILJAMÄKI ANTTI 12.04.2010 22:39

Suomen Vaunuosa Oy:n Perttu Muuronen halusi vielä kokeilla Transittiin toista ratkaisua Mad-jousien sijaan saadaksemme kokemusta näiden kahden eri jousitusvaihtoehdon välille. Alle asennettiin Goldschmidtin progressiiviset kierrejouset, joita on kaksi entisten neljän Mad-jousen sijaan.

Reilun parin tuhannen kilometrin jälkeen erilaisia tiepinnoilla on todettava, että Goldschmidt-jouset toimivat vielä Mad-jousiakin paremmin Transitissa. Ensinnäkin perä nousi vielä noin sentin verran, joten etupyörien pito parani. Toiseksi korin heilahtelut pitkittäis- ja poikittaissuunnassa vaimenivat entisestään ja ne tapahtuvat Mad-jousia pehmeämmin.

Molemmat jouset ovat hyvä ratkaisu Transitin alustan parantamiseen. Lisäjousesta allekirjoittaneella ei ole tässä yhteydessä kokemusta, mutta jotenkin tuntuu siltä, että kierrejousi reagoi lehtijousta paremmin tien epätasaisuuksiin.

HYTÖNEN RAIMO 12.04.2010 23:08

Niin, ja onhan halukkaille vielä ilmajousisysteeminkin (=paras) asennusmahdollisuus.

VALKAMA MARKKU 13.04.2010 08:43

Jos minä olisin diktaattori, etuvetoiset takatalli vekottimet kiellettäisiin lailla ja peräylitys etuvetoisilla rajattaisiin maksimissaan samaksi kuin alustan valmistajan umpikoppiversioissa.

Mutta asiaan, etuvetorottelon perän korottaminen pidon parantamiseksi on jousipajojen propakandaa. Roinat pois takatallista ja kaikki painava mahdollisimman eteen niin pito paranee monikymmenkertaisesti verrattuna muutaman sentin korotuksen (muka)aiheuttaman painopisteen siirtymisen etuun.

M Arkku

P.S. Autossa tulee olla jousitus. fiiuissa ei ole.

AHOLA JARI 13.04.2010 10:05

Uusia Fordiakin saisi paremmalla ja tarkoituksen mukaisemmalla 3.5 tai 4.3tn alustalla. Lähtien 2.6tn taka-akselimassasta... ei lopu joustovarat.

AHOLA JARI 13.04.2010 10:06

Ulkoisesti näyttää tältä;

VALKAMA MARKKU 13.04.2010 10:40

"Ulkoisesti näyttää tältä; "

Kas siinä asuntoauton alusta; paripyörät ja takaveto.

M Arkku

PALIN MATTI 13.04.2010 11:08

Pertanaku piti ihan vasitela käyä tuola piirongin alla kattomasa, niettä onko sielä takajousia olleskaan, vai onko pultattu suoraan runkopalakkeihin akseli kiini. Oli sielä semmoset pitkät käyrät soirot moelemisa reunoisa. Ilimeisesti net on juuri net jouset, minkä olemasaolo Markule oli epäselevä.

Väärä oli siis tuo Markun tiionannon sisältö.

VALKAMA MARKKU 13.04.2010 11:55

"Pertanaku piti ihan vasitela käyä tuola piirongin alla kattomasa, niettä onko sielä takajousia olleskaan, vai onko pultattu suoraan runkopalakkeihin akseli kiini. Oli sielä semmoset pitkät käyrät soirot moelemisa reunoisa. Ilimeisesti net on juuri net jouset, minkä olemasaolo Markule oli epäselevä.

Väärä oli siis tuo Markun tiionannon sisältö. "

Ei se että siellä (ihan oikeasti) on ne pitkulaiset metallipalat, vielä tarkoita että siinä olisi jouset. Jousten tehtävä on antaa akselin täristä ja piirongin kulkea vakaasti. Fiiun "pitkittäiset soirot" ei siihen pysty.

Fiiulla kun ajaa "nimismiehenkiharaan" niin astiat murskaantuu kaapissa ja lehdet tippuu pöydältä.

Saman kun tekee "transulla" niin matkustajien konjakkilasi pysyy ihan kiltisti pöydällä.

Olen omistanot kumpaisiakin versioita ja voite olla varma että fiiatin pitää muuttua aika paljon ennen kuin sellaiseen taas haksahdan.

M Arkku

PALIN MATTI 13.04.2010 14:12

Arvoisa M Arkku. Mulla alakaa nyt seittemäs vuosi Viiattialustaisen piirongin puikoisa, ja siltikki on kaikki kaapit astioineen pysyny ehejinä koko ajan.

Oonko mie nyt sitte toiminu jotenki väärin? Oonko maholisesti jotenki huono ihiminen?

VALKAMA MARKKU 13.04.2010 15:20

"Oonko mie nyt sitte toiminu jotenki väärin? Oonko maholisesti jotenki huono ihiminen? "

Elä ruoski ittees, ei se ole sinun vika jos et ymmärrä mukavuuden (lue jousto) päälle. Suurin osa suomalaisista luulee että kivikova jousitus olisi jotenkin hieno asia. Henkilökohtaisesti pidän siitä että kuopat kuoleentuu jousituksessa, ei penkin ja perseen välissä.

Eläköön jenkit ja ranskatteret, (paitsi pösön pakut), niihin on tehtaalla laitettu jouset.

M Arkku

JOKINIEMI PETRI 13.04.2010 17:00

markkuhan se täälä kovaa tekstiä pistää ja käsitääkseni ajelee transulla.puhuu jotain matkailuautojen alustasta.niinkun niistä jotain tietäs,no ei se ole sinun vika jos et ymmärrä mukavuuden päälle.kokeileppa joskus ajella autolla missä on al-ko alusta niin sit rupeet jotain tajuaan asunto autojen alustasta.rupeet ymärtämään mukavuuden päälle.

HAAPANEN TIMO 13.04.2010 17:32

Kyllä se tavallinen Ducatokin mukavasti menee eikä mitään hakkaa. Paino pitää olla hallinnassa ja paikat ehjiä. @timppa

VALKAMA MARKKU 13.04.2010 17:37

"kokeileppa joskus ajella autolla missä on al-ko alusta niin sit rupeet jotain tajuaan asunto autojen alustasta.rupeet ymärtämään mukavuuden päälle."

Nyt on ihan pakko todeta että käsitykseni mukavuudesta selvästkin poikkeaa sinun (ja muiden) käsityksestä.

Toisaalta, asian ymmärtää helposti, onhan esimerkiksi TMTT (Tekniikan Maailman Tohelo Testarit) jo vuosikymmeniä kehunut maasta taivaisiin autot joilla ajaessa tulee lähinnä mielen vanha Ryskyn peräkärry tai mikroauto.

Menee nyt makuasia/mielikuva osastolle ja siellä on vastassa suuri suo, lopetan tähän, mielipiteeni lienee tullut selväksi ja käännynnäiseksi en rupea 8-)

M Arkku

VALKAMA MARKKU 13.04.2010 17:43

"markkuhan se täälä kovaa tekstiä pistää ja käsitääkseni ajelee transulla."

Vielä kuitenkin ihan varmuuden vuoksi; Nykyisin ajelen isokoneisella bensa Jeepillä ja koukussa halpis vaunu. (Eiffeland Holiday)

Ihan vaan siksi että ei jää jalkoihin eikä putoa tekarit suusta kun sattuu kuoppa kohdalle.

M Arkku

(Tosin oli mulla kerran transukin...)

PALIN MATTI 13.04.2010 18:45

M Arkku: "Menee nyt makuasia/mielikuva osastolle ja siellä on vastassa suuri suo, lopetan tähän".

Miten niin "menee"? Eikö se ole siellä ollut koko ajan. Vai onko niin, että sinulla on vain faktoja ja muilla mielipiteitä?

Ja tuo lopettamispäätös saa vilpittömän kannatukseni.

KERTTULA PEKKA 14.04.2010 10:19

Ajelin viime syksynä kaverini uudella paripyörätransulla,(hobby 650),keinahteli kurveissa paljon enemmän kuin uudenmallin fiat. Lisäksi sammui herkästi valoissa, jos ei käyttänyt kaasua.

PALIN MATTI 14.04.2010 12:53

Näinhän se on. Ja kun näitä arviota ja kommentteja täältä lukee, niin varsinkin Mersu se oikea kiikkulauta on. Siittä on jopa omakohtaisia kokemuksiakin. Fiatin alusta selvästi paras ajettava näistä.

JANHONEN MATTI 14.04.2010 13:24

No mutta kaima! Kyllähän se fiiu kyyti on kun sahapukin selässä istus mersuun verrattuna.

PALIN MATTI 14.04.2010 14:13

Mielumin sahapukin päälä ojitten välisä, ku kiikkulauala mettähallituksen puolela.

JOKINIEMI PETRI 14.04.2010 17:28

pakko kansa liityä keskusteluu vielä kerran kun.kun saatiin mukaan mersumieskin.mulla kokemusta oikeesti mersusta 316 sprinteri joka työ käytössä.voin kyllä heti sanoa et on sitten tosi surkee alustainen auto.on sellanen keinutuoli et oiken välillä luulee et meinaakohan tää romu kaatua,tavarat ei meinaa hyllyllä pysyä kun kulkee kun kameli.et sellanen on mersun alusta.kyllä on fiiu paljoparenpi.mutta se al-ko.siinä on alusta

AHOLA JARI 14.04.2010 19:36

"Ajelin viime syksynä kaverini uudella paripyörätransulla,(hobby 650),keinahteli kurveissa paljon enemmän kuin uudenmallin fiat. Lisäksi sammui herkästi valoissa, jos ei käyttänyt kaasua"

Pitänee sohasta takaisin, että enskertaa saattaa uuden takaveto Transun (2.4TDCi) tunnokas ja terävä kytkin "yllättää" - mahdollistaa nopeat vaihdot. Mutta kone ei sammu "kuin lennosta", niin kuin etuvetoisissa.. Tänään yli 5kk talvilevon jälkeen taas liikenteessä.

Itse vertailin ja koeajoin vm. 2007 uusia 6.5m halpis-alkoveja, joissa kahdessa eri merkissä oli näitä paripyörä-ransuja, ja kahdella muulla merkillä oli Ducato 100 ja 130 (fiiun alustalla). Ainakin minulle valinta oli aivan selvä kun olin ostamassa autoa enkä asuntoa - ajettavuus ratkaisi..

AHOLA JARI 16.04.2010 14:51

Kun Fiatin osalta on web-palvelu mm. huolto/takaisinkutsuista ja yms.

Fordin rekisteriote käteen ja hakemaan kaikkea hyödyllistä tietoa vastaavasta Fordin palvelusta Suomeksi.. http://www.etis.ford.com/vehicleRegSelector.do

ILTANEN KARI 17.04.2010 19:13

moikka, en ole mikään nörtti ja kysynkin, sivulle rekisteröityminen maksaa 50e, onko näin, vai ymmärsinkö väärin, enkö osannut oikeesta kohdasta klikkailla??

LILJEROOS JOUKO 17.04.2010 19:26

Ymmärsit väärin.

AHOLA JARI 17.04.2010 19:43

Ei se maksa mitään...

Valitse "Ajoneuvo" -välilehti

"Auton valinta" kohdassa on kaksi tapaa antaa tiedot; varmempi on "2) Valmistenumeron syöttö:" >>Hae
LILJEROOS JOUKO 17.04.2010 19:47

Linkki Transitin omistajille: http://www.etis.ford.com/vehicleRegSelector.do Ruutuun valmistusnumero, niin löytyy perustietoa. Täydelliset mallimerkinnät, valmistuspäivä, asennetut lisävarusteet, huoltokamppanjat yms. Sitten sieltä "Korin ja varustuksen asennusopas (BEMM)" . Sieltä löytyy autosta tietoa asennetuista laitteista, piirroksia jne. (Tämä tosin englanniksi). Maksullinen osio liittyy FordEtis ohjeman käyttöön. Siellä on huolto ja korjausohjeita jne. Tarkoitettu lähinnä korjaamoille.

PALIN MATTI 17.04.2010 20:00

Siis häh?

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.