Matkailuauton lämmitys ajon aikana

TYYKILÄ VESA 27.01.2010 16:12

Kertokaapa kokeneemmat autoilijat, että voiko/kannattaako matkailuauton matkustamon puolta lämmittää ajon aikana? Nyt olisi tarve testata talvimatkailua, ja pakkasen edelleen paukkuessa arvelen, että pelkkä ohjaamon lämmityslaite ei riitä pitämään matkustamoa lämpimänä. Auto on Bürstner 747 ja varustettu kaksoispohjalla sekä Aldella, joten mieleen tuli laittaa kaasulämmitys matkan ajaksi päälle. Ohjekirja taitaa saksalaiseen tapaan sen kieltää, mutta miten on käytännössä. Autosta löytyy myös lämmönvaihdin, joten voisihan moottorilämpöä kierrättää myös matkustamon puolella, mutta riittääköhän sen lämmitysteho yksinään? Koska itsellä ei ole kokemusta näistä pakkaskeleistä, niin kysyn neuvoa viisaammilta, joita todennäköisesti tältä palstalta löytyy.

KAAKKOLAHTI ANITA 27.01.2010 16:47

Itsellä aina lämmitys päällä ajonkin aikana.

KOTILAINEN ISMO 27.01.2010 16:54

Lämmönvaihtimen pitäisi riittää kaikilla keleillä. Meillä ainakin patterit ovat todella kuumat vaihtimen avulla lämmitettäessä. Parissakymmenessä asteessa on asiaa testattu. Jos sitten moottorista loppuu lämpö siksi, että vaihdin on käytössä, niin laita aldeen kaasu päälle ja jo vain alkaa tarkenemaan. Eihän siellä autossa kukaan näillä keleillä matkusta, jos yrität lämmittää vaan ohjaamon lämmittimellä. Jos matkustamo ei meinaa lämmetä, laita kattoluukkuihin vähintäänkin pimennysverhot kiinni ja tarvittaessa, jos luukut ovat kovasti vetoisan oloiset, leikkaa telttapatjasta luukun kokoinen pala ja laita se paikalleen. Ääriolosuhteissa myös ikkunoiden verhot kannattaa pitää kiinni, niin lämpö karkaa mahdollisimman vähän ulos ajettaessa.

HAAPANEN TIMO 27.01.2010 18:23

Huoleti voit käyttää Aldea ajon aikana. Käyttökielto on Saksan ja Ranskan maakohtaisia rajoituksia.

@timppa

KIVINIEMI PAULI 27.01.2010 18:51

Kokemusta on samasta autosta tuo lämmönvaihdin riittää. Jopa niin että auto saa seisoa parituntia samanpituisen ajon jälkeen ja lämpöä riittää. Toisaalta Aldella voi aina lämmittää ja huom kiertovesipumppu pitää olla päällä.

SIHVOLA MARKUS 27.01.2010 21:31

Minulla oli Forterossa lämmönvaihdin.Pelkkää hyvää sanottavaa siitä on vaikka minua se pikkaisen koulutti,ennenkuin opin.Ajettiin kouvolan seudulta kohti yllästä,ja pysähdyttiin yöksi Oulun alapuolella ABC-asemalle.Lämpötila oli lähtiessä nollan vaiheilla ja pakkanen rupesi Jyväskylän seudulla nopeasti kiristymään,ollen yöpymis paikalla jo lähempänä kahtakymmentä.Ihmetys oli suuri ,kun autossa oli todella hyvin lämmintä ,mutta vesi systeemi oli hyytynyt.Eli ei tullut vettä.Syykin selvisi.Alden termostaatti oli säädetty 20 asteeseen.Sisälämpötila näytti 24 astetta.Kierto oli pysähtynytja auton kojelaudan puhallus riitti pitämään lämmön senverran korkealla,että auton takapään vessan seudulla tuli kylmä,kun kierto ei toiminut.Aamulla tilanne oli palautunut normaaliksi kun lämmitys pelasi yön yli kaasulla.Opetus oli,että kannattaa lämmönvaihdinta käytettäessä pitää joko termostaatin lukemat vähän korkeammalla tai kojelaudan puhaltimet viileämmällä varmistaakseen kierron päälläpysymisen.

TYYKILÄ VESA 27.01.2010 21:34

Kiitos selventävistä vastauksista. Vielä jatkokysmyksenä: uskaltaakohan sitä ottaa puhdasvesisäiliöön vettä näillä keleillä? Lähinnä epäilen, että pohjan lämpöeristys ei riitä, vaikka onkin lämmin kaksoispohja.

JOKINEN MIRA 27.01.2010 21:57

Moro On tullut otettuu vedet säiliöön vaikka on ollut kovatkin kelit. Ei ainakaan toistaiseksi ole jäätynyt ajon aikana. Auto on Eura (tuplapohjalla) ja säiliön alla on vaan noin 30mm styroxia. Kyllä se lämpö siellä "kellarissa" sen verran liikkuu. Niin toi säiliö sijaitsee heti kuskin penkin takana istuimen alla, jos tolla paikalla mitään merkitystä on. Jussi

PALIN MATTI 27.01.2010 22:13

Ei tartte termostaattiin koskea, kun asettaa sen Alden kiertovesipumpun jatkuvan käynnin asentoon. Silloin termostaatti ei sitä pysäytä, vaan vesi kiertää piirongin pattereisa koko ajan.

JUUTINEN ANTTI 27.01.2010 22:26

Hei! Mulla oli aiemmin samanlainen auto eli 747-2, jossa asuttiin paljon pakkasilla. Vesijärjestelmää voit käyttää kesät talvet, no problem, yli kolmenkympin pakkasilla on käyty suihkussa. Jyväscaravan teki meille sellaisen muutoksen, että tyhjennyshanojen yhteyteen laitettiin alumiinilevy, joka jakoi patterilämmön suoraan niihin tyhjennysventtiileihin, ei pääse nekään jäätymään. Nekin on kyllä lämpimässä tuplapohjassa, tuskin ne jäätyy muutenkaan. Pohjan alla oleva tyhjennysletku sen sijaan voi jäätyä, kulkee vaakatasossa. Muutama auton omistaja on menetellyt siten, että puolimetrinen letkunpätkä poikki. Harmaavesisäiliön tyhjennys siten, että ajat kaivon päälle ja venttiili auki, se letkupätkä on turha. Mukavaa talvimatkailua! Antti

PÄIVINEN UNTO 28.01.2010 07:22

Meillä ainakin truma pysyy ajon aikana päällä.Ei sitä välttämättä tarvitse pitää kun lämmönvihdin jaksaa pitää asunto-osan lämpimänä.Euran Coturassa on kaksoispohja ja truman ollessa päällä siellä on noin +30c lämmintä .Siellä ei vedet mene jäähän. Jos kovalla pakkasella ajaa pitkän matkan ilmanasunto-osan lämmitystä voi hyvinkin tulla vesivaivoja.Itse pidän termostaatin asennon +22c ja se kyllä riittää meidän autossa, lämpö on tasainen kun suuttimia on 6kpl:tta. UP.

JOKINIEMI PETRI 28.01.2010 17:54

hei päivinen.nyt ei kyllä säteile mitä kirjotat.sulla truma lämmitys ja kerro et lämmönvaihdin päällä.

PÄIVINEN UNTO 28.01.2010 21:03

Autoissa voi olla myös webasto tai ei , mutta lämmönvaihdin on samassa piirissä kuin koneen jäähdytys. Truman perässä ei varmaan ole kellään lämmönvaihdinta en ainakaan ole kuullut .En tiedä jos sulla on sellainen kun et äskeistä tajunnut.UP.

VÄLIAHDE JUSSI 28.01.2010 21:15

Ihan sama mikä tyypin lämmitin aina pitkillä matkoilla päällä, vaunussa/autossa. Käyttö vedet talveksi,olen unohtanut kokonaan.

JOKINIEMI PETRI 28.01.2010 21:15

sä taidat olla pikkusen maistissa kun tollasia kirjottelet.se mitä sä kutsut lämmönvaihtimeks on ajonaikanen lisälämmitin.sillä ei ole mitään tekemistä lämmönvaihtimen kanssa.et taida tietää mikä on lämmönvaihdin

TERVO JARI 28.01.2010 21:36

linkki lämmönvaihtimeen:

http://www.caravantukku.fi/webkatalog/tuoteryhmat/lammitys/lammitys_start.htm

Sieltä löytyy lämmönvaihdin kunhan "penkoo" . . .

Jari

PALIN MATTI 28.01.2010 22:01

No kerroppa sinä Petri, mikä on lämmönvaihdin, tai lämmönsiirrin, niinkuin nykykielessä sanotaan.

KOSKINEN OLLI 28.01.2010 22:27

Jotenkin minustakin tuntuu että ajoittain kansankielessä olisi moottorin nestekiertoon liitetystä lisälämmittimestä käytetty lämmönvaihdin nimitystä ...

PÄIVINEN UNTO 29.01.2010 07:10

Lämmönvaihtimia valmistaa ainakin Bouman ja jos et Petri tiedä mitä sillä tehdään niin en viitsi käydä selvittämäänkään.Yleensä sillä siirretään lämpöä joko nesteestä nesteeseen tai nesteestä ilmaan. Tämä sinun viittaus maistissa oloon ei kuulu tähän palstaan.UP.

PALIN MATTI 29.01.2010 12:39

Ja Adrian käyttämissä lämmönsiirtimissä siirretään sitä lämpöä moottorin jäähdytysnesteestä asunto-osan ilmaan. Ihan samanlainen lämmönsiirrin on auton alustan omassa lämmityslaitteessakin. Ei siis mitenkään harvinainen tapa siirtää lämpöä.

Lämmönsiirtimellä siis voidaan siirtää lämpöä eri suuntiin kiinteiden, nestemäisten, sekä kaasumaisten aineiden välillä.

JOKINIEMI PETRI 29.01.2010 14:10

ei jaksa vääntää rautalankasta.tervo jo tohon laitto linkin lämmönvaihtimesta.ajon aikanen lämmitin on vaan ihan tavallinen lämpärin kenno ja puhallin.oikeassa lämmönvaihtimessa on aina sekä kylmä ja kuuma puoli.

NÄÄTSAARI JUHANI 29.01.2010 15:00

VAROITUS! Minulla on Burstnerin Solano 615:ssä -07 ajon aikainen lisälämmitin Kalori Kale jossa kiertää moottorin jäähyneste.Juuri otettiin pois pysyvästi KOLMAS takuuseen vaihdettu lämmitin ja kytkettiin nestekierto ohitukselle. Ongelmana lämmittimessä on se että ei kuumana vaan yllätys yllätys yli -15 asteen pakkasella lämmittimen nestekierron sulkuventtiili alkoi vuotaa, sama vika kaikissa KOLMESSA!Tiedoksi tämä muillekin jos paisuntasäiliö vailtuu paukkupakkasilla syynä voi olla kyseisen varusteen allensa laskeva lämppäri.

HAAPANEN TIMO 29.01.2010 17:10

Mulla oli edellisessä autossa truman lämpimän ilman lähtöputkeen liitetty auton vesikierron lämmittämä kenno.

Umpinainen paketti, jossa auton vesikierto lämmitti kennon ja kaminamallin truman puhallin jakoi lämpimän ilman aivan kuten kaasullakin lämmitettäessä.

Eikös tällainen ole lämmönvaihdin, vaihtaa kylmän ilman lämpimäksi auton moottorin avustuksella.

@timppa

VIRTA URPO 31.01.2010 22:47

Täältä löytyy niitä mitä erilaisempia malleja http://www.kaha.fi/file_root/Ajoneuvoteollisuus/Kalori_esite_05.pdf

Adriassa "lämmönvaihdin " ( siirrin ) nesteestä ilmaan ja malli on tuo L12018042 Kalori Kuba 260. Kuvassa näyttää vähän leveys turhan kapealta. Tehot riittää kovissakin pakkasissa kokemuksesta. Kuitenkin kannattaa ilmaa pyörittää kanavissa jos useita tunteja ajetaan esim. -20 tai enemmän pakkassissa jotta kaikki vesiputkilinjat varmasti pysyvät sulina. Ne vesiputket kyllä yleensä pääosin noiden lämmitys putkistojen rinnalla. Jos niissä suljetuissa kohdissa ei kierrä lämpö niin vaara vaanii ,että pakkanen tulee sisäpintaankin näin kuvittelisin. Truma kierrättää ilmaa kun on EH malli ja laittaa lämmityksen vain sähkölle. Tietty kun sähköä ei ole niin ei vastukset lämpiä, mutta ilma kiertää kanavissa. Ilmahan lämpiää hyvin ajossa tuolla alussa mainitulla lämmönvaihtimella ja en ole humalassa.

HAAPANEN TIMO 01.02.2010 17:52

Näinpäs onkin, EH:lla voi kierrättää ilmaa. Sinnehän voisi sitten laittaa tuollaisen mistä kerron edellisessä kirjoituksessa. Nuo paketit häipyivät markkinoilta yhtä aikaa kun kaminamallin trumat autoista. Nyt niille olisi taas käyttöä, lämpenisi vessat ja muutenkin tasaisemmin. @timppa

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.