Ruostumiselta suojaaminen

ASIKAINEN AKU 27.01.2010 15:53

Hankin juuri 08 mallia Adria Twin , Fiat 2,3, Olen tutkistellut autoa ja huomannut että ainakaan alustan suojaus ei ole hääppöinen. Aionkin suojata sen ruostumiselta. Onko tietoa kuinka mahdollinen koorroosio sisäpinnoilla, "eristeiden" alla on tehty ? Sinnekkin varmasti pääsee tiivistymään kosteutta varsinkin kylminä vuodenaikoina.Onko tälläisissä autoissa havaittu sisäpintojen ruostumista, onhan tälläisiä autoja ollut käytössä jo kauan ? Onko hyviä neuvoja kun lähden neuvottelemaan ruostesuojauksesta? Onneksi tämä yksilö on vähän ajettu(5000km) ja sekin vain kesällä ja alusta on melko puhdas.

KAAKKOLAHTI ANITA 27.01.2010 16:46

Kannattaa ehdottomasti ruostesuojata ja lokarit mukaan.Itsellä Pösön alustalla itse suunniteltu GASA GAR .Eriste seinissä on varmasti liimattu kiinni ja ennen liimausta käsitelty jollakin ruostumista estävällä aineella.Gasa käsittelee seinät ensin ja sit liimataan ensin 15 mm eriste ja sit toinen 15 mm eriste seiniin ja 6 mm vaneri päällystään ja myös liimataan seiniin,,kattoon ,, lattialla eriste myös (paks. en muista). Tosiaanki pohja on tosi heikosti suojattu.Itsellä oli aivan uutuunakin jo ruoste läiskiä pohjassa.Kolmas retkeyly auto menossa....Kaikki olen ruoste suojannut ja laitattanut lokarit alle...et näin...

TERVO JARI 27.01.2010 18:31

oman jo 11 vuotta vanhan asuntoauton, tosin tuo yksilö oli matkannut tietä vasta 33 500 km ja aiemmin kaikki "joutenajat" viettänyt lämpimässä hallissa.

Ruostesuojaus maksoi 500 euroa. Tosin tuohon yksilöön pystyttiin käyttämään eriaineita kuin nykyisiin "eko" suojattuihin joihin aineet taitaa maksaa jo tuon 500 euroo ? ?

Suosittelen ruostesuojausta, ja vieläpä sellaisessa paikassa tehtynä jossa työ tehdään kunnolla, pesut ja kuivaukset ym. työvaiheet . . .

Jari

HAAPANEN TIMO 27.01.2010 18:36

Mulla on joskus ollut Casa, se oli melko vanha, en muista mallia. Helmat siitä ruostui alareunasta kirjaimellisesti auki. Kuvittelisin sen johtuvat juuri tuosta veden kondensoitumisesta seiniin, varmasti ovat joutuneet miettimään sitä nykymalleissa.

KNAAPI JUHA 28.01.2010 23:06

Minulla on pihassa Sprintteri vm. -97 elikkä 13 vuotta vanha. Siihen tehtiin uutena ennen lämpöeristystä ruostesuojaus pohjaan ja ylös kylkiä sen, mikä alakautta saatiin.

Kylkien lämpöeristys on aloitettu liimaamalla 6 mm:n retkipatjamattoa. Liima oli jo valmiina tavarassa ja paperimallin avulla sen sai leikattua koko lailla hyvin joka väliin, minne vain mahdollista. Sen jälkeen villa ja sisävaneri.

Alustassa ei ole ruostevaurioita, pakoputki ja pellit ja maalaus alkuperäinen. Ruostekukkia on kertaalleen maalipaikattu. Peltitöitä ei ole tehty.

Voisi siis päätellä, että kannattaa ja pitää ruostesuojata.

KILLSTRÖM NIELS 29.01.2010 06:59

Jos on "varaa" hankia kymmenientuhansien auto niin täytyy olla varaa myös sijoittaa tonni kunnollisen ruostesuojauksen. Ne tehtaan "suojaukset" tuskin estävät korroosion iskemistä näillä leveysasteilla,kun auto on jokapäiväisessä käytössä niinkuin mulla. Itse uhrasin tuon summan tässä tammikuussa vasta puolivuotta suomenteillä liikkuneeseen kulkimeeni Sastamalan Roxstop:lla lokareiden kera, kun ajoin kotiin ja huoltomontulleni, täytyy sanoa, että alusta näyttää siistiltä, suosittelen, ja kahdenvuoden kuluttua uusiksi jotta suojaustakuu säilyy.

ASIKAINEN MATTI 29.01.2010 14:39

Lokarit on ehdoton. Katsopa lokasuojan alle kohtaan, mihin etupyörä heittää ravan ja loskan. Asennus sujuu huonommallakin taidolla alle puolen tunnin. Autossa on tarvittavat reiät ja lokarien mukana tulee tarvikkeet ja asennusohjeet.

ASIKAINEN AKU 29.01.2010 15:32

Alustan suojaaminen onkin aivan selvä. Ainoastaan edelleenkin jää arvoitukseksi kuinka suuri riski on asuinosan sisäpintojen ruostuminen, eihän sinne enää edes ole mitään tehtävissä. Edes Adrian maahantuoja ei tiennyt miten pinnat on käsiteltu ennen sisustamista. Harmi. Kuulostaa huolestuttavalta haastattelemani alan ammattilaisen kysymys: kuinka kauan aiot pitää autoa ??? Ei minun todellakaan ole halua tuhla vaihtamalla lähes uutta auto uuteen. Juuri myymäni vaunukin oli 10 vuotta ja teknisesti lähes kuin uusi, se on toive autollakin.

AHJOS TIMO 29.01.2010 19:27

Jos tuuletus toimii ja kondenssivesi pääsee valumaan jostakin ulos, niin ei kai se maalattu pelti kovin herkästi ruostu. Adria Twinissähän on pohjana normaali pakettiauto, jonka peltiseinät on käsitelty sisäpuolelta tehtaalla siten kuin ne pakettiautoissa käsitellään. Minua ei ole tuo kysymys huolestuttanut sen jälkeen, kun teetin käytettynä ostamaani Adria Twiniin kosteusmittauksen, jossa todettiin, että seinien sisäinen tuuletus on toiminut eikä sinne ole kerääntynyt kosteutta. Twinissä on siis seinärakenteessa erityisiä tuuletusaukkoja, jotka täytyy pitää avoimina, että ilma pääsee kiertämään ja kuivaamaan kosteuden. Ruostesuojauksessa suihkutettiin suoja-ainetta peltiovien sisään, mutta ei peltiseinien ja sisäseinien väliin. Lattiasta en osaa sanoa mitään.

HAAPANEN TIMO 30.01.2010 10:42

Jos ei autoa käytä talvella, on suojaus täysin hukkaan heitettyä rahaa.

Ei ainakaan mun autoni, joka ei ole suolaa allansa nähnyt, ole ollenkaan meiningissäkään ruostua. Auto on -01 ja sata tonnia tuli viime kesänä täyteen.

ERVASTI ERKKI 31.01.2010 11:17

Mun autolle (euramobil-05), joka on ymp-vuotisessa käytössä tehtiin ruostesuojaus - mutta ei laitettu lokareita. Ruostesuojaus firmassa kehotettiin harkitsemaan, kannattaako tehdä reikiä/porauksia lokareille, ja aiheuttaa siten lisää korroosion mentäviä kohtia helmoihin ja lokasuojiin. On kuulemma kannattavampaa pelkästään uusia suojaus muutaman vuoden välein. . . Aika näyttää . . .

PYÖRRE MARKKU 31.01.2010 11:32

Olen aina massauttanut kaikki autoni. Vanhaan Saksasta tuotuunkin tehtiin viime kesänä täysi massaus. Samalla asennettiin lokarit. Lokarit ovat ihan ehdottomat. Valitsin valmiiksi äänieristetyt lokarit. Ensin lokarit sovitettiin porauksineen paikalleen. Sitten lokarit pois massauksen ajaksi ja huolellinen pyöräkoteloiden massaus. Sitten lokarit takaisin paikalleen ja lopuksi muovisiin lokareihin vielä massakerros päälle äänen vaimentimeksi. Tuli ainakin entistäkin hiljaisemmaksi. Roiskeläpätkin tuli siinä sivussa, kun ne ovat lokareiden jatkeena.

KOSKINEN OLLI 31.01.2010 12:21

Taitaa olla Timolla sinkitty auto. ?

HAAPANEN TIMO 31.01.2010 14:07

Niin onkin, Transporteri, mutta se on siviilikäytössä ympäri vuoden. Äänieristys on varmasti massauksessa merkittävä tekijä sen uskon. Mutta olenko minä ihan yksin mielipiteeni kanssa?

Kilometrejä n. 10 000 kesässä, pääosin asfalttiteitä, joskus sataa, mutta suolaa ei kolmen vuodenajan karavaanarin auto näe.

Mullakin on paperiset tarratkin pysyneet taka-akselissa tehtaan jäljiltä paikoillaan, ei se vieläkään aivan heti ruostu. @timppa

AHJOS TIMO 31.01.2010 15:37

Ketjun aloittaja on ostanut Adria Twin -retkeilyauton. Itse päädyin samaan valintaan sellaisen pohdiskelun tuloksena, että sama auto kelpaa moneen eri käyttöön. Normaalisti se on "ambulanssintapainen" kaupassakäynti- ja kaupunkiauto. Tarvittaessa sitä käytetään pakettiautona. Toisinaan sitä käytetään matkailuautona. Tuskin sellaista autoa kukaan laittaa talveksi seisomaan.

HAAPANEN TIMO 31.01.2010 16:46

No eihän sitäkään tiedä. Mutta aika paljon on autoja seisonnassa, minä näiden autojen massauksen tarpeellisuutta epäilen. @timppa

PYÖRRE MARKKU 31.01.2010 16:56

Jos vaihtaa autoa vaikkapa viiden vuoden välein, niin ei kannata massata. Sille massaukselle ei anneta vaihdossa mitään arvoa.

Toisaalta auto kuin auto on viiden vuoden kuluttua jo saumoistaan ruosteessa, jos ei ole massattu. Koskee myös kesäautoja. Ei kai sekään niin vaarallista silloin vielä ole. Ainoa ongelma vaan on saada pohja puhtaaksi, jos tulee katumapäälle ja haluaisi suojata.

KAAKKOLAHTI ANITA 31.01.2010 20:16

Kyllä massaus auttaa "saumojen" ja muutenkin.Kyllä "retki"matkailu auto kannattaan massata aina.Meillä on joka päiväisessä käytössä ja tiet suolattuja.On mulla ainakin vaihdettaessa tullut extraa kun on hyvä suojaus, myös vaikuttaa uudelle omistajalle paljon(tiedän )..

VÄLIAHDE JUSSI 31.01.2010 20:56

Kyllä kalustosta kanttaa pitää huolta ja massata tai öljytä. Näkyy ruostuvan nuo sinkitytkin Saksan vehkeet kuten muutkin. Tuo mekaaninen kulutus hioo tuon sinkin pois jolloin jäljelle jää paljas pelti.Senkin takia massa.

ASIKAINEN AKU 04.02.2010 16:55

Olen ehdottomasti massauksen sekä lokarien kannattaja. Olen aina suojauttanut kaikki autoni ja ompa mukava myydä niitä kun ostajat toteavat auton olevan hyvässä kunnossa. Myin juuri pari tuntia sitten paketti volkkarin kun on nyt se Twin.Meille tämä uusi on riittävä koska siihen mahtuu jopa enemmän tavaraa sisälle kuin siihen volkkariin ja on helppo kuormata takaovista. Olen vakuuttunut siitä että ruosteettomasta autosta saa tuntuvasti paremman hinnan (hyöty on enemmän kuin suojauksen hinta). Näin ainakin myytäessä yksityisille, liikkeet eivät ehkä arvosta samoja asioita. Eikä niitä tarvitse tyrkyttää vaan menee kaupaksi heti hyvään hintaan.

HAAPANEN TIMO 04.02.2010 19:51

Totta on, ruosteettomasta autosta saa paremman hinnan. Mullakin on pihalla yksi ruosteeton, mutta sitä ei ole massattu. @timppa

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.