Dethleffsin talvipaketti

JUNTURA ESA 26.01.2010 10:17

Meillä on -02 Dethleffs, puoli-integroitu 8541T. Harmaavesisäiliön ja viemäriputkien lämmitys ei taida toimia.Mikähän voisi olla vikana? Viime kesänä puhdistin molemmat viemäriputkissa olevat hajulukot ja samalla testasin lämmitystä. Eristettyjen viemäriputkien ja hajulukkojen ympärille on kiedottu punainen litteä nauha ja tankissa on sisällä lämpövastus tms. Aion nyt eristää tai koteloida putket ja hajulukot kun takapyörä heittää ikävästi kuraa,kiviä ja lunta ja rikkoo alkuperäisiä eristeitä.Pitäis nyt saada lämmitys kuntoon ennen kuin alan rakentelemaan suojia putkille.

TERVO JARI 26.01.2010 17:43

vastuksista, jos eristät putket, vastukset eivät saa olla liian tehokkaat, voip tulla tulipalo . . .

Vastusten tehot ovat eilaiset eristetyille putkille ja eristämättömille.

Tarkempaa tietoa saat sieltä missä nuot kyseiset vastukset on asennettu. ( Tai ainaski siellä pitäis asentajien tietää nuot asiat ) . . .

Sisäpuolinen 240V:n vakiolämpökaapeli vois olla putkessa hyvävaihtoehto JOS olet aina verkkosähkön "perässä" muutoin joudut laittaan virtasyöpön 12V vastuksen/vastukset . . .

Jari

Ps. Solukumieriste on hyvä eriste,helppo asentaa ja on vettä imemätön, tosin ei päälystämättä kestä renkaasta lentävää "mössöä" . . .

KOSKINEN OLLI 26.01.2010 23:00

Vastuksiin suhtaudun nihkeästi minäkin. Samasta syystä, mutta lisäksi siksi, että vastukset kuluttaa akkuvirtaa. Puskaparkissa ollessa akulla ei kovin paljon kannata putkistoja lämmittää.

Itse toteutin siten että laitoin Trumaticin putkeen 22mm putkelle oksahaaran, siitä truman 22mm ilmaputki aivan viemäriputken vieressä jätevesisäiliöön. Samaan eristeeseen nuo putket sitten paketoin. Eristettä 30mm. Lopussa putken puhallus jätevesisäiliön sulkuhanan kohdalle jos mahdollista. Pysyy hana käyttökunnossa. Lattiaan piti tietenkin porata reikä viemäriputkenviereen, sattui olemaan juuri ja juuri sille tilaa, pitää nimittäin katsoa ettei pora osu auton runkopalkkiin ; ) Tuo 22mm putki ei ei toimi jos putki on liian pitkä, pitää olla alle metri. Ilmanvastus tulee liian suureksi jos on pidempi putki. Ilma ei kulje riittävästi. 22mm lähtöhaaran tulee myös olla suht lähellä itse lämmitintä, ehkä max 1-1,5 metriä.

JUNTURA ESA 27.01.2010 08:23

Kun siellä putkien ympärillä, säiliöön ja hajulukkoihin on jo ilm. uutena asennettu lämmitys ja eristeet ja se ei tuunnu toimivaan.En aio kyllä se kummempia virityksiä sille tehdä. No tietysti suojaan putket ja mahdollisesti säiliön raparoiskeilta.Yksi ratkaisuhan voisi olla asentaa esim.keittiön putkeen ventiili heti lattian läpiviennin jälkeen jollion saisi laskea harmaat vedet talviaikaan pihalle. Mahtaisiko toimia. Tuore vesihän ilmeisesti huilaa putkissa tankista keittiöön ja vessan huuhteluun kun putket on sisällä ja lämmitysputkien vierellä.Eihän sitä lämmitystä tietty voi käyttää kuin ajon aikana ja verkkovirran nokassa ollessa. Joskoc siittä putkien lämmityksestä olis sen verran iloa, että toimis vaikka -10 asteen pakkasella.Enpä tiedä eihän noista lämmityksistä mitään iloa ole kovilla pakkasilla.

UUSITALO MARKO 29.01.2010 12:59

Minulla on -03 Deffu 6971 maahantuojan asennuttamalla talvipaketilla.

Kojelaudassa ratin vasemmalla puolella, Webaston kellon alla, on pieni katkaisija, jossa on liekin kuva. Perimätieto, sen enempää kuin ohjekirjakaan, ei kerro katkaisijan käyttötarkoitusta. Myöskään kokeilemalla ei ole selvinnyt mitään. Oletan sen liittyvän jotenkin talviajoon, mutta minkä lämmityksen kytkin se voisi olla? Huohottimen lämmitys? Jätevesijärjestelmän lämmitys? Polttoainesuodattimen lämmitys?

(En raaskinut avata niin pienelle katkaisijalle kokonaan uutta keskusteluketjua.)

VALLIUS MARTTI 29.01.2010 13:07

Jos katkaisin on erilään kelosta niin siinä napissa on selainen toimin ta jolla saat valita joko ohjamon tilan lämityksen taikka motorin ja ohjamon saman aikaisesti,sanoit että napissa on liekin kuva se on vähän outo merkki jota en ole aijemmin tavanut,yleensä siinä on sympooli(motorinkuva ja autonk.

JOKINIEMI PETRI 29.01.2010 14:22

hei uusitalo.mulla oli ainakin vanhassa autossa samassakohtaa kytkin josta huhottimen vastus meni päälle.eli kokeile onko se huhottimen vastuksen kytkin.laita virrat päälle ja kytke näppi päälle asentoon sen jälkeen koitat huhottimen letkua rupeeko se lämpiään

HÄMÄLÄINEN MARKKU 29.01.2010 15:27

Olisiko katkaisijalla mahdollisuus asettaa Webasto lisälämmityskäyttöön ajon ajaksi. Ajatus on jos kone käy alilämpöisenä Webasto lämmittää lisää. Minulle nimittäin tarjottiin Webaston asennuksen yhteydessä sellaista kytkintä. En asennuttanut kun asennusliikkeen omistajakaan ei ollut nähnyt sille tarvetta omassa matkailuautossaan. Saan Wbaston käynnistymään puoleksi tunniksi yhdellä painalluksella. Voit kokeilla onko kyseessä esittämäni toiminto käynnistämällä auton ja ennen kuin kone on lämmin, pitäisi Webaston käydä samalla.

ETELÄ PENTTI 30.01.2010 00:24

Mulla se on Webaston jatkuvan käynnin katkaisin.

VIHTAMÄKI PASI 30.01.2010 11:20

Meidän autossa sillä katkaisijalla ohitetaan webaston kellon toiminnot. Lämmitin käy niin kauan kuin virta riittää. Joissain tuontiautoissa samalla katkaisija ohjaa kesällä pelkkää puhallinta ajastuksen ollessa toiminnassa. Puhaltaa vain raitista ilmaa ohjaamoon.

UUSITALO MARKO 30.01.2010 19:47

Kiitokset vinkeistä. Suoritin aamupäivällä muutamia kokeita ja katkaisijan merkitys taisi selvitä.

Eli katkaisjan ollessa "päällä"-asennossa Webasto lämmittää moottoria ja puhaltaa lämmintä sisälle. Kun katkaisijan kytkee pois, lakkaa Webasto lämmittämästä moottoria mutta sisätilan lämmitys jää edelleen päälle. En ehtinyt testaamaan, vaikuttaako katkaisija Webaston toiminta-aikaan.

Seuraavaksi täytynee ryhytyä pohtimaan mitä hyötyä tuosta ominaisuudesta voisi olla...

VALLIUS MARTTI 30.01.2010 20:21

Markolle sen veran että siitä on aika suuri hyöty minulla -08 dehtleffs jossa Webastolla voi lämitää vain ohjaamon ja asunto tilan, siloi kun on mootori ilman lämitystä niin siloin ritää lämintä koko asunto tilaan erin omaisesti ja mootorin voi lämmitää siten kun on tarvis lähteä ajamaa

UUSITALO MARKO 01.02.2010 12:13

Täytyypä kokeilla tuota asunto-osan lämmittämistä Webastolla. Onhan se huomattava apu jos kaasulämmitys ei jostakin syystä toimi. Minulla Webasto saa virtansa starttiakulta joten kovin pitkää aikaa sitä ei uskalla pitää käynnissä. Täytyy varmaankin vetää johdot hupiakuille (220 Ah), jolloin ei ole niin suurta pelkoa akun tyhjentymisestä.

VALLIUS MARTTI 01.02.2010 14:59

Tuosta Webastolla lämmitämisestä jos joutuu lämmitämään useamman tunnin niin tartti akku on lähes tyhjä joten kanataa ottaa virta webastolle asunto puolen akusta niin aina toimii siten tarvitaessa auton startti puoli.Minulla itseläni on tehdas asennettu webasto joka otaa viran asuntotilan akustta joita on kakksi kappaletta ja ampeeria 220 tähän mennessä on ritänyt pitempäänkin lämmitykseen.

HAAPANEN TIMO 01.02.2010 17:37

Markolle. Kannattaisi vaihtaa se Webaston sähkö tykkänään sinne hupipuolelle.

Akkujen yhdistäminen johdoilla ei ole niin yksinkertaista kuin kuvittelisi. Startatessa, varsinkin jos starttiakku on vähänkin vajaa, johdot hehkuvat hetkessä punaisena. Ei sitä kytkentää voi aivan niin tehdä. @timppa

UUSITALO MARKO 01.02.2010 17:54

Juu. Tarkoitus olikin vetää uudet johdot hupiakulle ja irroittaa vanhat starttiakusta.

INKINEN HARRI 03.02.2010 13:04

Omassa autossani webasto oli kytketty startti-akkuun,kesti vain puolisen tuntii,ei kunnolla startannu.Muutos tehtiin että ohjaus tulee startti-akusta pää virta webastolle hupi akusta.Apumiehen penkin alla sulakekeskus/laturi,josta vaihdettiin webaston johdot akku 1:stä akku 2:een.Johdot ovat laturin takaosassa,(penkki pois). Auto Dethleffs -05.Webasto toiminut sen jälkeen oikeittain.Tehtaalla tehneet virhe kytkennän.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.