ducaton akun lataus

KÄRKI KAARLO 25.01.2010 10:56

mites auton akku ladataan , kun näyttää puolta tehoo. ohjekirja käskee merkki huotoon. akku on lattian alla ja on aikamoinen johtosarja navoissa.sitä ei kait pysty lataamaan konepellin alla olevista plus ja miinus navoista, ne on kait tarkoitettu vain apuvirralle. auto on -08. t. kk.

NIEMINEN RAIMO 25.01.2010 12:33

No niistäpä hyvinkin voi ladata.Mitä tarkoitat(kun näyttää puolta tehoo)?? @rami

KÄRKI KAARLO 25.01.2010 14:54

akun varaustila näkyy ledipylväinä puolet puuttuu, siis as.osan käyttötaulussa. omat ledit hupiakulla ja auton akulle.luulen että hupiakun laturi ei lataa auton akkua.hupiakku näyttää täyttä. jokos nyt =)). @kk.

NIEMINEN RAIMO 25.01.2010 15:52

Näihin led-pylväisiin en hirveästi luota.Vaan mittaa yleismittarilla,tai ominaispainomittarilla se auton akku.Sillä näet tarkasti mikä on akun tila. Akkulaturin voit kytkeä akun napoihin tai konehuoneessa oleviin liittimiin.Jos akku on jäätynyt tai sen jännite on todella pudonnut puoleen eli 6 v.Mitä sitten tehdään ? Siinäkin tapauksessa varmaan joku pystyy sinua auttamaan. @rami

NIEMINEN RAIMO 25.01.2010 15:59

Tuossa on jonkinlainen taulukko varaustiloista. http://www.fixus.fi/www/Koivunenwww.nsf/sp?Open&cid=Content06623 @rami

KÄRKI KAARLO 25.01.2010 17:29

kiitos. eli tuon taulukon mukaan 12.72v on 100% ja 12.12v on 50% , eli ladata täytyy.@kk

KOSKINEN OLLI 25.01.2010 18:24

Asunto-osan laturi saattaa toimia niinkin, että se lataa ensin hupiakun ja sitten vasta starttiakun. Jos olet kytkenyt verkkovirran asunto-osaan vasta muutama tunti sitten niin ei ehkä ole ehtinyt vielä siirtymään lataamaan starttiakkua...

Tuollaiset ledimerkkivalot on mullakin. Ei ole todellakaan kovin selkeät. Mutta kyllä senkin oppii... ; )

...Minulla ne toimii siten että aina latauksen loputtua pari kolme korkeinta ajanmyötä sammuu. Eli puolivälinäytöllä akut on täynnä. Normaali akkujen tyhjennysvaiheen käyttöalue on se ledirivin puolivälistä alaspäin. Viimeiseenä on kaksi punaista. Viimeisen punaisen palaessa ollaan sitten jo lähellä sitä hetkeä että lämmitin sammuu... ;)

Latauksessa sitten menee sinne puolivälistä ylös.

HAAPANEN TIMO 25.01.2010 20:18

Noin menee mullakin, kaikki ledit ei pala kuin hetken latauksen jälkeen. Kannattaa mittarilla tarkastaa mitä ne merkitsevät, mun autossa (varmaan kaikissa) ne toimivat tarkasti, pitää vain suomentaa näyttö itselleen.

HALTTUNEN TEUVO 25.01.2010 21:56

Viisi vuotta ledit näyttivät suht oikein, mutta sitten hupiakun näyttö väsähti ja näyttää kolme pykälää vajaata vaikka akku on täysi. (Heti latauksen päätyttyä näyttää kyllä täyttä jonkin aikaa.)

KOSKINEN OLLI 25.01.2010 22:08

Juu, Kyllä minunkin mielestä toimii tarkasti, kunhan on sen oppinut. Trumaticilla varustetussa autossa ei kahden punaisen ledin varassa yöunille kannata asettua edes pikkupakkassäässä, pitää palaa ainakin yksi vihreä. :)

....Mutta koska puskaparkkiharrastajille on saatavana akunkestomittari joka osoittaa jäljellä olevaa käyttöaikaa, siis tälläinen kuin on esim läppärissä. Siihen ei tietysti pelkkä jännitemittaus riitä,pitää analysoida myös kuormitusvirta. : )

KOSKINEN OLLI 25.01.2010 22:24

Teuvo: Olisiko niin, että näyttö näyttää sittenkin oikein, akun jännite todella laskee hieman, syystä että olet asentanut jonkun varusteen joka kuluttaa hupiakkua hieman, eli ottaa ylläpitovirtaa. Peruutuskamera, TV, antennivahvistin poistovesiputken lämmitys tms...? Onkohan sinulla siinä hupipuolella akunsuojaustoiminto, siis sellainen releboksi, ne releet kuluttaa sähköä n,3W/kpl. Mutta nehän on ollut jo tehtaalta lähtien...

PUTTO TUULA 25.01.2010 23:03

Käännä virta starttiasentoon ja mittaa vaikka tupakansytyttimestä, jos on alle 12 V, käynnistys ei onnistu. Asunto-osan laturi ei toimi eli sulake ainakin Adriassa 20 A on palanut. Toinen vaihtoehto hieman työläämpi on mitata suoraan akusta; samalla kannattaa tarkistaa startin sulake eli se mikä on vaihdettu takuuseen; pitäisi olla vaalean ruskea eli CAL5 (se mikä lähtee akun plus-navasta siihen paksuun punaiseen johtoon 30 mm2). Terv:Timppa

RINTAMÄKI JOUNI 26.01.2010 12:15

Tuossa ylhäällä joku sanoo että lataa hupiakun ja starttiakun. Onko näin? Minulla vm 08 Transit/Hobby johon vaihdoin juuri uuden akun. Kyselin tuosta latauksesta myyjäliikkeen huollosta että lataako systeemi auton omaa akkua. Vastaus oli että teoriassa kyllä mutta käytännössä ei. Starttiakun latausvirta kuulemma ihan nimellinen 1A ehkä allekkin, joten kytkin akkuuni ns. ylläpitolaturin joka on päällä silloin kun auto on tolpassa kiinni. Mitä sanotte, onko vanhaa taas kustu silmään?

HINTIKKA ARI 26.01.2010 14:04

Ei minulla ainakaan Ducatossa verkkosähkö lataa auton omaa akkua ollenkaan... tai siis jos lataa niin todella huonosti/hitaasti. Mittarista en ole sitä koskaan ainakaan huomannut. Hupiakkuakin lataa todella kauan jos sitä on käytetty, joten tästä voisi olettaa että latausvirta on todellakin pieni. Siksi nyt talvellakin on pellin alla irtonainen laturi lataamassa auton starttiakkua. Kun kytken sähköön niin molemmat akut latautuu. Auto on ollut sähkössä noin 1krt/kk ja vuorokauden kerrallaan. Auto on siis seisomassa talven ajan. Ja mitä tulee sisämittarin näyttämään niin starttiakku kun näyttää puolta niin starttimoottori ei edes pyörähdä.

NOUSIAINEN ASKO 26.01.2010 14:14

Ainakaan adria 02 puoli-idgroitu ,ei lataudu moottoritilan akku verkkovirta laturilla ,vaan viime talvena akku tyhjeni , vaikka auto oli verkkovirrassa. Tosin sisätilan lämmitin (eberi) syö virtaa kun sitä käytetään , ennen käynistystä . Nyt ei ole tyhjentynyt kun on, ylläpitolaturi kytketty tarvittaessa tupakansytkärin virran ottoon.

PALIN MATTI 26.01.2010 15:54

Kyllä mulla ainaski peffletisä nousee jännitteet molemisa akuisa, ku liittää piirongin töpselin päähän. Apumiehen penkin alla on semmonen 'älylaturi', mikä hoitellee molemat akut. Ja ne mittarit on oikiat analookiset volttimittarit, eiväkkä mikkään ossuuskaupan valot.

PUTTO TUULA 26.01.2010 16:52

Meillä on autossa Schaudt EBL 226-järjestelmä, jonka mukaan siinä on myös ylläpitolaturi käynnistysakulle ja toimii kyllä kun autossa on 230 kytkettynä. Terv:Timppa

HAAPANEN TIMO 26.01.2010 17:45

Hankkikaa tupakansytyttimeen lykättävä volttimittari, niissä tule joskus lämpömittari kaveriksi mukaan muttei se haittaa.

Pistoke sytkärin paikalle, lukema, sitten auto tolppaan ja hetken kuluttua lukema. Jos on noussut lataa starttiakkua, jos pysyy samana ei lataa.

Muutenkin sellaisella voi seurata latausjännitettä esim. ajaessa kaikki sähkölaitteet päällä.
Tai lepojännitettä auton pitkään seistessä, alle 12,5V jos laskee on kiireesti ladattava. @timppa

HÄMÄLÄINEN MARKKU 26.01.2010 17:49

Minulla Ducaton sytkärin liittimessä on jännite vain jos sytytysvirta on kytkettynä

KÄRKI KAARLO 26.01.2010 17:57

timon mainitsema mittari on varmaan syytä hankkia.kiitos kaikille vastauksista,niin ja voihan sitä vieläkin kommentoida=)@kk.

HAAPANEN TIMO 28.01.2010 19:09

Tuossa olisi malliksi kaksi edullista mittaria akun jänniteen mittaukseen:

http://www.aijaa.com/v.php?i=5657720.jpg

Mittareiden kytkimistä on valittu asento 12 V:n akun mittausta varten. Mittarit eivät vaurioidu vaikka plussa menisi miinukseen.

Tarkkoja on mittarit nykyään, noiden keskinäinen heitto samasta akusta mitattuna on 0,05V Siitä voisi olettaa virheen olevan korkeintaan n. 0,1V, ja tämä riittää lepojännitteen mittaamiseen.

Akkua ei pidä ladata, eikä millään tavalla kuormittaa (ei edes virtaa päälle autoon) 12 tunnin aikana ennen mittausta.

-12,72V = n.100% -12,54V = n.85% -12,36V = n.70% -12,12V = n.50% -12,00V = n.40% -11,82V = n.25% -11,64V = n.10% -11,04V = n.0%

Akun sulfatoituminen alkaa jännitteen laskiessa alle 12,4V:n. Jos kuvan mittarien tapaisilla mittailee, ja aloittaa latauksen 12,5V:n kohdalla, pärjää akku mainiosti.

Tämä koskee tavallisia, korkeilla, tai suljetulla rakenteella varustettuja happoakkuja

@timppa

NEVALAINEN PERTTI 31.01.2010 17:25

Keskutelusta ei tullut varmuutta voiko ducaton akun ladata konehuoneen puolelta olevista hätäkäynistys tankon päästä (auto seisonut 2kk ja tänään huomasin akun tyhjenneen atria twin 07)

VIRTA URPO 31.01.2010 23:14

99% voi. Se on varmasti Fiatissakin kuten joissakin ns. näkyvässä laitekytkennässä yhteydessä startin solenoidiin kuten omakin akku. Ainut joka joskus laitetaan väliin on päävirtakytkin. Sekin yleensä noissa työ koneissa turvallisuustekijänä ja varmna vakuutuksena estään sähköpalot. Lyö laturi kiinni hetkeksi ja kokeile sitten virrat tai valot yms.

KOSKINEN OLLI 31.01.2010 23:43

Dukatoa ei ole mutta pari muuta joissa akku on piilossa auton rakenteissa.

Minä olen ymmärtänyt että juuri akun piilossaolon johdosta autonvalmistaja on tuonut johonkin hyvin esilläolevaan paikkaan tukevat littimet apusähkön syöttömahdollisuutta varten. Akun lataaminen on juurikin apusähkön antamista.

HALMEENMÄKI JUHANI 01.02.2010 17:05

Juuri näin, voi käyttää.

KÄRKI KAARLO 18.03.2010 08:03

pakkaset jatkuu. ainakin täällä itä-suomessa.ostin vara-virtalähteeks kannettavan boosterin.Tällä voi antaa apuvirtaa käynnistykseen ja ladata akkua tupakan sytytin pistokkeen kautta, myös jos on hupiakku vajaa voi laittaa tään rinnalle, myös pistokkeen kautta käyttää esim.inventteriä,ja muita 12v laitteita. onpahan vara virtaa mukana kun on mehtähallituksen mailla useita vuorokausia.Ainakin itä-suomessa ei kännykät toimi rajan läheisyydessä (dna).@KK.

HALMEENMÄKI JUHANI 18.03.2010 17:10

Paljonkohan tuossa on ampeeritunteja, veikkaus 17 Ah joka on tyyppikoodissa? Sillä ei sitten kauaa autella eikä siitä oteta paljoa virtaa laitteille. Noissa on hurjia virtoja, tuossakin luvataan piikkinä 1100 A ulos ja siihen se starttiapu perustuukin. Potkaiseen kunnolla muttei kauaa... Eli hyvä hätävara, kunhan pitää täynnä ja ei käytä jo etukäteen tyhjäksi, pelivaraa ei ole.

MAJAVA HANNU 19.03.2010 09:54

Tuo lataako hupiakun laturi myös starttiakun, riippuu täysin merkistä, vaikka alusta Ducato olisikin. Itsellä McLouis Lagan -06:ssa ei lataa starttiakkua lainkaan.

Silti koko talven olen ajellut työmatkat, lähes 20 km/sivu päivittäin ja aina lämmittänyt moottorin puolisen tuntia aamuin illoin Eberillä, eikä virtaska ole koskaan loppunut kesken. aivan kovimpien pakkasten aikana autoa pidin roikan päässä yöt, viime aikoina en lainkaan. Ledimittarissa on useimmiten kaikki vihreät palamassa, välillä hupiakun puolella putoaa yhdellä pykälällä...

HALTTUNEN TEUVO 16.08.2010 21:50

Teksti asuntokorin ohjekirjasta tuntuu vitsiltä, mutta onko? "Käynnistysakku voidaan ladata täyteen vain erillisellä latauslaitteella. Jos ajoneuvo on liitetty 230 V:n syöttöön, sähkö- ja elektroniikkayksikkö antaa käynnistysakulle vain ylläpitovirtaa. Käynnistysakku ei lataudu täyteen varaustilaan myöskään ajon aikana, ts. laturin toimiessa."

JANHONEN MATTI 17.08.2010 15:16

"Käynnistysakku ei lataudu täyteen varaustilaan myöskään ajon aikana, ts. laturin toimiessa."

Kyllähän tuo ohjekirjan teksti voi pitää paikkaansakin jos nyt pilkkuja nusastaan. Mutta jos auton oma laturi on kunnossa niin kyllähän se kunnossa oleva käynnistysakku latautuu ennemmin tai myöhemmin täyteen ajon aikana. Sillä ei ole käytön kannalta vallankaan kesällä merkitystä onko akun jännite nyt juuri se 12,72V (100%)vaiko 12,65V. Niin hyrähtää käyntiin kun palmun alta.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.