Transusta sähköt hävis

RINTAMÄKI JOUNI 24.01.2010 17:17

Kyseessä 2008 Transit/Hobby. Pari viikkoa sitten kävin vaihtamassa autoon talvirenkaat, auto käynnistyi normaalisti. Eilen auto piti hakea mökin pihasta ja lähteä liikenteeseen niin ei käynnistynyt, virran kun käänsi päälle niin muutama sekunti ja kaikki mittarit pimeni, radion asetukset meni nollille ja mittaritaulun takaa kuului jonniimoista pärinää. Noh roikka kylkeen ja tänään kokeileen, sama juttu, yritin kaapeleilla, sama juttu. Piirongin taulussa näyttää että molemmat akut täynnä?! Onko muilla ollut näitä ongelmia Voortissa. Harmi kun on niin kapean mökkitien päässä että ei edes hinuriauto pääse perille että sais takuuremonttiin mahd pian. Autolla ajettu 13tkm ja 1v4kk vanha peli. Kiitos mielenkiinnosta jo etukäteen.

LAHTI ANTTI 24.01.2010 17:32

Olisko auton akku mennyt syystä tai toisesta tyhjäksi? Mittarit ilmeisesti näyttävät asunto-osan akkujen varausta. Ja asuntopuolen laturi ei ilmeisesti lataa auton omaa akkua. Laita sille oma laturi väliaikaisesti, että saat sen täyteen.

RINTAMÄKI JOUNI 24.01.2010 17:42

kyllä siinä hobbyn taulussa on näyttö auton akulle ja asunto-osan akulle ja molemmat näyttää täyttä. Sitä ihmettelen kun oli apukaapelit 10min kiinni eikä silti kestänyt kun 5s kun käänsi virran päälle niin pimeni kaikki. Harmi kun se akkukin on siellä kuskin penkin alla piilossa. Ilmeisesti purettava penkki ja kääntöpöytä edestä ennenkuin saa laturin kiinni, vai voiko sitä ladata konehuoneen navasta käsin, (minne miinus kenkä laitetaan?)

HAAPANEN TIMO 24.01.2010 17:44

Akkukaapeli huonosti kiinni starttimoottorin puoleisessa päässä. Siksi siellä ettei kaapeleilla lähtenyt. Voi akun kenkäkin olla huonosti kiinni, tai hapettunut, mutta olisit sen kaapeleita laittaessasi huomannut. @timppa

HAAPANEN TIMO 24.01.2010 17:47

Älä tässä vaiheessa välitä asunto-osan akusta. Puhdista starttiakun navat ja kengät, ellei se auta, sitten startin puoleiseen päähän. Niin, ja tietysti akun miinuksen auton runkoon menevä pää voi olla hapettunut.

RINTAMÄKI JOUNI 24.01.2010 18:00

Kai se pitää vaan ruveta huomenna sitä penkkiä ruuvaileen irti. Miinuskaapeli onkin siinä penkin sivulla ja puhdas.

PITKÄAHO JUKKA 24.01.2010 18:12

siellä moottorin päällä auton vasemmalla sivulla lulkee virtakaapeli jossa on sellainen muovista tehty paksunnos sen suojuksen kun aukaisee niin sieltä löytyy kosketuspinta mistä voi syöttää apuvirtaa.Maajohdon voi kytkeä johonkin moottori pulttiin.

HAAPANEN TIMO 24.01.2010 19:06

Jätä nyt Jouni se asuntopuolen akku rauhaan, se ei liity tähän mitenkään. Kattele starttiakun johdot.

PITKÄAHO JUKKA 24.01.2010 19:15

Timolle tiedoksi että molemmat akut on penkkien alla.Eihän noin uutta autoa kannata purkamaan alkaa eiköhän siellä ole vaan akku jäätynyt vajaa varauksen vuoksi.

RINTAMÄKI JOUNI 24.01.2010 19:36

ei siellä konehuoneessa ole yhtään akkua. Starttiakku on kuskin penkin alla ja asunnon akku hantin penkin alla. Kuskin penkki pitää irrottaa jotta akun voi mitata/vaihtaa.

AHOLA JARI 24.01.2010 19:50

Konehuoneessa sulakerasian kannessa on punainen "korkki" (suoja). Käännä ja irroita se - siinä on apuvirran (+) paikka, josta myös voi ladata starttiakun sekä mitata sen. Miinus sitten moottoriin suoraan.

Jos sulla on takaveto 2.4TDCi, starttiakkuja on 2 kpl (kuskin penkin alla molemmat). Vain toisen saa ladattua konehuoneen navasta. Etummainen on releen takana kytkeytyen toisen rinnalle startissa jne.. Verkkolaturi pitää sen napoihin suoraan, jos haluaa ladata. Autoa seisottaessa ja ladattaessa tuo on syytä muistaa. Muistit; radio ja ajotietokone sekä ajonesto (vilkkuva led) ovat tuon kakkosakun takana.

RINTAMÄKI JOUNI 24.01.2010 19:54

Mistähän kohtaa akun varaustilan näyttö saa tietonsa kun täyttä näyttää jos se on vaikka jäässä. Lisävirtaa annettiin konehuoneen oikeassa reunassa olevaan sulakeboksin päällä olevaan pultin päähän jossa oli punainen hattu ja apukaapelikengän kuva , mutta ilman tulosta.

PITKÄAHO JUKKA 24.01.2010 19:55

sen akun voi mitata siitä virtakiskosta mikä on siellä konehuoneessa,koeta nyt kumminkin startata apuvirralla, jos lisävirta häviää niin ota starttiakun maajohto irti niin silloin auton akku ei voi purkaa sitä lisävirtaa maahan.Muista kuitenkin että ulkopuolisen akun johdot on oltava kiinni kokoajan.

AHOLA JARI 24.01.2010 20:04

Paikka oli ainakin oikea!

Oliko ruuvata mitään lisäpulttia siihen, sillä peltisillä apukaapelin kengillä pinta-ala virralle jää aika olemattomaksi muuten (oma akku jos on liki tyhjä)?

Saman sulakeboxin kannen alla +kaapeleiden siltaukset, ettei olisi jokin löysällä (korin tekijän jäljitä).. Eikö apuvirralla edes mittaristossa valot palanut muutamaa sekkaa enempi? Etuvetohan oli?

RINTAMÄKI JOUNI 24.01.2010 20:16

Jarille: Kaapelit oli kiinni ainakin 10min ennen kuin yritin, (hauen leuat) Virran kun käänsi päälle niin max 5s niin pimeni ja mittariston takaa kuului semmonen säkätys, mutta piirongin seinässä ledi näytti että akku täysi. Joo etuveto on.

MALEN TAPIO 24.01.2010 20:31

Minulla autossa sama juttu. Mittarit näyttää täyttä, mutta ei virtaa. Laitoin pakun eteen ja kaapelit starttiakkuun. Plus navat yhteen ja miinusnavat yhteen jotta virta kulkee oikein, muuten räjähdys vaara. Käytä lataavaa autoa 10-15 minuttia kohtalaisilla kierroksilla ja anna sen käydä startatessa Transua. Tyhjä akku on hankala täyttää startti kuntoon mutta jos näin teet olen varma että se käy. Jos käytät laturia aikaa menee paljon enemmän.

RINTAMÄKI JOUNI 24.01.2010 21:13

kiitos kaikille neuvoista, katsotaan saanko huomenna transitin tulille.

RINTAMÄKI JOUNI 25.01.2010 17:18

Akkuhan se oli rikki. Akulla vuoden takuu, autolla ikää 1v 4kk, että silleen. Hain motonetista uuden ja nuolin haavat. Torstaina nokka kohti Rovaniemeä ja tunturirallia.

HAAPANEN TIMO 25.01.2010 17:53

Mutta minkälainen akku siellä oli? Jos se on noin pahassa paikassa, eikä ole oikea huoltovapaa, siis täysin ilman avattavia korkkeja, onko sinne auton huolloissa lisätty vettä. Reilu vuosi vaatii varmasti veden lisäyksen, eikö se ole huollon hommia. @timppa

RINTAMÄKI JOUNI 25.01.2010 18:38

Siellä oli fordin oma 80/700 akku jossa oli kierrettävät korkit. Joka kennossa oli vettä. Mitä noihin huoltoihin tulee niin en syksyllä vielä vienyt ekaan huoltoon vaan ajattelin huollattaa keväällä kun otan auton taas käyttöön, sehän on kaiketi 25tkm eka huolto tai 1v eli ei ole vielä ollut huollossa.Aika menee muutamalla kuukaudella yli mut menkööt. Kilometrejä nyt 13tkm. Onhan se vähän turhan työlästä akkuvesien tarkastelua irrottaa ensin pöytä veks ja sitten penkki irti, nostaa se pöydän paikalle. Uloskaan sitä ei voi nostaa kun jää turvavyöstä roikkuun oven rakoon.

JOKINIEMI PETRI 25.01.2010 18:55

no joo enpä usko et huollossa rupeevat akku tarkasteleen,jos pitää sen takia puoliautoo purkaa.ja mitä akkuun tulee sinne on asenneettu tehtaalla joku halpis paska missä on fordin loko.sellanen akku mikä kestää just sen takuuajan.henkilökohtasia kokemuksi on halpis akuista.toissa syksynä uusin akun pakuuni nyt aivan kypsä.ei varaa virtaa juuri yhtään.ja takuu meni umpeen alkutalvesta.

RINTAMÄKI JOUNI 25.01.2010 19:53

Laitoin huoltovapaan akun, siinä on ne liemet imeytetty lasivillaan niin akun voi periaatteessa asentaa vaikka mihin asentoon. Lisäksi laitoin ylläpitolaturin ruuvikiinnityksellä napoihin. Lataa akkua pienellä virralla aina kun auto on "tolpassa" kiinni. Ei pitäis ainakaan vajausta ja jäätymistä enää päästä tapahtumaan.

NISSINEN KAUKO 26.01.2010 22:11

Kylläpä transussa on huonot akut, vai sattuiko maanantaipäivän tekele. Minulla pakussa yli 8 vuotta alkuperäinen akku, autolla ajettu 187000 km Pelittää vielä hyvin,näilläkin pakkasilla. Auto ulkona jatkuvasti ja webastoakin käytetty ahkerasti.

AHOLA JARI 27.01.2010 10:50

En tiedä onko huono(t) akku/akut, mutta esim. ajonesto ja muistit (ajotietokone, radio, jne..) nykyautoissa imeä akun tyhjäksi parissa kuukaudessa, jos sillä ei ajeta tai akkuja ladata esim. talviseisonnassa. Sittenhän se akku on siinä kun jäätymään pääsee..

Eli siis tarinan opetus akusta kaapelikengät (tai ainakin toinen) irti. Jos uudessa transussa vaikea päästä akkuun käsiksi (esim. matkakorivalmistajan asentaman istuimen kääntöpöydän takia), niin sitten maad.kaapeli irti kuskin penkin juuresta (jalustan ulkopuolella).

Itsellänikin on käynyt niin, että ajoneston ledi on lopettanut työnsä - havainnoin jälkeen laitoin akkulaturin kakkosakun napoihin (varmasti akku on kärsinyt, mutta toimii). Siitä lähtien irroittanut kaapelit kuukauden seikokinkin takia.

JUVONEN ESKO 15.02.2010 19:25

Minulle kävi lähes samoin ransu 2007 kanssa. Olin ajanut päivällä n.270 km ja auto jäi 4 tunniksi seisomaan 16 asteen pakkasessa ja kohtalaisessa tuulessa. Käynnistäessä kaikki virrat tuntuivat katoavan eikä startti liikahtanutkaan. Yritin neljä - viisi kertaa ja kävin tarkistamassa ledeistä auton akun lataustilan, enää 2 kolmesta paloi, eli startti oli kuluttanut nopeasti virran. Laitoin Eberin päälle ja soitin Caravaanarin tiepalveluun. Noin 9 minuuttia kului soitossa ja tietojen selvityksessä. Sanoin puhelimeen , että yritän startata vielä kerran ja auto lähti heti käyntiin. Uskoisin että startti rele tai startti jumitti ja haukkasi nopasti virtaa. Eberi saattoi sulattaa mahdollista jäätä jostain startti tai sähköosista. Vika ei ole enää toistunut. Täten epäilen että sinunkaan tapauksessa ei akku alunperin ollut viallinen.

ARPIAINEN JAAKKO 21.02.2010 11:58

Tervehdys Jouni!

Minulla oli Hymer Transitin alustalla. Köröttelin sillä liki satatuhatta km, ilman suurempia ongelmia. Takajarrut piti korjata tuossa 70 000 km kieppeillä. On kuulemma etuveto Transun tyyppivika.

Asennutin aikanaan lohkolämmittimen pistokkeen ohjaamoon, sisäpuolelle. Sähköt siihen asunto-osan pistorasiasta ja auto lämmitystolppaan asunto-osan virransyötöstä. Näin akut saivat latausta aina samaan aikaan kun lohkolämmitintä tarvittiin. Toimiva systeemi. Suosittelen.

Hyviä kelkkakelejä!

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.