Näin voi käydä 11kg pullon täytämisessä

VALLIUS MARTTI 16.01.2010 22:38

Käykäpä katsomassa kuinka kävi göteborissa eilen kun isä ja poika täytivät omaa tavalista kaasu pulloa autoile tarkoitetussa tankaus mittarista.www.gp.se/nyheter/goteborg/1.290634-far-och-son-i-explosion

AHJOS TIMO 16.01.2010 23:24

Kuinka palstan asiantuntijat kommentoivat artikkelin tätä kohtaa:

"Trots varningstext på många språk på pumpstationen har letterna försökt tanka gasolflaskan med fordonsgas, en livsfarlig uppgift då gasolflaskor tål maximalt 21 bar. – Trycket i systemet är 200 bar och då blir tryckskillnaden så stor att det blir en sprängning, säger Bo Ramberg."

Aiemmissa kaasupullojen täyttämisestä käydyissä keskusteluissa on varoiteltu ylitäytöstä, mutta en muista kenenkään varoittaneen siitä, että pullo ei kestäisi painetta riittävästi. Onko tuossa perää?

SILMUNEN HANNU 17.01.2010 00:25

Niin, tässä Ruotsin tapauksessa on nähtävästi ollut kyse maakaasusta,CNG, siitä samasta mitä meillä Suomessakin autoihin voi ainoastaan laittaa. Sen paine on tuo 200 baaria, ja sitä ei saa missään nimessä tankata kaasupulloihin.

Se, mitä saa ja voi tankata itse kaasupulloon, on nimeltään "autogas" ,LPG ja sen paine on 8 baaria. Maakaasun osuus autokaasuna on muualla Euroopassa vain murto-osa LPG sta. Eli siellä lähes kaikki huoltoasema-kaasu on LPG-kaasua. Kenties siksi hollantilaisille ei tullut edes mieleen, etteikö samaa kaasua voisi tankata pulloon ja autoon.

Asia on ajankohtainen, koska adapteri, millä LPG tä voi tankata huoltiksilta pulloon, mullisti juuri meidän talvimatkailun. Kerran Saksassa ja kaksi kertaa Italiassa täytimme kaasupullomme huoltiksella, sen entisen paikallisen kaasupullon oston ja vaihtopaikan etsimisen sijaan.

t.Kaarina

PALIN MATTI 17.01.2010 08:10

Yksi osasyy tuohon tapahtuneeseen on se, että yleensäkin myydään kaikenlaisia adaptereita täysin tumpeloille käyttäjille. Niillä he pystyvät seuraamuksia ajattelematta yhdistämään toisiinsa erilaisia järjestelmiä.

KOSKINEN OLLI 17.01.2010 09:16

Juu, mtta yksi syy on se että tehdään järjestelmiä jotka ovat osittain yhteensopivia.

Itselleni on myyty -70-80 luvun vaihteen tienoilla matkailuautotehtaan yhteydessä olevasta tarvikemyymälästä (kaksikin eri kertaa) sivuventtiilipullon paineensäätimiä joissa on kuusiokantainen, siis ihan oikealla avainvälillä varustettu kiristysmutteri...

...Taisinpa saada mottorikaasupullon säätimiä matkailualan liikkeestä...

Kierre on sama, eli kiinnittyy hyvin, mutta tarkempi tutkiskelu kertoo, että kumitiivisteet eri paikoissa,mutta tiivistys ei toimi, metalli kiristyy metalliin, kaasua tihkuu ulos.

Ei näytä käväisseen standardisoijalla mielessä että kun muuttaa tiivisteiden paikkaa, voisi muutta myös kierrettä erilaiseksi, ettei väärinkäyttö (ilman minkäänlaista adapteria) olisi mahdollista.

NYYSSÖNEN KAJ 17.01.2010 11:17

Poliisi arvelee että käyttivät omatekoista adapteria koska LPG ja maakaasu täyttöliitimet eivät missään maassa sovi yhteen.

Maakaasu on metaania LPG on Propan ja Butan

HAAPANEN TIMO 17.01.2010 11:33

Maakaasua yritetty tankata nestekaasupulloon itse tehdyllä adapterilla. Latvian pojat eivät ole ymmärtäneet kaasujen olevan täysin erilaisia.

Kaarina! Nestekaasun paine ei suinkaan ole vakio, mainitsemasi 8 bar on pullossa n. +20° lämpötilassa. Pullossa oleva paine nousee ja laskee lämpötilan mukaan. Juuri tämän vuoksi ei tavallisia pulloja kannata täytellä. http://www.teboil.fi/page.asp?path=1;1510;1508;14305;14311;14315

Suuresti ihmettelen ettei raaskita hankkia tankattavaa pulloa vaan riskeerataan tavallisella. Jos ajattelee hankkivansa pullon n.10vuoden käyttöön vuosihinnaksi tulee parikymppiä. Tuhansia laitetaan reissuihin, mutta tuo on liikaa. Moite koskee kaikkia adapterin hankkineita.

Olli on saanut 33kg:n pulloon tarkoitetun säätimen, näissä kumitiiviste on säätimessä.

@timppa

KOSKINEN OLLI 17.01.2010 12:22

Juu, kiitos Timolle lisätiedosta. : )

Tuohon aikaan olin noviisi en hennonut asentaa tuota sittemmin vääräksi osoittautunutta säädintä itse paikolleen vaan ajoin silloisella kotipaikkakunnallani toimivaan kaasuasennusoikeudet omaavaan yritykseen.

Ammattiliikkeessä tuo säädin asennettiin paikolleen hetkeäkään empimättä, suoritettiinpa vielä koeponnistus... ; )

PUUMALA RAIMO 17.01.2010 13:38

Eihän rekkakuski voi osta uusi kaasupullo joka kerta kun kaasu loppu.Varsinkin jos on maasta missä pienet palkat.Vika on siinä että joka maassa on erilaiset pullon kierteet,eika pulloja ole eri maissa vaihtokelpoisia .Luulisin että EU voisi saada aikaan vaikkapa uusi pullotyyppi mikä olis vaihtokelpoinen koko EUssa.Suomessa on vain kaksi paikka missä saadan ulkomaisia pulloja täytetty.Muualla mailmalla useampi ,aika vaikea Suomessa löytää täyttöpaikka.T Raimo

LAUKKANEN MAURI 17.01.2010 13:51

Trots varningstext på många språk på pumpstationen har letterna försökt tanka gasolflaskan med fordonsgas, en livsfarlig uppgift då gasolflaskor tål maximalt 21 bar.

– Trycket i systemet är 200 bar och då blir tryckskillnaden så stor att det blir en sprängning, säger Bo Ramberg.

Männen borde över huvud taget inte ha kunnat få ut någon gas, eftersom det är helt olika munstycken på en gaspump och en gasoltub. Troligen har letterna haft en egen hemmagjord adapter Tuossa se totuus; Omatekoiset adapterit(sovitimet) ja 200bar ´painetta kun täytetään normaali pulloon;MAX PAINE 21Bar,niin ketäs siitä syytetään. Järki hoi äly älä jätä;tuumasi m laukkanen

KOSKINEN OLLI 17.01.2010 14:37

Näistä asioista täysin tietämättömänä tulee mieleeni kysymys että eikös pulloissa ole varoventtiili joka päästää ylipaineen pois... ...Eli onko tuo varoventtiili yleisestikin toimintakyvytön täyttövaiheen aikana, ...Vai onko tässä nyt vaan kyse siitä ettei varoventtiili ole pystynyt päästämään riittävää määrää kaasua ulos, koska täyttöpaine on aivan liian korkea...?

HAAPANEN TIMO 17.01.2010 15:41

Varoventtiili on se muovinen tulppa, kierreventtiilissä venttiilikierteen vastakkaisella puolella, ja painoventtiilissä samanlainen venttiilin varressa.

Aukeaa n. 30 bar:n kohdalla ja päästää koko pullon tyhjäksi.

Tässä tapauksessa ei varmaankaan ole ehtinyt päästää tarpeeksi, se parisataa baaria on melkoinen paine.

@timppa

HYTÖNEN RAIMO 17.01.2010 23:13

... kun ei lue mitään ohjeita. Luulisi jo järjen sanovan jotakin siitä, missä, miten ja mitä tankataan kaasupulloon. Johan nuo riikinruotsalaisetkin nimittävätasiaan liittyvässä palautteessa asianosaisia idiooteiksi!

SILMUNEN HANNU 18.01.2010 01:46

Minusta osoittava sormi pitää kohdistaa niihin tahoihin, jotka ovat tehneet kaasun hankkimisen niin halvatun hankalaksi.

Muistan kun talvella 93-94 keskisessä Espanjassa, Salamancassa kuljetimme lastenrattaissa tyhjää kaasupulloamme vanhan kaupungin kaduilla, epätoivoisesti etsien tietojemme mukaan siellä sijaitsevaa kaasupullontäyttö-pistettä. Lopulta löytyi joku pulju, joka hoiti vain paikallisten kaasuasioita, ei meidän.

Oli tulossa pakkasyö, ja meillä kolme alle kouluikäistä mukana. No, ei auttanut muu kuin mennä hotelliin, vaikka se tuhosikin miniminibudjettiamme. Jostain kaasuakin seuraavana päivänä saatiin, mistä, en muista.

Silloin meillä ei vielä ollut käytössä adapteri-sarjaa millä kaikki eurooppalaiset pullot käyvät suomalaiseen venttiiliin, mutta olimme löytäneet sellaisen ranskalaisen kaasupullon mikä käy, kun siihen lisää yhden tiivisteen (sama kuin Marokossakin), eli olemme aina harrastaneet sitä, että ostamme maasta, missä olemme pitempään, sen maalaisen kaasupullon, ja yritämme sitä vaihtaa tai täyttää.Ja yritämme muistaa niitä maasta poistuessamme myydä pois, mutta on niitä kotiinkin saakka jokunen kulkeutunut. Milloin tarkoituksella seuraavaa reissua varten, milloin vahingossa kun maasta on poistuttu semmoisessa paikassa tai semmoiseen aikaan, ettei myynti ole ollut mahdollista.

Mutta mutta, kun sekään ei ole aina ollenkaan helppoa. Kas kun noissa maissa, missä kaasu näyttelee ihmisten kotitalouksissa vallan toisenmoista roolia kuin täällä pohjolassa, on kaasulaitoksia montaa merkkiä ja kaikilla erilaisia pulloja. Kun olet ostanut pohjois-italiasta kaasupullon, et välttis löydä toscanasta tai sisiliasta enää samaa firmaa, mikä vaihtaisi tai täyttäisi pullosi. Mutta jos hyvin käy, onnistut kuitenkin jollain ihmeen kaupalla. Tai sitten et.

Kaksi talvea sitten ajelimme kolme tuntia ristiin rastiin Trentoa, keskisuurta kaupunkia Brenneron solassa pohjois-italiassa, etsien kaasua italialaiseen pulloomme. Ajelimme siis ihmisten antamien ohjeiden perässä huoltikselta toiselle, kaasukaupasta karavaankauppaan jne...kunnes osuimme ystävällisen ihmisen huoltikselle. Hän nappasi Hannun oman autonsa kyytiin, ja ajoi tuttavansa kauppaan, joka puhui kiinni menneen kaasutehtaan työntekijän avaamaan ovet ja täyttämään matkalaisten pullon. Meidän matkamme se vaihe tuli pelastettua, kiitos ihanan muukalaisen joka ei halunnut mitään korvausta palvelustaan.

Tässä vain kaksi pientä esimerkkiä, joiden välissä lukemattomia muita kaasunhakukeikkoja.

Muistelen, että silloin 90-luvun alussa VOP-kerho tai joku muu taho olisi julkaissut jotain listaa tiedossa olevista suomalaisia pulloja täyttävistä tehtaista, mutta tänä päivänä en ole törmännyt moisiin.

Kovasti ihmiset kyselevät, ja ainoat vastaukset ovat olleet että "osta adapteri ja tankaa LPG kaasua", "osta Belgiasta tankattava pullo" ja minä mainostanut meidän "osta oma ulkomaan pullo"-systeemiä.

Belgian pullo on tyhmä siitä, ettei sitä voi tankata lainkaan suomessa. Se on siis vain eurooppa-pullo, ja viraton suomessa. Ja matkaan pitää lähteä tyhjällä pullolla, tai sitten vaihtoehtoisesti menettää mahdollisuus yhden pullon käyttöön, jolloin painoa säästyisi, ja lähteä sekä suomalaisella että sillä belgia-pullolla reissuun.

Meidän osta oma ulkomaan pullo-jutun haittapuolet jo kerroinkin.

Sitä kolmatta, adapteria huoltoasemilla myytävän LPG kaasun itsetankkaukseen kokeilimme nyt jouluna. Meillä oli kaksi suomalaista pulloa mukana, joten saatoimme käyttää pullon tyhjäksi saakka, ennen täyttöä. Silloin sen paino on tiedossa, ja se, paljonko typötyhjään pulloon kaasua mahtuu. Tankkasimme varmuuden vuoksi useamman litran vähemmän, ja pienellä näppärällä kalavaalla vielä punnitsimme pullomme.

Kun suomalainen kaasu, propaani tuli pullosta ulos kokonaan, ei italialinen propaanin ja butaanin seos jaksanut kylmällä tehdä samoin. Silloin oli vaaka tärkeä, eli pullo punnittiin ennen tankkausta ja tankattiin kuitenkin vielä tietoisesti "liian vähän".

Näin ei ole ymmärtääksemme mitään vaara momenttia missään, eikä sekään haittaa vaikka varmuuden maksimoimiseksi pullon tankkaisi joka kerta vain puolilleen, sillä LPG-asemia on niin tiheässä, ja aina maksat vain sen, mitä pulloon laitat.

Mikä näistä tavoista nyt on se oikea, miksi liettualaiset tankkasivat , vahingossako, väärää kaasua pulloonsa? Miten se ikinä millään adapterilla oli edes mahdollista, ja miksi siihen oli tarve? Olen ymmärtänyt, että maakaasu on kuitenkin huomattavasti LPG tä kalliimpaa, joten ei ainakaan rahan säästöstä ollut kyse. Miksi Timo tuomitsee adapterin ostajat? Miksi tankattavaa pulloa ei saa suomesta eikä voi täyttää suomessa? . Jos kaasun saannista olisi selkeät yleiseurooppalaiset ohjeet, ja pulloissa, venttiileissä standardit, tai LPG asemilla firman puolesta valmiina adapterit ja niitä osaavat käyttäjät, jotka vanhan mallin mukaan palvellen tankaavat myös kaasupullot, tai suomestakin saisi LPG tä, jotta belgian täyttöpulloa voisi käyttää pohjolassakin, ja sitä pulloa saisi jostain muualtakin kuin postimyynnistä belgiasta...tai tai tai ja jos jos jos...niin EI OLISI NIIN HALVATUN HANKALAA, eikä ehkä tuotakaan onnettomuutta sattunut!!?

Jostain syystä osataan lentää kuuhun ja tunkea ihmisen verisuoniin kameroita ja leikkausvälineitä, mutta kaasupullon täyttöä ei osata tehdä järjelliseksi.Ei ymmärrä.

t.Kaarina

HAAPANEN TIMO 18.01.2010 17:24

Tottahan tuo kaikki on, hankalaa hommaa. Saahan tankattavan pullon täyteen esim. Tallinnassa, Lübeckissä, Gdyniassa sekä Rostockissa, mennessä tai tullessa. Eikös noita reittejä yleensä kuljeta.

Taitaisi nämä täkäläisetkin tankkauspaikat tuon pullon täyttää, kallista se tosin varmaan olisi.

Tallinnalaiset eivät suostu tavallista pulloa täyttämään, tankkipullon kyllä.

Tankattava pullo on juuri siksi olemassa että kertomasi ongelmat voidaan turvallisesti hoitaa.

En haluaisi ajaa motarilla sellaisen auton perässä jonka pullokotelossa ylitäytety pullo nostaa painettaan lämmetessään.Tässä tilanteessa ylipaineventtiilin lauetessa voi olla sata autoa yhdessä läjässä.

Enkä haluaisi olla leiriytyneenä aamusella pullonsa tankanneen matkalaisen vieressä kämppärillä, iltapäivän auringossa voi tapahtua.

Jos tavallisia pulloja tankkaillaan, jossain vaiheessa joku on huolimaton.

Tankattavalla pullolla huolimattomuus on paljon vaikeampaa.

@timppa

SILMUNEN HANNU 18.01.2010 23:52

Jos tankattavan pullon olisi tarkoitus olla kaasuongelman ratkaisu, noin niin kuin yleisemmällä tasolla, sitä varmaan myytäisiin ja tankattaisiin täällä suomenmaassakin.

On pitkä kylmä kyyti lappalaisella tai itäsuomalaisella talvella ajaa ilman kaasua kotoa sinne Lübeckiin, vaikkapa. Kaikki eivät asu täällä lauttarannan kupeessa, enkä minäkään täältä Saksaan asti ilman kaasua asuntoautolla suostu kulkemaan. Tapana on useimmiten mennä päivälaivalla ruotsiin, ja nukkua siellä huoltiksella parin tunnin ajon jälkeen. Vilu tulee talvella ilman kaasua, eikä ruokakaan valmistu.

Itse en ole kuullut noista ylitäytettyjen pullojen räjähtelyistä, mutta humalaisten kuskien olen kuullut tappavan liikenteessä, ja sitä samaa tekevät ihan selvinpäinkin olevat.

Ovathan ihmiset maailman sivu olleet huolimattomia, niin tulen, viinan, kirveen kuin vaikkapa meriturvallisuudenkin kanssa. Lentokapteenitkin tekevät virheitä.

Mutta tätä kaasu-asiaa ei mielestäni saada kuntoon syyllistämällä niitä, jotka virallisilla adaptereilla laillisesti huoltoasemilla tankkaavat itse tai tankkauttavat henkilökunnan toimesta LPG-kaasua tavallisiin kaasupullohinsa.

Kyllä ihmisillä yleensä on terve pelko ja kunnioitus yhtä lailla tulta kuin kaasuakin kohtaan.

Se, ettei huolimattomuusvirheitä pääse tapahtumaan, pitää varmistaa "viranomaistahon puolesta", eli kaasun käytöstä ja saatavuudesta on saatava asiallista yleiseuroopalaista informaatioita, ja kaasun saanti on tehtävä niin simppeliksi, ettei tarvitse sattua ruotsin onnettomuuden kaltaisia tilanteita. Eikä ihmisten tarvitse käyttää lomapäiviään niin yksinkertaisen asian kuin kaasun metsästykseen.

Oikeastaan ihmettelen kovasti, ettei asia herätä enempää kiinnostusta, tai miksi se kautta aikojen on jotenkin kuoliaaksi vaiettu, salamyhkäinen juttu.

t.Kaarina

PALIN MATTI 19.01.2010 07:16

Holhousyhteiskuntako se meidät sitten pitäisi pystyssä, jos yksilöillä ei olisi enää mitään vastuuta toiminnastaan? Kyllä jokaiselle pitää suoda mahdollisuus käyttää asioittensa hoidossa myös omaa järkeään.

SILMUNEN HANNU 19.01.2010 12:35

Niinhän Matti tässä kaasunhankinta-kysmyksessäkin kaikki yrittävät parhaansa mukaan käyttää OMAA järkeään, niin varmaan ne liettualaisetkin... Kun puuttuu ne yhteiset, viralliset systeemit, standardit ja toimintaohjeet...

t.Kaarina

HAAPANEN TIMO 19.01.2010 16:18

Ruotsista saa nestekaasua: http://www.volvo200.org/tankstations_eng.htm Ja Tanskasta: http://www.oliebranchen.dk/da-DK/Priser-og-Forbrug/salgssteder.aspx Sekä Norjasta: http://www.lpgnorge.no/index.cfm?id=267356

Suomesta ei saa. En ymmärrä miksi tänne yritetään väkisin maakaasua lykätä, jossain maissa nestekaasuautojen käyttöä jopa tuetaan.

SILMUNEN HANNU 19.01.2010 17:19

Käytäntö tekee kai myös sen, että eurooppalaisella LPG- autolla on mahdoton matkailla Suomessa, ja suomalaisella maakaasu-autolla erittäin työlästä Euroopassa, missä ymmärtääkseni maakaasu-asemien osuus huoltiksista alkaa olla jo häviävän pieni?

Oli aika surkeasti auki nuo Ruotsin LPG-asemat! Arkisin aamusta klo 16 asti ja vkonloppuisin lähes kaikki kiinni. Ainoa varteenotettava Tukholman itäpuolella, auki kymmeneen illalla ja vkloppuna myös. Mutta kun on tullut Kapelskäristä maahan, ei hirveästi houkuta ajaa koko Tukholman poikki sen toiselle laidalle vain kaasua hakeakseen...:(

t.Kaarina

HAAPANEN TIMO 19.01.2010 17:23

Vielä selvennykseksi kun tuolla ulkomaanosastolla on vanha kaasujuttu noussut ylös.

Siellä minä vielä kovasti kannustan adapterien hankintaan, mutta sitten oivalsin kuinka vaarallisesta asiasta on kysymys, ja käänsin takkini täydellisesti. En itseni takia, vaan niiden, joilla on adapterit muttei tietoa mahdollisista seurauksista täyttövirheen sattuessa.

Hankin tankattavan pullon ja aloin puolustamaan sen käyttöä. @timppa

SILMUNEN HANNU 19.01.2010 17:31

Minun mielestäni tätä asiaa auttaa vain asiallinen tiedonvälitys, ei toisten moittiminen.

Jos tavallisia pulloja täyttää virallisilla adaptereilla sopivan väljästi, en ymmärrä, mikä on se vaaramomentti.

Ja ehkä tässä olisi asia, mikä kannattaisi nostaa julkiseen keskusteluun. Josko vaikka useammat eurooppalaiset karavaan-järjestöt yhteistuumin saisivat mantereen laajuudella muutosta kaasunhankintaan!

t.Kaarina

HAAPANEN TIMO 19.01.2010 18:40

Norjassa on noin komeita "flaskestasjoneja": http://www.lpgnorge.no/index.cfm?id=257555

Mutta vain koulutettu henkilökunta saa täytää, ja sopivilla venttiileillä. "Fylling og transport av gassflasker Gassflasker kan kjøpes mange steder, blant annet på bensinstasjoner og våre fyllestasjoner. Fylling av flaskene kan bare foretas av kompetent personell på godkjente fyllstasjoner. I forbindelse med fylling skal tilstanden til både flasken og ventilen kontrolleres."

SILMUNEN HANNU 19.01.2010 18:49

Tätähän ehdotin yhdeksi ratkaisuksi, että huoltoasemilla palvellaan; talon adaptereilla tankataan asiakkaan normaalit kaasupullot. Punnitusta varten vaan pitää hiukkasen muuttaa noita järkijättöisiä lakipykäliä, mitkä ainakin Italiassa kieltävät pullon noston ulos autosta...

t.Kaarina

REINI SEPPO 19.01.2010 19:22

H Y V Ä TIMO ! Juuri näin tehdään turvallisuutta ! t.se

NIKOLA MIKKO 20.01.2010 00:44

Miksi Euroopan unioni ei voi määritellä yhtenäistä kaasupullostandardia niin, että kaikissa EU maissa tietyn siirtymäajan jälkeen olisi käytössä yhtenevä, vaihtokelpoinen kaasupullotyyppi, jota kaasufirmat velvoitettaisiin pitämään valikoimassaan ja vaihtopisteissään.

Kaasun toimittajat voisivat sitten julkaista listan EU standardin mukaisia kaasupulloja vaihtavista/täyttävistä toimipisteistä, jossa pullon voisi vaihtaa/täyttää. Näin voisi matkalainen kulkea huoletta kaikkialla ilman kaasun riittävyydestä johtuvaa huolta.

Tätä asiaa voisi oma järjestömme SF Caravan ry lähteä ajamaan yhdessä muiden maiden vastaavien liittojen kanssa. Muiden maiden karavaanarijärjestöt lähtisivät varmasti mukaan, koska onhan ongelma meille kaikille sama, kun katkustanne EU-maasta toiseen.

Mehän olemme oikeastaan ainut suurempi ryhmä, joka ongelmaan törmää Euroopassa matkustaessaan. Kotitalouksille riittävät nykyiset maakohtaiset systeemit. ja ne voivat jäädä edelleen käyttöön.

Täyttöadapterin ja tankattavan pullon käyttö ei johdu nuukuudesta, vaan siitä että pullorumba pitemmälle matkustaessa, varsinkin kylmänä vuodenaikana voi käydä lähes ylitsepääsemättömän hankalaksi.

Me olemme matkustaneet viime vuodet mukanamme Suomessa täytetty (Kippari karavan) saksalainen kaasupullo ja LPG-aseman pistooliin sopiva adapterisarja. Hyvin on pärjätty. Mutta mieluummin vaihdan, kuin tankkaan!

Saksalaista pulloa suosin, koska sen vaihtaminen matkalla onnistuu paremminn, kuin suomalaisen.

Mikko

PALIN MATTI 20.01.2010 08:56

http://www.karavaanarit.fi/ajankohtaista/etuteltan_puheet/tarvikkeet/?x26558=Search&Order=-submit_date&N=100&q=kaasupullo&nickMid=

Tämä kymysys on esitetty täällä useasti aikaisemminkin ja hyviä sekä järkeviäkin vastauksia on löytynyt.

Tuossa linkissä on hakurin tarvikeosastolta löytämiä kaasupullokeskusteluja.

Voit hakea itsekin vastauksia myös muilta osastoilta.

KOSKINEN OLLI 20.01.2010 08:59

Olen samaa mieltä siitä että systeemit olisi yhtenäistettävä.

Nestekaasupullon ostaminen on kovin hankalaa Suomessakin.

Pienillä huoltoasemilla ainoana paikallaoleva kassahenkilö joutuu lukitsemaan kassan ja poistumaan, joskus jopa asiakkaita täynnä olevasta myymälästä hetkeksi ulos, sähläämään jäätyneen kaasupullokaapin riippulukon kanssa huoltoaseman takapihalla...

Se ettei EU noinvain määrää kaasupullosysteemiä yhdenmukaiseksi johtuu siitä että jokaisessa maassa systeemin kehitystä ovat sanelleet maan olosuhteet sekä markkinavoimat sekä tietysti kansalliset ohjeet. Kyseisen systeemin rakentamiseen on sijoitettu valtavia summia varallisuutta. On siis olemassa toimiva systeemi, joka pitäisi muuttaa kokonaan toisenlaiseksi ...muutaman karavaanarin takia. ; )

Systeemejä on kyllä helppo muuttaa, kunhan löytyy maksaja. Maksajan löytäminen onkin isompi pulma.

HÄNNINEN JUKKA 20.01.2010 10:04

Ja nämä LPG / GPL kaasuadapterithan ovat ihan suomalainen innovaatio nykymuodossaan www.caravan-gasadapter.com

HAAPANEN TIMO 20.01.2010 18:05

Jos jollain on tankattava pullo ja haluaa sen täällä täyttää, onnistuu se tuolla: Interenergy / Presso-Center Ltd Kirkniementie 5 08800 KIRKNIEMI (Lohja) puh. (019) 340 451

Kertoivat 11 kg:n täytön maksavan n.25€

HÄNNINEN JUKKA 20.01.2010 19:56

Presso-Centerissä saa täytetyksi myös tavalliset saksalaiset ja muunkinmaalaiset kaasupullot. Kannattaa soittaa etukäteen.

SILMUNEN HANNU 20.01.2010 20:01

Ainakin pari vuotta sitten täyttivät vain, jos oli antaa tarkka pvämäärä todisteineen, esim.laivalippu, koska ulkolaisen pullon vie maasta pois.

Onkohan systeemi väljentyntyt?

t.Kaarina

HÄNNINEN JUKKA 20.01.2010 20:16

Just tuota tarkoitin. Olettaa soisi toivovansa, että vaan täyttäisivät kaasupullot ja jättäisivät kyselyt opettajille...

HAAPANEN TIMO 20.01.2010 20:29

Tänään kysyin tuota tankattavan pullon täyttöä, vastaus oli "Täytetään jos on CE-hyväksytty pullo, mutta onko siinä järkeä kun muualta (ulkomailta) saa halvemmalla"

Ei muita kysymyksiä.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.