Ihmettelyä öljystä

KNAAPI JUHA 12.01.2010 10:03

Veho ystävällisesti pisti Sprintteriini vm. 2008 öljyksi Mobil Delvac XHP LE 10W-40.

Asiasta kun en mitään tiedä, niin haluaisin kysellä asiaa paremmin tuntevilta neuvoa. Eräs korjaamoalan ammattilainen kertoi, että ko. öljy on pitkälle vaihtovälille ammattiajoon, jossa moottori ei juuri kylmene vaan ajo on lähes jatkuvaa. Suositteli jotain täyssynteettistä 5 W:llä alkavaa, jolloin kuulemma kylmänäkin pyörittäisi paremmin startissa.

Onks tietoo? Onks suosituksia?

JORVA OLLI 12.01.2010 11:08

Sorry Juha, ei exaktia tietoa, mutta kokemukseen perustuvaa. Toyota käyttää Suomessa, tai ainakin Turussa omaa 5-w30 esp-tyyppistä oilia, siis täyssynteettistä.

Tuosta esp-merkinnästä en ole perillä, muistaakseni jotain tekemistä egr-venttiilin kanssa? Viisaammat jatkavat.

JANHONEN MATTI 12.01.2010 11:13

Tuosta allaolevasta linkistä saat lisätietoa mainitsemastasi öljystä. http://www.mobil.com/Finland-Finnish/Lubes/PDS/GLXXFICVLMOMobil_Delvac_XHP_LE_10W-40.asp

Näyttää noita autonvalmistajien hyväksymismerkintöjä olevan melkonen joukko mm. MB. Joten sen kun annat mennä.

Tuolla viskositeetilla 5W tai 10W ei ole niin suurta merkitystä kylmäkäynnistyksen kannalta kun yleensä luullaan, eikä vallankaan silloin kun autossa on lohkolämmitin tai Webasto. Öljyn vanhuudella on paljon suurempi merkitys öljyn viskositettiin ja voitelukykyyn kylmissä olosuhteissa. Auton moottorin sisällähän on sen käydessä "ainainen kesä" paitsi hetki kylmäkäynnistyksen jälkeen. Tämän "kesäsään" sinne moottorin sisään hoitelee ja pitää vakiona termostaatti.

Tästä seuraa loogisesti se, että silloin kun moottori pysyy jatkuvasti lämpimänä (esim. rekat)tai kun moottori lämmitetään ennen käynnistystä niin oleellista moottorin keston kannalta on se miten pitkään öljy säilyttää ominaisuutensa normaalissa käyttölämpötilassa. Kylmäkäynnistysominaisuuksilla on merkitystä vain silloin kun kylmäkäynnistyksiä on. Pakkaksella käynnistettäessä tuon kesän tai ainakin kevään saa aikaiseksi moottoriin juuri tuolla moottorinlämmittimellä.

KATEISTO EERO 12.01.2010 15:03

Tuota Delcac XHP LE 10-W40 laitettiin Jumpperiin vuosihuollossa. Selittivät jotain em. öljyn noen sitomisominaisuuksista. Juttelin huoltomiehen kanssa ja hän sanoi, laittavat jotain Delvac !?! 5-W40 Fordiin, jossa on sama moottori! Minulla on kyllä Webasto, mutta mielestäni alkukäynnistyksessä kone kiertää hitaammin. Webastolla saa kyllä koko lohkon lämpimäksi.

PUUMALA RAIMO 12.01.2010 15:03

Jähmepiste-33 luulis riittävän myös Suomessa.Olen kuulut että rekat ajavat sillä jopa 100000km.Minä käytin sama öljy kun aikoinaan oli Mersun alustainen matkakoti.Sain sillä aja tuplasti muiden öljyjen verrattuna ohjekirjan mukaan.Hyvin starttas talvella.T Raimo

HALMEENMÄKI JUHANI 13.01.2010 21:51

Erityisesti dieselmoottorille tarkoitetussa öljyssä on juurikin erilainen lisäaineistus joka pitää nokihiukkaset erillään, estäen niitä paakkuuntumasta. Nykydieseleissä ei enää ole samanlaista nokiongelmaa kuin 15-20 vuotta sitten, joten noita samoja perusteita ei enää ole muussa kuin erikoispitkän vaihtovälin raskaan kaluston käytössä.

Jähmepiste on eri asia kuin käyttökelpoisuus. Jähmepisteessä öljy on jo lusikoitavaa. "Kymppi" vaatii -20° kylmyydessä jo esilämmitystä. Mutta kuten jo mainittiin, jos käytetään aina moottorinlämmitintä niin jo 10W-jotain kelpaa.

Sekä Mobil ESP että ko Delvac täyttävät MB-vaatimuksen 228.5 ja ko Delvac myös 228.51 jotka vaatimukset pitäisi löytyä auton ohjekirjasta. Se on se ehdottomasti paras paikka katsoa nuo vaatimukset!

ACEA-luokituksen E-alkuiset luokat tarkoittaa nimenomaan raskasta kalustoa. Sprinter ei kuitenkaan ole moottoriltaan raskasta kalustoa.

Itse en olisi kylläkään valinnut ensimmäiseksi tuota Delvacia, mutta ei se vaikuta olevan vääräkään. Vielä kun kerrot mitä MB-229.? ohjekirja suosittaa...

Ja Ducato-Jumper-Boxer-Mondeo-Citroen-Peugeot-Landrover-Volvo jne 2,0 & 2,2 dieselit ovat tosiaan saman moottorin eri versioita.

KNAAPI JUHA 14.01.2010 21:47

Joo, katsos Juhani...

Vasta teen tutustumista tähän uusmalliseen Sprinteriini. Alkoi vähän arveluttaa, kun kylmässä -13 paikkeilla yön yli jäähdyttyään alkaa tuo ahistaa, röpöttää ja vaatii kierrättämistä, ennenkuin syttyy rymisemään.

Katselin sitä öljysuositusta ohjekirjasta, mutta siellä taas osoitettiin huoltokirjalle, ja sitä taas en tähän hätään löytänyt. Katselen huomenna paremmalla valolla.

Asennutin jo lohkolämmittimen turvakseni ja moottoria säästääkseni. Webastoa eivät olleet saksanpojat autoon laittaneet.

KNAAPI JUHA 14.01.2010 23:21

No, löytyipä tuo moottriöljyvaatimuskin tuolta. Väittävät, että erityisen korkeat Laatuvaatimukset on. 229.5/.51 tai 228.5/.51 joilla saavutetaan maksimaalinen öljynvaihtoväli. Edellisellä 40.000km ja jälkimmäisellä 30.000km

Viskositeetti sitten taas riippuu vuodenaikaan sidotusta keskimääräisestä ulkolämpötilasta. (Joo, tämäpä oli uutinen!)

VÄLIAHDE JUSSI 16.01.2010 20:47

Kyllä tuo moottorin esilämmittäminen aina kannattaa,kuin myös öljyjenkin vaihtaminen ajoissa eikä, myöskään pidä tuijottaa ainoastaan ajettuun kilometrimääriin vaan öljyjen ikään ja olosuhteisiin, ym.

HALMEENMÄKI JUHANI 17.01.2010 18:20

228.5/.51 ... saavutetaan maksimaalinen öljynvaihtoväli ... 30.000km

Sekä Mobil ESP että ko Delvac täyttävät MB-vaatimuksen 228.5 ja ko Delvac myös 228.51

Eli "kolmenkympin longlife" ja oikea öljy. Samalla näyte siitä, miten öljy nykyisin valitaan ihan muun kuin pelkän viskositeetin perusteella, esim 228.3 olisi turhan vanhanaikainen eikä enää hyvä.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.