Transitin lämpeneminen
LILJEROOS JOUKO
08.01.2010 19:24
Kokeilin käynnistää kolmatta viikkoa seisonutta transittia, kun pakkanen hellitti hetkeksi. Ulkoilman lämpötila sillä hetkellä n.-13 astetta. Tankissa puolet saksassa tankattua ja puolet Nesteen asemalta joulukuun alussa. "Lähti kuin palmun alta". Käyttelin puolisen tuntia, kun harjailin lumia pois. Lämmityslaite kuitenkin puhalteli vain haaleaa ilmaa. Ikkunoissa ei näkynyt sulamisen merkkiäkään. Lämpömittarin viisari makaili lepaoasennossaan.
Onko se "normaalia", vai pitäisikö alkaa termostaatin vaihtoon?
Volvossa (bensakone) olisi tässä ajasssa tullut jo hiki.
Ajopeli on lähes uusi, joten kokemusta ei vielä ole kertynyt. Täällä on puhuttu (kirjoitettu) myös huohottimen lämmityksestä. Onko se välttämätön?
KAUPPI ERKKI
08.01.2010 19:39
Kannattaisi ensimmäiseksi tarkistaa pakkasnesteen kestävyys
Yleensä on niin että ellei kierroksillakaan lämmityslaitteesta ala tulla lämpöä niin syynä on liian laiha pakkasneste
Auton moottori on siitä kumma värkki että se hikoilee pakkasella joten ei kai transu ole poikkeus paras aina varmistaa että kondessi vesi pääsee poistumaan.
KOSKELA ERKKI
08.01.2010 20:06
Dieselissä tuo on nähdäkseni aivan normaalia, jos kerran aivan haaleaa ilmaa puhaltaa tyhjäkäynnillä. Dieselmiehet sen tietävät, eli kun ajat kone kuumana ja parkeeraat ja annat kovalla pakkasella käydä tyhjäkäynnillä, niin kone jäähtyy muutamassa minuutissa ja lämmitin rupeaa puhaltamaan kylmää ilmaa.
Bensakoneella on toisin kuten mainitsitkin, se tuottaa lämpöä enemmän jo tyhjäkäynnillä. Vanhat dieselitkin, ne nokivasarat olivat lämpöisiä nykyisiin verrattuina.
Nykydieselit varsin pienikulutuksisina eivät haaskaa energiaa lämmöntuottoon. Siksi jokaiseen pikkudieseliinkin laitetaan Webasto tms, koska lämpöä ei tule riittävästi sisätilan lämmittämiseen.
LAUKKANEN MAURI
08.01.2010 20:21
Webaso tai Eeberi siinä se ratkaisu;maksaa noin 1500€ asenettuna!,niin lämpöä riitää vaikka naapurille!.
LAHTI ANTTI
08.01.2010 20:59
Tai sitten jo tehtaalla lämpövastukset kuten Volkkarilla, saavat virtaa laturista koneen käydessä. Toimivat kuin lohkolämmitin.
KOSKINEN OLLI
08.01.2010 21:33
Jos kiinnostaa auton termostaatin toiminta / toimimattomuus, niin siihen on olemassa varsin yksinkertainen menetelmä jolla mahdollinen vika saadaan selville kotikonstein.
Termostaatin tehtävänä on kylmässä moottorissa sulkea moottorissa lämmenneen jäähdytysnesteen virtaus jäähdyttimeen, eli "Syyläriin".
Kokeilemalla ylävesiletkun lämpötilaa ylävesiletkun jäähdyttimen puoleisesta päästä. Letkun pitää olla kylmä siihen asti kun moottori saavuttaa normaalin käyntilämpötilan.
Jos lämmin jäähdytysneste pääsee virtaamaan jäähdyttimeen ennen kuin moottori on normaalissa käyntilämmössä, termostaatti on viallinen.
Kannattaa huomata että eipä liene mikään moottori -15 asteessa saavuta paikallaan tyhjäkäyntiä käydessään normaalilämpötilaa puolessa tunnissakaan. Ei edes bensa Volvo. ; )
MANNINEN ESA
08.01.2010 23:39
Juuri niin, Olli. Näinhän me Volvosta keskustelimme. :) Myös Ollin "kotikonsti" on hyvä ... ja Maurin ratkaisu on varma
... webasto tai eeperi ja kyllä lämpöä riittää. Nimim. ransuista kokemusta
HALTTUNEN TEUVO
09.01.2010 13:14
"Nykydieselit varsin pienikulutuksisina eivät haaskaa energiaa lämmöntuottoon."
Kyllä ne haaskaa, mutta moottorit eivät ole tarpeeksi suojattuja. Pienikulutuksinenkin kone haaskaa yli puolet polttoaineesta.
KOSKINEN OLLI
09.01.2010 18:03
"Nykydieselit varsin pienikulutuksisina eivät haaskaa energiaa lämmöntuottoon."
Jos ei aivan pilkkua aleta halkomaan, niin polttoaineen energiasta 1/3 saadaan mekaaniseksi työksi, eli hyödyksi. 1/3 muuttuu lämmöksi moottorissa, sillä lämpenee moottori ja siitä sitten osa saadaan pientä letkua pitkin siirrettyä auton sisätilan lämmittämiseksi. 1/3 menee pakoputken sisäpuolen kaasuvirtauksen mukana suoraan harakoille.
Bensakone ottaa imuvaiheessa vain hitusen kylmää ilmaa männän päälle työtahtia varten, diesel ottaa joka kerta täyden annoksen kylmää ilmaa työtahtia varten.
Se miksi diesel lämpenee bensamoottoria hitaammin johtuu ennenkaikkea siitä, että diesel työntää pakoputkeen moninverroin suuremman ilmamäärän lämmitettyä ilmaa kuin bensakone.
öööh... meniköhän tää nyt yhtään oikein...? ; )
SIIRONEN SEPPO
09.01.2010 19:19
Ajelin viikolla vm. 2008 Transitilla (6,8 m puoli-integroitu) puolentoistasataa kilometriä ihan vaan tutkaillakseni riittääkö lämpöä vielä näillä keleillä. Ulkolämpö vaihteli 17-23 astetta miinusta ajotietokoneen mittarin mukaan, moottorilämpö nousi normaaliin alle 10 km maantieajon jälkeen. Lämpöä tuli sisään puhallin 2. nopeudella ihan kiitettävästi, asunto-osassakin mittari näytti ajon jälkeen 22 astetta. Lähtölämpö asunto-osassa oli kymmenisen astetta plussan puolella, Truma ei ollut ajossa päällä. Kaupunkipyörityksessä moottorinlämpö ei enää ihan pysynyt normaalissa. Koneen sammuttaminen 10 min kaupassakäynnin ajaksi sai mittarin laskemaan lähes miniminäyttöön. Tosin lämpeni kyllä taas nopeasti takaisin. Autossa Hoversportin moottoritilan pohjasuoja, maskissa ei peitteitä. Jostakin syystä ajotietokone tuntuu nollaavan trippiarvon ja kulutustiedot pakkasessa, kesällä ei moista ilmiötä esiintynyt ?? Akun tyhjeneminenkään ei ollut syynä, mittariston kello kuitenkin oli ajassaan ja kone käynnistyi ilman lämmitystä vaivatta.