Vaihteisto-öljyn jäähdytys

LAINE SEPPO 08.01.2010 14:29

Meillä on Suzuki Grand vitara vm 2000 automaattilaatikolla. Suuremmissa ylämäkirasituksissa sekä muutenkin lämpimässä ilmanalassa tuntuu vaihteisto lämpiävän. Nykäisi kerran Pyreneillä tyhjää. Jäähdyttelyn jälkeen toimi taas normaalisti. Vaunu painaa 1500kg, suurin sallittu vetopaino on 1750kg, joka on kyllä hyvin luvattu 2 litran koneelle. Olen koettanut jöytää lauhdutinta vaihteiston öljyä varten. Olisiko kellään hyviä ehdotuksia mistä voisi saada jotakin käyttökeloista aikaiseksi. Kotipaikkana Pietarsaari.

LAINE SEPPO 08.01.2010 15:07

Sori tuli vika foorumille mutta josko joku tietäis täälläkin.

KOSKINEN OLLI 08.01.2010 16:16

Ehkä tämä ei sovellu aivan tarkkaan tähän kyseiseen tapaukseen, enkä tunne ollenkaan kyseistä automerkkiä...mutta olisiko tästä apua...

Automaattiaihteiston vaihteistoöljyn voi ajaa kuumaksi Suomessakin. Esim. Vanhan Turuntien mäkisiä osuuksia suurimmalla vaihde-asetuksella ja tasanopeussäätimellä ajaen hellesäässä, 80-85 todellista nopeutta, saattaa loppumatkasta herjata kuumaa vaihteistoa vaikka öljyn jäähdytin olisikin.

Mäkisellä osuudella automaattivaihteiston kuumenemista voi yrittää välttää ensiksikin ajamalla ilman tasanopeussäädintä, ja toiseksi asettamalla vaihteen pienemmäksi, mielellään siten että turbiini lukkiutuu, ja pysyy ajossa lukkiutuneena. Joissakin vaihteistoissa turbiini lukkiutuu kolmella suurimalla vaihteella, mutta vain kyseisen vaiheen ollessa valitsimesta valittuna.

Ajotyyli on sellainen että ylämäkiin mennään hienoista ylinopeutta käyttäen, eli käytetään hyväksi alamäen antamaa lisävauhtia seuraavassa ylämäessä. Eli ajetaan siten kuten raskas kalustokin liikkuu.

JANHONEN MATTI 08.01.2010 17:04

Onko toisaan niin, että Suzukin automaatissa ei ole öljylle jäähdytystä joko jäähdyttäjän yhteydessä tai sen takana erillisenä jäähdyttäjänä? Tuo Ollin ennakoivan ajon ohje toimii hyvin näissä meidän olosuhteissa. Vuoristoteillä ennakoiminen on aika vaikeaa. Yksi konsti on poistaa mahdolliset alasuojat kesän ajaksi moottorin ja vaihteiston alta.

Pirullisinta on jos vaihteistoöljyn ajaa niin kuumaksi, että automaatin öljy pääsee "palamaan". Silloin se menettä osan viskositeetistaan ja sen välityskyky heikkenee peruttamattomasti. Jos öljytikusta haistaa öljyn ollessa lämmintä palaneen hajua on syytä pelätä pahinta. Siihen tautiin ei auta kun uusi suodatin ja täydellinen öljyn vaihto. Täydellinen öljynvaihto saattaa joissain autoissa olla kotikonstein aika vaikea homma.

HALMEENMÄKI JUHANI 08.01.2010 17:46

Siis sehän on lämmönvaihdin, joka on rakennettu jäähdyttimen toiseen päätysäiliöön. Nimi kertoo myös sen mitä se tekee nyt talvella: auttaa vaihteistoöljyä lämpenemään. Ja kun ei ole erillinen osa niin ei näy, tunnistaa siitä että jäähdyttimen päätyyn menee kaksi saman kokoista letkua/putkea.

Paikan takia ilmastointilaitteen käyttö estää kesällä jäähtymistä, koska ACeen lauhdutinkenno on jäähdyttimen edessä. Siksi ACeen kanssa on usein erilainen (tehokkaampi) jäähdytin. Siis AC pienemmälle jos laatikko uhkaa kuumentua.

Erillisen kennon lisääminen automaatin öljyille on monimutkainen homma. Sen kierto pitäisi saada ohitettua (ei suljettua!) talvella. Ja sille pitäisi löytää kelpo paikka, ei enää ihan helppoa nykyautoissa.

LAINE SEPPO 08.01.2010 18:45

Lisäisin vielä että Suzukissa menee vaihteiston jäähdytys vain yksinkertaisena putkena syylarin etupuolella ulkokautta, eikä siinä ole muuta. Lauhduttimelle on siinä alaosassa kyllä tilaa. Mutta mistä sopiva lauhdutin?

LAINE SEPPO 08.01.2010 18:52

Lämmöistä vielä että minulle kävi pyreneillä just niin että kun oli ajettu kolme neljä tuntia ylämäkeen niin silloin se öljy lämpesi liikaa ja stoppi tuli. Tätä koettaisin välttää lisäjäähdytyksellä. Maahanruojalla ei ollut antaa apuja kun Suzukin diesel on kuulemma harvinainen automaatilla.Muuten hyvä peli mutta hevoset on vähän poneja

JANHONEN MATTI 08.01.2010 18:57

Tässä linkissä muutama mallai, on koko paketti ja pelkkiä kennoja. Paketti (osaa osista ei kuitenkaan voi hyödyntää) näyttää olevan vähän tyyris mutta pelkät kennot ihan ok. hinnoissa. Jostain hydrauliikkaliikkestä varmaan löytyisi sopivat liitinpalikat kohtuu hintaan.

http://scshop.shop.wosbee.com/PublishedService?file=page&pageID=18&freePage=349

KAUPPI ERKKI 08.01.2010 19:24

Parhaiten vaihteisto öljy luovuttaa sitä liika lämpöä juuri silloin kun kierukka on siellä jäähdyttimen sisällä vaihteistoöljy saattaa hyvinkin olla yli sata asteista kun se menee jäähdyttimen läpi koska sillä on ihan eri kiehumislämpö tila kuin vedellä jäähdyttimen sähkö flektit ovat paljon enempi toiminnassa sellaisessa autossa jossa on öljynlauhdutin

Jos automaattilaatikon öljy on jatkuvasti yli sata astetta niin kaikki o renkaat kovettuvat elleivät ne satu olemaan "vitoniset" kovettumisen seurauksena laatikon pakkojen paineet putoavat ja laatikko alkaa ns luistamaan mikä lämmittää entistä enempi sitä öljyä joten kyllä ongelmaan kannattaa syventyä ennenkuin on myöhäistä

KAUPPI ERKKI 09.01.2010 11:23

Unohtui mainita että Vaasan jäähdytin keskukselta puh 06 3125999 tai 0443322597 saattaa löytyä jäähdytin jossa olisi öljynlauhdutin mukana tai sieltä saa tietoa voisiko nykyiseen jäähdyttimeen lisätä öljynlauhduttimen.

LAINE SEPPO 09.01.2010 17:28

Kiitti vaan taidankin soittaa sinne heti pyhien jälkeen. Osaavat varmaan ainakin neuvoa mistä saa , ellei heillä ole. Kiitti vielä kaikille omasta ja perikunnan puolesta.

MÄKINEN KIRSI 10.01.2010 21:12

Automaattivaihteston öljyn öljyn jäähdytys tai lämmitys(talvella) on yleisimmin hoidettu varsinaisen jäähdyttimen päätysäiliöön sijoitetulla lämmönvaihtimella.Tämän lämmönvaihtimen tehtävänä on pitää automaattivaihteston oljyn lämpötila SOPIVANA ulkolämpötilasta ja kuormituksesta riippumatta.Vakio lämmönvaihdin on mitoitettu toimimaan kyseisen automallin NORMAALIKÄYTÖSSÄ.Jos automaattivaihteista autoa käytetään normaalia raskaammassa ajossa (esim.raskaan perävaunun vedossa tai kilpailukäytössä),on vaihteistolle EHDOTTOMASTI asennettava lisäjäähdytin.Ilman tätä vaihtestovaurio on erittäin todennäköinen.Jo yksikin vaihteistoöljyn "kiehahtaminen" muuttaa oljyn ominaisuuksia ratkaisevasti sekä kovettaa ja kutistaa vaihteiston tiivisterenkaita.Vaihteistoöljy on suositeltavaa vaihtaa ensitilassa jos vaihteisto on ylikuumentunut.Lisäjäähdyttimen asentaminen on melko yksinkertainen toimenpide ja on moniin autoihin ollut tilattavissa lisävarusteena (ns.HD-paketti).Lisäjäähdytinsarjoja myyvät ainakin amerikkalaisten autojen osiin erikoistuneet liikkeet esim. us-center Rautakumpu loimaalla.Lisäjäähdytin kiinnitetään usein auton varsinaisen jäähdyttimen (tai ilmastointikennon jos on) etupuolelle sarjassa mukana tulevilla kiinnikkeillä.Sarjassa tulevat mukana myös letkut ja letkusiteet joilla lisäjäähdytin on helppo liittää öljykiertoon.Jos autossa on lämmönvaihdin-tyyppinen oljyn"jäähdytin", asennetaan lisäjäähdytin siten että kuuma öljy kiertää ensin lisäjäähdyttimen kautta ja sitten alkup. lämmönvaihtimen kautta.Näin asennettuna vaihteiston jäähdytys tai lämmitys toimii ilman lisätoimenpiteitä myös talvella.Lisäksi on huomioitava oikea ajotapa vaunua vedettäessä eli pyritään ajamaan niin että turbiinin lukitus (jos sellainen on) pysyy lukittuna maantienopeudessa.On myös huomioitava että suurin osa autonvalmistajista ei suosittele suurimman vaihteen käyttöä vaununvedossa.Nämä seikat kun huomioi on automaattivaihteisto, yleisistä harhakuvitelmista poiketen, lähes ikuinen myös raskaassa käytössä!

LAINE SEPPO 12.01.2010 23:42

Edelleenkin samanlaisia mietteitä kuin itselläni. Toteutus on vain tähän saakka puuttunut. Syynä Suzukin maahantuojan lievän nihkeä suhtautuminen. Johtunee siitä ettei tähän malliin ole juurikaan automaattivaihteistoa asennettu(?). Toimii kuitenkin ehdottoman hyvin vaunun kanssa. Viimeisen pykälän, onko nyt loikkari, ylivaihde, suora, vai mikä, olen kuitenkin jättänyt käyttämättä, vedettäessä vaunua. Olen todella tyytyväinen laatikon käyttöominaisuuksiin, sekä ilman-, että vaunun kera.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.