led-päivävalot

KATEISTO EERO 07.01.2010 17:45

Onko kukaan asennuttanut led-huomiovalot uudempihyttiseen Ducato-Jumper-Boxeriin? Mitä muita vaatimuksia valoilta vaaditaan kuin tuo 25cm:n etäisyys maasta.

NIEMINEN RAIMO 07.01.2010 18:02

Tuossa on vähän juttua ja kuvia. http://www.karavaanarit.fi/ajankohtaista/etuteltan_puheet/matkailuautot/?x26555=62739334 @rami

SUOMI SEPPO 07.01.2010 18:17

AKE:n sivulta löytyy ohje : http://www.ake.fi/pdf/79-208-2004.pdf Takavalovaatimus ei ole enää voimassa. @seppo

HALMEENMÄKI JUHANI 07.01.2010 19:02

Tai sitten lukemalla uusimman Caravan-lehden

HAAPANEN TIMO 07.01.2010 19:27

Etäisyys sivusta voi tuottaa vaikeuksia, se piironki on aika leveä siellä ohjaamon takana. Vanhakoppaseen ei onnistu aivan laillisesti ollenkaan. @timppa

HAAPANEN TIMO 07.01.2010 19:31

Tuollahan oli kuvakin vielä tallella: http://www.aijaa.com/v.php?i=4831364.jpg Siirsin vielä kuvassa näkyvän aukon äärimmäiseen laitaan, vähän on vieläkin liikaa matkaa auton ulkoreunaan. @timppa

HÄMÄLÄINEN MARKKU 08.01.2010 09:32

Autossa joissa palavat kaukovalojen aikana myös lähivalot, kuten edellismallin Ducatossa, voi huomiovalojen maadoituksen kytkeä lähivalojen rinnalle. Plus otetaan paikasta johon tulee jännite koneen käydessä. Tällöin muiden valojen ollessa sammuksissa palavat huomiovalot yksin ja käyttämällä pysäköintivaloa-asentoa voi myös halutessaan käyttää takavaloja. Kun kytkee ajovalot sammuvat huomiovalot, koska maadoitus katkeaa. Valojen kanssa sarjaan kytketyllä voi diodilla varmistua ettei ajovaloilla voi kytkeä ajovirtaa (mikäli led-valot eivät itsessään ole diodikytketyt).

HAAPANEN TIMO 08.01.2010 17:29

Mutta ei voi pitää autoa käynnissä pelkillä parkeilla, ei hyvä. Ledit häikäisee pimeässä oikein reilusti.

Matkailuautossa virtaa ei pidä ottaa suoraa akusta, koska automaattisesti syttyvät ledit haistelevat jännitettä ja huomoivalot syttyvät itsekseen kun auto on tolpan päässä.

Tämä tietty vain silloin kun on sellainen hupipuolen laturi joka lataa myös ajoakkua. @timppa

NYYSSÖNEN KAJ 08.01.2010 19:10

Lasissa hyväksymismerkintä RL

Tekeekö Marcelino Makarooni Bokseri(moottori) takin.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 08.01.2010 20:24

Timolle: Kyllä meidän Ducatossa on valokytkimessä asento jossa parkit palaa koneen käydessä (keskimmäinen asento viiksen kiertokytkimessä). Seisontakäyttöhän vaatii avaimen kierron vastakkaisuuntaan ja virtalukon vieressä olevan napin painanamisen. Eihän ne huomiovalot mitkään ajovalot olekkaan.

En ole tutustunut (vielä) lähemmin valoihin, mutta jahka ilmat lämpenee... Oletin valojen oleva ilman mitää automatiikkaa, toivottavasti sellaisiakin löytyy. Kaikenlaiset älykkyydet jännitteen mukaan aiheuttavat vain ongelmia.

HAAPANEN TIMO 09.01.2010 09:25

Palaa parkit, mutta huomiovalot saavat puolikkailta maan ja palavat myös.

Jännitettä haisteleva systeemi on ihan hyvä kunhan ottaa virran jostain mihin sitä tulee vasta kun on avaimesta käännetty.

Jos hankkii nämä automatiikalla varustetut valot, niitä ei voi asentaa niin ettei käytä tuota haistelijaa, koska se mötikkä nostaa valoilla menevän jännitteen n.15,5 V:in. Normaalillla latausjännitteellä valot ovat liian himmeät. @timppa

HÄMÄLÄINEN MARKKU 09.01.2010 13:06

Tuossa minun esittämässä kytkennässä on se "juju", että voi valita palavatko takavalot (parkit), vai ei saman aikaisesti huomiovalojen kanssa. Eli parkkeja voi käyttää riippumatta huomiovaloista, jotka palavat aina koneen käydessä, tai ajovirran ollessa kytkettynä. Eihän pelkillä parkeilla saa ajaa.

HAAPANEN TIMO 09.01.2010 16:55

Mutta jos olet parkissa tien laidalla pimeällä, et voi pitää autoa käynnissä, huomiovalot häikäisee. @timppa

HÄMÄLÄINEN MARKKU 09.01.2010 17:50

Tienvarressa pimeällä seistessä voi pitää ajovaloja tai laittaa huomiovaloihin kytkimen. Sama ongelma on myös automaattivaloissa jos kone käy.

SUOMI SEPPO 09.01.2010 19:08

Eipä se 2-4 min minkä autoa saa parkissa pitää käynnissä ehdi paljoa häikäistä. Tyhjäkäynti on kielletty myös matkailuautoissa. Konsen campingillä kävin huomauttamassa tyhjäkäynnistä tunnin jälkeen, kun naapuri halusi pitää ilmastointia päällä, niin meinasi tulla silmille kun oli kuulemma lapsi autossa niin täytyy saada pitää ilmastointilaitetta päällä leirintä alueellakin ?? @seppo

HAAPANEN TIMO 10.01.2010 09:56

Eipä ehdi,ei. Mutta kytkintä ei saa laittaa. @timppa

HÄMÄLÄINEN MARKKU 10.01.2010 17:32

Onko jossakin asetuksessa sanottu ettei huomiovaloilla saa olla kytkintä? Tiedätkö Seppo entisenä alan miehenä onko se huomiovalokykin kielletty? Huomiovalot tulee tietysti palaa ajaessa jos muita valija ei ole päällä.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 10.01.2010 17:34

Piti kirjottaman: Huomiovalot tulee tietysti palaa ajaessa, jos muita VALOJA ei ole päällä.

Nuo näppäimet kun eivät pysy samassa paikassa niin tulee huteja :)

HALMEENMÄKI JUHANI 10.01.2010 18:55

Nykyisin nimenomaan pitää olla kytkin tai joku muu tapa jolla huomiovalot saa pois päältä ilman työkaluja. Johdossa oleva sulakerasia johon pääsee käsiksi kelpaa.

HAAPANEN TIMO 10.01.2010 19:04

Olette oikeassa. Mulle oli jostakin jäänyt väärä käsitys katkaisijasta. @timppa

TUOVINEN PENTTI 11.01.2010 14:09

Meidän Dukatossa on sumuvalot,joiden tilalle haluaisin vaihtaa huomiovalot.Nyt sumuvalot on katkaisimella käytettävissä kuten pitääkin.Mutta jos sammutan ajovalot,niin sumuvaloja en saa päälle.Kuinka pitäisi asennukset tehdä,että saisin huomiovalot toimimaan yksistään?Auto on integroitu malli.

HALMEENMÄKI JUHANI 11.01.2010 17:36

Riippuu huomiovalosarjasta. Sen mukana nimittäin tulee yleensä asennussarja eli jonkinmoinen rele tai ohjainlaite. Mutta nyt kun noita huomiovalosarjoja on jo moneltakin eri valmistajalta niin oikea tapa on kysyä myyjältä miten juuri se sarja asennetaan. Asennuuksen pääperiaatteet kerroin tuolla lehden puolella.

SUOMI SEPPO 11.01.2010 18:33

Markulle: Käsittääkseni AKE:n (vai onko se nyt Trafi) kanta: Mikäli takavalot eivät pala huomiovalojen yhteydessä, niin huomiovaloissa pitää olla pakkokytkentä eli niiden pitää syttyä automaattisesti kun moottori on käynnissä. Mikäli on muunlainen kytkentä niin silloin pitää myös takavalojen palaa. Jos laitetaan välikatkaisija huomiovaloihin niin olettaisin että silloin on muunlainen kytkentä. Dokumenttia en tulkinnasta löytänyt kun en ole enää aktiivipalveluksessa. @seppo PS. Minun Hyymerissä on alkuperäiset huomiovalot ja ne palavat 0 asennossa paljaaltaan koneen käydessä. Kun kääntää "parkit" päälle niin edelleen h-valot palaa ja parkit lisäksi. Edelleen kun nappulaa vääntää niin ajovalot syttyy ja h-valot sammuu. Kytkentää en tiedä miten on toteutettu.

HAAPANEN TIMO 11.01.2010 20:44

LED-huomiovalot ovat vähän virtaa kuluttavia, ja säästävät näin energiaa. Niiden näkyvyys on kuitenkin oikein asennettuna hyvä, ja automaattisina ne ehkäisevät ajamasta ilman ajovaloja. Lisäksi ne säästävät ajovalopolttimoita, joka on etu jos polttimon vaihto on vaikeaa tai käytetään kalliita erikoispolttimoita. Hyväksytyn huomiovalon lasissa on ympyröity e-merkintä sekä kirjaimet ”RL” tarkoittamassa huomiovalokäyttöä. Huomaa, että ”2A” merkinnällinen valaisin ei ole huomiovaloksi hyväksytty!

ENNEN ASENNUSTA valitse valojen sijainti autosi keulalla. Katso kaaviokuva pakkauksen takapuolella, sekä alinna oleva virallinen tekstiohje. Valitse myös sopiva asennuspaikka ohjainlaitteelle, huomioiden johtojen pituus. Vaikka ohjainlaite on vesitiivis, on silti syytä valita suojainen paikka. Lue myös koko kytkentäohje ennen asennusta varmistaaksesi sopivuuden autoosi! Huomaa, että CAN-väyläohjatun auton sähköjärjestelmä saattaa aiheuttaa kytkentäongelmia, ja mahdollinen palaneiden polttimoiden sensori saattaa hämääntyä ohjainlaitteesta. Ohjainlaitteen vaatima virta on kuitenkin erittäin pieni, joten kyseinen riski on vähäinen. Alla käsitellään yleisimmät asennustavat, jollet löydä omaa autoasi vastaavaa ohjetta suosittelemme kääntymään autosähköammattilaisen puoleen asennuksessa! Sarja on tarkoitettu 12 voltin miinusmaadoitettuihin autoihin. ÄLÄ KÄYTÄ PAKKAUKSEN KYTKENTÄOHJETTA LUKEMATTA ENSIN TÄTÄ OHJETTA!

PUNAINEN ”BATTERY +” johto kytketään virtalukon kautta tulevaan ns sytytysvirtaan, eli siinä kuuluu olla virta vain auton käydessä. Huomiovalojen vaatima noin yhden ampeerin käyttövirta saadaan tätä kautta, ja johto on varustettu 3A sulakkeella. Johto voidaan kytkeä myös suoraan akkuun, jolloin ohjainlaite haistelee latausvirrasta moottorin käyntiä. Kytkentä virtalukon kautta on kuitenkin varmempi, joidenkin autojen latausvirta on liian puhtaaksi suodatettua tunnistusta varten!

MUSTA ”BATTERY –” johto kytketään maihin, joko korin maadoituspisteeseen tai akun miinusnapaan.

ORANSSI ”LAMP +” johto on herätevirtajohto, joka sammuttaa huomiovalot. Huomiovalojenhan kuuluu sammua, kun ajovalot kytketään päälle. Uusien määräysten mukaan huomiovalojen kanssa ei tarvitse palaa muita valoja (takavaloja tai parkkeja) kuten ennen. Mikäli haluat kytkeä huomiovalot perinteiseen tapaan parkkien kanssa toimiviksi, et voi käyttää sarjan ohjainlaitetta, vaan tarvitset releen/releitä ja/tai diodin. Autoissa ilman ajovaloautomatiikkaa helpoin ja varmin kytkentä on kytkeä oranssi johto etuseisontavalon plussaan (”parkkilamppu”). Näin huomiovalot sammuvat kun parkit laitetaan päälle, eivätkä ole päällä sumuvalojenkaan kanssa, eikä edes japanilainen miinuskatkottu ajovalokytkentä aiheuta ongelmia. Mikäli autosi ajovalot (”lyhyet”) palavat samanaikaisesti kaukovalojen (”pitkät”) kanssa, eikä autossasi ole etusumuvaloja voit kytkeä oranssin johdon myös ajovalojohtoon, jolloin huomiovalot palavat myös parkkien kanssa. Näissä autoissa on yleensä H1- tai H7- tai vastaavat yksilankaiset ajovalopolttimot. Autot ajovaloautomatiikalla ovat huomiovaloasennuksen suhteen vaikeampia. Seisontavaloja ei voida käyttää ohjaukseen, koska nekin ovat automaattisesti päällä auton käydessä. Niinpä oranssin johdon ohjaus on otettava ajovaloilta, ja huomiovalot ovat tuolloin päällä kun valokytkin on seisontavaloasennossa. Tarkista kuitenkin ensin, että seisontavaloasennossa auton käydessä vain parkit ovat päällä ja ajovalot eivät pala. Jos autossasi on H1- tai H7- tai vastaavat yksilankaiset ajovalopolttimot eikä etusumuvaloja, onnistuu kytkentä ilman että huomiovalojen kanssa palaisi haittaavia muita valoja. Etusumuvalojen tai H4-polttimoiden kanssa emme suosittele asennusta ilman lisäosia jos autossa on ajovaloautomatiikka. Samoin ajovaloautomatiikallinen japanilainen auto, jossa on ns miinuskatkottu ajovalojen vaihto (lyhyet/pitkät) vaatii erikoiskytkennän!

KAKSINAPAISET PIKALIITTIMELLISET JOHDOT (punainen+musta) kytketään itse valaisimiin. Ennen käyttöä tarkista vielä kerran kytkentä. Huomaa, että huomiovalot syttyvät muutaman sekunnin viiveellä, eli kokeillessasi toimintaa odota hetki! Mikäli huomiovalot sammuvat noin 10 sekunnin kuluttua auton käynnistämisestä, ei ohjain osaa tunnistaa latausvirtaa. Kokeile vaihtaa punainen plus-johto akulta sytytysvirtaan, ja jos sekään ei auta, on ainoa vaihtoehto käyttää seuraavan sivun perinteistä relekytkentää!

E-säännössä 48 valojen asennuksesta ja kytkennöistä määritellään seuraavaa:

" 6.19.7 Sähköliitännät Jos huomiovalaisin on asennettu, sen pitää käynnistyä automaattisesti, kun moottorin käynnistys-ja/tai pysäytyslaite on sellaisessa asennossa, joka mahdollistaa moottorin toiminnan.

Huomiovalaisinten automaattinen käynnistys pitää voida ottaa käyttöön tai poistaa käytöstä käyttämättä työkaluja."

Kyllä minä kuitenkin oikein muistin, ensimmäinen kappale kieltää katkaisijan.

Jussikin oli oikeassa. Pitää saada myös sammutetuksi. @timppa

HAAPANEN TIMO 11.01.2010 20:51

6.19.7 Sähköliitännät "Jos huomiovalaisin on asennettu, sen pitää käynnistyä automaattisesti, kun moottorin käynnistys-ja/tai pysäytyslaite on sellaisessa asennossa, joka mahdollistaa moottorin toiminnan.

Huomiovalaisinten automaattinen käynnistys pitää voida ottaa käyttöön tai poistaa käytöstä käyttämättä työkaluja."

Pyrähti pikkuisen liikaa luettavaaa, vain nämä kaksi kappaletta piti laittaa.

Katkaisijaa ei saa laittaa ja jostain on saatava automatiikka pois päältä. @timppa

HÄMÄLÄINEN MARKKU 11.01.2010 21:30

Voidaan kyllä kysyä missä on raamattu ja kuka on piru mutta...

Ei tuossa tekstissä kielletä kytkintä, toiminta pitää olla vain automaattinen jos kytkin on ON asennossa toiminta on automaattinen.

Sillä kytkimellä ne saadaan pois toiminnasta.

HAAPANEN TIMO 12.01.2010 18:16

Niinhän siinä käy että jos on kytkin saa sille miehelle vilkutella kuin vanhoille mersuille nykyään.

Mun mielestäni se automatiikka on juuri inhimillisen unohduksen estämiseksi. @timppa

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.