miten päästä talvilaadun luokse?

LINDQVIST KIRSTI 05.01.2010 20:52

Auto on Fiat Dethless A 5881 vm.2001.Laitoin marraskuun lopulla rehuvarastoon seisomaan ja hataran muistikuvan mukaan tankkiin jäi vajaa puolikas välilaadun dieseliä( tai voi olla että oli kesälaatuakin).Ja sitten tulikin TALVI!Mikä olisi järkevin tapa yrittää päästä tankille talvilaadun luokse,odottaa lämpimiä vai sekottaa talvilaatua joukkoon?Helmikuun lopulla olis tarkoitus pistellä kohti Kittilää mutta saa nähdä joutuuko turvautumaan VR:n apuun?Te kaiken kokeneet,auttakaa taas noviisia.

KAUPPI ERKKI 05.01.2010 21:28

Kyllä se käyntiin lähtee kesälaadullakin jos pakkasta on alle 15 astetta täälläkin oli tullut lunta niin paljon että piti siirtää autoa pihassa että sai tehtyä lumityöt oli seissyt siinä syksystä asti ja hyvin käynnistyi käytin auton lämpimäksi ja sammutin 2001 malli toimii vielä paremmin kuin uudemmat yhteispaine ducatot.

Toinen minullakin on kylmässä varastossa ollut syksystä saakka ja aina on käynnistynyt kesälaadulla.

JOKINIEMI PETRI 05.01.2010 22:00

moi kirsti.olen kyllä sitä mieltä et jos on kittilän matka tiedossa minä en kyllä riskeerais matkaani kun tien et tankissa kesä laatua,nyt pistät ukkos hommiin ja tankityhjäksi.tyhjennys propusta.suodattimen vaihto ja tankitäyteen talvilaatua

PÄIVINEN UNTO 06.01.2010 09:03

Diesel-miehet sanoo: laita kovilla pakkasilla bensaa vähän tankkiin se pitää liemet notkeina. Kyselin asiantuntijalta mitä moinen tekee. Sanottiin että alle 10% voi käyttää. Itse kokeilin ja laitoin noin 2 litraa 60 litraan dieseliä eikä ole ollut mitään haittaa. Autoni oli seissut kuukauden enkä ollut varma polttoaineen laadusta.

PASANEN MIKKO 06.01.2010 11:00

Terve! http://www.edu.fi/oppimateriaalit/puutarhakoneteknologia/tekniik/pol_voit/vpo22.htm

Tuosta linkistä löytyy lähes oleellinen info polttoaineen talvi käyttäytymisestä.

HYTÖNEN RAIMO 06.01.2010 11:30

Nou problem kun toimit suunnilleen seuraavasti:

1) Lämmitä moottori lohko- tai muulla lämmittimellä, 2) Käynnistä hiivatti ja anna käydä paikallaan puolisen tuntia, jotta moottoritila lämpiää. Voi peruuttaa sen rehuvarastosta ulos, jottei sinne synny savu- tai muita vahinkoja, 3) Moottoritilan lämettyä aja lähimmälle huoltikselle ja tankkaa täyteen talvi- tai arktista laatua olevalla dieselillä, 4) Aja tämän jälkeen niin, että polttoaine sekoittuu tankissa (äkkipysähdyksiä, jyrkähköjä kaarroksia, edestakaisin nytkytystä). Tämä on paras tehdä kotipaihalla, jotta liikenneturvallisuus ei vaarannu ja muutenkin kohtuudella ettei toiminnasta synny autolle tai kalusteilla vahinkoja. 5) Kun tankki on valunut neljänneksen tai puoleen, tankkaa taas täyteen talvi- tai arktista laatua. Parin kolmen toiston jälkeen tankissa pitäisi olla lähes puhdasta talvilaatua.

Kesälaatu alkaa hyytyä noin 15 asteen pakkasessa, mutta tiukan paikan tullen silläkin voi ajaa kun pysähtyy (joskus pakostakin) lämmittämään moottoritilaa tyhjäkäynnillä. Sama koskee talvilaatuakin kun pakkasta on riittävästi. Kylmin sää missä itse olen ajanut oli talvella 1975, jolloin pakkaslukema laski Inarissa miinus 52:een. Vaikka tankissa oli arktista laatua (VW Jetta), piti välillä pysähtyä pari kertaa moottoritilaa lämmittämään kun meinasi veto loppua. Mutta reissu tuli tehtyä, joten ei siitä sen enempää.

HYTÖNEN RAIMO 06.01.2010 11:35

Tuli tuohon edelliseen näppihäiriö. Toisin sanoen se kylmin talvi ei ollut 1975 vaan 1985, sama talvi jona Sallan Naruskalla mitattiin silloinen virallinen Suomen pakkasennätys (muistaakseni -54,5 celsiusastetta).

HAAPANEN TIMO 06.01.2010 13:34

Minkälainen pumppu -01 mallissa on. Mun mielestäni tuohan voi laittaa pensaa sekaan. Jos puolikas tankki jäi, laita nelisen litraa kaksitahtipensaa, sitten talvilaatu päälle.

Itse juuri uutenavuotena laitoin Saksasta tullessa heti Vuosaaressa täsmälleen tuollaisen satsin. Auto on -02 Transporter vanhanaikaisella pumpulla, ei ongelmia. @timppa

HÄMÄLÄINEN MARKKU 06.01.2010 14:33

Tapoja lienee monia, aina hinurista huoltoon ja tankin tyhjennykseen saakka. Jokainen menettelköön itselleen sopivamalla tavalla.

Itse menetteleisin tuossa tilanteessaa siten, että odottelisin lauhaa päivää ja lämmittäsin tankkia sisätilan puhatimella (ei millään muulla tohottimella), varoen kuitenkin polttamasta taloa ja autoa. Tämän jälkeen tankkaus arktista naftaa tankkiin ja ajoa jonkin aikaa jotta naftat sekoittuu.

Kun lähdön aika tulee ja jos on kova pakkanen, niin taas lämmitystä ennen käynnistystä. Kun tankkia on saatu tyhjemmäksi uutta arktista laatua sisään.

Autoa ei pidä jättää seisomaan ennen kuin on kylliksi pakkasen kestävää tankissa. Paluunafta lämmittää nimittäin tankissa olevaa ainetta ja voi tulla yllätys kun auto kävi aivan mainiosti ennen seisokkia ja sen jälkeen tulikin ongelmia.

Omakohtainen kokemus kesänaftasta muutaman vuoden takaa. Meno meinasi hyytyä aivan väksin, mutta kun pääsimme kituuttamalla n. 10 km ja sain tankkiin parisenkymmentä litraa talvilaatua ei sen jälkeen ongelmia ollutkaan, eli jo neljäsosa talvinaftaa (vai liekkö ollut välilaatua) auttoi 15 asteen pakkasessa.

KAUPPI ERKKI 06.01.2010 14:52

Asia on just noin kun Hytönen sen kirjoittaa minä en vain jaksanut sitä kirjoittaa.

Eniten niitä ongelmia syntyy kun auto otetaan lämpimästä tallista ja tankissa on kesälaatua niin silloin se useimiten hyytyy matkalla. Mutta jos auto käynnistetään ulkotilasta moottorilämmityksen jälkeen ja auto käytetään lämpimäksi niin kyllä sillä uskaltaa lähteä huoltamolle ihan niinkuin Hytönen kirjoittaa.

LINDQVIST KIRSTI 06.01.2010 16:04

Lämmin;)kiitos taas teille konkarit!Asiallista ja todella opastavaa palautetta ilo lukea,vilkutan kun tulen vastaan:)))

HELLSTRÖM TESMA 06.01.2010 17:01
No niin, sama ongelma edessä. Lähdimme lokakuussa Maltalle ja palaamme helmikuussa. Kesä dieselit tietenkin tankissa ja pakkasta saattaa olla aika paljon. Tankki on tä ynnä ja diesel 100 seassa. Nesteeltä kyselin monesta portaasta, mistä voisi saada talvilaatua syksyllä (itse ex nesteläinen). Ei kuulema mistään. Varmaankin sama ongelma muiilllakin lajitovereilla. Mikä neuvoksi? Bensaa sekaan lienee nykymoottoreilla parenpi unohtaa? Fiat 3 litraa vm. 2007
HYTÖNEN RAIMO 06.01.2010 20:17

Odottele hieman lauhempaa jaksoa (jos mahdollista) ennen liikkeellelähtöä. Sen jälkeen tankin ajo noin puolilleen ja tankkaus täyteen arktisella laadulla. Kun siinä on jo seassa diesel 100:sta niin pitäisi pelittää ainakin 20-25 miinusasteeseen suhtkoht ongelmitta. Seuraava tankkaus talvidieselillä tai arktisella laadulla, niin a vot, homma on hoidossa.

JOKINIEMI PETRI 06.01.2010 20:46

pakko palata keskusteluun kun on taas tullu asialliseen kysymykseen liuta musta tuntuu neuvoja.noilla neuvoilla mitä täälä jaetaan en kullä uskaltas pohjosiin lähtee.yksi hyvä linkki oli siinä kerrottiin miten kesälaatu käytätyy kun on riitävästi pakkasta.onkohan neuvonantajista kukaan nähny millanen on suodatin kun on paraffinit kitetyny siihen.sehäm on kun hapantunu maitotölkki.eikä se siitä enää aukee vaikka kuinka lisää talvilaatua tai sitä lämmittää puhaltimella.nytkin erittäin kovat pakkaset yöllä yli 25 miinusta.kyllä siä rupee suodatin oleen melkovarmasti tukossa.ja sellasella ei vittis matkaan lähtee.ottaa melkosen riskin.on se sit kiva kun tuola tienpäällä meno loppuu.siinä voi sit miettiä tulihan säästettyä.100e.mielummin ajelee turvallisin mielin kun on varma et ainakin poltoaine puoli on kunnossa

PERKIÖMÄKI JUKKA 06.01.2010 21:10

Parhaiten pärjää kun pitää talvilaatua tankissa ja auton liikenteessä, KIITOS Petri viimeisestä.

LINDQVIST KIRSTI 07.01.2010 08:24

Eli Petrin neuvo on yrittää päästä korjaamolle,tankki tyhjäksi,suodattimen vaihto ja talvilaatu tankkiin?Ymmärsinkö oikein?

KAUPPI ERKKI 07.01.2010 09:26

Jotkut eivät tunnu ymmärtävän lukemaansa tekstiä emme me ole Hytösen kanssa neuvoneetkaan lähtemään 25 asteen pakkasella liikenteeseen kesälaadulla olemme kirjoittaneet että reilussa 10 asteessa kesälaatu pelittää sen verran että auto käy ja kulkee

25 asteen pakkasella ei pidä luottaa edes talvilaatuun.

Henkilökohtaisesti en ymmärrä miksi dieseliä ei voida tehdä ympäri vuotiseen käyttöön koska autot tulevat tulevaisuudessa olemaan entistä enempi liikennekäytöstä poistettuna.

Liikenne käytöstä poiston kannattavuus on kyseenalaista silloin jos käyttöönotto pitää tehdä korjaamon kautta tyyliin "tankin tyhjäys suodattimen vaihto" hintaa toimenpiteelle tuli tuolla toisessa osiossa 185 euroa.

KOSKINEN OLLI 07.01.2010 10:27

Kesä ja talvilaadulla liennee monia eroja. Lienee niin että kesälaatu antaa noin 10% enemmän energiaa, ei aivan vähäpätöinen asia tuo ole. Saattaapa olla niinkin, että talvilaatu taas haihtuu tankista kuumalla kesäilmalla taivaan tuuliin nopeammn kuin kesälaatu. Kahdentyyppistä polttoainetta tarvitaan siis siksi ettei tarvitse tyytyä kompromissiin. Talvet seisottavan ei kait tarvitse seisonta-ajaksi talvilaatua tankkiin laittaa, kyllä se edellisen syksyn kesälaatu taas keväällä toimii kuin apteekin ovi ; )

Tässähän nyt tullaan siihen, että kun toisaalta suositellaan pitämään tankkia mahdolisimman täynnä, veden kondensoitumisen estämseksi, niin niille "huolellisille" jotka joka lenkin jälkeen tankkaavat tankin piripintaan, niille jää parafiinia enemmän tankkiin kuin sille joka ajaa tankin lähes tyhjäksi aina ennen tankkausta.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 07.01.2010 10:57

Musta tuntuu, tai sitten ei.

Olen kyllä nähnyt suotimen joka on täynnä parafiiniä, se muistuttaa lähinnä kynttilää.

Ei se nafta siellä suotimessa yksinään saa aikaan kynttilää, vaan kun sinne virtaa kylmää naftaa jossa parafiini on hiutaloitunut, jää parafiini hiutaleet suotimeen ja tukkiii sen.

Tärkeintä on em. syystä se ettei naftassa ole parafiini hiutaleita ja sen voi välttää lämpötilalla tai kylmempää kestävällä polttoaineella. Molemmat temput on tehtävä ennen kuin suodin on totaali tukossa.

Jos suodin on totaalisesti tukossa ei sitä saa enää millään talvilaadulla auki, kun sen läpi ei virtaa mitään, vaan suodin pitää vaihtaa. Itse pidänkin aina mukana vara naftasuodinta veden tai parafiinin estäessä matkantaon on mukana suodin jonka vaihtaa.

HYTÖNEN RAIMO 07.01.2010 11:18

Ei niin, mutta lämmittämällä saa. Juuri tästä syystä neuvoin käyttämään moottoria paikallaan, jotta mottoritila ja ennen kaikkea suodatin lämpenee sen verran, että matkaa voi jatkaa lähimmälle huoltamolle. Meinaan, ei ole herkkua se suodattimenkaaan vaihto jos pakkanen huitelee 30 - 40:n miinusasteen lukemissa.

YLINIEMI SEPPO 07.01.2010 12:03

On sitä kuumalla veelläkin lämmitetty suodatinta ja matka jatkui,oli termospullolinen kuumaa juotavaa.

KAUPPI ERKKI 07.01.2010 12:49

Näillä pakkasilla on myös tärkeää että huohotin ei jäädy matkanteko voi tyssätä myös siihen että kone leikkaa kiinni jos moottorista karkaa öljyt ulos.

Viime yönä hinattiin Transportteri tienpäältä oli nokka-akseli katkennut jakohihnat olivat kuitenkin ehjät että ainakaan kesähepenissä ei kannata näillä keleillä lähteä taipaleelle.

HAAPANEN TIMO 07.01.2010 16:40

Nesteen tiedotteessa kerrotaan 50% talvi- (-34°) ja 50% kesäseoksen (-18°) suodatattavuuden olevan n. -25°

Mutta lisäksi kerrotaan samepisteen tarkoittavan myös alinta varastointilämpötilaa, kesälaadulla n. -6°. Koko talven kesälaatua varastoidessa (tankissa) vaikeutuu naftan palautuminen, ja vaatii lopulta huomattavan lämpimän kelin toimiakseen.

Tankki pitäisi syksyllä jättää niin tyhjäksi kuin se helposti onnistuu, ja unohtaa mahdollinen veden kondensoituminen.

Mulla itsellä tankki jää miten sattuu, nukun silti yöni hyvin, eikä koskaan ole kevään plussailmoilla ollut vaikeuksia. @timppa

JOKINIEMI PETRI 07.01.2010 16:47

moi kirsti.juuri niin minä toimisin.en viitsi ess harkita muita poppa konsteja.ja hyvä kommentti toi huhottimen vastus.tarkista viä sen toimivuus.noilla eväillä hyvä lähtee kohti pohjosta

PYLKKÖ RAIMO 10.01.2010 19:09

Minä olen kerran joutunut kokemaan diesel polttoaineen hyytymisen matka-autossani.Olin menossa mökille ja tankissa oli kesälaatua pakkaspäivänä.Vähän ajettu syksyllä,joten ehti talvi tulla.Auto alkoi nykimään noin 10km ajettuani.Matka taittui vain ykkösvaihteella ja tyhjäkäynnillä.Olin jo kääntymässä takaisin kotiin,kun päätin kuitenkin ajaa vielä muutaman kilsan matkalla olevalle huoltoasemalle.Huoltoasemalla tankki täyteen talvilaatua ja sekaan jotain dieselin jään estoainetta pari pientä muovipullollista.Muutaman kilometrin jälkeen moottori alkoikin ottaa kierroksia ja sain vaihdettua ykkösestä muille vaihteille.Kävin mökillä ja auto pelasi normaalisti.Pakkasta en muista,mutta oli alle -20 astetta. Senjälkeen ei ole ollut muita jäätymiskokomuksia.

LINDQVIST KIRSTI 13.01.2010 19:33

Se on taas kiitoksen paikka kaikille neuvojille tasapuolisesti.Nyt oli pari päivää pakkanen lähellä nollaa ja päätettiin lähteä koittamaan.Webasto puoli tuntia päällä,talvilaatua tankki täyteen ja kerralla hurahti käyntiin!Sitten rehuladossa rytkytettiin edestakas hetken aikaa ja käytettiin puoli tuntia.Kyllä vanha taas yllätti:)

KAUPPI ERKKI 13.01.2010 19:58

Ei kai sitä vaan ole käytetty sitä sinistä pilleriä

kun niin rehuladossa rytkyteltiin edestakaisin sillähän se vanhakin "yllättää"

LINDQVIST KIRSTI 13.01.2010 21:18

:)))

KUITTINEN HEIKKI 16.01.2010 17:50

Sallittanee kommentti keskusteluun diesel polttoaine kesälaatu-talvilaatu ja mitä tehdä kun on tankissa sitä ja puuttuu tätä ja mennä pitäisi. Innostuin kokeelliseen toimintaan . En ollut varma oliko tankissa välikelin -15 kestävää vaiko peräti kesälaatua joten näytettä lorottamaan.Otin sen suodattimen veden poisto pohjaruuvista. Joku kuitenkin kysyy mikä auto millä moottorilla = on Hymermobil 554 v.88 2,5 l vapari ducato, siis kone ikivanha konstruktio ja jakajapumppu. Putsarissa sähköllä toimiva p-aineen esilämmitys.En ole koskaan jaksanut tutkia onko se ennen putsaria vai lämmittääkö jo suodatettua. Tiedolle ei ole ollut tarvetta,koska autolla ei ajeta talvella ja tallissakin on lämmintä yli riittävän. Siis varsinaiseen asiaan: 3dl toiseen pulloon ja sama toiseen. Pullot pakastimeen -20. Olivat yön yli. Aamulla oli maitomies käynyt ja jättänyt pöydälle 2 pulloa separoimatonta kellervää kurria johon oli pintaan noussut kirkkaampaa lientä ja pohjaa kohti sakenevaa puuroa. 1 pulloon mittarianturi odottamaan lämpötilan muutosta ja 2 pullon sisältö pensasihdin kautta takaisin pulloon. Meni läpi sihdistä siis siltä osin suodatettavuus olisi onnistunut mutta sameus näytti siltä että suodatin olisi mennyt tukkoon.

Mittaukset ja havainnot:

8 min aloituksesta-10 C 1. edelleen sameeta puuroa 2 rav. Kidekoko juuri nähtävissä.15 min -5 1.parafiinisakka lakeutunut pohjalle yläosa silmin kirkasta. 2 rav kauttaaltaa samea kide juuri nähtävissä.23 min -0 1ja 2 melko samanlaiset 50 min +10 1.huntumaisia pilviä 2. rav laitettiin lämpimään veteen ja lämmitettiin +30 sekä ravisteltiin kirkasta.

No mitä tästä opimme tai minä?

Kesälaatu tuskin olisi mennyt läpi mistään ja välilaatukin tukkisi suodattimen. Saattoi olla molempien sekoitus ,joka on aina lähempänä huonomman pään arvoja ,kuin paremman Olisin kyllä päässyt 0,5 km päähän teboilille kun lähden lämpimästä ja tankki on melkein tyhjä.

Muu oppi = polttoaine kerrostuu ja alimaksi jää parafiinit jotka pitkässä seisotuksessa kerrostuvat tankin pohjalle eivätkä liukene helposti ja sulavat vasta todella lämpimässä ja hitaasti silloinkin. Oisi varmaan hienoa omistaa uudehko auto jossa on pumppu ja sihti tankissa ja kesänaftaa täynnä.

Keskusteluissa näyttää vellovan eri ehdotuksia millä pitäisi lantata ,joilla samepistettä ja suodatettavuutta voitaisiin nostaa.

No jos soitetaan asintuntijalle!

Neste oil tai Teboil ,kiinni sain vain Teboilmiehen

Kysymys :voiko jollain aineella nostaa rajaa ? Vastaus : Ei ole mitään ainetta,koska jokainen laatu ,kesä, talvi,tai arktinen on krakkaustuote ,joka valmistetaan prosessissa juuri sellaiseksi jollaista halutaan,siis ei lisätä kesälaatuun jotta saataisiin talvil. Tarjosin pensaa,ja valopetroolia, vastaus oli ei ja tiukka EI jos sähköisiä suutinrakenteita.

Kysymys: Mitä sitten voi tehdä?

Vastaus: Lämmitettävä jollain konstilla koko naftalinjasto ja moottori suodatettavuuden alle,siis tarkoituksena juoksevuus jotta vanha voidaan poistaa ja talvi tai arktinen tilalle. Käytännössä reilusti lämmin tila ja aikaa sulamiseen ja todetaan että tankista tulee suodattimelle juoksevaa ja poistetaan tavara omalla siirtopumpulla jos sähköinen, muuten imettävä letkulla tai tankin pohjaropusta (jos on). Vaihdetaan suodatin ja käynnistys. Laatujen sekoittaminen auttaa paljon vähemmän kuin luullaan 50/50% sekoitus on vain vähän lisää parempaan suuntaan ei arvojen erotuksen puoliväli, Tarkoitetaan siis same ja suodatettavuudesta.

No niin se siitä!

Änkkäpäinen heikki haki 2 uutta pullollista ,toinen alkuperäistä ja toiseen 30% valopetroolia ja pakastimeen anturi pulloon jotta heti näki koska oli satsi -20c.

Ja talliin, kun repsikka ei tykännyt naftalta haisevasta kalasta tiskipöydällä ??!

Lantattu pullo oli kirkasta heti pois otettaessa,ehkä lievää sameutta 10 min . Huom. nafta oli +20c kun se lantattiin v petroolilla, vasta sitten pakastimeen Toinen pullo oli sameaa puuroa niinkuin 1 kokeessakin , lisäsin siihen -20 c naftaan myös30% valopetroolia ja ravistelin sitä pitkin matkaa. Kirkastui melko nopeasti ,mutta mutta pullon pohjalle leijui isoja parafiinikiteitä. Kiteet eivät sulaneet 2 päivänkään sisällä,jolloin lopetin kokeet.

Koe osoitti ettei kylmään naftaan voi sekoittaa valopetroolia. Koska erottunut parafiini oli niin kookas .että kaikki tukkeutuu minne se kerääntyy ,eikä se sula ainakaan naftaan.

Pensaa en kokeillut, koska 3 litraa pensaa 60 litraan sekoitus maksoi 500€ menneenä kesänä, vaikka olikin vanha peruskone.

Ps.Täytyy muistaa ettei kaikilla ole 50 vuoden kokemusta kylmästä naftasta ja jäätyneistä koneista,vaikka joillakin onkin eikä niitä niin kaiholla muistele.Kaikki oli rautaa ja puhalluslampussa oli liekkiä.

KOSKELA ERKKI 16.01.2010 19:00

Pistänpä oman lusikkani soppaan, josta on niin monta mielipidettä, joten kai tänne omakohtainenkin kokemus sopii jonon jatkoksi.

Minulla oli aikanaan MB Vito D. Olin tankannut sen myöhäsyksyllä kesälaadulla ja ajoja oli ollut tosi vähän. Lähdin sitten talvipakkasella n. -25 C liikenteeseen ja pääsin n. 8 km ja kone alkoi yskiä ja kierrokset laskivat. Hetken odottelun jälkeen taas kierrokset normaalit ja taas n. 10 km ja alkoi yskiä. Sitkeänä sissinä päätin kuitenkin, että kokeillaan kun ei muuta voi. Ja tällä tavalla nytkyttelin seuraavalle huoltoasemalle eli yhteensä 32 km. Siellä sitten tankkasin Nesteen talvilaatua ja haukuin tietenkin sen samaisen huoltoaseman, mistä edellisenkin erän olin ostanut, koska eivät olleet ajoissa vaihtaneet talvilaatuun.

Sitten matka jatkui ja jatkui ja jatkui liki 700km ja taas tankkaus EIKÄ MITÄÄN ONGELMIA kiteytymisen, suodattimen tukkeutumisen yms kanssa.

Tietääkseni Vitossa ei ollut polttoaineen esilämmitystä eikä suodattimessakaan sellaista, joten oliko tuuriani vai mistä johtui ja suodattimenkin vaihdoin vasta seuraavassa huollossa normaalisti.

Hauskaa se alkumatka ei kuitenkaan ollut, koska koko ajan oli pelko suodattimen tukkeutumisesta, minkä vaaran hyvin tiesin olevan. Mutta koe sekin.

JALONEN KARI 16.01.2010 20:11

En onnistunut viemään integroidun 2008-mallisen Hymerin polttoainetankkiin imutyhjennysletkua. Tuli totaalitukko aina samassa paikassa. Onkohan edessä tahallinen tehtään varkaille järjestämä stoppi vai oliko muoviletku kuitenkin liian jäykkä? -- Löytyykö tietoa ??

Jos pohjaproppua ei ole, niin omalla pumpulla filtterin edestäkö sitten keräämään ? Montakohan litraa tulee tunnissa ?

KAUPPI ERKKI 17.01.2010 17:39

Pumppu joka on tankissa antaa kerralla vain vähän naftaa pitäisi siis istua kopissa ja käännellä virtaa päälle ja pois että saisi siten tyhjennettyä tankin.

Toinen konsti on irrottaa tankille menevä johto liittimestä ja syöttää siitä 12 v pumpulle niin se toimii jatkuvasti liitin sijaitsee runkopalkin vieressä moottoritilassa kuljettajan puolella.

PALIN MATTI 17.01.2010 20:16

Mistäpä sie päättelet, että se pumppu sielä säiliösä antaa sitä naftaa ulos vain pätkissä? Eikö semmosela autola ole jo vaikia aijjaakki liikenteesä?

KAUPPI ERKKI 17.01.2010 21:23

Olen joskus tyhjännyt tankkia näin kun vahingossa tankkasin löpöä tankkiin ja halusin kaiken pois näin se vain toimii kaippa siellä on paine anturi joka mittaa käykö auto vai ei.

Tämä pumpun ääni kuuluu aina kun kääntää virran päälle kuuluu pieni murina ja sitten on hiljaista. jos autossa on Common rail kone.

Toki minä ajelin tankin lähes tyhjäksi mutta viimeiset litrat otin tankista ulos juuri näin toimien koska en halunnut että tankkiin jää väärää polttoainetta.

VIHTAMÄKI PASI 18.01.2010 06:28

Auton oma pumppu pumppaa p-ainetta jatkuvasti vain silloin kun moottori käy. Helpoin tapa tyhjennykseen letkulla ja imupumpul- la imeminen. Tankki tulee tyhjemmäksi kuin omalla pumpulla.

KAUPPI ERKKI 18.01.2010 08:49

Ei muuten tule auton oma pumppu on tankin syvennyksessä sinne ei pääse millään imuletkuilla.

VIHTAMÄKI PASI 18.01.2010 11:16

Yleensä pumpun imuputki ja sihti on tankin pohjaa ylempänä. Pohjasyvennykseen laskeutuu esim. vesi ja muut p-ainetankkiin tulevat suuremmat epäpuhtaudet.

PALIN MATTI 18.01.2010 22:06

Erkille: Kyllä pääsee. Olen tyhjentänyt oman vm. 2005 Fiat alustaisen piironkini tankin nostamalla pumppuyksikön pois tankista ja siitä reiästä sitten letkulla ja porakonepumpulla imenyt tankin kuivaksi ihan syvintä pohjakuopan pohjaa myöten.

Ja muualtahan ei sinne tankkiin letkua saakaan.

KAUPPI ERKKI 19.01.2010 09:01

Mikä Matilla mahtoi olla syy moiseen operaatioon.

Minulla syynä oli se että piti saada vääränvärinen polttoaine pois tankista.

PALIN MATTI 19.01.2010 16:57

Sama syy, mutta en tunnusta.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.