Alde3010:n kaasun ja sähkön yhteiskäyttö

LEHTINEN ANTTI 04.01.2010 08:28

Minulla on uudessa autossa Alde3010. Se ei näytä minusta toimivan samalla tavalla kuin edellisen auton vanhempi Alde 3000 eli sähköä käytti niin kauan kuin teho riitti ja sitten otti kaasun avuksi vasta. Tässä nykyisessä käyttää mielestäni sähköä ja kaasua rinnan. Siihen vanhaan malliin kuulemma sai kahden tyyppistä ohjauspaneelia. Minusta tämä meillä ollut oli kätevä syteemi.Säästi kaasua. Luulisi, että tässä uudessa digitaalisessa paneelissa voisi olla erilaisia vaihtoehtoja valittavissa, mutta tällaista valintaa en menuista löytänyt. Vaan olisiko mahdollista kuitenkin?

TUPPURAINEN PETRI 04.01.2010 13:07

Kyllä meillä voi valita kumpaa käyttää tai käyttääkö molempia. Paneelissa on siinä "kaasuliekin" oikealla puolen laatikko missä on ns. salaman kuva. Mee siihen kohtaan ja paina +/On-nappulaa niin sit voi valita mitä tehoa käyttää, siis 1-3. Mainitaan tuo myös Alden-ohjekirjassa. Meillä systeemi vaunussa, Cabby. Toivottavasti saat toimimaan.

TUPPURAINEN PETRI 04.01.2010 13:11

Luinpa uudelleen sun kysymyksen. "eli sähköä käytti niin kauan kuin teho riitti ja sitten otti kaasun avuksi vasta"

No tuosta ei ole kokemusta kun piuha on valtakunnan verkossa kiinni ja siitä ei ihan heti sähkö lopu.

Toisaalta käytän pelkästään kaasulla ja sähkölle pistetään vasta sitten kun pullo loppuu ja sehän on tietty aina aamuyöllä.

KOTILAINEN ISMO 04.01.2010 15:09

Meillä on juuri sama lämmitin digitaalipaneelilla, kun sinullakin ja kyllä se ensin käyttää sähköä niin kauan kun tehot riittää ja ottaa sitten vasta kaasun avuksi. Mitään erikoistoimenpiteitä en ole lämmittimeen tehnyt enkä teettänyt. Testaa oma lämmittimesi seuraavasti:

Säädä termostaatista lämpötilapyynti hiukan ylemmäksi kun vallitseva lämpötila on, yksi aste ylemmäksi riittää. Laita pelkkä kaasulämmitys ensin päälle. Kun kaasulämmitys on hetken aikaa käynyt, lisää sähkövastuksia toimintaan yksi kerrallaan ja odota muutama sekunti. Todennäköisesti toisen kilovatin kohdalla kaasun käyttö loppuu automaattisesti koska pelkkä kaksi kilovattia riittää saavuttamaan pyydetyn lämpötilan kohtuullisessa ajassa.
VILMI TEEMU 05.01.2010 16:18

Mielestäni, käyttämällä pelkkää sähköä edes 3kw:lla ei riitä läheskään nostamaan lämpötilaa +20 jos ulkona saman verran miinusta niinku nyt.

LEHTINEN ANTTI 05.01.2010 17:13

Entisessä autossamme 1kW riitti nostamaan lämpöä 10 astetta. Eli 3 kW:lla tarkeni noin -10 asteeseen saakka. Nykyisessä ilmeisesti on paremmat eristykset, kun näyttää riittävän lämpö paremmin. Pitää minun tutkia tuota lämmittimen käyttäytymistä, josko tässä uudessakin olisi niin, että kuitenkin käyttää sähköä siihen saakka kuin se riittää. Näin minusta pitäisi olla ainakin silloin, kun sähkö kuuluu leiripaikan hintaan. Ei tarvi käsin kytkeä kaasua vaan laite hoitaa sen automaattisesti. Meille ei ainakana vielä ole tullut eteen tilannetta, että ensisijaisesti käytettäisiin kaasua ja sähköä vain apuna, jos kaasu loppuu.

NISSINEN KAUKO 05.01.2010 20:17

Jos maksat sähkön mittarin mukaan,esim. 0,25€ per KWH, niin kaasulla lämmittäminen tulee huomattavasti halvemmaksi

LEHTINEN ANTTI 06.01.2010 17:52

Kävin kokeilemassa. Näin näyttää tosiaan laite toimivan. Outoa, kun eivät myyjäliikkeessäkään tätä tienneet. Sanoivat, että toimii vain rinnan nämä uudet Aldet.

LAUKKANEN MAURI 06.01.2010 18:06

Säätö;ALDE 3010,tuossa tuo säätö tapahtuma;minusta se on hyvä,kuinka se voisi olla parempi;kun sähkö ei riitä kaasu tulee avuksi! Järjestelmä säätää ajoneuvon lämpötilaa seuraamalla todellisen lämpötilan ja paneelista valitun tavoitelämpötilan eroa (Δt). Jos sähkö 3 kW + kaasu on valittu, lämmittimen tehosäätö tapahtuu seuraavasti: Δt Toiminta +0,7 °C Pumppu 33 % Sähkö 1 kW +0,5 °C Pumppu 66 % Sähkö 2 kW +0,0 °C Pumppu 100 % Sähkö 3 kW –0,5 °C Pumppu 100 % Sähkö 3 kW Kaasu vaihe 1 33 % –1,0 °C Pumppu 100 % Sähkö 3 kW Kaasu vaihe 1 66 % –1,5 °C Pumppu 100 % Sähkö 3 kW Kaasu vaihe 1 100 % –2,0 °C Pumppu 100 % Sähkö 3 kW Kaasu vaihe 1 100 % vaihe 2 33 % –2,5 °C Pumppu 100 % Sähkö 3 kW Kaasu vaihe 1 100 % vaihe 2 100 % Jos paneelissa on valittu esim. vain kaasu, sähkön vaiheet poistuvat ja kaasukäytön vaihe 1, 33 % siirtyy säädössä ylimmäksi. Virtauslämmittimen maksimilämpötila kiertopumpun käydessä on 82 °C. Kun kiertopumppu pysähtyy, maksimilämpötila on 75 °C. Lämminvesi Kattila pitää lämmintä vettä jatkuvasti noin 50 °C:n peruslämmössä. Jos lämpötila laskee tämän alle, kattila nostaa tehoa yhden tason verran edellä kuvattujen säätövaiheiden mukaisesti. Vaunun lämpötila voi tällöin nousta jonkin verran, jolloin pumppu pysähtyy ja kattila siirtyy vain lämmittämään vettä tietyn ajan. Jos lämmitystarvetta ei ole, vaan kattila tuottaa vain lämmintä vettä, kattila toimii valitulla sähköteholla. Jos vain kaasu on valittu, kattila toimii kaasulla vaiheella 1. Sähkövastus 1 kW Polttotuuletin Magneettiventtiili Raitisvesiliitäntä SISÄÄN Raitisvesiliitäntä ULOS Elektroniikka Sähkövastus 2 kW Glykoliseos SISÄÄN Glykoliseos ULOS

LEHTINEN ANTTI 07.01.2010 14:12

Kiitos näistä tiedoista. Tästä voisi jo tarjota pullakahvit! Tämä toimintalogiikka vaikuttaa hyvältä ja paljon monipuolisemmalta kuin vanhan Alden of/off-kytkentä. Hyvä, kun ovat ymmärtäneet käyttää digitaalipaneelin mahdollisuuksia hyödyksi.

LAHTI ANTTI 07.01.2010 14:28

Ei vanhassa pysty Aldessa ollut mitään on/off kytkentää.

http://www.karavaanarit.fi/ajankohtaista/etuteltan_puheet/matkailuautot/?x26555=67715398

NISSINEN KAUKO 07.01.2010 18:14

Kaikenmoisia säätöjä ja asetuksia on 3000 kympissä,mutta mun ja jonkun muunkin mielestä siitä puuttuu se, että pystyis asettamaan kaasun sähkön edelle.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.