Mm. m-autot vs. Volvo V70
MANNINEN ESA
28.12.2009 23:53
Alla 24. menopeli ja kokemukset kolmesta m-autosta. Kaikissa alla oleissa mm. m-autoissa on lämpö riittänyt - 20 asteessa.
En ole käynyt vielä alan liikkeessä, mutta mitä tietäväiset veikkaatte viaksi. Volvo V70 kuin jääkaappi pohjoisen reissulla (pakkasta molemmin puolin 20). Ja kuten kerroin, kaikissa alla olleissa tötteröautoissakin on lämpöä riittänyt moisissa keleissä.
KOSKINEN OLLI
29.12.2009 00:43
Ihanko oikeasti arvelet että vian paikantamista avustaa tieto siitä että aiemmat autot oli lämpöisiä?
Onko automaatti-ilmastointi? Jos moottorin lämpö kohosi normaaliksi, termostaattivika liennee poissuljettu...
Jos on automaatti-ilmastointi, niin olisiko sisälämpötilaa tunnistavan anturin puhallin juuttunut pölystä... Tätä teoriaa tukisi sellainen ilmiö että jos kylmällä autolla liikkeelle lähtiessä lämpöä tulee aluksi kunnolla, mutta matkan jatkuessa pidempään lämmöntulo tyrehtyy.
Jos oireet viittaa tähän, korjauksena saattais riittää auton sisäimuroinnin yhteydessä sipaisu imurin suuttimella kyseisen anturin ilmarakosiin radion alapuolella keskikonsolissa... löytyy kun istuu autoon sisälle ja kytkee virran, radion alla surisee pienenpieni puhallin. Tai jos surinaa ei kuulu, puhaltimeen on juuttunut pölytupponen estäen sen pyörimisen. Siinä kohdassa lienee kolme sellaista millin kokoista rakoa...
MANNINEN ESA
29.12.2009 19:04
Kiitos, Olli. Totta puhuin. Autossa automaattinen ja manuaalinen lämmönsäätö. Auton moottorin lämpötila ei noussut puoleenkaan, mitä norm. pitäisi. Sen jälkeen auto seisoi 3 vrk viimassa ja starttasi pikkurapsauksella. Lämpö hoitui. Mysteeriökö? Nyt pitää kai odotella vastaavaa pakkaslukemaa, jotta voin kokeilla Ollin vinkkejä. Termarivikaa itse ajattelin. "Pikku-pakkasilla" ei lämmöstä huolenhäivää. Tuli vaan mieleen, että pitäiskö vaihtaa koppiauto takaisin ja pistää truma tulille, jottei tarvisisi kärvistellä. M-autoissa on todella se etu, että voi pistää kaasut päälle, jos ei motissa riitä puhtia.
KOSKINEN OLLI
29.12.2009 19:40
Jaaha, nyt näyttää siltä että meni pieleen mun edellinen arvaus : )
...Jos moottorinlämpö ei nouse moottorinlämpömittarin osoittaman mukaan normaaliksi ajon aikana (kovalla pakkasella) vika on todennäköäisesti moottorin jäähdytysnesteen kiertoa ohjaavassa termostaatissa.
Termostaatti sijaitsee moottoritilassa, moottorin yhteydessä.
Vilpoisan matkasi aikana auton termostaatti oli juuttunut auki-asentoon, ja auki asennossa ollessaan termostaatti ohjaa moottorista tulevan kuuman veden lämmityslaitteen kennon sijasta keulamaskin takana olevaan jäähdyttimeen. Tällöin lämmin vesi ei ohjaudu lämmityslaitteeseen kuin pieneltä osin.
Termostaatti voi jumiutua ja sitten taas toimii normaalisti jonkun aikaa, jumiutuakseen auki asentoon uudelleen ennemmin tai myöhemmin...
Pysyvä korjaus saadaan aikaiseksi vain vaihtamalla termostaatti uuteen.
Varaosa on halpa ja vaihtotyökään ei ole kovin kummoinen. Volvossa jäähdytysjärjestelmä on toteutettu siten että se ilmautuu lähes itsestään, senkun vaan kaataa vaihtotyössä poistunutta nestettä vastaavan määrän nestettä järjestelmään paisuntasäiliön avatusta korkista... :)
VANHATALO PEKKA
30.12.2009 13:58
Onkohan tuo Volvo Diesel vai Bensa - versio?
Jos ompi diesel, toimiiko webasto, ilman ei lämpö riitä.
MANNINEN ESA
30.12.2009 23:37
Mikä ihmeen nörtti tuo Olli on. Kaikkitietävä kuin ylätuvan ukko. Joo, bensavekotin 2,4. Sitten on vielä opiskeltava nuo auto ja manu näppylät, josko niitä oikein renkkaamalla alkais lämpö tulla. Mutta kyllä tuo Ollin veikkaus / ohje lienee just OK. Kiitos kovasti. ... ja hyvät vuodenvaihteet