RAPIDO-TALVIKOKEMUS

UUSIKYLÄ PENTTI 28.12.2009 21:39

Onko kokemustta Rapido talvikäytössä?

PUUMALA RAIMO 29.12.2009 16:08

Olin muutama vuotta sitten kiinostunnut Rapidoista.Näyttä oleva siisti ja jämäkkä auto.Mutta ilmäsolat puuttu,seinistä luultavasti hohtaa kylmää.kyllä hyvässä talviautossa kuulu kaikki kalusteet olla irti seinistä minun mielestä.T Raimo

WIKSTRÖM PETER 29.12.2009 16:13

omistaa Rapido 7099-06 malli puoliintergr, ja nukku kyllä hyvin vaikka on kylmä. Kaveri on samanlainen ja tyytyväinen. Joss on kiinosta niin tässä puh.no: 0405103341

NORD KAI 29.12.2009 21:48

Meillä on ollut Rapido 9097F vm.2007 ja se on minun meilestä sopiva talviauto keskieurooppaan. -9 pakkasta ja vesikanisteri jäätyy kartturin penkin takana.Muuten tosi mukava....kesällä.

UUSIKYLÄ PENTTI 29.12.2009 22:36

Eikö siinä ole kaksoispohjka, lattialämmitys?

UUSIKYLÄ PENTTI 29.12.2009 22:52

Mistä luulet kylmyyden johtuvan, onko huonot eristeet?

LAHTI ANTTI 29.12.2009 23:05

Mielestäni niin autojen kuin vaunujenkin mahdollinen kylmyys johtuu suurimmalta osaltaan puutteellisesta ilmankierrosta. Nykyiset lämppärit antavat teholtaan kyllä riittävästi 3-5 kWh. mutta kun se ilma ei kierrä siellä kulkuneuvossa.

Tähän asiaan eivät monetkaan valmistajat ole paneutuneet kunnolla, ainakaan Suomen olosuhteita huomioiden.

Välttämättä se eristeiden paksuus ei ole ratkaiseva tekijä, vaan lämpimän ilman esteetön kierto koko ajoneuvossa.

Eihän talokaan lämpiä kunnolla,jos rakennuksen keskellä on lämmönlähde, joka ei luovuta sitä lämpöä joka paikkaan. Vertaa nuotio talvella pakkasyössä. Edestä on kuuma, mutta persus jäätyy.

UUSIKYLÄ PENTTI 29.12.2009 23:09

Onko mielestäsi Rapidossa ilmankierto järjestetty huonosti?

LAHTI ANTTI 29.12.2009 23:21

En osaa siihen vastata, kun en ole tutustunut siihen. Mutta kun olen seurannut näitä keskusteluja, niin monet ovat tehneet jälkikäteen muutoksia varsinkin Truman järjestelmään. Vähemmän Alden tai jonkun muun vesikeskusjärjestelmään.

Toki niitäkin on parannettu pattereita lisäämällä ja ilmasolia muuttamalla ilmankierron lisäämiseksi. Siitähän tämä kylmyys useimmiten johtuu.

KARVONEN JARI 29.12.2009 23:34

Tässä linkki http://www.rapido.fr/sites/fin/guide_infos.php. Taitaa ALDE ja ilmasolat olla ainakin pariin malliin saatavilla.

PELLIKKA ERKKI 30.12.2009 08:27

Tietsikan puhaltimet on hyvät ilman kierron lisääjät.

KOSKINEN OLLI 30.12.2009 09:05

Joo, tässä ilmoittatuu yksi "tuunaileva". Se, että miksi olen korjaillut järjestelmiä ei niinkään johdu järjestelmän pannun merkistä, eikä siitä että kulkeeko putkissa neste vai ilma, vaan enemmänkin ajoneuvovalmistajan tekemistä valinnoista järjestelmän toteutuksessa.

Vaatimattoman kokemukseni perusteella näyttää kyllä siltä, että ilmakeskuslämmityksen tuunaamisella on mahdollisuus saavuttaa moninverroin enemmän hyötyä kuin vesikeskusjärjestelmän tuunaamisella.

Tämän voi kyllä sanoa niinkin päin, että vesikeskuslämmityksen asentaminen joko tehdään alunperin huolellisemmin, tai sitten se vaan antaa varmemman lopputuloksen järjestelmän luonteen johdosta...

Perstuntumalta en remontteja lähde tekemään. Ennen remonttia mittaan infrapunatoimisella pintalämpötilamittarilla pintalämmöt lattiasta, seinistä, sisäseinistä, nurkista, vuoteiden sivuista jne.

...Ihan mukavalta tuntuu köllötellä parivuoteessa ulkoseinän puoleisella puolella, kun seinämä on pintalämmöltään +32 astetta, parinkymmenen asteen pakkasella. Ennen remonttia seinämän lämpötila oli +15. Ero on käytännössä paljon suurempi kuin mitä noista mittarin lukemista voisi päätellä.

KAINULAINEN JUHA 30.12.2009 09:53

minulla Rapido 7086F vm.-05. Olemme kohtuu paljon reissussa ns. jokasäällä. Vuodessa tulee yöpymisiä n.100 vrk. Mielestäni Rapido sopii aivan hyvin meidän talvi olosuhteisiin. Emme ole millään ns. "tulipalopakkasilla"liikenteessä. Lämmityksenä thruma ja ohjaamossa se pikkuinen punainenkuutio Ecomatic 2000. Kun ajelemme niin asuinosa lämpiää lisälämmittimellä (vakiovaruste Rapidossa) ja on aivan verraton pitää hyvin asuinosan lämpimänä ja myös työntää ohjaamoon lämpöä, tarkenee hyvin ajella paitahihasillaan kovemmallakin pakkasella. Oleskeluryhmän alla tuplapohja jossa kiertää lämminilma. Se on tietysti makuasia tykkääkö minkäverran thruman "tohinasta". Meidän normaali oleskelulämpö on sisällä 22 astetta. Plussaksikin lasken myös pienen kaasunkulutuksen, sähköpatruuna autaa asiaa kun on sähkönpäässä. Vertaan edellisiin ajoneuvoihin ( Bursterit sekä soliferit ) Raitis tuloilmoista olen tukkinut "vänkärin"puolelta tulevan kylmän ilman ja ovista sisäkaarissa olevat raitisilma aukot. Myös ovet ääni-lämpöeristin. Ohjaamon osassa on jalkatiloissa lämpö-äänieristeet. Tietysti löytyy miinusta niinkuin kaikissa autoissa, Rapidossakin, asuinosan oven vieressä olevasta kenkälaatikosta tulee kylmää jonka peitän pakkaskeleillä tekemälläni lämpöeriste matolla. Vedet eivät ole jäätyneet, mutta sen sijaan harmaaveden hana paukahtaa aika helposti jäähän ja joutuu sulattelemaan. Olen muutaman kerran laittanut laimennettua jäänestoa ja "rumpannut" sillä hanaa edestakaisin ....aika hyvin toimii. Tälläisiä mietteitä näin nopeasti vastailen. Lämpöisiä ja turvallisia retkejä vuodelle 2010 karavaanareille. toevottelee: Riitta & Juha SFC 37535

LAUKKANEN MAURI 30.12.2009 18:31

Eristeet Rapidossa 30/30/40 katto/seinä/lattia ,styrofoam ,ei se HYMERILLE pärjää kun on 0.8m tiiliseinää,se onkin eri juttu. Hymerin tiiliseinä eristeet;35/35/46 katto/seinät/lattia,poluuretaanivaahto,seinissä ja katossa,mutta lattia on sitä STYROKSIA!=0.8m tiiliseinää!. Niin kumpi on lämpimämpi se Ranskalainen Rabido vai Saksan Hymer?. On auton osto käsillä pitäis tietää,mutta kyllä kansa tietää,tuumasi m laukkanen

JOKINIEMI PETRI 30.12.2009 19:41

kai nyt ostoon joku muukin vaikuttaa.sisä tilat,ajettavuu,alusta,tekniikka.teho.

LAUKKANEN MAURI 30.12.2009 19:44

Lisää löylyä:omistin akoinaan Detheleffs nimisen alkoviauton, ja tietysti truma ilmapuhaluksella varustettu,vm 2001. Satuipi tulemaan yöksi noin -30 pakkasta,lapin reisulla, ei se pakkanen vielä nukkumaan menessä haitannu,mutta kun aamulla siltä alkovista heräilin,niin pää oli kiinni hiuksista siinä alkovin nurkassa;oli jäätänyt nurkat umpijäähän. Muuta eikös oma auto(koti)ole aina lämpimämpi kuin se naapurin Hymer.

JOKINIEMI PETRI 30.12.2009 20:04

no mauri oletko joskus ollu reisussa niin selvinpäin et olet pääsy kiipeen sinne alkoviin.ja tuupasko emäntäs sut sinne

KAINULAINEN JUHA 30.12.2009 20:06

....yes tämä aihe saikin aika paljon keskustelua. Kysyisinkin Maurilta kun olit ottanut selvää: miten oli styrofoam puristettu Rapidossa tai miten Hymerissä....kuuma- vai kylmäpuristettuna niissä menetelmissä on meinaan aika iso ero. Toisaalta vertaat n. kymmenenvuotta vanhaa Detheleffsiä nykyisin autohin...näissäkin tapahtunut hurja muutos parempaan suuntaan varsinkin Detheleffissä myös muissa. Että tälleesti.

LAUKKANEN MAURI 30.12.2009 20:48

Mitä niihin as.auton eristeisiin tulee,niin minun tietolähteeni on ProMobil Reisemobil -katalok,joita on useampia. Nämä tiedot ovat 2009 malleista. Ja mitä taas autojen eritysaineiden muutoksiin tulee,minusta ne eivät juuri ole viimeisen 10vuoden aikana muutuneet radikaalisti,esim Hymer on tehnyt autoja samalla eristeellä jo noin 10 vuotta. Tosi asia on ei se ERISTE,tai sen paksuus tee vielä sitä talviautoa,täällä on todettu useaan kertaan. Eikä se ALDE ole se talviauton merkki. Mutta minullakin on se auton osto ajankohtainen asia,jos läytää sopivan AIHION,mistä sitä talviautoa rupeaa rakentamaan on jo paljon;koska minusta se auton valinta on vaikea asia,ei ole mitään järkeä sijoitaa hirveitä summia,mutta kun hyvää ei saa halvalla;esim;Rimor ja muita puolivalmisteita ajatellen. Mutta paljonko on paljon as.auton hinnassa?.

KAINULAINEN JUHA 30.12.2009 21:01

Niinpä niin, paljonko on paljon?? Meitä on niin moneen "junaan" kuka mitäkin arvostaa, käytänkö paljon talvella, minkälainen pohja ratkaisu, minkälainen perhe ym. arvostanko oleskelua vai nukkuma paikkoja.....hu,hu Mauri esititpä visaisen kysymyksen. Olen myös samaa mieltä kanssasi: "ei alde tee vielä autosta talviautoa"...eikä paras auto ole saksasta haettu, eikä edes välttämättä halvin.

LIIMATAINEN HANNU 30.12.2009 21:12

Voe tokkiisa, viisaita puhuvat! Itselläni ollut monenlaisia m-autoja, italialaisia, saksalaisia, itetehtyjä, nyt se hyymeri. Kaikilla olen reissannut enkä ole paleltunut vielä yhteenkään kulkimeen. On ollut Aldea, Trumaa lämmittimenä, eri versioita, lämpimin vaunu on ollut tietysti se Kabe, autoista se ite tehty mesealustainen Alden pystypannulla ollut peli, jumalattoman paksuilla eristeillä. Ans' kattoo nyt tämä hyyneri, en vielä ehtinyt reissaamaan, muuta eiköhän kohta lähetä jonnekin. Uskon että kyllä kaikissa kulkimissa tarkenee mutta sitä kaasua kuluu toisissa enemmän kuin toisissa.

Siinä isossa Detskussa, Globetrotterissa XXL ei tahtonut pakkasella ja tuulelle se Alde oikein riittää, vaan lämmintä oli kyllä sisällä, pannu puhisi usein ja pitkään. Että sellaista sekin oli.

PUUMALA RAIMO 31.12.2009 09:19

Minulla tällä hetkellä täysintegroitu dethleffs 2006 trumalla.en ole käynyt lapissa talvella.Olen ollut-27 asten pakkasella.aina on ollut tasainen lämpö koko autossa .Paikalla ollessa kun etupää on kunnolla peitetty isolla nokkapeitolla,ratin takana mittaritaulussa on yhtä lämminta kun muualla autossa.En ole missään mitannut enemän kun 1 asten lämpöeroja.Joka paikassa ymperi koko autoa on 25mm lämpösolat ja solien alla reitettyjä letkuja.Olen auton tosi tyytyväinen.Edellinen auto oli LMC alkoovi auto Primuksen vesikeskus lämmityksellä oli kyllä lämmin mutta lämpötila asuiosassa heitti 4 astetta.auton ymperi oli sioitettu kolme pattereita päälekkäin termari ohjasi pumppua.Välillä patterit oli tulenkuumia välillä jääkylmiä.Ennen LMCn oli Rimor no se ei tosiaan ollut talviauto,kyllä siellä tarkeni oli kyllä lämmintä keskellä autoa mutta alkoovissa ja seinen vieressä oli kylla kylmä.T Raimo

LAUKKANEN MAURI 31.12.2009 15:26

Raimo on oikeassa,mitä tulee Alden toimintaan;lämmön säätö kaasukäytöllä on kyseenalinen on vain onn/off säätö=TOIMINTASELOSTUS Nestekaasukäyttö Kun ohjaustauluun sijoitettu virran liukukytkin siirretään nestekaasuasentoon, polttimen puhallin käynnistyy. Puhallin kehittää paineenvartijaan kohdistuvan paineen. Kun puhallinpaine on riittävän suuri, paineenvartija lähettää elektroniikkayksikköön lämmittimen sytytyssignaalin. Elektroniikkayksikkö lähettää sytytyskipinöitä sytytystulppaan ja virran magneettiventtiileihin, jotka avautuvat päästäen kaasun lävitse. Poltin syttyy, ja anturi palauttaa signaalin elektroniikkayksikköön ilmoittaen lämmittimen käynnistymisestä, jolloin sytytyskipinä katkeaa. Poltin palaa nyt niin kauan, kunnes lämmittimen termostaattiin tai huonetermostaattiin asetettu lämpötila on saavutettu. Jos lämmitin sattuu jostakin syystä sammumaan, anturi tunnistaa tämän, minkä jälkeen elektroniikkayksikkö huolehtii siitä, että lämmitin yrittää käynnistyä uudestaan (noin 10 sekunnin ajan). Sähkökäyttö Kun ohjaustauluun sijoitettutu,on vain ns.onn/off säätö

Kun tienaan leipää säätölaiteita myymällä ja suunitelemalla,niin jos verrataan Aldea ja Trumaa,niin pakko antaa Trumalle pisteet. Truma säätää tehoja älykäästi;ilmanmäärällä ja myös tehon vaihdolla,siinä missä Alden on päällä tai ei. Jos verrataan Aldea vesikeskuslämmitykseen.niin säätöteknilliseti se on kaukana siitä. Vesikeskuslämmityksessä on se ulko termostaatti,joka märää veden sen hetkisen lämmön,ja kun lämpötilä on saavutettu se on vakio;esim. ulkona 0 astetta,niin menovesi 41 astetta. patteri ei koskaan kylmene lämmityskaudella ,jos ei ole ylilämpöä,jolloin patteritermostaatit sulkevat kierron. Mutta se Alde toimii sähköllä paremin ja hiljaisemmin kuin Truma,johtuen vastuksien piennemästä tehosta,kuin kaasulla. Elikkä on siinä Alden suunitellijoilla vielä töitä,ennen kuin se vastaa normaali vesikeskuslämmitystä. Ei kaikki ole sitä miltä ne näyttää;tuumasi m laukkanen

LAUKKANEN MAURI 31.12.2009 15:45

Niin jäi mainitsematta ,että tämä selostus koski 3000 mallia. 3010 malli on kaksitehonen kaasun osalta; 3KW/5.5KW,jolloin se pienempi tehokin liian suuri!,alde sammuu kokonaan. Mutta sähkö säätö 3010 mallissa on varmaan hyvä ,sillä saa tasaisen lämmön,kun säätöportaita taisi olla viisi.

LAHTI ANTTI 31.12.2009 15:59

Sittenhän vanha Primus 2480 on parempi, kun sen antamat tehot ovat 2,2kW, 4,3kW ja 6,3kW.

PALIN MATTI 31.12.2009 16:43

Mauri kirjoitti: "Raimo on oikeassa,mitä tulee Alden toimintaan;lämmön säätö kaasukäytöllä on kyseenalinen on vain onn/off säätö."

Olekko monesaki vesikeskuslämmityksesä nähäny sääjettävätehosen polttimen? Mulla ainaski talon kattilan ölijypöltin joko pallaa tai on sammuksisa. Ihan samallainen sydeemi on Aldeki.

Vesikeskuslämmityksesä sillä tulela lämmitettään vesimassaa, jonka lämpötila ei muutu samala tavala, ku että tulela lämmitettäs suoraan ilimaa.

Näitä asioita kannattee tutkiskella.

LAUKKANEN MAURI 31.12.2009 18:10

Niinpä,niin satun tekemään näitälämmitysjuttuja ammatikseni; Yleensä siinä öljypoltin systeemissä on säiliö,mihin se vesi lämmitetään ja sieltä sitä sekoitetaan patteriverkoston piiriin,2-tie tai 3-tieventiilillä ja sillä se veden lämpö pysyy hallinassa;ei ole hiki/tai kylmä ja lämmityspatterit ovat tasalämpöisiä;lämpötila määräytyy ulkolämpötilan mukaan. Mutta se ALDE verkosto on joko kuuma tai kylmä!!.

LAUKKANEN MAURI 31.12.2009 18:30

Tuossa vielä esimerkki kuinka se öljykattilalaitos toteutetaan; http://www.ouman.fi/Suomi/pdf/kattila_1L_1kv.pdf

UUSIKYLÄ PENTTI 31.12.2009 18:35

Oleteko kuulut sellaist, että Aldessa on jatkuva vesikierto, vaikka Alde sammuu, niin lämmin vesi kiertää pattereissa ja luovuttaa lämpöä. On /of ei ihan pidä paikkansa.Toi jatkuva kierto tasaa lämpöä

NORD KAI 31.12.2009 18:37

Terve Pentti jos haluat lisää Rapidon talvikokemuksista tietää niin soita puh 0503799310

UUSIKYLÄ PENTTI 31.12.2009 18:42

Täällä palstalla on ihmellinen tapa poiketa aiheesta.Kyse oli Rapidin talvikäytöstä, että sellaai

LAHTI ANTTI 31.12.2009 19:34

LAUKKANEN MAURI Tuossa vielä esimerkki kuinka se öljykattilalaitos toteutetaan; http://www.ouman.fi/Suomi

Vaunuunko tai autoon ajattelit sen öljykattilan laittaa?

LAUKKANEN MAURI 31.12.2009 20:09

Minulla oli se kaasukattila;ALDE ja huomasin sen että patterit olivat välillä kylmät!. Rupesin miettimään ratkaisua ongelmaan,ja ainut oikea tapa on laitaa se kuumavasivaraaja,mutta sen säiliön tilavuuden pitää olla niin suuri ettei siinä ole järkeä. Vähän sama juttu kun tuolla as,vaunu osastolla suunniteltiin niitä painovesisäiliöitä!.

LAHTI ANTTI 31.12.2009 20:22

Laita kiertovesipumppuun pakkosyöttö, niin se käy koko ajan. Silloin se myös luovuttaa lämpöä enemmän. Sen voi tehdä erillisellä katkaisijalla.

TERVO JARI 31.12.2009 20:29

ole suurtakaan merkitystä jollei lämpimässäkäyttövesivaraajassa ole vettä, se lämminvesivaraaja kun toimii pienenä varaajana/tasaajana.

Muutoin nestetilavuus on niin pieni että jäähtyypi hetkessä . . .

Pieni vaikutus kuiteski on . . .

Jaa että mistä tiiät ? Kokemusta on Alde 3000:sesta . . .

Jari

JOKINIEMI PETRI 03.01.2010 20:33

heh.meinaa täälä kuolla nauruun.sun kirjotusta raimo puumala,vai 27 miinusta ja autossa länpötila heittää vain yhen asteen.sun autos on varmaan mailman paras tai ainakin itse kuvittelet.mieti ny vähöään mitä mitä viitit tänne kirjotella.olen tehny kovilla pakkasilla lämpö kartotuksi asunnoissa länpötila heittoja ollu jopa 7 satetta ulko ovien kynnykset ikkuna alapuolet huoneen nurkat.meinaatko etti sun autos vuoda länpöö ovia kohdalta.nurkista,koetalun alta,polkimien takaa.mittaileppa nyt kovilla pakkasilla ihan kuule uudemman kerran mutta pikku vinnkki,älä masennu kun huamaat totuuden.kaikki autot vuotaa samoista kohdista

KOSKINEN OLLI 03.01.2010 23:57

No, nauruun en ole kuolemassa, mutta muilta osin Petrin näkemyksiin kyllä yhdyn. Ajatellaanpa nyt vaikka asunto-osan ulko-ovea. Yleensä oven kohdalla ei ole mahdollista sijoittaa sellaista lämmityselementtiä että se kohta vastaisi lämpötilaltaan ehjää seinää... ...jossa ON lämpöelementti.

Ja sitten...ajoneuvoja valmistavalla tehtaalla suunnitteluinsinööri sijoittaa ajoneuvon raittiin ilman sisääntuloaukon ...minnekäs muualle kuin ulko-oveen. (tai ainakin aivan oven tuntumaan).
SIIRILÄ VEIKKO 04.01.2010 01:20

Edelliseen lipshti väärä kuva . mutta tässä kuva autosta jossa oven askelman sivussa on Truman ilmapuhallus suutin, ei vedä ovesta. Suuttimen yläpuolella olevassa kaapissa lämmitin.Muutenkaan kylmän vetoa ei tunnu muualla kuin välipeiton edessä mutta sekin ilmiö poistuu kun käyttää edessä ohjaamossa 500-1000w lämmitintä kovilla pakkasilla. Auto lasikuitukorinen alkovimalli.Uusivuosi mukavasti 22-23 asteen lämmössä yli 20 asteen pakkasella.

JOKINIEMI PETRI 04.01.2010 16:18

moi veikko.juuri noinhan sen suulakken pitää olla kunnon autossa.ja se lisä puhallin on ihan hyvä siä ajo osassa.ei tunnu vedon tunnetta.mutta nyt olikin kyse et lämpötila heitää 1 asteen.ja siihen mä sanon et paskan jauhantaa.mä olin kan uudenvuoden tre maisassa miinusta 25 ja hyvin pärjäs autossa lämpöö koko ajan 20-22 kaasu kyllä meni reilusti.pullo riitti vajaa 3 vuorokautta.

ARO PERTTI 05.01.2010 01:48

Minulla on ollut Alden-vesilammitys 1996 lahtien ja pannua ajaa oiken niin patterit ei koskaan mene kylmaksi.Ensinnakin talvella minulla on kiertovesipumppu jatkuvasti paalla, toiseksi ajan kaasulla taysilla veden kuumaksi ja pysaytan kaasulammityksen, sahkopatruuna riittaa ainakin minulla pitamaan lammon autossa - 20 C asti. Eika vesiputkiin keranny polya ,akku riittaa parikolme viikkoa,siita riippuen kuinka paljon muita laitteita kayttaa. Kiertovesipumppu kuluttaa 0,015 A. Lampoerittain tasainen kokoautossa. Paljonko kuluttaa ilmalammityksen puhallin ?Kuinka kauan kestaa akku jos ei ole verkossa ? minulla ei ole kokemuksia ilmalammityksesta mutta olen ajatellut etta ajanmittaan ainakin putkiin kertyy polya ja milla sen saa pois ? Minun mielestani Aldessa on paljonkin jarkea silla ei tuli sammu kokonaan koska sytytysliekki palaa aina ellei pannua pane pois paalta! :))))))))

PELLIKKA ERKKI 05.01.2010 08:22

Onko sinulla vaunu vai auto, mikä on sähköpatruunan teho, kun selviät -20:ssä.

ARO PERTTI 06.01.2010 02:11

Auto on Nodic .Pannu on ajettava kuumaksi taysilla tehoilla ja kun vesi on 70 C, niin taman jalkeen kaasupannu pois paalta ja sahkopatruuna 2000 W paalle, kiertovesi pumppu jatkuvasti paalla eli ei pysahdy koskaan ja vesi kiertaa aina pattereissa.Kayton opettelun tulos tama on.

ARO PERTTI 06.01.2010 02:19

Pieni selvennys ja oikasu .Kaasupannu minimiin kun vesi 70 asteista.Pannussa palaa talloin vain sytytysliekki.Patruuna ei riita lammittamaan vetta 70 asteiseksi mutta se riitta pitamaan veden lampimana kun se on "esilammitetty".

PELLIKKA ERKKI 06.01.2010 11:46

Täytyy todeta että sinulla on lämpötaloudellinen auto kun pääset 2000W:lla 40 astetta ulkolämpötilaa lämpimämmäksi. Minulla sama on alle 30 astetta. ...Mukavia talvimatkoja...

VILMI TEEMU 06.01.2010 17:16

Kyllä tuntuu erikoiselta että pelkkä sähkö riittää kovilla pakkasilla. Mulla -07 detsku advantage alkovi eikä edes 3kw riitä lähellekään -20 sisä +20 että kaasua menee. Vaan kumpi se lie edukkaampaa.

PELLIKKA ERKKI 06.01.2010 20:34

Nyt sinä narraat kun sanot ettei 3000W riitä lähellekkään. Kyllä kai 40 astetta pystyy nostamaan jos autosi on intekroitu tai ohjaamon väliverho on kiinni.

JOKINIEMI PETRI 06.01.2010 21:05

huh.huh. mitä erkki satuilee.ei se sähkö riitä sehän nyt on aivan varma asia.ja esim useilla alueilla on 3000w kiellety.ja yksi asia hiukan huvitti.integroitu auto ja siihen väliverho.mulla ainakin ohjaamon penkit on osa asunto tilaa,aikas outoa olis vetää siihen väliin verho.tai niin jos on niin nuuka et kaasussa säästää niin sen sit mukavuudessa häviää

PELLIKKA ERKKI 06.01.2010 22:30

Minä kirjoitin, jos autosi on intekroitu tai ohjaamon väliverho on kiinni. Jo on kova pakkanen, kyllä minä käytän tolpasta 3000-3500W jos on lämmityssähkö ja 16A:n sulake.

PUUMALA RAIMO 08.01.2010 15:52

Anteeksi en ole koskaan mittannut lämpötiloja lattian nurkista ja ovenraosta.Mutta minun autossa voin sanoa että kaikissa istuimessa on sama lämpötila mitattu.Ja mikä kylmempi sää sen mukavampi on autossa olla.En tiedä milloin raja tule vastaan.kyllä 27 asteen pakkasilla Truma käy aika paljon jo täydella teholla.T Raimo

RYYNÄNEN PERTTI 13.01.2010 20:55

Näyttää tuo alkuperäinen aihe kaikonneen keskustelusta mutta palaan tässä kertoilemaan omia kokemuksia. Meillä Rapido 7099F vm.2005. Nyt vuodenvaihteessa olimme Pohjoisessa, pakkasta parhaimmillaan -34. En voi kehua että sisälämpötila olisi ollut asteen sisällä jokapuolella. Suurempi ongelma oli kuitenkin se että wc:n pönttöön ja lavuaariin lakkasi vesi virtaamasta juuri kovimmalla pakkasella. Suihkusta vielä vettä tuli normaalisti. Ymmärtääkseni letkujen pitäisi kulkea lämpimän tilan puolella mutta kuitenkin ovat sen verran koteloiden sisällä ja kylmän ja lämpimän rajapinnoilla että näin pääsi käymään. Suunnitelmani on jos suinkin pääsen letkuihin käsiksi että asennan itsesäätyvän lämpökaapelin letkuihin kiinni ja ongelman pitäisi poistua. Mitä mieltä porukat tästä ajatuksesta. Tämä auttaa tietenkin vain jos ollaan sähkön perässä. Kertoilen jatkossa jos suunnitelmani toteutui.

TERVO JARI 13.01.2010 21:01

issesseen säätyvistä lämpökaapeleista, pitää kattoo pintalämpötilat ettei tuu liian kuumaa . . .

Vois olla helpompi vetää ilmaputki sinne ( jos vaan suinkin tilaa on ) saat ilmanvaihdon/kuivatuksen sinne "nurkkiin missä on kykymää, ja toimii missä Trumakin . . . ;-)))

Yleensä noissa suihkualtaiden "nurkissa on sen verran tilaa että sinne ilimaputkikin mahtuu . . . Sellanen "reijitetty olis "poikaa" . . .

Jari

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.