käynnistys ducato 2,5 td 1996
HJELM ARTO-VEIKKO
26.12.2009 20:52
Kylmä käynnistyksen jälkeen kestää noin minuutin ennenkuin kone
ottaa kierroksia ja siihen saa voimaa.Epäilen ilmavuotoa, tänään
käynistin auton sisällä noin viikon seisonnan jälkeen,tankkasin
talvilaatua 45 litraa .
Ajoin 20 kilometriä 60 kymppiä, moottorissa ei ollut voimaa käynti oli tasainen mutta puhditon. Autossa oli kesä naftat, tyhjensin suodattimen ,ei vaikutusta koeajossa.Pysähdyin annoin käydä tyhjäkäyntiä
samalla houkuttelin kaasulla kierroksia. Pakokaasu tuli mustaksi
kuului paukahdus ja kone toimi.
Mitenkäs tämä on selitettävissä .
Hyvää tulevaa vuotta
PELTOKOSKI JOUKO
26.12.2009 21:40
Pakoputki jäässä/tukossa?
TAMMINEN MIKKO
27.12.2009 00:10
Kyllä se suodatin pitää vaihtaa kun se saa kerran vettä niin läpäisykyky menee varmasti. Tai liian jäykkää ainetta. Halpa kokeilu kuitenkin. Täytä suodatin ensin polttoaineella ennenkun laitat paikoilleen.
HYTÖNEN RAIMO
27.12.2009 13:45
Käsittääkseni kesti tuon verran ennen kuin kaikki "kesänaftan" kiteytyneet parafiinijäämät lähtivät polttoainejärjestelmästä. Ja se alun heikko veto johtui rajoituksista polttoaineen saannissa (=parafiinihyytymät).
ASIKAINEN MATTI
28.12.2009 16:14
Olisikohan ongelma polttoainesäiliön imusihdissä? Jos siellä on tukosta, niin polttoaineen tulo on huonoa ja veto loppuu kokonaan. Välillä sieltä pääsee tavaraa läpi ja mustaa savua tulee torven täydeltä. Itselläni oli kerran tällainen ongelma ja auton siirtäminen lämpimään auttoi hävittämään ongelman. Tankkauksen jälkeen ongelma oli pois, eikä mitään paikkaa tarvinnut avata.
PALIN MATTI
28.12.2009 19:52
Anaalisoin tuota kaiman teoreemaa ja tulin siihen tulokseen, että ei voi olla tankissa polttoaineen joukossa mitään sellaista "yllättävää" ainetta, mikä palotillaan joutuessaan aikaansaisi semmosen mustan savupiliven.
Tiisselimoottorin pakoputkesta tuleva "musta" savu kertoo ainoastaan siittä, että kaikki moottorriin syötetty polttoaine ei pala täyelisesti. Sinne joko ruutattaan liikaa polttoainetta tai sitte annettaan liian vähän paloilimaa.
Siittä musta savu.
ASIKAINEN MATTI
29.12.2009 11:40
Ehkäpä se sitten oli minulla jakajapumpun toimintahäiriö. Korjautui kuitenkin itsekseen. Auto oli Renault SG3, 3,3 litran koneella.
HÄMÄLÄINEN MARKKU
29.12.2009 12:32
Mustaa savuahan tulee turbokoneesta ellei turbo syötä riittävästi ilmaa.
Olisko turbo ollut jumissa ja kun tuli kylliksi pakokaasun paninetta se naksahti liikkelle.
HJELM ARTO-VEIKKO
02.01.2010 10:25
Itse epäilen turboa.Aikaisemminkin lämpimässäkin startatessa
käynistyy asiallisesti mutta voiman tulo kestää noin minuutin.
Oletin sen olevan polttoainepuolella vuodon,suodatimen tyhjennyksen jälkeen siihen jäi pieni vuoto, mutta käynistyy
normaalisti.
Yön tai pidemmän tauon jälkeen tämä hitaus ilmenee,muuten
toimii normaalisti.
Turbon korjaus lienee aiheellinen.Onko kenelläkään kokemusta
vähän tehokkaammasta puhaltimesta,missä asennetaan ja hintaluokka.
On varmaan monia hyviä turbonkorjaajia mutta onko tälläiseen
erikoistunutta paikkaa.
Kiitoksia avusta ja hyvää vuoden jatkoa
SUOMI SEPPO
02.01.2010 12:19
Mikäli teit niin kuin kirjoitit eli tyhjensit suodattimen kesäpolttoaineesta, niin itse investoisin uuteen suodattimeen ja jos tämä ei auta niin alkaisin ihmetellä muita vaihtoehtoja. Tuskin turbossa vikaa jos ei tule mustaa savua ja paljon.
@seppo
HYTÖNEN RAIMO
02.01.2010 17:24
"suodatimen tyhjennyksen jälkeen siihen jäi pieni vuoto, mutta käynistyy normaalisti".
Siis jäi vuoto - se on siinä.