Pakoputki alkonalustaan

TSUPARI HEIKKI 26.12.2009 09:18

Auto fiat 2.8 JTD LMC alkon alustalla. Pakoputki pitäisi vaihtaa käykö normi putki lukuunottamatta sitä loppuosaa ja mistä kannattaisi kysellä.

PÄIVINEN UNTO 26.12.2009 11:54

Itselläni on Eura Mobil contura ja siihen en saanut putkea mistään. Kysyin Imatran ruosteen estosta ja lupasivat valmistaa . Putkesta tuli hyvin sopiva ja ei tullut kalliiksi. Kyseinen putki joka olisi muutettuna käynyt olisi maksanut 300€. Teetetty maksoi kaikkine töineen ja osineen 140€. Tämä on miusta palvelua.UP.

INBERG KALEVI 26.12.2009 15:41

Moro! Menepä www.fennosteel.com sivuille ja ota sieltä web-luettelo. Sieltä löydät ilmeisesti sinulle sopivan putkiston. Ihan ne on Ducatoissa samaa tavaraa olkoon ne sitten pakettiautoja tai "piironkeja". Sanon tämän kokemuksesta. "Häntä"-jatkoksi voit laittaa vaikka kromijatkeen. Näitä Fennoja löytyy hyvin varustetuista AD-autotarvikeliikkeistä tai Motonetin kautta.

PÄIVINEN UNTO 26.12.2009 17:22

En löytänyt Euran AL-KO alustaiseen putkea etkä varmaan löydä sinäkään .Tavalliseen fiatin alustaiseen jotain löytyy mutta asuntoautojenalustat ovat erilaisia kuin pakut. Otappa sevää ennen kijoitusta.UP

PASANEN MIKKO 26.12.2009 18:56

Terve! Missä päin suomea lienet? Tampereella ainakin Italia motor huoltokorjaamo tekee sopivan putken AL-KO alustaiseen autoon.

PÄIVINEN UNTO 26.12.2009 22:00

Eihän siihen tehdas putket käy, mutta tekijöitä on varmaan useammalla paikkakunnalla. Minä kyselin myös EuraMobilin maahantuojalta ja tulos oli sama teetä putki.UP.

INBERG KALEVI 26.12.2009 22:34

Jopa olit kriittinen! Eihän sieltä luettelosta luonnollisesti löytynyt mitä etsit, mutta perusmalli kyllä. Kyllä minä sen luettelon tunnen! Mutta kysymyshän kuuluikin:

Käykö normaali pakoputki? Vastaus on: Kyllä Lukuun ottamatta sitä loppuosaa: vastasin siihenkin Ja mistä kannattaisi kysellä: vastasin siihenkin Perustelut: Runko, tässä tapauksessa Fiat Ducato, toimitetaan korin rakentajalle, johon toimitukseen kuuluvat itse ohjaamorunko, moottori pakoputkistoineen, voimansiirto jne Ohjaamorungon intekroituihin pisteisiin kiinnitetään AL-KO alusta. Ja sitten itse pakoputkistoon: Sen pitää olla e-hyväksytty eli täyttää ECE:n mukaiset normit. Täyttää vastapaine (backpressure), äänitaso(soundlevel) ja kiinnityspisteet(fitting points). Näin tarkkaan ne nykyisin säännöstelty! Autovalmistajat (Fiat Ducato) soveltaa näitä määräyksiä ehdottomasti samoin korin valmistajat, jotka saavat ko. todistukset autonvalmistajilta. Näinollen myös korin valmistajat soveltavat näitä samoja ohjeita täsmällisesti ja rakentavat mm. kiinnityspisteet alkuperäistä vastaaviksi. Mutta tärkeimmäthän on nuo kaksi ensimmäistä. Ainoastaan jatkoputki on ainoa mahdollisuus poiketa ja siihen monta kertaa auttaa kromijatke. Innostuin asiasta, kun huomasin sanan "pakoputki". Lähes 30 vuotta alalla olleena väitän tuntevani asian. Nyt onneksi eläkkeellä, joten en jatka väittelyä enempää, vaan saat viimeisen sanan. Tarkista kuitenkin, että sinunkin Euran pakoputki täyttää yo. normituksen e-numeroineen. Se löytyy aina vaimentimesta. Vastapaine tuntuu moottorin kestoiässä ja tehossa sekä äänitasoon voi puuttua katsastaja joskus. Vilpittömästi suosittelen asentajaksi Italia Motors/MikkoPerälä Tampereelta.
PIETILÄ JUKKA 27.12.2009 07:03

Ei sopinut ducaton putki suoraan. Oli ilmeisesti asunto-osan valmistaja modifioinut entisen putken Al-ko:n runkoon sopivaksi. Kannakkeet eri kohdassa. Muuttamalla putken ulommainen kannake hieman keulaan päin ja keskikannakkeesta ottaa pienen siivun pois niin sopii alkuperäinen putki heittämällä paikalleen seuraavalla kerralla. Tämän teetin LMC vm 2002 puoli-integroituun Al-ko alustaiseen pari viikkoa sitten.Hinta putkineen 270 €. @Jukka

TSUPARI HEIKKI 27.12.2009 07:47

Puoli-intekroitu 6700 Ti liberty-01 kyseessä.Elikkä voisi ostaa normiputken ja katsoa kuinka käy. Se loppuosahan minulla ainakin menee sieltä rungon reiän läpi sinne sivulle elikkä viimmeisen vaimentajan jälkeen tekee aika jyrkän mutkan ensi ylöspäin ja sitten kääntyy lähes 90 astetta alas. Missäs päin Jukka teit tuon homman.

PÄIVINEN UNTO 27.12.2009 07:50

Sinulla Kalevi on mennyt asiat vähän sekaisin.Fiatin alusta ja AL-KO alusta on aivan kaksi eri asiaa. Joten älä väitä näitä toimiviksi keskenään. AL-KO teettää putket juuri heidän mallien mukaan ja voit kysellä asiaa vaikka valmistajalta.Itse kävin Kaikki fiatin mallit läpi merkkiliikkeen ja varaosaliikkeiden kanssa ja tulos oli aivan sama. Teetä putki. Saahan 2.8JDT auton äänenvaimentimia kaupasta tietenkin ostin alkuperäisen mutta kokonaisuus piti taivutella.Putken alkupää noin metri on Fiattia, ja mitä kiinnitys pisteisiin tulee ne on rungossa valmiina ei niitä muuteta mihinkään. Itsekin olen autonasentaja ja luulenkyllä tietäväni mistä puhun.UP.

HALMEENMÄKI JUHANI 27.12.2009 18:55

Kalevin ammattitaito tällä alalla on sitä luokkaa vahva että alkaa kiinnostaa itseänikin tämä väittely. Toisaalta muistan Al-Kon tehtaalla käyneenä että ainakin uusimman Ducaton rungosta vain loppupää on Al-Kolaista, siitä taka-akselin kohdasta ja taaksepäin. Mutta tässä lienee 94-06 mallit kyseessä, mistäköhän kohtaa Al-Ko niissä on muuttanut runkoa? Yksi pointti on tosiaan tuo laillisuus, pöntöistä pitäisi löytyä e-merkintä ainakin kun kyse on 2,8-litraisesta. Ja kyllä niitäkin katsellaan katsastuksissa vaikkei suinkaan aina.

PÄIVINEN UNTO 27.12.2009 19:13

Meidän coturassa alkaa AL-KO heti ohjaamon jälkeen ja on aivan toisenlainen kuin fiatin alusta. Fiatin putket ei käy mitenkään ainakaan meidän autoon.UP.

AHONEN KAI 27.12.2009 23:24

Asiaa sivuten, meillä oli edellistä korimallia oleva Transit ja siinä pakoputki loppui tasan keskelle auton pohjaa, äänenvaimentajan jälkeen pikku käyrä alaspäin.

Hyvin kelpasi niin maahantuonti- kuin normaalissakin katsastuksessa, ihmettelin että tuollainen menee läpi.

PIETILÄ JUKKA 28.12.2009 16:16

Heikille vastaus: Ylivieskassa Aution autokorjaamossa (Fiat valtuutettu, ainakin oli)

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.