Transitin varapyörä
SAARI RISTO
25.12.2009 13:59
Minulla on Hobby T600 FC -07 Transitin alustalla. Laitteessa ei ole varapyörää, vaan pieni 12v-kompura ja pullo jotakin paikka-ainetta rikkoutumisen varalle. Ei vaikuta kovin luotettavalta ainakaan isomman rengasvaurion sattuessa. Auton alla takana alustassa on paikka varapyörälle. Miten kannattaisi menetellä? Tuleeko mahdollisesta varapyörästä paino-ongelma ja mistä siihen saisi jonkin mekanismin kiinnitykseen ja irroitukseen? Myyjäliikkeen mies pyöritteli kysymykselle käsiään. ei heillä ollut mitään valmista ratkaisua.
JOKINIEMI PETRI
25.12.2009 14:26
älä nyt vaan rupee suunitteleen sitä renkasta sinne auton alle.mieti kun se on siä muutanan vuoden.kurassa ja tie sualassa.missä kunnossa se on.ja se ruuvi kiinitys millä se pysyy siä pohjassa kii.luuletko et siinä toimii enää jenkat.sit viälä ilmat.kuinkas sen paineita tarkastelet.tyhjähän se on kun sitä tarvisit.laita vaan takatalliin vararenkas.kehittele jokin kiinitys ettei pääse jarrutuksessa liikuun.pysyy puhtaana ja helposti saatavilla.itelläni on uusi renu ja renkas on siä alla.kivassa paikassa.heti siirän poi sieltä kun ilmat sallii ja viitii ryömiä auton alle.kuvittele itse jossain kamalassa loska kelissä ryömi auton alle hakeen varapyörää.sietä takaakselin kohdalta.ei kyllä ole oikee paikka vararenkaalle.t.pete
LAUKKANEN MAURI
25.12.2009 16:42
On yksi hyvä vaihtoehto;tee tai teetätä siihen ns,varapyörän varapyörä;minulla oli sellainen edellisessä autossa itsetehty versio:se ei vie paljon tilaa ja toimii .
AHJOS TIMO
25.12.2009 19:21
Vanhemmissa Fiat Ducatoissakin (ainakin vielä vm. 2005:ssä) on varapyörä siellä takana auton pohjassa. Sen esilleottaminen ei vaadi ryömimistä auton alle. Työkalupussissa on avain, jolla löysätään auton sisäpuolelta kahta pulttia. Kun pultit ovat tarpeeksi löysällä, niiden varassa auton alapuolella olevat koukut antavat sen verran periksi, että varapyörätelineen takareuna irtoaa koukuista, jolloin teline laskeutuu takareunastaan maahan ja varapyörä on siitä nostettavissa. Telineen etureuna on saranoitu auton pohjaan.
Onhan se kieltämättä hankalaa nostaa likainen pyörä siitä takapuskurin alta, varsinkin jos on kiire ja pyhäpuku päällä. Vielä hankalampaa on sitten saada se sama teline nostetuksi takaisin koukkujen varaan. Kun sitä kerran kesällä harjoittelin, nostovaiheessa jouduin menemään maahan pitkäkseni nähdäkseni, miksen saanut telinettä nostetuksi koukkujen korkeudelle. Pyörän kanssa teline painaa arviolta yli 20 kg, joten on siinä nostamista.
Paras ratkaisu onkin liittyä Karavaanarin tiepalveluun ja tilata pyöränvaihto sieltä. Se edellyttää kuitenkin, että autossa on varapyörä mukana.
SAARI RISTO
25.12.2009 20:26
Tuo tiepalveluun liittyminen on jo harkinnassa, mutta ongelmaksi jää edelleen varapyörä, kun tuossa Hobbyssä ei ole takatallia ja takatilan luukkukin vaikuttaa liian pieneltä, että siitä mahtuisi rengas sisään. Pitäisi viedä sisäkautta sängyn alle. Mitenkähän toimisi pussiin ja katolle? Tulee tietysti tuulivastusta ja kiinnityksien kohdalta vuotoriskiä. Onko kokemustietoa?
PALIN MATTI
25.12.2009 20:30
Niin Timo. Tämä on näin pakettiautossa, mutta ku siihen rakenettaan piironkikoppi pääle, ni se onki jo ihan eri juttu.
Jos takaratas puhkeaa, niin on saamattomasa paikasa se vararatas sielä mahan alla keskelä auton pohojaa.
Ite oon siirtäny sen rattaan tavaratillaan. Ja hyvä oli, että siirrin.
JOKINIEMI PETRI
25.12.2009 21:41
uhraa se sänkyn alunen sille renkaalle.on se kyllä vähän törkee siä katollakin.tai sit vaan luotat ettei tule renkas vaurioo.mä en kyllä muista koska olis viimeks renkas menny tien päällä.titysti kohta menee kun tässä retostelee ettei ole menny
HÄMÄLÄINEN MARKKU
25.12.2009 21:45
Kun itselläkin vararengas olisi keskellä autoa, niin jätin sen pois ja laitatin kesärenkaisiin Tyre Protektor mömmöt sisään.
Aiheesta löytyy keskustelua:
http://www.karavaanarit.fi/ajankohtaista/etuteltan_puheet/matkailuautot/?x26555=31372536.
Talvella ajelen riskillä ja Visa taskussa taksia varten :=)
HAATAJA LASSE
26.12.2009 00:10
Mulla on vararengas takatallissa suojahupun alla puhtaana ja helposti lähtee.
LAAKKONEN MARTTI
26.12.2009 12:39
Minulla on samanlainen ja samaa vuosimallia oleva m-auto. Teetin Ford-liikkeessä oikeanlaisen kiinitnysmekanismin varapyörälle.
Renkaan nosto-/lasku toimii vaijerin avulla. Mekanismia pyöritetään auton peräpuolelta avaimen avulla. Tosi kätevä.
AHOLA JARI
26.12.2009 13:19
Teetätit?
Vm. 2007 Fordin paripyöräalustassa tuo ainakin on ihan vakiona tuo hissimekanismi. Toimi vielä 2 vuotta koskemattomana olleenakin kun kierrätin renkaita - varapyörä käyttöön. Tunkin kanssa yhteisveivi menee runkopalkin läpi koteloituun vaijerihissivaihteeseen. Ei tarvitse autoa nostaa tai takarengasta poistaa jotta veivaamaan pääsee eli saattaa toimia ihan "hädän tullen".
Rimor aiheessa löysyydestä arvostelua saanut etuveto Ford on jotain muutakuin tämä kuormansa kantava takavetoalusta Rimor Katamarano.
AHOLA JARI
26.12.2009 13:20
SAARI RISTO
26.12.2009 16:09
Tuo voisi olla ratkaisu! Ilmeisesti mekanismi löytty vain Ford-liikkeestä. Saiko hintavihjettä?
ASIKAINEN MATTI
28.12.2009 15:20
Yksi mahdollisuushan on teettää sopiva kiinnityssysteemi takaseinään ulkopuolelle ja laittaa vielä renkaan päälle huppu, jotta se pysyisi siistinä. Ei ehkä kovin elegantti, mutta kun rengas puhkeaa lauantaita vasten yöllä syksyn loskakelissä kaukana asutuksesta ja varsinkin korjaamoista osaa kyllä antaa tällaisen pienen esteettisen seikan anteeksi.
PUUMALA RAIMO
29.12.2009 16:21
Minulla detsku 06 mallinen Fiatin alustalla .On siinäkin hissi.Laitoin silti vararenkaan takatalliin.T Raimo
MANNINEN ESA
29.12.2009 19:07
Samainen paikkaussatsi meilläkin, mutta meillä oli Eurooppa-reissulla kesäaikaan talvirengas takatallissa. Eikä tuosta varamöykystä ollut haittaa missään vaiheessa.
PELLIKKA ERKKI
30.12.2009 17:54
Minulla on paripyörät autossa takana. Elikkä kuusi pyörää kaikkiaan. Joku takana olevasta neljästä on tarpeen tullen varapyörä.
VALKAMA MARKKU
04.01.2010 08:56
"Joku takana olevasta neljästä on tarpeen tullen varapyörä. "
Niitä on siellä takana neljä siksi että kaksi ei jaksa kantaa akselille tulevia kuormia.
Nyt jos niistä yksi puuttuu tai on tyhjä niin sen tyhjän pari kyllä lojahtaa alta aikayksikön koska ei kykene kantamaan kuormaa yksin.
Tyhjällä pakulla se onnistuu, ei asuntoautolla jonka akselikuormat on yleensä "tapissaan"
Yleisin rengasvaurio asuntoautolla on takarenkaan rungon pettäminen ylikuormituksen alla. Erityisen yleistä tämä on lyhytalustaisten häkkyreiden keskuudessa kun peräylitys on hirmuinen ja joku onneton suunnittelija on väsännyt siihen takatallin tai parivuoteen alusen tavaratilaksi.
Tähän kun lisätään se tohelo omistaja joka kuvittelee että sinne takatalliin voi ihan oikeasti laittaa jotain painavaa niin silloin saadaan helposti ylitettyä taka-akselin kantavuus jopa kaksin kertaisesti.
Siitä kun sitten lähtee painelemaan satanen lasissa Ruotsia alas huonokuntoista asfalttitietä niin rengas raukalla ei ole vaihtoehtoja vaan se ottaa ja lojahtaa.
Siinä ei sitten mössöpurkki ja kompura paljoa auta kun renkaankyljestä voi työntää kämmenen läpi.(pistelee tosin melkoisesti)
Kokemuksesta voin sanoa että on melko mielenkiintoinen tilanne kun takarengas räjähtää satasen vauhdissa.
Siinä on ohjaamo hetken aikaa käsiä täynnä.
M Arkku
PELLIKKA ERKKI
04.01.2010 09:28
Taakse oli autooni asennettu olikohan ne Kumho merkkiset renkaat paripyöriin, jotka muutaman vuoden käytön jälkeen hajosi yksi toisensa jälkeen. Otin hajonneen pois ja ajoin rengasliikkeeseen ostamaan kunnollisen tilalle. Nyt kaikki neljä on vaihdettu uusiin. Etu rengas ei ole losahtanut yhtään kertaa ...kop...kop. Jos ja kun niin käy otan takaa renkaan. Edessä käytän aina uusimpia ja vähiten ajettuja renkaita, vaikka asiantuntijat väittääkin toisin.
...Hienoja Pakkasmatkoja kaikille...