- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- Isot autot (rek.väh. 6:lle, yli 8 m), alkovilla vai integroituna?
Isot autot (rek.väh. 6:lle, yli 8 m), alkovilla vai integroituna?
Olen ostamassa isoa piironkia, kuten jotkut näitä sohvan kuljettimia nimittävät. Asiaa melko paljon penkoneena on alkanut askarruttaa miksi näitä isoja autoja ei juuri näy alkovimalleina. Täysintegroidut ovat selvästi kalliimpia (esim. Detleffs 7871-2/7870-2, hintaero 20 teur). Onko asiaan joku selvä syy, polttoainekulutus tmv.? Pieniä autojahan on alkovimalleina liikenteessä vaikka kuinka?
Saksalaisista alan lehdistä on jäänyt käsitys, että syy löytyy markkinoista. Alkovimallit ovat usein lapsiperheille tarkoitettuja, suhteellisen edullisia ja silloin auton pitää sisältää paljon vuodetilaa pituuteensa nähden. 8 m alkoviauto ei olisi enää mikään "lapsiperheen ensimmäinen auto" hintansa puolesta.
Toinen raja on ajokortti. Monellakaan ei ole C- korttia, jolloin auton pitää olla kevyt (ja lyhyehkökin), jos se aiotaan rekisteröidä jopa 6:lle ja kok. painoa silti enintään 3,5 t. Saksassakin ajokortin v. 1990 jälkeen ajaneet saavat B- kortilla ajaa vain enintään 3,5 t autoa.
Täysintegroitujen korkea hinta johtuu sarjojen pienuudesta ja siitä, että koko kori, ohjaamoa myöten, pitää rakentaa alusta alkaen m- autotehtaalla. Muitakin syitä varmasti löytyy. Monet ilman lapsia matkailevat pitävät alkovia hyvänä vierasvuoteena tai tavaroiden säilytystilana. Suomeen ei tuoda montaakaan pitkää alkoviautoa, mutta kyllä niitäkin valmistetaan.
Omat kokemukset Isosta m-autosta kahtalaiset. Tilaa on ja valmiita vuoteita, varusteita löytyy, varastotilojakin ruhtinaallisesti, mukana pysyy liikenteessäkin, vaan itseäni alkoi pikkuhiljaa kyrsimään juuri se iso koko, aina sai olla varuillaan, alueilla, huoltoasemilla, kaupungeissa jne. ettei tullut kolhittua omaa tai toisten vermeitä. Lopulta sitten vaihdoin vaunuun. No senkin taas m-autoon justiinsa.
Hintaluokka yli 8 metrisissä alkovimalleissa on jo sitä luokkaa, että usein on järkevä sijoittaa viellä "hiukan lisää" ja hankkia integroitu jossa sisätilat voidaan hyödyntää paremmin.
Isoa autoa hankittaessa nimenomaan sisätilat (+kantavuus) on yleensä se määräävä ostoperuste. Kasimetrisessä alkovissa ei ole juurikaan sen suuremmat sisätilat kuin metriä lyhyemmässä integroidussa, johtuen ohjaamo tilan huonommasta hyödyntämismahdollisuudesta.
Nykyisissä Integroidussa etusänky laskeutuu myös todella alas (reilu metri lattiapinnasta), eli "päätilaa" jää huomattavasti paremmin kuin alkovimallin "patissa". Tilavassa etusängyssä on mielyttävämpi nukkua parammasta ilmankierosta ja lämmönjakautumisesta johtuen. Etusänky alhaallakin oleskelutilaa jää yhtä suureksi kuin alkovimalleissa.
Alkovimallin eduksi voidaan katsoa ajonaikainen säilytystila etusängyssä, mutta käytänössä tämä ei ole toimivuuden kannalta paras vaihtoehto, sillä nukkumaan mennessä sänky on kuitenkin tyhjennettävä ylimääräisestä sälästä...ja kyllä tuota säilytystilaa yli 8 metrissä on jo muutenkin.
Ajo viihtyvyydeltään integroitu on huomattavasti mielyttävämpi avaramman ohjaamon ja paremman näkyvyyden puolesta, mutta näistä eroavaisuuksista saa parhaan kuvan tekemällä reilun koeajon koko perheen kanssa, jolloin selviää erot alkovi ja integroitujen välillä mm. takapenkiläisten näkökulmasta.
Alkovi mallin pakettiauton ohjaamo ei mahdollista sellaista etunäkyvyyttä kuin integroidussa.....mutta koeajo kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.
Suuret kiitokset vinkeistä. Kyllä omakin mielipide alkaa kallistua integroidun puoleen. On monta n. 7 metrin integroitua autoa jotka on rekisteröity 6:lle ja myös nukkumapaikat löytyy kaikille. Mutta, mutta .... Eihän tuollaiseen jää oleskelutilaa kuudelle. Ei tarvittais kuin puoli metriä lisää ja tilat paranis huomattavasti. Tästä välistä puuttuu selvästi malli, ja syykin on varmasti jo vastauksissakin mainittu pienet sarjat = pieni myynti. Suomessa harvinaisempaa isoa autoa, kaiketi hintansa takia, EuraMObil 810, löytyy Saksasta 2001 vuosimallin 30 teuron hintahaarukasta lähtien. Onko kokemuksia? Kun ei oikein löydy sille vastaavuutta tilojen osalta kuin Dethleffsiltä. Tarkoitan alle 100 teuron autoja. Ja sitten vielä... Monessa autossa riittää nukkuma- ja oleskelutilat kuudelle, mutta auto on rekisteröity 4:lle istumajärjestyksen ja siitä seuraavan turvavyöjutun takia. Onko kokemuksia miten virkavalta suhtautuu näissä autoissa ylimääräisiin matkustajiin, entä rajoilla? Turvallisuuden takiahan ne vyöt on se on selvä, mutta jos ajoa on 10-20% kuudella henkilöllä niin kaikkea sitä alkaa päässä pyöriä. Onko millään merkillä hyväksyttyä matkustuspenkkiä sivuseinällä? Edelleen ajatuksista kiitollinen!
Minulla Hymer B 654, makuupaikat kuudelle, turvavyöt kuudelle, istuinpaikat viidelle ?, kuljettajanpenkkiin kun laittaa kääntömekanismin --> istuinpaikat kuudelle, tuo kuljettajanpaika on sille joka ei ole seurallisin, sillä se on hieman sivussa muihin läsnäolijoihin . . .
Jos kaikki matkaajat aikuisia, ahdasta varmaannii mutta jos osa lapsia, ei pahemmin ongelmia tilojen suhteen, sopu tilaa tuo . . .
Autoni on vuosimallia 1998, joten ei varmaankaan voi uusiin verrata muutoinkuin ajokilometreissä, takana kun on vasta 43 000 kilometriä . . .
Jari
Ps. Meille, kaksi aikuista ja 9v poika, tilaa on . . .
Minulla Hymer B 654, makuupaikat kuudelle, turvavyöt kuudelle, istuinpaikat viidelle ?, kuljettajanpenkkiin kun laittaa kääntömekanismin --> istuinpaikat kuudelle, tuo kuljettajanpaika on sille joka ei ole seurallisin, sillä se on hieman sivussa muihin läsnäolijoihin . . .
Jos kaikki matkaajat aikuisia, ahdasta varmaannii mutta jos osa lapsia, ei pahemmin ongelmia tilojen suhteen, sopu tilaa tuo . . .
Autoni on vuosimallia 1998, joten ei varmaankaan voi uusiin verrata muutoinkuin ajokilometreissä, takana kun on vasta 43 000 kilometriä . . .
Jari
Ps. Meille, kaksi aikuista ja 9v poika, tilaa on . . .
Itse valitsin juuri tuon 810 malli perheellemme. Vaihtoehtoina oli Burstnerin, dethleffs, ja Flairin yli kasi metriset malli.
Burstner minulla on aikaisemman auton osalta hyviä kokemuksia, mutta tuo kolmeakselinen yli kasimetrinen on ahtaan oloinen sisältä johtuen matalasta sisäkorkeudesta.
Dethleffsiä on useammalla sisävarustelu vaihtoehdolla saatavana, mutta minulle vastaan tulleet olivat hieman ”heppoisen” olisia. Kaappien, kalusteiden ja kylppärin ovet olivat vastaavia kuin puolta halvemissa malleissa, ei sitä laatutasoa mitä voisi kyseisessä hintaluokassa olettaa.
Flair on laadultaan hyvä ja kalusteet saman oloiset kuin Eurassa, eli täysipuutta ja tukevatekoiset. Sisäkorkeutta oli myös hyvin , jolla on oleellinen merkitys tilantuntuun (Euran oleskelutilassa 212cm). Flairissa ei vastaan tullut sopivaa pohjaratkaisu oston hetkellä, mutta toki Saksassa on vaihtoehtoja.
Saksasta autoa katsellessa on syytä muistaa, että netistä etukäteen katseltuna vuosimalli”ryhmässään ” halvin auto ei välttämättä ole kunnoltaan sitä mitä odotat. Ota yhteyttä myyjään ja tarkenna yksityiskohtaisesti auton kunto tyyliin: Mitä ulkoisi käytön jälkiä Verhoilun kunto Huoltokirja (aukoton ja tarkastettavissa oleva) Monta omistajaa ja onko vuokra-auto Tekninen kunto (voimansiirto/ moottori, nestevuodot jne.) Renkaidenkunto Yms,yms. Ja voit pyytää arvioimaan auton kokonaiskunon esim 4-10 asteikolla ja tarkentamaan mista ”pinnojen” pudotus.
Näin saat kartoitettu ”projekti” kohteet pois, ellet sitten vartavasten etsi autoa jossa itse laittamalla rakennat soivan kulkupelin.
Saksassa hyvät ns. ikäisekseen virheettömät ja asiallisesti hinnoitellut menevät kohtuu nopeasti kaupaksi, mutta ”projektit” ovat kuukausikaupalla myynnissä. Pikaisella vilkaisulla en Mobilesta löytänyt huoltokirjallisia autoja mainitsemassasi ikä/hinta ryhmässä, mutta ei kun onnea auton metsästykselle ja ainakin omat kokemukset Eurasta ovat todella pelkästään myönteiset, eli laadukkaasti tehty tilava auto jossa hyvät säilytys ja pesutilat.
Ps. Kannattaa etsiä hyvin varusteltu malli, sillä käytetyssä ei juuri lisää hintaa.(2xilmastoisti, integroitu agrikaatti, inverter, markiisi yms.)
...ohessa vielä kuvaa meittiin "olohuoneesta" mallia L-sohvaa. Edessä on viellä kääntyvät kapteenin tuolit. Auto rekisteröity 7:lle.
Tuonti autossa kannattaa selvittää kuinka monelle saa rekisteriin, sillä esim.L-mallissa vyöt on neljälle, mutta suomiauton kyseessä olessa (vm.2004) sivupenkeillä saa istua ilman vöitä. Taka istumapaikkojen olessa perinteisesti "päittäin" vöitä on käsittääkseni kuudet.
Integroituja tuodaan Suomeen huomattavasti suppeammalla valikoimalla kuin mitä niitä löytyy esim. Saksasta. Tuollaiset 8 m integr. ovat varsinkin vanhemman väen suosiossa. Niitä pidetään hyvin ja ajetaan aika vähän. Kysyntää on vähän, minkä vuoksi ostamalla Saksasta voi saada hyvin edullisesti muutaman vuoden ikäisen 30- 50 tkm ajetun, joka kuntonsa puolesta on kuin uusi. Paras ostoaika on syyskuusta- alkutalveen, siis juuri nyt. Kaikkein edullisimmin auton saa suoraan omistajalta, mutta silloin pitää nähdä vähän enempi vaivaa tai pitää olla joku ihminen "siellä" seuraamassa markkinoita ja vastailemassa ostokyselyihin/ myynti- ilmoituksiin lehdissä. Kaikki eivät käytä nettiä.
Uuden 100 teuron auton hinta putoaa melkoista haipakkaa alkuvuvosina verrattuna ns. normaalihintaisiin ja kokoisiin. Jos hankkii tuon kokoluokan auton, niin pitäähän siinä olla kantavuutta reippaasti kaikille matkustajille ja tavaroille; kuorma- auton alusta. Vaikka niitä matkustajamääriä erittäin harvoin tarkistetaan, niin kyllä ajossa pitäisi olla vyöt kaikille. Varsinaiset ongelmat tulevat esiin, jos jotain ikävää sattuu. Vakuutusyhtiöt ovat silloin aika tarkkoja korvauksissa jos jotain määrystä on rikottu -tilapäisestikin. Ts. se on aina riskipeliä ja norm. ajoa ilmeisesti saa jatkaa kun ylim. matkustajat on poistettu.
Nykyään rajojen ylityksiä ei juuri huomaa, enkä ole koskaan joutunut niillä minkäänlaisiin tarkastuksiin. Joskus on vierestä nähnyt, kun peräpää riipuksissa liikkunutta m-autoa on viitattu punnitukseen.
Riittävän kantavuuden rajoissa vöiden ja/tai sivutuen lisääminen on mahdollista, mutta silloin joutuu hankkimaan papereita valmistajalta. Johonkin vuosimalliin asti sivupenkeillä matkustaminen oli sallittua ilman vöitä, mutta en tiedä siitä tarkempia sääntöjä. Sopivia pohjaratkaisuja löytyy valmistajien vanhoista esitteistä tai alan lehdistä ( mm. Reisemobil, Promobil), jotka ovat myös tallentaneet tietojaan dvd- levyille muutaman vuoden ajan. Niitä voi sada lehtien toimituksista.
Suomesta on todellakin hieman työlästä löytää ko. kokoluokassa olevia autoja.
Itse autoa hankiessani olin jo pakkaamassa kimpsuja Saksan lauttaan, mutta pääsin lopulta kauppoihin yhdellä omistajalla olleesta 21000km ajetusta 2004 vuosimallin Suomiautosta.
Auto on rekisteröity 7:lle ja sivupenkeillä saa lailisesti istua ilman vöitä.
Jos vastaavan ikäinen tuodaan nyt Saksasta, voi olla että vöiden määrä sanelee max.henkilömäärään.
Vastaavaa olen katsellut kuin sinulla Kari on. On Lahdessa myynnissä vm. 2005. Todella hieno peli ja sisäväritkin muuta kuin ihme villityksen saanutta "siniraitaa". Onko sulla kokemusta sivupenkeillä matkustamisesta pidemmässä matkassa? Miten siinä porukka viihtyy. Minun nykyisessä MB:n Sprinterin sivupenkille ei kukaan mene mielellään, joten tätä olen hiukan nyt vierastanut.
Tarkoitin tietysti Jaria. Aivot sormissa!
Eipä ole kokemusta mistään pitemmästä istunnosta tyylin euroopan reissu, mutta kyllä Kuopio- Helsinki (370km) välin on kyytiläiset mukisematta sivupenkillä viihtyneet. Meidä popoo koostuu neljästä hengestä ja kaikille riittää vyöt. Sivupenkeillä istujat kannattaa sijoittaa mahdollisimman lähelle etupenkien selkänojaa, ettei mahdollisissa äkkijarrutuksissa pääse kaattumaa.
Liekkö sama auto mitä itsekin ostattelin aikoinaan. Suomi auto ja taisi olla luokkaa 30 000 ajettu. On ostamani autoni entisen omistajan sukulaismies ja sain sen kuvan, että kyseesä on asiallinen peli.Eivät isännät osanneet toistensa autoja haukkua, päinvastoin...kummatkin kehuivat toisiaan hyväksi auton pitäjäksi ....ja ikää herroilla oli 70 paremmalla puolella.
Päädyn ostamaani autoon lähinnä automaattilaatikon vuoksi.
Minulla istuimet vastatusten "poikittain" . . .
Kuva "asutusta" autosta, ja Keuruulta "kokoontumisajoista", kivaa oli . . .
Jari
Kun tilan tarpeesta tuli puhetta niin etuteltalla saa mukavasti lisätilaa varsinkin syksyllä ja keväällä viileiden säiden aikaan, mutta totuuden nimissä on sanottava, ettei ihan yhden tai kahden yön takia kehtaa pystyttää.
Tuollainen itseseisova on siitä kätevä, että nimensä mukaisesti teltan voi jättää sijoilleen leiri kamoineen ja autolla voi käydä heittämässä "kauppareissun"
Kesällä "etelän helteessä" markiisin sivuseinät riittää vallan mainiosti ja asennusaika on muutaman minuutin.
Omasta mielestäni paras vastaus kysymykseen on alkoviauto juuri etuvuoteen monipuolisuuden takia. Itsellä on Bürstner 747, joka yli 8 metrisenä tarjoaa 6-henkiselle perheelle sekä makuutilat, oleskelutilat ja ruokailutilat ilman liian suuria kompromisseja. Omalle perheelle olen autoa vielä modifioinut niin, että takatalliin on rakennettu toinen tuplavuode ja väliseinään tehty läpikulku, jolloin sinne on saatu nuoremmalle väelle oikein miellyttävä makuupaikka. Täten autossa on 6 kiinteää vuodetta, joten pöytäryhmää ei tarvitse yöksi muuttaa makuupaikaksi. Tämä helpottaa elämää huomattavasti. Muutenkin tuon Bürstnerin pohjaratkaisu on varsin toimiva ja varsinkin edellisessä korimallissa korkeuttakin on riittävästi. Pitkä auto on tietysti ahtaissa paikoissa hieman kankea, mutta muuten erittäin mainio ja jämäkkä ajettava. Norjan serpentiinitkin sillä selvitettiin yllättävän hyvin viime kesänä. Vähän ajettuja Bürstner 747 -malleja löytyy Suomestakin jo n. 40 t hintaluokassa. Suosittelen.
Takatallin hyödyntäminen "kerrossänkynä" on varmaan varteenotettava vaihtoehto perheen pienimmille. Tälläisen rakentaminen onnistuu yhtälailla integroidussa, kuin alkovi mallissa. Ilmankiero, ja nimenomaan raitisilman on ongelma johon törmää eteläeuroopan helteissä. Matalassa tilassa, kuten alkovin patissa tai talliin rakennetussa kerrossängyssä raitis ilma ei pääse kiertämään kunnolla vaikka ilmastointi olisi päällä.
Itse käytin aikaan Burstnerissa ilmastointia ja lisä puhallinta kierättämään ilmaa matalassa etusänkytilassa. Lisäksi pidimme vuoteen päällä olevaa tuuletusluukku auki helteillä.
Toki avonaisesta luukusta kantautuu ääntä ja ei tuo puhallinkaan kaikkein mielyttävin systeemi ollut, mutta pienemmän pahan periaatteella mentiin.
Nykyisessä integroidussa jää toista metriä sängyn patjasta kattoon.Tila on muutenkin avara ja kulkeminen helpoa...ja ennenkaikkea ilmankierto on hyvä.
Näissä yli 8-metrisissä saa yleensä sijattua "olohuoneeseen" kahdelle kohtuulisen nukkumatilan ilman, että menetetään kulkuväylää etusängyltä taakse.
Itse päädyin pohjaratkaisussa L-malliin koska halusimme pysty ruokailemaan ja viettämään iltaa, sekä liikkumaan kohtuulisesti väljästi niin, ettei yhden tarvitsi olla jatkuvasti tarjoilijana. Sama kulkemisen helpous apumiehen paikalta lasten luokse, varmisti integroidun sopivan parhaiten meidän käyttöön.
Eri vaihtoehtoja kannattaa käydä vertailemassa koko perheen voimin, jolloin saa parhaiten selville omaan käyttöön sopivan mallin.
Ps.Joko Markku löysit perheellesi sopivan kulkimen
Moi, Meillä burstner 747 vm. 2007, eli tätä uutta korimallia. Meillä 2 aik. 3 teini-ikäista lasta. Siinä on aivan loistavat tilat tälläiselle porukalle. Takatalliin mahtuu harraste- ja leiri tarvikkeet, yksi fillari, loput 4 telineellä takana. Yksi lapsista nukkuu yleensä pitkittäis sohvalla, joten ei tarvitse pöytäryhmään koskea. L-keittiössä tilaa tehdä ruokaa kenenkään häiritsemättä. Suosittelen varauksettomasti. Tietenkin täytyy olla C-kortti, eikös näissä kaikissa mistä edellä keskusteltu:) Todella hyvä ostos ainakin meille. Juuri ensi yönä lähdössä tällä kokoonpanolla Rukalle Joulua viettämään. Suksia autossa 8 paria ja 3 lumilautaa + monot ja kengät. Myös joulukuusi takatallissa. Kaikki mahtuu mukaan. Markku
Perheen koon kasvettua yli standardimittojen meillä oli edessä tilavamman kulkimen hankinta. Pitkän etsimisen ja paneutumisen jälkeen päädyttiin Laika Ecovip 200i integroituun vm. 1999.
Se on olut käytössa meillä nyt 2 vuotta . Hyvin on meidän 7-hengen perhe mahtunut.
Pituus 695, paino 4,2t. Turvavyöpaikat seitsemälle. Rekisteröity kahdeksalle.
Keskellä, molemmin puolin pöytäryhmät, 1+1 ja 2+2. L-keittiö. WC takana. Kerrossängyt takana sivulla. Edessä laskettava parisänky. Keskiosan penkkiryhmistä saa liuttamalla halutessaan koko auton levyisen siskonpedin. L-keittiössä sisäänkäynnin luona on tilaa vaikka tanssia. Auton leveydestä, 2,4m johtuen myös käytävä on normaalia leveämpi.
Asumismukavuutta lisää vielä vakiona oleva uuni ja liesituuletin, sekä lattian 7cm:n eritepaksuus
Pituus ja leveys on vielä kohtuuden rajoissa, joten pyörittely kaupungissakin onnistuu. Tosin vaatii kuskilta jo paljon enemmän, kuin edeltäjänsä 6,1m pitkä Peffletti.
Hyvää joulua kaikille
Mikko ja perhe
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.