UUSI KOPPAISEN FIATIN OMISTAJILLE!!!

KOIVUPURO PEKKA 19.12.2009 15:39

Tässä asiaa, josta on varmaan ollut aiemminkin palstalla juttua eli nuo veden valumis ongelmat uusi korisissa Fiateissa (myös Pösöt ja Citikat)! Ongelmaan törmäsin taas kun erään tuttavan autosta meni jakohihna sinne valuneen ja sitten jäätyneen veden takia ja valitettavasti ei tainnut olla ainoa, pelkästään Oulun alueella on ollut kuulemma kymmenkunta vastaavaa tapausta nyt lyhyen pakkasjakson aikana!
Eli ongelmahan on se ,että tuulilasille satava/sulava vesi valuu sen tuulilasin edessä olevan kaukalon ja lasin välistä suoraan moottoritilaan ja aiheuttaa ainakin seuraavat ongelmat: Moottorista hapettuu suihkut, hehkut ja kaikki muu mahdollinen kiinni eli kun niitä joutuu uusimaan, niin menee kansi vaihtoon ! Se muovisuoja siinä moottorin päällä ei suojaa riittävästi, vaan sen pitäisi olla selvästi isompi! Toisen ongelman se vesi aiheuttaa valuessaan siihen isoon johtonippuun joka on siinä sauman alla ja nipun päällä on sellainen halkaistu muovisukka, jossa juuri se halkaisu on yleensä ylöspäin. Avatkaapas kokeeksi sitä muovisukkaa ja huomaatte että se on vettä täynnä !!! Kolmas paikka on moottorin ohjausyksikkö siinä oikealla tuon äskeisen johtonipun päässä ja lisäksi ongelmakohtia on mm. lasinpyyhkimen moottori jne. Tuon ongelman vakavuus alkaa paljastumaan vasta nyt kun takuut ovat loppuneet jo 2007 malleista ja muutenkin nuo takuu käsittelyt ovat menneet vaikeiksi Deltan ongelmien takia eli maksumiehenä entistä useammin on auton omistaja ja korjaaminen on tosi kallista! Itse olen hoitanut tuon asian maahan tuomiini autoihin yksinkertaisella tavalla eli se vesikaukalo irti lasista ja väli täyteen esim. Sika 221 liimamassaa tai vastaavaa, siis oikein kunnolla yli pursuten, ja myös se kaukalon keskisauma umpeen ja ne kaukaloiden lokasuojien puoleiset päät myös täyteen massaa. Sen jälkeen vuorokaudeksi kuivumaan ja jos mahdollista niin kaukalo saatava puristuksiin lasia vasten! Näin estetään ongelma aika hyvin yksinkertaisella halvalla tavalla ja säästytään monilta murheilta myöhemmin! Vielä kun alapuolelle muistaa laittaa moottorin pohjalevyn niin säästyy kone apulaitteineen suolakylvetykselta ja käyntilämmöt pysyvät oikeissa lukemissa!

LIIMATAINEN HANNU 19.12.2009 15:47

Ai perhana, vieläkö tuo vaiva on uusissa hiivateissakin? Täytyypä asia tutkia, ennekuin tulee noita murheita. Kiitoksia vain muistutuksesta, ei ollut enää tuo tieto muistissa.

LAHTI ANTTI 19.12.2009 15:50

Kyllä se Hannun Hyymeri nyt on entinen. Vettä ja ruostetta joka paikassa. Sorry!!!

LIIMATAINEN HANNU 19.12.2009 16:18

Äläs Andrei puhu potaskaa, mulla on alkovimalli, ei valu vedet siihen kaukaloon! Kovin paljon ainakaan.

KOIVUPURO PEKKA 19.12.2009 16:34

Niin vielä tarkennuksena, että kyllä tuo vaiva valitettavasti on niin alkovi kuin puoli-integroiduissa ja tietenkin myös retkeilyautoissakin! Ainoa joissa se ei vaivaa on nuo täysintegroidut, joiden rakenne on hyvin konetilaa ylhäältä päin suojaava että ei muuta kuin massatuubin ostoon joka mies!

LIIMATAINEN HANNU 19.12.2009 16:37

No se on sitten hoideltava! Hyymerissäkin.

KAAKKOLAHTI ANITA 19.12.2009 18:24

Jaahan..Asiaan olen puuttunut ja tässä syys lämpimissä laitoin noihin kaukalon pohjiin muoviletkut (molemmin puolin).Kuorma auton jarru niitit joissa oli reijät kävi erinomaisesti reikiin. Toi tuulilasin tiivistys jää kevääseen.Meitin alusta on pösön ja sitä on vähän tehtaalla yritetty kyllä suojailla ,suoja levyillä ja joillakin levyn kappaleilla.Pösön moottori on noita Transitin koneita. Jakopää ketjulla.(Muistelen) Eli tiivistykset jatkuuuuu....

SEILO JUHANI 19.12.2009 21:14

Laitoin syksyllä kourun pohjan uusiksi liimamalla uuden pohjan syntettisestä kumista, kun sattui olemaan.Kouruhan on tehty sillai, että vesi virtaa jatkosaumaa vasta virtaan. puhuin tästä deltassa. Kysuin ovatko he tästä asennus virheestä informoineet tehtaalla. Vastaus ei auta, Suomen osuus liian pieni jotta ottavat valitukset vastaan. Kommentti sekin.

KOIVUPURO PEKKA 19.12.2009 21:44

Itse keskustelin tästä ongelmasta syksyllä Dusseldorfin caravan messuilla Fiatin ihmisten kanssa ja ongelma oli selvillä heillä, on kuulemma tulossa jokin parannettu versio siitä vesikaukalosta ensi vuoden aikana ! Heitin tuon korjaus ehdotuksenkin heille ja toimitin myöhemmin valokuvien kera sähköpostia . No voileivät ja kahvit tarjosivat siinä osastonsa yläbaarissa ja antoivat sellaisen helkutin ison Fiatin logolla olevan sateenvarjon lahjaksi , kait ajattelivat että viritä se tuulilasille niin ei kastu! No ihan hyvin suhtautuivat ja pitivät ihan oikeana korjaustapana tuota tiivistämistä! Muita asioita mitä jäi heidän kanssaan noista keskusteluista mieleen, niin ainakin oli sellainen ongelma, joka liittyi polttoaine suodattimeen eli alkuperäisestä Fiatin tosi tiheästä suodattimesta ei irtoa minkäänlaista nöyhtää, mutta monista tarvike suodattimista kuulemma irtoaa ja se nöyhtä kulkeutuu sinne korkeapaine- pumpulle, jossa on tosi tiheä verkko suodatin ja kun se verkko tukkeutuu niin autolla pääsee aina 20-30 metriä, mutta sitten sammuu! Sen verkon putsaus ei kuulemma onnistu ilman isotöistä purkamista ja väkivaltaa, on liki mahdoton homma korjata muuten kuin vaihtamalla koko kallis paketti! Että kun ostatte polttoaine suodatinta niin kannattaa sijoittaa siinä tapauksessa alkuperäiseen! Sama ongelma on jo kaikissa Jtdi koneissa eli ainakin 2001 eteenpäin 2.8jtdi ja varmaan myös noissa 2.3 ja 3.0 koneissa!!

JANHONEN MATTI 19.12.2009 22:14

Tuota en ole kuullutkaan, että Fiatissa on kaiken muun päälle vielä katkokävelytautikin. Tokihan suodattimissa ja suodattimissa on eroja, mutta ei Fiat sen kummempia suodattimia vaadi kun muutkaan yhteispaineruiskulla varustetut autot. Toisekseen eihän Fiatin koneissa ole sen enempää suodattimet kun pumputkaan omia vaan "tarvikeosia" Epäilen, että tässäkin tapauksessa alkuperäisen suodattimen tekee "erinomaiseksi" vain korkeampi hinta laadukkasiin merkkisuodattimiin nähden.

LIIMATAINEN HANNU 19.12.2009 22:17

No hittiläinen, Pekka jakaa arvokasta tietoa, mistäs noitakaan olisin muuten saanut kuulla. Kaikki tieto Hiivatista kiinnostaa, jo vain!

Joten Pekalle suuret kiitokset kumarrusten kera, varmasti moni muukin nämä vinkit tallentaa muistiinsa. Dängjuu!

KOIVUPURO PEKKA 19.12.2009 23:57

No tuo suodatin homma tuli siinä sivussa kun oli paljon porukkaa ja monenlaista kysyjää siinä osastolla ! Mutta eiköhän porukoilla lienee kokemusta tuostakin asiasta löytyne!

KATEISTO EERO 20.12.2009 10:46

Minkälaiset jarruniitit asensit? Minulla Sitikassa on myös tuo Fordin kone ja kaukalon molemmissa reunoissa pienet reiät.

KAAKKOLAHTI ANITA 20.12.2009 14:02

Jotkut kuorma auton jarruniitti pit. 19 mm pask.8 mm reikä 6 mm vähän reunaa taivuttamalla aralditillä kiinni .Antaa kuivaa ja 8 mmmuoviletkut alas n: 1m puolelleen.Lumet ja jäät eivät tietysti mene, mut toimii muuten. Vielä kittaan keski sauman ja tuulilasin reunan kunhan tulee kevät. Suuntteilla myös jokin muovi sinne rinta pellin alle???

HIETALA PEKKA 20.12.2009 17:35

Kyllä ehdottomasti kannattaa liimata se muovilista tuulilasiin kiinni.Ainakin 2.3 sessa koneessa se vesi valuu suoraan sen koneenpäällä olevaa muovisuojaa pitkin moottorin etupuolella olevan KAASULÄPPÄKOTELON ja STARTTIMOOTTORIN päälle.Meillä se kaasuläppäkotelo tuhoutui jo (n.700€)mutta onneksi startti keret tiin suojata!HYVÄÄ JOULUA KAIKILLE! TV.Pekka

KATEISTO EERO 21.12.2009 18:06

Minulla on vuoden ikäisessä Pössl-Jumperissa varmaan erilainen vesikaukalo . Kaukalon ja tuulilasin välissä ei ole mitään rakoa vaan kaukalo on tiiviisti lasin alareunassa kiinni. Kaukalon keskellä on noin 20mm:n läpimittainen vesireikä, johon asennettu jo tehtaalla letku, jota pitkin vedet tippuvat maahan vasemman etupyörän viereen.Koetin kastelukannulla miten vesi kulkee, ja kyllä se vesi tulee sieltä putkesta maahan. Kaukalon aivan oikeassa reunassa on pieni reikä, josta sinne patoutunut vesi tippuu oikean etupyörän viereen.Moottorin päällä on lisäksi aika kookas suojalevy.Olen myös asentanut moottorin suojaksi pohjalevyn. Autossa on sama kone kuin Fordissa.

AARNIO SEPPO 27.12.2009 10:52

huh, huh, kyllä pelästyin!Kävin kiireesti otamassa lumet pois elnagh prince 55 l 2009 joka on viime kesänä ostettu.konepelti auki ja kas kummaa putki menee moottorin ohi alas.ei ole mitään rakoja myöskään tuulilasissa josta vesi pääsisi alas koneen päälle.nyt on kosolti huojentunut olo ,joka kyllä ehti yön kaivertaa mieltä.

KOIVUPURO PEKKA 27.12.2009 12:49

No katsoppas sitten sen alasmenevämn putken vieressä olevaa liitosta eli se vesikaukalo on kahdesta kappaleesta ja se kaukalon keskellä oleva liitos ei pidä vettä, koska siinä ei ole minkäänlaista tiivistystä, ja veden pitäisi nousta ylöspäin, jotta se onnistuisi pääsemään sinne poistoputkeen! Siinä tuulilasin ja tämän kaukalon välissä on sellainen vaahtokumi "tiiviste" joka ei oikeasti tiivistä mitään, vaan tuulilasille tuleva vesi virtaa osaksi siitä kaukalon ja tuulilasin "tiiviistä" välistä noihin aloitustekstissä mainittuihin paikkoihin ! Otappas ämpäri vettä ja kokeile! Onnittelut jos ei valu mistään moottoritilaan ja kaikki menee poistoputkesta maahan, olet ensimmäinen noilta osiltaan tiiviin Fiiun omistaja, kannattaa lotota , tänään on jaossa 2 muljoonaa euroa, sillä korjaa jo kummasti noita veden aiheuttamia ongelmia tarvittaessa!

AARNIO SEPPO 27.12.2009 13:33

joo siltä tää näyttää kun tarkemmin katsoo.täytyy ryhtyä toimiin kunhan pakkanen hellittää.kiitos paljon.

EK HARRI 27.12.2009 14:00

Emme ole yksin tämän ongelman kanssa. Englannissa yrittävät saada aikaan joukkoliikkeen valmistajan saamisesta vastuuseen. Linkki näyttää havainnollisesti mistä on kysymys. http://www.youtube.com/watch?v=-TWjrqpO4rI&feature=related

NIEMINEN RAIMO 27.12.2009 19:39

Aihe on ollut esillä: http://www.karavaanarit.fi/ajankohtaista/etuteltan_puheet/matkailuautot/?x26555=36584839 Tuossa yksi kuva konetilasta:Tuo muovisuojus koneen päällä taitaa olla vakiovaruste. http://www.aijaa.com/v.php?i=5458586.jpg @rami

SARANPÄÄ MATTI 27.12.2009 21:58

10/2008 näytin avanneen Ramin antamassa linkissä juttua tästä aiheesta. Tilanne on hieman parantunut, ei tosin Delta-Auton ansiosta, vaan Caravan Shopin. Kaukalo on tiivistetty ja siltä osin homma on kunnossa. Ongelma on tällä hetkellä Ramin hyvässä kuvassa näkyvä ilmanottoaukon tiiviste, joka ei tietenkään vettä pidä.

Takuu on menossa umpeen 2/2010 joten ennen sitä asialle on tehtävä jotain. Täytyy printata tuo avauksessa oleva ohje ja mentävä sen kanssa huoltoon. Josko se asiaa auttaisi! Kiitoksia vaan hyvän tuntuisista neuvoista. Ongelma on ihan todellinen jokaisessa -07--->Fiatissa.

KOIVUPURO PEKKA 28.12.2009 00:47

Tuo ilmanottokotelon tiiviste, joka näkyy tuossa kuvassa ei ole se mikä vuotaa, vaan ihan reilusti se vesi tulee siis tuulilasin ja tuon kaukalon välistä eli tavallaan valuu tuulilasia pitkin ihan lasin alimpaan reunaan ja sieltä sitten noiden laitteiden ja moottorin päälle! Myös siis tuo kaukalossa oleva keskikohdan liitos päästää kaikki läpi! Ongelmaahan pahentaa se kaikki epäpuhtaus, siis tiesuola, hiekka, epäpuhtaudet, hapot ym joita tulee veden mukana suoraan herkimpiin laitteisiin ja sähkökaapeleihin! Tuossa eräs kaveri soitti ja kertoi kuinka -07 mallin autosta oli hapettunut koko kaapelinippu suurimmalta osaltaan poikki siinä suojakuoressa ja meno oli hyytynyt Rovaniemen pohjois puolelle joulun alla! Kokeilkaapas itse kukin sitä nippua avata niin sieltä tullenee iso kupillinen vettä ! Siis nippua joka menee moottorin ohjausyksikölle sieltä moottorilta siinä vesikaukalon alapuolella!

OINONEN KARI 28.12.2009 10:34

Moottoritilaan tulee kosteutta sateella ajettaessa myös edestä ja alta ja korroosio etenee. Meille on tehty tehtaan kampanja korjauksena kahteen autoon (2007 ja 2008) ruiskujen ja moottorin ohjausyksikön korroosiosuojaus. En tiedä mitä se piti sisällään, muutta Delta auton mukaan aikaa piti varata melkein päivä, koska korjaus oli niin suuritöinen. Korjausta ei olisi tehty, jos en olisi erikseen kysynyt onko autooni kohdistuvia tehtaan kampanjoita.

Delta selvitti kampanjat tehtaalta, koska heidän tietokoneeltaan näkyi vain Deltan maahantuomien autojen kampanjat. 2007 autoon tehtiin näiden lisäksi 3 muuta kampanjakorjausta. 2008 autoon korroosiosuojausten lisäksi vaihdettiin starttimoottorin sulake isommaksi.

Luulen, että suurimpaan osaan matkailuautoja näitä tehtaan kampanja korroosiosuojauksia tai muita kampanja korjauksia ei ole tehty.

HAKONEN TOIVO 28.12.2009 16:55

Autooni vm.2007 3 litran kone,tehtiin takuuhuolto. Moottoritilan suojaus jollakin vahalla.Epälin sen toimivuutta ja hain muoviliikkeestä 2 mm. polykarbonaattilevyä. Siitä tein suojakannen joka ohjaa ylhäältä tulevat vedet jäähdyttimen etupuolelle.Kiinnitys kolmella peltiruuvilla poikkipeltiin. Toimii,eikä maksa paljoa.

KOIVUPURO PEKKA 28.12.2009 17:19

Tuo on hyvä konsti ja kannattaa käyttää polyeteeni levyä, se ei säry niin helposti ja sitä on helppo leikata/muotoilla! Tuo vahakäsittely on ihan susi ja sotkee vain koneen ja apulaitteet ruman näköisiksi ja keljuiksi käsitellä! Tuon levyn on ulotuttava koko konetilan pituiseksi ja mielelään levyiseksikin, ehkä tuo tiivistäminen on sittenkin helpompi homma kunhan sen tekee huolella!

SARANPÄÄ MATTI 28.12.2009 21:09

Vesi vuotaa epäilemättä suurelta osin juuri niin kuin sanot, mutta lisäksi myös tuosta ilmanottoaukon tiivisteestä. En ole katsonut, kuinka pahaan kohtaan se siitä tippuu, väärään paikkaan joka tapauksessa.

KATEISTO EERO 29.12.2009 11:09

Tänään sitikka menee Vehoon kuivattavaksi ja aamulla työn alle.. Työn vastaanotossa selitin vesiongelman valokuvien kera. Selitti jotain tehtaan "kamppaniapaketista"???? ja että kaikki ei nähtävästi kuulu takuuseen. Saas nähdä, mitä tekevät. Kerron sitten huomenna.

PITKÄRANTA TOIVO 29.12.2009 22:16

Hyvää ja tarpeellista tietoa olette tänne kirjoittaneet. Tuohon tuulilasin alapuoliseen vesikaukaloon liittyy vielä sen kuljettajanpuoleisen pään ongelma. Huomasin syksyllä sen olevan täynnä vettä. Ihmettelin, että kuinka käy talvella, kun vesi jäätyy ja tuulilasin pyyhkijän käyttövivusto jäätyy samalla. Mutta sieltä kourun pohjalta löytyikin vedenpoistoreikä, joka oli roskista mennyt tukkoon. Tämän keskustelupalstan luettuani kävin katsomassa, minne se reikä veden valuttaa? No sähkölaitteille tietenkin. Siinä taas uuskoppasen ducaton uusi sekkauskohde.

KATEISTO EERO 31.12.2009 11:12

Sitikka, vuoden vanha, -08 oli sitten Vehossa. Liimasivat kourun etusauman. Sauman alle tuli suppilo (nähtävästi tehtaalta), josta uusi putki tiputtaa vedet oikeanpuoleisen pyörän viereen. Yksi lisäosa on vielä tulossa tehtaalta, joka tiputtaa vedet vasemmalta puolelta riittävän kauas moottorista.Homma hoidettiin takuuna. Kutsuvat sitten, kun täydennysosat ovat tulleet.Valitin myös, että laturin hihna "huutaa",eli luistaa, kun käynnistää kostealla ilmalla.Kolmas asia, josta valitin oli, että auto käynnistyi pakkasella huonosti, vaikka akussa oli potkua. Epäilin pikahehkuja. Olivat hakeneet uuden päivityksen moottorin tietokoneyksikölle ja käynnistys toimii taas. Pyysivät seuraamaan tilannetta ja jos ongelma jatkuu, ei muuta, kun huoltoon. Asiakaspalvelu kiitettävän ystävällistä, vaikka auto ei ole Vehon maahantuoma.

HJELM ARTO-VEIKKO 02.01.2010 10:38

Tiivistämiseen löytyy erikoismassoja jotka eivät kovetu, näin ne pysyvät tiiviinä.ja listojen irroittaminen onnistuu esim tuulilasin vaihdon yhteydessä. Meidän käyttämä on putyylipohjainen tiivistemassa. Hyvää vuoden jatkoa

KOIVUPURO PEKKA 02.01.2010 20:35

Olet Veikko oikeassa , niitäkin voi käyttää ja ne säilyttävät elastisuutensa monia vuosia eli ovat sellaista kuin purukumia ja nimenomaan butyylimassoja! Niitä käytetään yleensä asuntopuolen koriliitoksissa ja listojen tiivistämiseen! Itse käytän tuota Sika liimamassaa tuossa paikassa koska siitä tulee kuivuttuaan siistin näköinen ja se ei leviä eikä pehmene liikaa esim. pissapojan pesuaineiden vaikutuksesta! Sen lisäksi tuo kaukalo muovi on aika luprua materiaalia niin on parempi liimata se tuohon lasiin kiinni. Lasin vaihdon yhteydessä se massa lähtee helposti auki mattoveitsellä ja ei aiheuta ongelmia! Ennen tuota massan laittamista kannattaa se väli puhdistaa vaikkapa ksyleenillä tms. aineella niin tarttuvuus on parempi!

OINONEN KARI 25.02.2010 19:29

Hartikainen Oy/Kuopio vaihtoi Ducaton 2008 vesikaukalon uuteen Citroenin kaukaloon. Kaukalon rakenne ja tiiviste on erilainen kuin alkuperäinen oli. (Suunilleen samanlainen kuin 2010 Ducatossa on.) Tiivisteen alle ja keskisaumaan tuli massa. Myös saranoiden kohdalla on esteet veden valumiselle. Homma ei maksanut mitään, se tehtiin takuuseen kuuluvana juttuna.

KATEISTO EERO 27.02.2010 11:51

Citroen Pössl-autooni malli 2008 tehtiin kourun tiivistys plus liitoksen alapuolelle suppilo, josta letku vasemman etupyörän taakse. Tämä takuuna ja kutsusta huoltoon. Vielä tulee tehtaalta joku lisäosa oikeanpuoleisen kaukalon reiän alle, joka ohjaa paremmin valumaveden lokasuojan taakse. Kaikki takuuna. Miten mahtaa olla Ducatojen kanssa?

KAAKKOLAHTI ANITA 03.04.2010 21:06

No nyt on tuulilasin ala muovi tiivistetty.Oli muuten ihan rako josta vesi pääsi valumaan kone tilaan.Vielä pitäis tiivistää nokka pellin sivut, sieltä vielä valuu vettä poksin päälle(on juuri konepellin alla).Jotain vinkkiä tarvittaisiin.Olen kyllä ideoinut, mut oikein selvää ratkaisua ei ole.Mietitään.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.