Uudet dieselit, starttaako?

KNAAPI JUHA 18.12.2009 11:12

Mikä lienee noin käytännön pakkasraja uusilla matkailuauton dieseleillä. Jos ajattelemme, että akku on timmissä ja talviset moottoriöljyt sisällä. Mulla kun nyt ei ole tuota Eberiä eikä vielä lohkolämmitintäkään.

Liekö merkkikohtaisia eroja? Oma Sprinterini alkoi hyytyä tuolla -15 asteen tienoilla. Lähti kuitenkin, mutta aikamoisen röpötyksen jälkeen.

Olisiko jotain neuvoa parannukseksi? Korjaamoaika asennukseen on vasta vuodenvaihteen jälkeen.

JORVA OLLI 18.12.2009 11:40

Ei kai sen kummempaa ole tehtävissä, moottorinlämmittimen kyllä vaatii! No, minun Toyotani kyllä lähtee ilman piuhaakin parinkympin tietämissä, mutta saattaa arvata mitä koneessa tapahtuu. En onneksi ole joutunut vääntämään kuin kerran, piuhan päässä on pidetty!

JANHONEN MATTI 18.12.2009 12:08

Kyllä Sprinteri käynnistyy noissa lukemissa jos akussa on potkua ja moottori muuten on kunnossa. Ja sen lisäksi tarvitaan tietenkin oikea polttoaine, joka suodattuu alhaisissakin lämpötiloissa. Sitten on eri asia onko käynnistämien ilman esilämmitystä noissa lämpötiloissa enää järkevää. Riittävän tehokas lohkolämmitin kello-ohjauksella on hyvä investointi ja jos käyttää autoa olosuhteissa joissa sähköä ei ole saatavissa niin sitten Eberi tai Webasto. Noista uusien sprinterin lämmityslaitteiden tehosta ei ole kokemusta, mutta tuo vanhempi malli ei mitään lisälämmittimiä ajon aikana kaipaa.

LIIMATAINEN HANNU 18.12.2009 12:47

No sanokaas minulle yksinkertaiselle arvoisat viisaat että uskallanko edes yrittää käynnistää tuota Hiivattia, seissyt kuukauden ja kesälaatu tankissa. Ollut muita kiirreitä, en ehtinyt vielä tavaroita sisään kantaa. Lohkolämppäri kyllä on.

LAHTI ANTTI 18.12.2009 12:55

Käynnistä vain niin saat sen hyytymään siihen pihalle. Ja jos jännitystä haet elämään, niin lähde ajamaan sillä hiljaisia sivuteitä, äläkä ota puhelinta mukaan. Asusteena kevyet kesävaatteet.

KNAAPI JUHA 18.12.2009 13:05

Tää on mainio tää uusi vm.2008 Sprintteri. Ei ole Saksaninsinööri pitänyt tarpeellisena panna edes jäähdytysveden lämpömittaria. Tars vissiin kehittää jotain nokkapeitettä jos nyt käyntiin saa.

LIIMATAINEN HANNU 18.12.2009 13:11

Andrei, miten niin hyytyy pihaan? Eihän tää mikään Polari ole, pyörillä varustettu pakastin! ;-))

KIISKI ANTTI 18.12.2009 13:18

Lisämaksusta saa lämpömittarin :-). Kieltämättä kyllä hankala kaivella ajotietokoneen syövereistä.

HALTTUNEN TEUVO 18.12.2009 19:20

Hiivatin lämpöanturin epäiltiin simahtaneen ja uusi anturi merkkiliikkeessä maksoi useamman täydellisen tarvikemittarin hinnan. Asensin tarvikemittarin ja anturin laitoin letkuklemmarilla metalliputken päälle. Ko. putki (halkaisija n.10 mm)kierrättää jäähdytysnestettä paisuntasäiliöön. Lämpöeristin anturin ja pätkän putkea. Alkuperäiseen mittariin en kajonnut mitenkään. Mittari huomaa lämpötilan muutokset hieman alkuperäistä myöhemmin ja on toiminut kolmisen vuotta häiriöttä. Alkuperäinenkin äityi sitten sekin toimimaan, kun akun kaapeli oli hetken irti - ne ajo"tietokoneet"!

LIIMATAINEN HANNU 19.12.2009 15:05

Jo vain starttasi se Hiivatti, kesälaadulla! Tunnin oli piuhan päässä ja laakista lähti. Mutta sitten myös syttyi se häiriövalo, ruiskutuksessa. Kävin tankkaamassa puoli takillista talviplaatua, auto kävi hyvin, ei takellellut eikä hyytynyt, se valo vain palaa edelleen. Ohjekirjan mukaan voi ajaa mutta hyvä olis käydä tarkistuttamassa asia, vaan missä?

Ja mistä tuo häiriö sitten kertoo? Joskus oli Iveco ja siinä se oli sulakeongelma, kärvähtänyt oli jokin sulake, asentaja laittoi tilalle hieman suuremman, sanoi että alkuperäinen liian pieni. Oiskoon tämä sama onkelma? Tietääkö joku?

SUOMI SEPPO 19.12.2009 15:18

Taitavat olla nämä nykyiset vehkeet sen verran kehittyneitä, vaikka häiriötekijä poistuisikin, niin valo täytyy käyttää valtuutetulla korjaamolla kuittaamassa. @seppo

LIIMATAINEN HANNU 19.12.2009 15:35

Nii, kohtuullista (kohtuutonta) korvausta vastaan? Kele!

LAHTI ANTTI 19.12.2009 15:52

Vaihda Hannes vaunuun takaisin, ei ole varoitusvalo ongelmia.

LIIMATAINEN HANNU 19.12.2009 16:19

No prkl vaihda! Tiedä vaikka sellaisen Polarin erehtyisin hankkimaan, vaivoikseni.

SKARP TARJA 19.12.2009 16:20

Meillä kävi samoin, kesälaatua tankissa ja autolähti käyntiin mutta sammui hetkenpäästä ja muutaman yrityksen jälkeen lähti jälleen käyntiin mutta syttyi tuo ruiskutuksen merkkivalo. Laitoimme D-100 pullollisen tankkiin joka oli muuten täyteen tankattu aiemmin syksyllä. Näin pääsimme matkaan ja tuo merkkivalo paloi kokoajan kolmesta neljästä pysähdyksestä ja starttauksesta huolimatta. Tankattuamme talvilaatua n.25ltr ja seuraavan käynnistyksen jälkeen merkkivalo sammui ja on pysynyt sammuksissa. Auto pelasi täysin kunnolla vaikka tämä valo paloi.

JANHONEN MATTI 19.12.2009 16:27

Hannu, et sitten malttanut ootella sen kesälaadun kanssa lauhempia kelejä. Voi se lamppu sammuakin jos on ns. hetkellinen vika mutta voi olla sammumattakin. Jos ei se sammu niin ja aja Jyväskylän Auto-Starttiin (Bosch-huolto) ja pyydä kuittaaman häiriö pois vikamuistista. Os. Miilukatu 10, JKL Autoa ei tarvitse ajaa edes sisälle, pistävät auton testipistokkeeseen modemin kiinni ja kuittaavat sisällä tietokoneella vikamuistin tyhjäksi. Eikä maksa maltaita.

LIIMATAINEN HANNU 19.12.2009 16:41

Jep Matti, olen käynytkin siellä, kuittauttamassa mesen airbagin vikavalon pois, 20 egee ottivat.

No, kun ehdin ajella hyymerillä enempi niin katsotaan sammuuko se vikavalo. Hämeenlinnassa voisin käydä.

Nii, en tosiaan malttanut ootella niitä lauhempia ilmoja, joutessani piti kokeilla kuis käy.

SIHVOLA MARKUS 19.12.2009 17:39

Se häiriövalo saattaa kertoa saman kuin minun autossa.Auto oli hyytymän takia hoidossa ja häiriövalo ilmoitti alhaisista polttoaineen paineista.

PASANEN MIKKO 19.12.2009 17:43

Terve! ...Antille, on niitä "varoitusvalo" ongelmia vaunun vetureis- sakin! Itselläni "kakkosautossa" on sähkötoiminen ohjaustehostin. Tässä syksyllä tehostimen nestesäiliön alaraja hälytys alkoi palamaan näytöllä,nestettä kuitenkin säiliö täynnä. No, anturihan on integroituna tehostinpumppu komponenttiin, että koko systeemi vaihtoon! (N.1300euroa). Merkkiliike ohjelmoi 50eu:lla varoitus anturin pois käytöstä.

LIIMATAINEN HANNU 19.12.2009 18:08

Jep, tuo mahollinen 'hyytymä' vois hyvinkin olla se syy, siihen vikavaloon. Tiijä näistä.

LAHTI ANTTI 19.12.2009 18:11

Laitahan Hannes muutama Marevan-tabletti sinne tankkiin, josko mahdollinen hyytymä lähtis pois.

NIITTYARO TAPANI 19.12.2009 18:15

Ei nyt ihan uusi mutta 2008 Fiat 2,3 ja hieman oli viime tammikuussa Muoniossa vaikeuksia pakkasen ollessa jossain -30C tienoilla (minimi näytti -32).

Webasto kuitenkin lähti mutta normaali ½-tuntia ei riittänyt vaan piti tuplata. Käynnistyksen jälkeen käynti oli kuin kivireellä ajoa mutta norjistui hetken päästä. Deltan pojat sanoivat sen olevan ominaisuus vaan ei vika.

NIITTYARO TAPANI 19.12.2009 18:21

Edellisessä hiivatissani 2,8 JTD mallia 2001 tuli kolme kertaa tuo vikavalo. Kahdella ensimmäisellä kerralla se oli huohotinputkenlämmitysvastuksenoikosulku joka poltti yhden sulakkeen ja antoi tietokoneelle noin kymmenen vikailmoitusta mutta kolmannelle kerralla se oli sen nopeusmittarin anturi joka antaa tietokoneelle nopeustiedon mutta ei mittarille, suolavesi oli sen omia-aikojaan sulattanut möykyksi. Saat tietysti keksiä uusiakin vikoja.

LIIMATAINEN HANNU 19.12.2009 20:04

No minulla oli siinä Iveco-alustaisessa vikana alimittainen sulake, ja se taas johtui vetokoukun väärästä asennustavasta, siis koukun sähköistyksen, tehtaalla laitettu. Isompi sulaki ja ongelma hoitui. Muistaakseni 10A vaihdettiin 15A tai 20A sulakkeeseen. Sitäkään tietoa ei huoltofirmat tienneet, Raskossa sitten yksi jeppe oli sen selvittänyt.

HUKKANEN ESKO 20.12.2009 17:36

No Hannulla kävi melko hyvin sen käynnistyksen kanssa, kun auto ei jäänyt pihaan. Minulla sensijaan jäi pihaan 2007 hiivatti. Oli näet tankki puolillaan ja siitäkin ehkä yli puolet kesälaatua, joten starttauksen jälkeen kone kävi n. 10sek ja sammui toisella sterttauksella sama juttu. Ylimääräistä ääntäkin piti molemmilla kerroilla, joten katsoin parhaaksi jättää yritykset siihen. Olin kyllä muka lämmittänyt webastolla tunnin verran, mutta sitten huomasin ettei sekään käynyt kuin vähän alkuun. No soitto Delta Trucksiin ja siellä neuvottiin auto hinaamaan heille yöksi sulamaan ja aamulla toimenpiteisiin. Niin se moottorin kuva tietysti jäi palamaan. Ajan sain korjaamolle Joulun jälkeiselle maanantaille, joten odotellaan. Oli kuulema piha täynnä jäätyneitä diesaeleitä. Näin se talvi näkyy yllättävän. -eh

LIIMATAINEN HANNU 20.12.2009 17:53

No minä olin sitten näköjään onnekas. Ajoin huoltsikalle ja 40 litraa meni talvilaatua, kone kävi yskimättä mennessä ja tullessa.

Oiskoon Sinulla Esko akku vähän alilatauksessa, jos ei Webasto jaksanut käydä?

Nyt ryhdyttävä miettimään sen sulaveden valumisen estämistä moottoritilaan, on näköjään monilla tehnyt pahojaan koneelle, se valunut ja jäätynyt vesi. Huonoa suunnittelua kyllä tuollainen, tehtaalta. Vaikka Pohjolan markkinat ovatkin pienet.

HUKKANEN ESKO 20.12.2009 19:42

Tasan ei näytä menevän onnenlahjat. Sinulla on niin tuore piili, ettei se vielä halunnut kenkkuilla. Akku oli kuitenkin täydessä latingissa, ohjauspaneeli näytti 14V. Olihan auto piuhan päässä vuorokauden. Deltan kaveri sanoi, että sama nafta se on sohjoutunut joka käyttää myös webastoa. Eniten harmittaa, kun justiin olin alkanut säästämään veroja varten, niin näyttää nekin menevän Deltalle. Isokasko korvaisi hinauksen, mutta pikkutekstissä on ilmeisesti takaportti, jossa puhutaan pakkasen aiheuttamasta hinauksesta. Mehän arvaamme mitä se tarkoittaa. Omaa tyhmyyttähän tämä on, olis pitänyt.....

-eh:-(

HAAPANEN TIMO 20.12.2009 19:47

Tänään se olisi toiminut kuin olisi juhannus ollut.

NYYSSÖNEN KAJ 21.12.2009 13:04

Vanha dieseli starttaa kuin tyhjää vaan! kun sen parkkeeraa talvella palmun alle;)

ASIKAINEN MATTI 21.12.2009 14:40

on estettävissä sillä, että seisottaa autoa kotipihallakin tuulilasipeitto päällä. Kesälläkin siitä on se etu, ettei koivun siemenet ja lehdet keräänny tuulilasin alla olevaan kaukaloon mätänemään ja ruostuttamaan peltiä. Tämä tietenkin vain, jos lähellä on puita.

LIIMATAINEN HANNU 21.12.2009 15:18

Hei, hyvä vinkki, Matti!

AHONEN AULIS 21.12.2009 20:10

Iltasanomat kirjoittaa tänään.http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1829740 Oliskohan mukana lievää välinpitämättömyyttä.Terv:AA.

HAAPANEN TIMO 21.12.2009 20:39

Nyt kova pakkanen tuli niin aikaisin että niillä autoilla joilla ajetaan kovin vähän, voi vielä olla kesälaatu.

Vajaa tuhat kilsaa taitaa kaikilla päästä, talvinaftat tulivat kuun alussa, useissa autoissa varmaan vielä piisaa kesätavaraa.

@timppa

OIKARINEN JUUSO 23.12.2009 09:32

Meitin veto-auto Scudo on kyllä käynnistynyt kolisemalla kaikilla tähän mennessä tarjotuilla keleillä lämmittämättä, kylmimmillään -23, mutta kertaan tahi pariin se on sytyttänyt moottorivalon kojelautoon.

Kävin deltalla vikakoodit luetuttamassa takuuseen, ja polttoainepuolen paineistahan tuo oli syttynyt, vaikka oli muka talvilaatua tankissa, tankattu jo pariin kertaan.

Kannattaa siis muistaa, että jos oman auton tankissa on kesälaatua talvilaatua tankatessa, ei se kiteytyvä parafiini vielä katoa sieltä minnekään muuta kuin polttamalla. Samoin huoltoasemilla usein täytetään säiliöihin talvi-dieseliä kesädieselin jatkoksi, joten sieltäkään saatavan tavaran laadusta ei näin talvikauden alkuvaiheilla ole mitään taetta.

Deltan huoltomies muuten sanoi tuosta scudosta, että jos se moottorivalon sytyttänyt vika ei uusiudu, kolmen käynnistyksen jälkeen se sammuu itsekseen.

HAAPANEN TIMO 23.12.2009 11:58

Tänään taas suodattimet puhdistuu, meillä -3° Laittakaa autot käymään jos olette patruunat tukkineet. Sunnuntaina on yli -20° silloin ei kannata kokeilla.

KNAAPI JUHA 23.12.2009 12:23

Kävin korjaamolla keskustelemassa oireista. 15 asteen pakkasella yön seisottuaan ei taho käymäsille. Röpöttää ehkä vajailla pytyillä ja se taas ei liene dieselille mitenkään hyväksi. Lopulta kiihtyy, rykäisee ja käy; jos jaksaa.

Oli tohtori mieltä, että voisi olla hehkuissa mäihää. Jos ei kaikki hehkut toimi samassa tahdissa, voi joku neljästä sylinteristä hidastella syttymistään.

Lupasi katsoa ja mittailla hehkutulpat ensi viikolla, samalla kun lohkolämmitin asennetaan.

On muute niin hullusti, että jos ei ole tuota ns. monitoimimittaristoa, ei moottorinlämpömittaria löydy edes modea näpyttämällä. Sitä vaan ilmeisesti ei ole ollenkaan.

LIIMATAINEN HANNU 23.12.2009 17:16

Kuis se on Juha, eikös Sinulla ole Mese-alustainen kulkine? Pitäishän nyt Das Auton käynnistyä, vielä -20 asteessa ilman lämmityksiä. Ainakin se minun veturi, 6-syl. tiiss. käynnistyy.

KNAAPI JUHA 23.12.2009 17:54

Nooo... ketehän Hannes, kyllä se nyt ihan kauhealta tuntuu tämä dilemma, toi edellinen sprintteri tuossa pihalla, se kyllä lähtee rykimättä, mutta tämä uudempi. Sillä saattaapi olla jotain estoja. Liekö feminiininen luonnoltansa. Esilämmitystä kaipailee ennen vakavampaa aloittamista. Asiantuntija tutkikoon, itse en konttoristina näistä asioista paljoakaan ymmärrä. Jos neljästä sylinteristä yksikin hannaa, lopputos vissiin saattaa olla tällainen. Sinähän et kuusipyttyisessäsi huomaisi, vaikkaq olisi parikin pyttyä kokonaan talvilomalla.

Nimim. Toki takaveto, vaikkakin ilman paripyöriä.

Ps. Itella muisti tänään joulukorttien ohella AKE:n lähettämällä 226,30 euron ajoneuvoverolipulla. Auttaa se rekisteriotteen tuhokaasuarvon määrite!

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.