d-sataa tankkiin?
LEMBERG JUHA
16.12.2009 19:51
Kertokaahan onko mahdollista käyttää Fiat 130 multijetissä dieselin lisä aineita. esim. d. sataa. Ettei polttoaine menisi kohmeeseen. Asiallisia vastauksia odotellaan. Jouluksi lappiin T. Jussi
SIIRILÄ VEIKKO
16.12.2009 20:41
Vuodesta 1990 kolmea eri merkistä ( 1 MB 2 Fiat 1 VW )matkauluautoa ajaneena olen luottanut polttoaine valmistajan kertomaan pakkaskestävyyteen. En ikinä ole käyttänyt lisä aineita missään autossa.Ajan läpivuoden kesät talvet n.22-30 tuhatta kilometriä. Mitään polttoaineen hyytymis tai jäätymis ongelmia ei ole ollut.Parhaimillaan lapissa ollut v.1999 tammikuun lopulla -45 astetta aikä mitään ongelmaa, tankissa -32 asteen kestävää löpöä. Kokeilkaa löpön kestävyys, pulloon ainetta sitten pullo pihalle viikoksi katsokaa miten käy mitä enemmän pakkasta sen parempi.
HALMEENMÄKI JUHANI
16.12.2009 22:07
Noiden dieselin "jäänestojen" käytössä on myös riskinsä. Nehän ottavat mukaan vettä tankista, ja se vesihän ei kuulu palotapahtumaan saati sitten esim suuttimiin. Toisaalta kun on pakkasta ja tankissa vettä niin se vesi on jäänä ja kiinteä jää ei sieltä liiku yhtään minnekään!
LINDROOS LAURI
16.12.2009 22:47
Karkea nyrkkisääntö uudemman dieselkaluston kanssa:
riittävän pakkaskestävyyden omaava polttoaine. Kannattaa huomioida matkalla; jos riittää etelässä, niin sama ei riitä enää pohjoisessa
kesäistä laatua ei juurikaan voi parantaa lisäämällä talvilaatua = vanha pois ja talvea tilalle
ei mitään lisäaineita, ei dieselsataa, ei petrooleja, eikä missään tapauksessa bensaa
suodattimet vaihtoon viimeistään nyt
ajoviiman estosta voi olla joskus apua
sujuvaa matkatekoa
t. Lauri
ps. meillä vasta -17 astetta (ulkona)
VÄLIAHDE JUSSI
17.12.2009 00:23
Jos sulla on talvilaatua olevaa polttoainetta, niin se vastaava raha jonka se purkkimaksaa pane,sitä vastaava summa pelastusarmeejan joulupataan ja jätä se purkki hyllyyn(tulee joulumieltä samalla).
Tuo bensan käyttö ei se oo niin vaaralista. Päin vastoin on noiden lisä
aineiden käyttö se se vasta vaarallista onkin ja (itselle kalliiksi tulee),paska markkina miesten puheita ne varmaan sanoo,"että tämä aine puhdistaa ja vahvistaa järjestelmää.Jossakin on mainos "on tyhmää maksaa liikaa".
Suodattimet kannattaa muistaa myöskin huohotin saattaa ruiskia öljyt
pihalle jos tukeutuu.
Ajoviiman esto auttaa paljon asiaan.
JANHONEN MATTI
17.12.2009 10:30
Pakkasiin sopiva polttoaine tankkiin ja hyvä suodatin, ne riittää. Kuten Halmeenmäki tuossa edellä kertoi, tankissa mahdollisesti oleva vesi on jäässä, eikä näin ole jatkuvalla pakkasilla ongelma. Turha sitä jäätynyttä vettä on sulatella lisäaineilla mukaan polttoaineen kiertoon.
Noista polttoaineista ja niiden arvoista saat tietoa esim.
www.neste.fi
www.teboil.fi
Olellisia lukuja polttoaineissa ovat samepiste ja suodatettavuuus. Yleensä suodatettavuus on hieman korkeampi kun ilmoitettu ns. virallinen arvo.
Jussin neuvo bensan lisäämisestä dieselin joukkoon kannattaa unohtaa. Bensa dieselin joukossa on myrkkyä nyky-dieselille.
Ennen vanhaan kun kun dieselöljyn laatu oli mitä niin lisäaineena käytettiin kovilla pakkasilla pientä määrää "rasvaista" moottoripetroolia, joka paransi dieselin suodatettavuutta.
ASIKAINEN MATTI
17.12.2009 10:38
Kokemuksen perusteella sanoisin, että perillä kannattaa seisottaa auto vajaalla polttoainetankilla ja paluumatkalle lähtiessä käydä täyttämässä tankki maanalaisesta säiliöstä, jossa polttoaine on kuitenkin lähellä 0 astetta.
JOKINEN REINO
17.12.2009 11:06
Ja juuri tuo vajaalla tankilla seisottaminen talviaikaan ,on suurin syy veden kerääntymiselle tankkiin.Siis tankki aina mahdollisimman täynnä syksyllä,talvella ja keväällä.Ja talvilaadun tankkaus kannattaa aloittaa heti, kun sitä vain on saatavilla.Tuossa naapurin Piironki sesoo nurkalla ,kun on kesälöpöt tankissa.Ihmettelen kyllä, kun ei ole kyse aloittelevasta VAANARISTA.Sanoi talven yllättäneen.Joopa joo.
ASIKAINEN MATTI
17.12.2009 11:22
Jos olet matkustanut viikoksi Lappiin ja pakkasta on koko ajan parinkymmenen asteen tietämissä, niin ilma on taatusti niin kuivaa, ettei siitä paljon kosteutta tankkiin tiivisty, varsinkin jos läpötila ei sahaa ylös alas. Vajaalla tankilla pääsee kyllä lähimmälle huoltamolle, ennenkuin paraffiinia on tiivistynyt suotimeen niin paljon, ettei se enää läpäise. Tankkiin lisätty "lämmin" polttoaine auttaa ajamaan lämpimämpiin olosuhteisiin. Suotimen ympärille voi myös laittaa solumuovista (retkipatja) palttoon suojaamaan kylmältä. Ainakin aikaisemmissa Fiateissa oli suotimissa sähkölämmitys ja palttoo auttaa eristämällä ja pitämällä ajoviiman pois.
JOKINEN REINO
17.12.2009 13:02
Jos joku ajaa lappiin talvella kesälöpöt tankissa, se on tahallista ongelmien hakua.Ja oli tankki vajaa tai täysi, kyllä kesälöpö muuttuu kynttiläksi 20 asteen pakkasessa. Aivan turhaa on starttailla ,paras vaan odotella lämpimämpiä kelejä.
PALIN MATTI
17.12.2009 13:23
Tuo vajaan tankin syndrooma on semmonen kuuskytluvula ammattikouluisa opetettu asia, mikä ei ennään piä paikkaansa. Jos ilmassa on kosteutta, kertyy sitä sinne tankiin olipa se tyhjä tai täysi.
Ja mitä kylmempää on ilma, sitä vähemmän se sisältää kosteutta.
Kondensoitumalla ei tankkiin voi kauheasti vettä seisonta-aikana siis kertyä ja vähäisetä määrästä vettä ei tankissa ole mittään haittaa. Talavela se on jäätyny sinne ja pyssyy tankissä ja kesällä se jää polttoainesuodattimen veenkerrääjään.
AALTONEN JUKKA
17.12.2009 14:39
tankkasin 17 l benziiniä vahingossa tankkiin ja loput sitä oikeeta. Ajettu sen jälkeen n. 40000km ongelmitta. Auto Ducato 130 hp v.2007. Vanhaan aikaan oli käsitys että benziiniä voi laittaa dieselin joukkoon jopa 20%.
JANHONEN MATTI
17.12.2009 16:01
Koko Lappi on syndrooma mitä polttoaineeseen tulee.
Samoilla vehkeillähän ne paikallisetkin siellä ajelee kun täällä etelämpänäkin ja käyttävät samoja polttoaineita.
Talvilaatujen toimitus vain aloitetaan Lappiin ja Kuusamoon aiemmin kun etelään.
VÄLIAHDE JUSSI
17.12.2009 17:10
Aatosen Jukalle Mersu 50%
Kaverini vaimo pani vahingossa C5D Citikaan pensaa noin vähää vajaan
puoleen,ennen kuin huomasi ajavansa,miehensä autolla vm 2008,joka on
tiiseli, ei pensa kuten hänen omansa samaa vuosimallia oleva.
KAUPPI ERKKI
17.12.2009 18:53
Meinasin Markukselle vastata että tankkaa bensaa sinne kesänaftan sekaan en kuitenkaan viitsinyt kun en tiennyt paljonko hänellä oli naftaa tankissa.
Vanha konsti on ollut lisätä vanhempien diisselien tankkiin 10 litraa bensaa ennenkuin mennään päästömittaukseen katsastuskonttorille.
HAAPANEN TIMO
17.12.2009 19:01
Minä ajoin nyt oikein koemielessä kahdella edellisellä suodattimella kummallakin n. 80 000km. Molemmilla suodattimella tapahtui lopulta sama, pieni röpötys isoilla kierroksilla.
Kummastakaan ei tullut silmin nähtävää vettä tuon n.8000 l naftan läpimenon jälkeen.
Transporter on auto, siinä paluunafta kiertää suodattimen kautta, voipi olla hyvä systeemi.
Takavuosina ajoin vanhassa Itä-Saksassa lähes pelkällä pensalla n. 70 km. Naftaa ei ollut missään, pensalla piti yrittää. Auto oli transu, mikään ei hajonnut.
@timppa
HAAPANEN TIMO
17.12.2009 19:04
Jaaha, Erkki vastasi sillä välin kun kirjoitin. Ei näihin uusiin uskalla pensaa laittaa, Ennen se konsti toimi, ei enää.
HALMEENMÄKI JUHANI
17.12.2009 20:31
Se on sitten vieläkin järjettömämpää rahan haaskausta, ainoastaan Shellin V-Power on enää viinavapaata. Eli jäänesto on jo vakiona bensassa halusti tai et.
VÄLIAHDE JUSSI
17.12.2009 21:08
Piti olla Aaltosen Jukka eikä Aatosen Jukka, Anteeksi kovasti.
VÄLIAHDE JUSSI
17.12.2009 21:26
Jäi pois Matti Janhonen minä olen ja tulen olemaan sitä mieltä,että pitää vaihtaa polttoainesuodattimen syksyisin.Eikä missään tapauksessa
millekään litku linjalle pidä lähteä.
JANHONEN MATTI
17.12.2009 22:19
Ollaan Jussi samoilla linjoilla. Puhtaat suodattimet, keliin sopiva polttoaine ja se on siinä. Ei siinä mitään litkuja tarvita. Tuo varoitus tuosta huohotinputken mahdollisesta tukkeutumisesta on muuten asiaa.
Vanhemmissa autoissa joissa kampikammion huohotiputki meni suoraan ulkoilmaan noita tukkeumia ei juurikaan esiintynyt.
Nyt kun huohotusputki lain velvoituksella pitää johtaa moottorin imupuolelle, putkesta tulee pakosta pitkä ja mutkainen.
Kannattaa tarkistaa, että huohotinputkessa on nousua koko pituudeltaan ja suojata se kovilla pakkasilla ajoviimalta, kuten sanoit.
JOKINEN REINO
18.12.2009 11:40
Ja tankkiin tulee vettä, ja ainoastaan kondensoitumalla.Ja mitä tyhjempi tankki on, sitä enemmän se hikoilee lämpötilan vaihtelujen vuoksi. Mutta voi olla että tämäkin asia on muuttunut, kun ei mikään ole kuin ennen.
LAHTI ANTTI
18.12.2009 11:59
Ja eikö siinä kondensoitumisessa ole myös eroa, onko tankki peltiä vai muovia? Väittivät joskus ainakin, että peltitankki kerää vettä helpommin kuin muovinen.
JOKINEN REINO
18.12.2009 12:51
Totta on, metalli hikoilee helpommin lämpotilan vaihteluissa.
ASIKAINEN MATTI
18.12.2009 14:34
Eniten kosteushaittaa ilmenee nolla-asteen tienoilla, kun ilma voi sisältää paljon vettä. Kun pakkasta on parikymmentä astetta, niin ilma on tosi kuivaa eikä siitä paljon vettä tankkiin tiivisty.
PASANEN MIKKO
18.12.2009 16:49
Terve!
Joissakin moottoreissa vettä käytetään ihan tarkoituksellakin,
mm. karstan poistoon palotiloista ja turboahtimesta, DC3 lento-
koneen moottoreissa muistaakseni nousun aikana tehon lisäykseen
oli vesi yhtenä elementtinä. Tietenkin veden käyttö tulee olla
hallittua.
Polttoaine tankkeihin niiden ollessa vajaana ja määrätyissä läm-
pötila eroissa tankin sisäpinnoille höyrystyy kosteutta, joka sitten tiivistyy vedeksi tankin pohjalle.
http://www.edu.fi/oppimateriaalit/puutarhakoneteknologia/tekniik/pol_voit/vpo22.htm
PALIN MATTI
18.12.2009 18:35
Aivan oikein. Veen syöttämisellä moottorriin korotettaan sen puristussuhetta.