Dieselin laatu ?
JALONEN KARI
16.12.2009 17:51
Lämpimiin talviin tottuneena tuli tankattua naapurin puolelta dieseliä tankki täyteen muutama päivä ennen pakkasia. Unohtui kysyä, mitä plaatua tavara oli.
Onko joku konsti tutkia asiaa ?
Tavaraa pulloon ja pakkaseen - tuleeko parahviiniä pohjalle ??
Auto on onneksi lämpimässä tallissa "arestissa".
Tuttava sanoi: 10 litraa valopetroolia perään ja menoxi.
Mitähän 2,3:n yhteispaineruisku tykkäisi ?
VÄLIAHDE JUSSI
19.12.2009 00:30
Tuliko ongelmia? Uskon ei mitään,paa kotimaista ja aivan sama merkille,
kun se vain on talvi laatua. Rauhallista ja Joulua!
KONTINAHO ALPO
19.12.2009 07:51
Minä mittasin syksyllä tuon Intikan polttoaineen pakkaskestävyyden,ainetta pulloon ja pakastearkku täysille -22 ja vieläkö on juoksevaa, eipä sillä traktorilla lumitöitä tule sen kylmemmäsä tehtyäkään
A.K
JANHONEN MATTI
19.12.2009 09:19
Diesel- ja polttoöljyn samepisteen voi selvittää itse.
Dieseliä kirkaaseen pullon, pullo pakkaseen ja se lämpötila missä kirkas diesel muuttuu sameaksi on sen samepiste.
Suodatettavuus on samepistettä -5-10 astetta alempi lämpötila.
(Tässä on pieniä polttoainekohtaisia eroja)
Samepiste on tärkeä tietää siksi, että alapuolella olevassa lämpötilassa polttoaine pitkään seisoessaan alkaa "lajittumaan" ts. raskaimmat jakeet painuu tankin pohjalle. Kun polttoaineen imuputki ottaa polttoaineen tankin pohjalta on vaara, että pohjalle painunut raskaampi "tavara" ei läpäisekään suodatinta kunnolla, vaikka lämpötilan mukaan dieselin pitäisi vielä olla suodatettavaa.
JALONEN KARI
19.12.2009 10:25
Muutama lisätieto.
Tavara oli ostettu Kondratjevon (Säkkijärvi ?) Nesteeltä, 10 km Vaalimaalta itään 10.12.09. Neste kertoo kotimaan sivuilla toimittaneensa talvilaatua asemilleen 1.11. alkaen, paitsi etelärannikon asemille ja että ko. aseman diesel on osittain Nesteen omaa tavaraa, osittain paikallista.
Laitoin dieseliä muovipulloon 17 asteen pakkaseen. 14 tunnin kuluttua oli neste kirkasta ja pohjalla ravistamisen jälkeen valkoista haituvaa.
26 tunnin kuluttua edelleen kirkasta ja samat haituvat. Pulloa aikamme tuijotettuamme (ja pullon sisäilmassa lämmittyä ?) haituvat muuttuivat pieniksi pisaroiksi ja valuivat pohjalle. Taisivat ollakin vettä.
Tänä aamuna 9.9 pakkasta ja neste edelleen kirkasta. Ravistettaessa pohjalta irtosi pohjan muotoinen kirkas "ufo", selvästi vettä, ei muita haituvia.
Vaikuttaa siltä, että tavara on talviplaatua ja haituvat taitavat olla vettä. Nyt pitäisi saada jostain kesälaatua ja tutkia, minkälaisena parahviini siinä litkussa näkyy, jotta osaisi erottaa veden ja parahviinin toisistaan. Ilma on Kotkassakin jo kesäistä, pitänee käyttää pakastinta apuna jatkotutkimuksissa.
JANHONEN MATTI
19.12.2009 10:51
Parafiini näkyy sameutuvassa nesteessä kiteinä ja lämpötilan laskiessa kiteet suorastaan puuroutuu.
On syytä huomata, että nykyset suodattimet ovat tiheämpiä kun "ennen vanhaan" syystä, että nykyiset korkeapaineiset yhteispaineruiskut on niin niin tarkkaa työtä, että pienetkin likahiukkaset polttoaineessa saattaa vahingoittaa pumppua ja suuttimia.
VÄLIAHDE JUSSI
19.12.2009 11:30
Piti olla Rauhallista ja Hyvää joulua
HAAPANEN TIMO
19.12.2009 17:55
Mutta kyllä naftan arvot samepiste/suodatettavuus tarkoittavat lämpötiloja jossa kiteytyminen alkaa ja jossa polttoaine on suodatettavissa yleisesti polttomoottoreissa käytetyissä suodattimissa.
Näin kertovat TB:n tiedotteessa.
@timppa
LIIMATAINEN HANNU
19.12.2009 18:11
Olen vaihtanut sen naftasuodattimen joka syksy, varmuuden vuoksi. Samoin öljysuodattimen syksyisin. Eihän ne paljoakaan maksa.