Help! Pakkanen kiusaa.

SIHVOLA MARKUS 15.12.2009 19:27

Auto on integroitu Detllefs 2,3 jtd 140hv.Probleema on seuraava.Laitoin auton eilen lämpiämään tuhannella watilla,illalla lisäsin vielä toisen tonnin,sekä käynnistin moottoritilaan menevän lämmönvaihtimen.Tänä aamuna oli lämpötila sisällä,sekä varmaan myöskin moottorissa-3 astetta.en tiedä vielä syytä moiseen alilämpöön.Lähtökohta oli 12 a astetta.Käynnistin kuitenkin auton ,piti jonkunmoisen parahduksen lähtiessään käymään.Lähti kuitenkin,mutta kävi tyhjäkäyntiä vain hetken aikaa.Eikä suostunut käynnistymään.Tämän jälkeen laitoin lämmöt kaasulle,jolla se lämpisi moottoritilaa myöten hyvin.Noin kolmen tunnin päästä käynnistin taas ,kun oli tarvetta ajoon.lähti hyvin käyntiin,ja ajoin kolmisen kilometriä ,täytyy tunnustaa että viinakaupan parkkiin,kun piti saada köhään vähän rommia.Pääsin parkkiin ja vähän aikaa tyhjäkäynnillä se sammui taas.Auto seisoi vielä neljä tuntia paikallaan,lämmöt edelleen päällä.Lisäsin jään estoa tuntia ennen käynnistysyritystä,koska tankissa varmaan on vielä kesä dieselit.Ei suostunut enää käynnistymään.Siellä se nyt seisoo parkissa kunnes saan jotain apua paikalle.Pitää muuten joku aikamoisen jurinan ,kun kääntää virrat päälle.Pakkaslukemat pyörivät n17 asteen tietämillä.

KAUPPI ERKKI 15.12.2009 19:49

Jos sinulla on vajaa tankki niin helpoin konsti on hakea talvilaatua ja kaataa sitä tankkiin niin se sekoittaa sitä kesälaatua notkeammaksi sillä siellä tankissa on pumppu joka siellä pitää jurinaa kun kaadat talvilaatua niin se voi auttaa siihen että pumppu jaksaa pumpata suodattimelle naftaa suodattimenkin voi tyhjätä siellä on alhaalla tyhjäys troppu mutta riittää kun lämmität suodatinta jollain vaikka kuumalla rätillä tms.

PITKÄAHO JUKKA 15.12.2009 20:05

työporukalta on sipannut kaksi kuorma-autoa ja molemmissa on Nesteoilin kesälaatu, oma Mannini käy tb;n kesälaadulla samoin Transit piironki kummassakaan ei ole mitään esilämmitystä.Kyllä laadulla on eroa.

HAAPANEN TIMO 15.12.2009 20:23

Mistään ei saa TB:n kesälaatua. Erikoiskesälaadun koko Suomen jakelu aloitettiin 1.12, tavallinen kesä on varmasti jo kaikkialta loppunut. Erikoiskesä on laatua 15/25 joten sillä pitääkin pärjätä.

Markuksen kannattaisi hinata auto lämpenemään, pakkasia on vielä monta paivää. Jos olisi vanhan tekniikan auto, hulauttaisin sinne n. 5% pensaa sekaan sekä tankkaisin talvilaatua täyteen ja ajaisin kotiin. @timppa

VIRTANEN HANNU 15.12.2009 21:26

Kesälaatua tankissa varmaankin. Ja pelkkä talvilaadun lisääminen joukkoon ei välttämättä auta, koska se kesälaadun kiteymät ovat jo tukkineet suodattimen. Varmin konsti on laskea/imeä kesälaatu kokonaan pois ja talvista tilalle. Itse jokunen vuosi sitten ajoin täältä etelän Nesteen talvilaadulla Lappiin 25 pakkaseen. No viikon kuluttua piti lähteä takaisin. Ei käynnisty, pohjaropusta loppu polttoaine astiaan, kiteet leijuivat silmin nähtävästi joukossa. Uusi suodatin ja Lapin talvilaatua paikalliselta Teboililta ja taas toimi. Eli välttämättä edes etelän talvilaatu ei toimi pohjoisen pakkasessa.

VÄLIAHDE JUSSI 16.12.2009 00:03

Tämä on pääasiassa koneesta huolenpitävän asia, huoltamo/omistaja/ tankkaaja,jos joku on syyllinen niin se joka panee kesälaatua talvella. Jotkut ajavat löpölläkin ympäri vuoden,mutkasta tietä näkymättömiin, eikä mitään ropleemia,että sillai.

KAUPPI ERKKI 16.12.2009 11:51

Markukselle vielä yksi vinkki osta tukevaa letkua ja ota jonkun pakoputkesta lämmintä pakokaasua ja lämmitä sillä tankkia keskeltä ja myös suodatinta

paras olisi tietysti saada auto lämpimään muutamaksi tunniksi.

Harmi ettei nykypäivän autoista enää löydy tyhjennys tulppaa polttoaine tankista.

SIHVOLA MARKUS 16.12.2009 16:19

Moro! Kiitokset neuvonantajille.Toteutin neuvoista osan ,eli laitoin 40l talvidieseliä tankkiin ja agrigaatin avulla lämmitin sisätilan lämmittimellä suodatinta n.3 tuntia,sekä lämmön vaihtimella moottoria.Lopputulos oli ,että auto ei suostunut syttymään tulille.Hinuri oli hankittava ja auto on jo varmmaan kouvolan delta-auton hallissa.Huomenna olen varmaan vähän viisaampi,jolloin voin todeta,että näinhän ne pojat sano.

KAUPPI ERKKI 16.12.2009 17:45

Teit ihan oikean ratkaisun lämpö saa ihmeitä aikaan siellä pakkasessa on tosi hankala saada niinpaljon lämpöä aikaan että naftan saisi kiertämään jos se on ehtinyt kiteytyä.

HAAPANEN TIMO 16.12.2009 19:34

Eikös sulla ole hinauspalveluvakuutus, niissä ei ole omavastuuta. Korjaamolla ei kannata antaa muuta tehdä kuin vaihtaa suodatin ja antaa auton lämmetä. Kyllä se jo sitten toimii kun on noinkin paljon talvinaftaa porukassa. Pääset sitten uudelleen sinne alkoon kun oot tuskissas jo edelliset juonu:)

@timppa

SIHVOLA MARKUS 16.12.2009 20:23

Stressi ja flunssa kerkes niin pahaksi ,että piti tyytyä Buranaan.Vakuutus hoitaa syntyneet kulut.

SIHVOLA MARKUS 17.12.2009 17:51

Non nii! Auto on taas kotipihassa.Asallinen hoito delta-autossa.Päivä hallissa ,tankki tyhjäksi ja uusi suodatin,häiriövalon kuittaus ja homma oli siinä.Hinta 185 euroa.Kallis vai ei ,en oikein tiedä.Oppirahoina,kun sen jakaa useammalle vuodelle(edellyttäen että oppi meni perille),ei liene mahdoton sulattaa.

MERIKALLIO VELI-PEKKA 18.12.2009 08:15

Olipas Deltalta edullista työskentelyä. Eilen käytin uutta mersuani, henkilöauto, bensasuodattimen vaihdossa, 250 euroa, eikä seisonut hallissa viemässä rahastuspaikkaa.

LIIMATAINEN HANNU 18.12.2009 08:27

Jösse V-P, kalliisti huollatat meseäsi. Minulla tiisselimesen suodattimen (nafta) vaihto makssa n. parikymppiä, suodattimineen. Luottoasentaja minulla, yksityinen, ei mene 'hallintokuluja' sun muita lisämaksuja.

MERIKALLIO VELI-PEKKA 18.12.2009 08:33

Onko mua taas kustu silmään ja ihan sen takia, että yritän suosia paikallista yrittäjää. Nyt Hannes suosittelet muakin sen hoviasentamosi asiakkaaksi ja kerrot, missä se sijaitsee! Tarjoan hyvän lounaan hyvästä vinkistä!

MERIKALLIO VELI-PEKKA 18.12.2009 08:36

Niin unohtui tietysti se oleellinen taaskin, sportcoupen bensasuodatin maksaa Motonetissä (Keljonkeskus) 60 euroa.

LIIMATAINEN HANNU 18.12.2009 09:07

Joo joo V-P, Sinä kun haluat hmmm ... ajella silleen 'näyttävästi', minä sellaisella vanhalla tiisselillä.

Se 'Saarilammen Veho' on tosiaan tuolla Saarilammella, Laukaan kylässä, siellä olen jo vuosia huollattanut autoni. Hyvin ja edullisesti homma hoitunut. Ei sitä köyhä eläkeläinen pysty elättämään suuria huoltofirmoja, johtajineen.

JANHONEN MATTI 18.12.2009 11:14

Ensi tiedä onko sinua Veli-Pekkaa silmään kustu mutta jos muuta ei ole tehty kun suodatin vaihdettu niin kalliilta kuulostaa. Hannun pirssin (diesel) suodattimen vaihtoon sitä ei voi verrata, kun dieselin suodatin maksaa alle 20 euroa kun taas bensasuodattimen hinta on jo 2-3 kertainen. Bensasuodattimen vaihto on myös hieman suuritöisempi juttu sen sijaintipaikasta johtuen, mutta hoituu kyllä nosturilla tai montussa puheineen ja kuitinkirjoituksineen alle puolen tunnin. Eli varsin hyvä tuntipalkka on jäänyt. Dieselissä suodatin on taas mersun koneessa kun "sian otassa" ja helppo vaihtaa.

Kun seuraavan kerran vaihdatat bensasuodattimen niin pyydä avaamaan se peltikuorinen purkki. Ja yllätys yllätys, ei siellä mitään ole. Nykybensat on niin puhtaita, että bensasuodatinten vaihtoväli pitäisi mielestäni vähintään kaksinkertaistaa.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.