- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- Automaa rahastaa
Automaa rahastaa
Hyvät karavaanarikollegat. Tässä pieni tarina Fordin vuosihuollosta.
Vein Transitpohjaisen matkailuautoni vuosihuoltoon Turun Automaahan mukanani samaa öljyä, jota aikaisemminkin autooni on vaihdettu. Tällä kertaa työnvastaanotossa kuitenkin kerrottiin, että oman öljyn käyttö ei enää ole mahdollista. Käytäntö on muuttunut tämän vuoden aikana. Vaihdettavaksi tarjoamani öljy on laadukasta, Fordin hyväksymää laatua. Tästä on maininta öljykanisterin etiketissä. Öljy oli hinnaltaan 40 % halvempaa kuin Automaan omasta öljystään laskuttama hinta. Kun Automaa vielä hankkii öljynsä isoissa erissä, Automaan öljystä saama kate on huikea. Automaa ei myöskään suostu kertomaan asiakkaalle, minkä merkkistä öljyä asiakkaan autoon laitetaan. Ainoastaan kerrotaan laatu, Ford 5W30.
Kysyin Automaalta sähköpostitse lisäperusteluja tähän öljyasiaan. Sainkin, yhden muistutuskerran jälkeen, vastauksen Automaan Turun toimipisteen autoliikejohtajalta. Vastauksessa todettiin, että öljyn kohdalla kyse on myös kierrätysmaksusta, joka kattaa öljyn asianmukaisen käsittelyn käytön jälkeen. Eli jäteöljyn hävittämisestä vastaa öljyn myynyt liike. Käytännössä tämä Automaan mukaan tarkoittaisi sitä, että jos autoon laitettaisiin asiakkaan toimittamat öljyt, tulisi asiakkaan toimittaa jäteöljy liikkeeseen josta hän sen on ostanut. Esitin vielä lisäkysymyksen, jossa ehdotin, että voin ottaa jäteöljyn itselleni ja toimittaa sen asianmukaiseen jätteenkäsittelyyn. Tähän sain vastauksen kahden muistutuksen jälkeen. Vastauksessa todettiin ykskantaan vain, että Automaa käyttää ainoastaan omaa öljyä. Eli jälkimmäinen vastaus kumosi ensimmäisen. Jäljelle jää vain asiakkaan rahastus.
Automaa perustelee uutta käytäntöään niin, että koska Automaa antaa tekemälleen työlle ja varaosille takuun, vastuukysymyksissä ei tule ongelmia. Automaan mukaan varaosat on hankittava viralliselta hankintakanavalta. Kysyin vielä, kelpaako esim. myös Fordeja huoltavalta Veholta todistettavasti hankittu varaosa. Vastauksena oli kuluttajasuojalakiin viitaten, että autoliikkeellä on oikeus olla asentamatta ja laittamatta asiakkaan hankkimia varaosia ja nesteitä huollon yhteydessä. Eli jälkimmäinen vastaus kumosi tässäkin tapauksessa ensimmäisen. Kyse ei olekaan siitä, että varaosa on hankittava viralliselta hankintakanavalta vaan nimenomaan Automaalta. Tuskin Automaa kuitenkaan on sitä mieltä, että Vehon myymät varaosat eivät olisi riittävän laadukkaita. Jäljelle jää tässäkin tapauksessa vain Automaan halu rahastaa asiakkaitaan.
Pyysin asiaan myös maahantuojan, Oy Ford Ab:n kannan. Maahantuojaa Fordin maine ei kuitenkaan kiinnostanut vähäisessäkään määrin, sillä Ford-liikkeet toimivat itsenäisinä yrittäjinä ja määrittelevät itse tarjoamansa palvelut.
On mielestäni hämmästyttävää, että Automaa erityisesti tässä vallitsevassa taloudellisessa tilanteessa suorastaan rohkaisee asiakkaitaan hakemaan vaihtoehtoja. Itse löysin vaihtoehdon Vehosta, joka edelleenkin sallii oman öljyn tuomisen. Veholla olen saanut vuosien varrella Automaahan verrattuna erinomaista palvelua. Automaalla työnvastaanotosta johtoon asti kokemaani systemaattista ja toistuvaa ylimielisyyttä en ole kokenut. Vaikuttaa myös siltä, että Automaa on tämän öljypolitiikkansa kanssa varsin yksin. Vehon lisäksi ainakin Fiatin ja Toyotan huollossa sallitaan oman öljyn tuonti. Mitenkähän nämä muut toimijat menettelevät vastuukysymyksissä.
Kysyin Automaalta myös syitä, miksi vielä jatkaisin Automaan asiakkaana. Tähän kysymykseen en koskaan saanut vastausta. Ilmeisesti Automaakaan ei löydä yhtäkään syytä. Lienee ainut asia, jossa olen Automaan kanssa täsmälleen samaa mieltä.
Kyseessä ei tietenkään ole isot rahasummat, mutta periaatepuolella tökkii.
Voisit tarjota tarinaasi jollekin autolehdelle vaikka "lukijan mielipide"-osastolle.Tällainen autoliikkeen suhtautuminen asiakkaaseen on ala-arvoista.
mitäs tästä opimme.suosittelen käyttämään pienepiä.yksityisiä korjaamoita.esim öljyn vaihto ynm huolto töissä.usein hinnottelu ja asiakaspalvelu huomattavasti parenpaa
kyllä minä ymmärran tällaisen käytännön, ajatteleppa mikä vaiva siitä sinun jäteöljyn palauttamisessa on kun se on purkitettava uudelleen siitä suljetusta jäteöljyn keräily järjestelmästä.Sitten sen uuden öljyn laittaminen on helpompaa laskea suoraan mittaavasta letkusta, ei tartte arvuutella kuinka paljon on laitettu.Väitän että kalliimmaksi asiakkaalle tulee jos laskutetaan käytetyn työajan mukaan nämä oman öljyn tuomat haitat kuin sarjatyöhön kehitetyn systeemin tuomat edut.
Käyttämässäni huoltokorjaamossa (jossa olen teettänyt Fiat-alustan määräaikaishuollon) on asiakaspalvelutiskillä kyltti, jonka mukaan siellä ei asenneta mitään asiakkaan muualta ostamaa. Perusteluina ei mainita myynnistä tulevaa katetta vaan vastuukysymykset.
Olisihan se vähän sama kun menisi ravintolaan omien eväiden kanssa ja vaatisi täyden palvelun
Aivan oikein. Jos kerta huoltoyrityksen skouppiin kuuluu korjaamo- ja huoltopalvelut ja varaosien sekä voiteluaineitten myynti, niin kai heillä on oikeus sitä yrityskuvaansa myös toteuttaa. Ei siinä pitäisi olla mitään ihmeellistä.
Mutta silloin, kun yrityksellä ei ole tarjolla sitä öljymerkkiä jota asiakkaan autossa on, on väärin pakottaa asiakas sen vuoksi vaihtamaan eri tuotteeseen. Esim. mulla autossa on ollut alusta alkaen Mobilin öljyt koneessa ja merkkihuolto jossa käyn tarjoaa ainoastaan Nesteen öljyjä. Tähän asti on homma toiminut, että olen tuonut omat öljyt mukanani, jotka on siellä vaihdettu. Kaikki muu huolto/varaosa puoli on sitten otettu liikkeestä. Kertaakaan ei ole vielä asiasta huomautettu, päin vastoin on merkitty huoltotilaukseen "omat öljyt".
Mun merkkihuolto tarjoaa Castrolin tuotteita. Siispä on ihan luonnollistakin käyttää niitä. Mitä pahaa siinä sitten on?
Jos haluaa välttämättä käyttää jotain ihannoimaansa öljytuotemerkkiä, niin pitää hankkia sellainen auto, minkä merkkihuoltokin sitä käyttää. Tai sitten huollattaa autonsa jossain muualla, kuin merkkihuollossa. Eihän siinäkään mitään pahaa.
Eihän pizzeriaankaan mennä syömään omasta repusta lihapullia ja muusia. Jos sellaista ruokaa haluaa ravintelissa syödä, niin pitää mennä sellaiseen paikkaan, missä lihapullat muusilla on listalla.
Helppoahan tämä kun ei aleta väkisin muuttamaan jonkun yrittäjän toimenkuvaa. Annetaan heidän toimia omalla tavallaan ja valitaan itse itsellemme sopiva palveluntarjoaja.
Aiemmin täällä merkkihuollolla oli Mobilin öljyt valikoimissaan, mutta jostain syystä vaihtoivat sitten Nesteen tuotteisiin.
Ovat kuitenkin hyväksyneet tämän mainitsemani käytännön, jolloin molemmat ovat tyytyväisiä. Mä voin tuoda mukanani omat öljyt ja he saavat myytyä kaiken muun. Sitä en tiedä, laskuttavatko jäteöljymaksun multa, mutta jos niin tekevät, niin OK mun puolesta.
Ovat ilmeisesti laskeneet, että hyöty heille on kuitenkin suurempi, mukanani tuomista öljyistä huolimatta, koska olen heille vakituinen asiakas. Varaosien, tarvikkeiden jne. muodossa. Muutama litra öljyä mun auton huollon osalta ei heille merkitse niin suurta tuloa, että kannattaisi siitä käytäntöä muuttamaan, koska muu oheistyö/-toiminta tuo kuitenkin sen suuremman siivun tuloista liikkeeseen. Muualla tehtynä sekin jäisi pois heiltä. Ja ainakin tällä hetkellä korjaamoilla ei ole mitään tungosta, ainakaan täällä.
niinpä niin mutta kun kaverilla oli samat öliyt jotka hän oli saanut ostettua hieman halvemmalla kuin huoltoa tarjoama korjaamo,mikäs sen viksumpaa kuin myydä öljyt halvemmalla ja sanoa että vaihda itse.Sama asia koskee myös rengaskauppaa niitäkin myydään ilman asennus mahdollisuutta ja niitäkin kiikutetaan liikkeeseen ja vaaditaan asennusta samaan hintaan kuin asennusliikkeesta ostetuista.mikä on lopputulos,kalliimmaksi ja hankalammaksi tulee hankkia tavarat sieltä ja täältä ja kuskata niitä ympäri kyliä ja sovitella aikoja vain muutaman kolikon tähden.
Huh mita tuubaa!
Voiteluaineiden maahantuojan tai valmistajan on maksettava öljystä öljyjätemaksu (http://fi.wikipedia.org/wiki/%C3%96ljyj%C3%A4temaksu). Eli siinä muualta ostetun purkin hinnassa on jo maksettu valtiolle mikä sille kuuluu.
Takuusta taasen huolehtii sen (tässä tapauksessa) öljyn myyjä, maahantuoja sekä valmistaja ketjuna. Merkkihuolto taasen työsyorituksensa takuusta. Ja jos öljyn epäiltäisi aiheuttaneen vian niin silloinkaan ei tuo merkkihuolto kuitenkaan kanna yhtään sen enempää vastuuta. Lisäksi öljynvaihtotyössä osataan mokata kymmeniä kertoja enemmän kuin oikean öljyn valinnassa, saati että itse öljyssä olisi jotin vikaa. Eikä esimerkiksi moottoriöljy vaikuta vaikkapa takavalojen takuuseen yhtään mitään. Vaan ainoastaan moottorin voitelujärjestelmään liittyvään sellaiseen takuuseen, johon voiteluöljyllä voisi olla vaikutusta.
Onneksi huollot voi teettää muuallakin ja aina on takuu! Tai no ei aina: omalle työsuoritukselle sitä ei anna muu kuin peiliin katsoja.
"Muutama litra öljyä mun auton huollon osalta ei heille merkitse niin suurta tuloa".
Joo, sie Andy tarkastelekki tätä asiaa yhen auton osalta. Huoltoliike saattaa tehä niitä öljynvaihtoja vuojessa vaikkapa 1000 kpl. Silloin se merkityskin muuttu.
Aivan oikein, mutta myös se muu tulo kertautuu samassa suhteessa. Edelleen se liike kuitenkin saa siitä muusta sen katteensa.
Tuskin kukaan sentään menee yksin sen öljynvaihdon takia, omine öljyineen, sinne liikkeeseen ja pyydä vaihtamaan öljyt autoon. Kyllä siinä muutakin yleensä tehdään. Kuten minäkin aina 20000 km. välein.
Tuosta jäteoljyn käsittelystä. Kyllä jätteenkäsittelijä imaisee aivan ilmaiseksi jäteöljyn säiliöstä kunhan ei ole vettä sekoitettu joukkoon (jäähdytinneste). Ainakin omalla työpaikalla näin tapahtuu.?? Käyttöarvoa täytyy tuolla jäteöljylläkin olla, kun ilmaiseksi saa!! T. @ri
Niinpä, kun se jäteöljyn käsittely on maksettu jo etukäteen! Ja Ekokem myy käytetyn öljyn puhdistettuna esim teräketjuöljynä...
Ja tästä päästäänkin mukavaa aasinsiltaa pitkin teräketjuöljyyn. Onko kukaan koskaan laskenut, paljonko teräketjuöljyä joutuu luontoon puiden kaadon ja yleensä metsätöiden yhteydessä? Tai kun metsäkoneen hydrauliikka pettää yht´äkkiä. Tästä "saastutuksesta" ei suuremmiten puhuta. Tietenkin siksi, koska Suomi vielä(kin) seisoo osittain puujaloilla. Kysyn vaan????
Henkilöautoon olen vielä toistaiseksi vaihtanut öljyt ja suodattimet itse. Pystyn ostamaan käyttämäni öljyn ja suodattimet tarjous hinnoin etukäteen varastoon. työt voin suorittaa siten ajallaan. Matkailuauton öljyt ostan itse, vaikka huoltoliike vaihtaakin öljyt ja suodattimet. Huollossa on hinnoiteltu erikseen asiakkaan tuoman öljyn vaihtotyö. Huoltoliikkeen öljyn vaihdossa on vaihtotyö sisällytetty öljyn hintaan. Huoltoliikkeen käyttämän öljyn vaihto olisi jonkin verran halvempi, mitä nyt omien öljyjen vaihdattaminen kaikkiaan maksaa.
(Sirkiän Matti): Meitä on moneen junaan tässä m- öljynvaihdossakin. Olen myös niitä, joka ei ole koskaan, ei kerran kertaa, vaihdattanut moottoriöljyjä ja suodattimia kenelläkään ulkopuolisella ( yli 40 v ja ehkä n. milj. km ja useita autoja). Itse tehtynä tuo homma tulee 50- 70% halvemmaksi ja voiton saa verottomana itse; tietää aina mitä koneeseen tulee, öljyt ja suod. vaihdetaan varmasti, proppu tulee kiinni, mutta kierteitä ei pilata ym. Kerran, erään vaihteistoremontin yhteydessä, vein liikkeeseen oikein Red Linen "kalliit öljyt". No, arvatkaa tuliko sinne sittenkin jotkut letku-öljyt ja kenelle ne RedLinet olivat jäädä?
Asiakkaana meillä on kiistaton oikeus määrittellä minkä työn ja missä laajuudessa tilaamme ja mistä maksamme ja kenellä sitten lopulta työn teetämme. Aina ennen työn tilaamista, miltä firmalta tahansa, tulee saada tarjous +/- pikkaisen pelivaraa, mitä maksaa. Asiallinen firma on valmis tähän, eikä nipota siitä, mitä tarvikkeita tai osia asiakas itse haluaa viedä ko. työhön. Suurin alan huijaus meikäläiselle on ollut, kun erään harrasteauton vaihteistoon hankkimiani synkronirenkaita ei vaihdettukaan, vaan ne jäivät ko huijarifirman "myyntiin". Huijaus tuli heille lopulta aika kalliiksi, kun välttivät käräjät.
On selvää, että kaikilla ei ole mahdollisuuksia tehdä itse edes pienehköjä huoltoja. Jokainen voi kuitenkin ottaa selvää hyvistä ja luotettavista pienkorjaamoista, mielellään omistajavetoisista, joissa on joustavuutta ja ammattitaitoa. Mitä suurempi organisaatio, sitä helpommin asiakkaasta tulee vain potentiaalinen rahastuksen kohde.
Täällä myös öljyt itsevaihtava. Vaan onpa nykyautoissa öljynvaihtokin hankalaa. Auton alle pitää päästä. Tallissani on 71-mallinen Ford jossa sekä suodattimen että öljypropun voi avata helposti pelkästään konepellin avaamalla, ja moottorin ääreen kumartumalla. Öljynkeräysastian voi työntää alle autoa nostamatta... ...vaan eipä siinä autossa mitään muta hyvää olekkaan ;)
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.