Ducaton käynti ( hyytyminen )

LAINE ESA 10.12.2009 09:56

Lähdin Fiat 2.8 JTD Hymerillä vm-99 ajoon, pääsin n 15 metriä kun rypesi moottori räplättämään ja savuttamaan vaalean sinistä savua, veto hyytyi? Hetken aikaa räplätti ja savutti sitten alkoin käydä normaalisesti, ajoin n.10 km kun räplätys alkoi uudelleen! Polttoaine suodattimen vaihto ei auttanut.... mistä päin alkaisin hakea vikaa, jakohihna vaidettu n. 25 tkm sitten!

SOHLBERG JUHA 10.12.2009 14:59

Turbon letku halki tai irti painepuolella...?

PELLIKKA ERKKI 10.12.2009 15:44

Onko polttoaine talvilaatua.

LAINE ESA 10.12.2009 16:17

Kesälaatua mutta auto ollut tallissa joten en usko jäätymis teoriaan!

PALIN MATTI 10.12.2009 16:36

Niijja eikös kesälaavunki jäätymiseksi pitäs olla pakkastaki. Ja sitähän ei ole ollu parriin kolomeen viikkoon.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 10.12.2009 17:33

Eihän tankissa ole bensaa, eihän?

TERVO JARI 10.12.2009 18:25

Joskos se saa ilmaa jostain polttoaine järijestelmään ?

Jari

EILOLA-JOKIVIRTA MARKKU 10.12.2009 20:02

Epäilen vettä polttoaineessa. Kannattaa vaihtaa suodatin uuteen.

SUOKKO OIVA 10.12.2009 20:15

Kannattais lukea ainakin aloitusviesti jos muut ei kiinnosta...

RAUTIAINEN KARI 10.12.2009 20:39

Ei sevväliä missä seissy. Lämpötila merkitsee sillon kun ajellaan eikä sillon kun säilytellään. Hyytyny parafiinia suuttimiin? Apuaineet huoltoasemalta.

En oikeen usko itekkään kun 15m ajolla ei mikään ole vielä jäähtynyt mihinkään. Kunhan tuli ajatus mieleen. Toisaalta se parafiinin hyytyminen ei nyt niin paljon kylmää tarttekaan. Toisaalta ei paljoa maksakaan se pikkuputeli siellä huoltoasemalla.

EILOLA-JOKIVIRTA MARKKU 10.12.2009 20:45

siitäkin huolimatta epäilen vettä polttoaineessa!

HYTÖNEN RAIMO 10.12.2009 21:01

Sinisen savun voi aiheuttaa:

moottori käy liian kylmänä (viallinen termostaatti), ruiskutussuuttimen lämpölevy viallinen tai puuttuu, viallinen ruiskutussuutin, väärä ruiskutusennakko (myöhäinen), kulunut moottori (suuri voiteluöljyn kulutus), tai öljyvuoto turbossa.

Epätasaisen käynnin voi aiheuttaa:

viallinen ruiskutussuutin, polttoaineputkisto tai -suodatin tukossa, vika polttoainepumpussa, polttoainesäiliön korvausilman saanti estynyt, imuilmavuoto, väärät venttiilivälykset, kulunut (väljä) moottori.

Tehon puute voi johtua:

väärästä ruiskutusennakosta, viallisesta ruiskutussuuttimesta, imuilmavuodosta, väärästä venttiilien ajoituksesta (=hypännyt hammashihna), väljästä moottorista.

Tässä näin aluksi. Itse alkaisin vianetsintään polttoaineputkisto, ruiskutusennakko, venttiilien ajoitus -linjalta. Valistunut arvaus vian aiheuttajasta: viallinen ruiskutussuutin (tai sitten ei). Onnea vianetsintään.

RAUTIAINEN KARI 10.12.2009 21:23

No just. Kun lähtee siitä että sulkee pois mahdollisuuksia niin tuo vesi on helpoimmasta ja edullisimmasta päästä aloittaa tutkiminen.

NÄRHI-KOPONEN TIMO 10.12.2009 21:46

Epäilen että on vääränlainen suodatin fiudessa on on tarkka ostatko tarvikkeena vai ap varaosana jotkut käy joitain on mitkä ei.Hinta ei ratkaise ei oo kuin muutama e ja toimii.jo 3 fiude diesel.

HALMEENMÄKI JUHANI 10.12.2009 22:05

Kukakohan sen sinne Fiatin pakettiin on pakannut, UFI vaiko Bosch? Ja oli kumpi tahansa noista niin mitä ilmeisimmin vielä kolmannelta tehtaalta peräisin...

VIITASALO SAMPO 10.12.2009 22:08

Terve mun mielestä jos sinulla on todellakin 2,8 jtd niin siinä on polttoainetankissa 12volttinen pumppu joka pumppaa aina esim. suodattimeen n.2 kilon paineen josta suuttimet saavat tarvitseman polttoaineen.Mulla kävi uuden auton kanssa sama juttu,johon oli jo tehtaalla asennettu vebasto joka ei toiminut muuta kuin moottorin ollessa pysähdyksissä ja virta pois päältä.Kävin vebastohuolllossa ja heidän tiotokone ilmoitti että vebaston saama polttoaineen paine on liian suuri.Vebaston saama polttoaine loi kytketty polttoainrsuodattimen alapuolelle joka oli liian suuri vabastolle.Asennusliike muutti vabaston syotön suoraan polttoainetankkiin ja porasi n.3mm reiän muovikorkkiin tankin päällä olevaan tilppaan josta työnnettiin imujetku tankkiin,ja n.viikon kuluttua oli sama tilanne kuin aloittajalla.Oli pudonnut muovolastuja tankkiin jotka jumittivat sen pumpun toiminnan.Hinausautolla kotiin jataas toimi kuin ennenkin :Lue Juha Heleniuksen aloitus Mystinen vika tältä palstalta

MIKKONEN ESA 10.12.2009 23:59

Mulla samanlaiset oireet kun kaimalla Ducato 2,5TD:ssä!lähdin kauppareissulle,noin 1km,auto seisonut noin 1,5 kuukautta ajamattomana,lämmitin noin tunnin lokilämmittimellä,auto lähti heti hyvin käyntiin kun avaimesta väänsi ja kävi tasasesti,kaupan pihasta lähtiessä kävi myös hyvin mutta noin 300metrin ajon jälkeen alako röpeltämään ja siinä vaiheessa pukkasi pakoputkesta sinistä savua,ei siis normaalikäyntivaiheessa!nilkutellen pääsin kotipihaan!pakkasta noin -8c!saman teki myös viime talvena ja jos oikein muistan oli pakkasta noin saman verran!kesälaatua oli tankissa kummallaki kertaa!nyt oon tankannu talavilaatua ja laittanu tankkiin Diesel 100:aa!eilen kun ajoin noin 30km pelasi hyvin mut ilmaki oli +1!hieman mystistä oli se viime talvinen kun olin aikasemmin silloin ajanut muutaman asteen kylmemmällä kelillä ilman mitään ongelmia!mut kyllä vika viittaa polttoaineen jäätymiseen,luulen minä!

TERVO MARTTI 11.12.2009 08:54

Varmista että tankin korkki toimii eli päästää tankkiin ilmaa. Mulla kolmessa Fiiatissa ollut sama vika ongelma poistunut kun porasin korkkiin 2 mm reiän.

HAAPANEN TIMO 11.12.2009 17:54

Eikös tuohon uskaltaisi laittaa reilusti tenua ja kokeilla sillä. Polttoainepuolelle menee oireet minun mielestäni.

Onko se ollut koko ajan lämpimässä tallissa? Kuinka pitkä seisokki nyt viimeksi? (Edelleen auton oireita kyselen)

PENTTINEN ARTO 11.12.2009 18:25

Taitaa olla joka toinen 2000 alun Ducato jtd joka hyytyy oli kesä tai talvi.

PALIN MATTI 11.12.2009 18:29

Arto, omituinen höpöttäjä. Mulla ainaskaan ei ole koskaan joka toinen Ducato hyytyny. Ei ees joka ensimäinenkään.

Ei kesälä, eikä talavela.

JANHONEN MATTI 11.12.2009 21:36

Hytösen Raimolla on hyvä lista vian aiheuttajista. Jos auto olisi seissyt pitkään pakkasessa niin olettaisin, että polttoainetta on säilytetty liian kauan samepistettä alemmassa lämpötilassa ja on tästä syystä "lajittunut" jolloin sen suodatettavuus on alentunut. Karkea ero samepisteen ja suodatettavuuden välillä on miinus 5-10 astetta, mutta se vaihtelee öljylaaduittain. Kun auton on ollut plussan puolella olevassa tallissa tämä olettamus ei toimi. Yhdyn Raimon näkemykseen viallisesta ruiskutussuuttimesta.

MIKKONEN ESA 11.12.2009 22:05

Ku Hytösen listaa kattoo nii eiköhä auton pitäs käydä huonosti koko ajan eikä vaan sillon tällön!nii että viallinen ruiskusuutin välillä pellaa ja välillä ei!höpöhöpö!millä ammattitaijolla tuommosia esitettää?mulla ainakin pelas auto taas tänään erittäin hyvin!

JANHONEN MATTI 11.12.2009 22:37

Ei Raimo minun puolusteluja kaipaa, mutta nyt kyllä taisi tulla annettua väärä todistus lähimmäisestä. Tietämättä mitä Raimo tekee tai on työkseen tehnyt niin on kyllä todettava, että ei hänen "valistunut arvaus" kovin ammattitaidottomalta vaikuta. Mitä tuohon Raimon listaan tulee niin edelleen pidän sitä hyvänä "poissulkulistana". Syitä toki on paljon muitakin, vaikkapa polttoainejärjestelmässä oleva alkava venttiilivika, mutta noista asioista itsekin aloittaisin.

Kannattaa varmaan tutustua niin paineesta avautuvaan kun solenoidilla avattavaan ruiskusuuttimen rakenteeseen ja toimintatapaan, niin eiköhän siinä selviä mitä vikoja ruiskusuuttimissa suuttimissa saattaa olla vain ajoittain tai jatkuvana vikana.

AHONEN AULIS 11.12.2009 23:15

Eikös nämä fiiattimiehet ole ennenkin valitelleet käyntihäiriöistä?Olisko vianaiheuttajana ne suuttimien ohjaus-sähköjohtojen liitokset(kosketushäiriö/hapettuma)Terv:AA.

KANGASMÄKI REINO 12.12.2009 03:39

Tässä eräs katkelma kirjoituksestani:

Puolaan saavuttuamme auto alkoi nykimään ja moottorin kuva syttyi mittarivaloihin, voi ei taasko?? Auto ei nykinyt, joten ajoimme vaikka merkkivalo paloi, kunnes lauantaipäivänä auto rupesi käymään vain kolmella sylinterillä. Siis aika rytkytystä. Ajoin mahdollisimman pienellä kaasulla eteenpäin, olihan lauantai ja korjaamot kiinni. Pääsimme illalla Gdynian satamaan, ja jäimme yöksi lipputoimiston parkkipaikalle. Aamulla saimme liput suomeen, ja ajo-ohjeet laiturille mistä laiva Suomeen lähtee. Ajoin vielä Vuosaaresta Hyvinkäälle, Deltta autoon, siellä pääsimme vasta seuraavana iltapäivänä testeriin. Vika oli korjattu testauksen yhteydessä, 2 sylinterin suuttimen virtajohdossa kosketushäiriö.

PELLIKKA ERKKI 12.12.2009 09:05

Voi,voi, nuita 2000 luvun hilavitkuttimia.

PIIRONEN KARI 12.12.2009 11:49

Sanos muuta Erkki. Vanhat sen kun porskuttaa kesät talvet.

PALIN MATTI 12.12.2009 15:39

Ei -99 vuosimallisa oo vielä commonrailia. Ihan mekaaninen sydeemi sitä konneistoa ruokkii.

PENTTINEN ARTO 12.12.2009 17:05

Oli tässä aikaisemmin puhetta Fiat vm 08 2.3 koneella olevan auton viasta . Saisiko tänne koottua tietoa ongelman ratkaisuista vikaan joka autossani toistui jo neljännen kerran nyt on kilometrejä 10000. Vika ilmenee , kun kojelautaan syttyy valo joka ohjekirjan mukaan on häiriö ruiskutusjärjestelmässä ja samalla veto hyytyy eikä kulje edes 6 vaihteella satasta . Vikaa on korjattu Oulun ja Hämeenlinnan Delta-autossa . Asia korjaantuu kun vaihdetaan sulake numero 11 viimeksi vaihdettiin myös egr ventiili jonka jäleen pääsin ilman ongelmia 4000 kilometriä . Kun menen vikaa taas korjauttamaan niin voisin antaa vihjeitä vian korjaamiseksi , kun ei korjaamolla tunnu niitä löytyvän . malli joka on itselläni käytössä, joten tuskin vika on sama joka ilmeni -06 mallisessa 2.8 HDI:ssä: Kolmos sylinterin ( voi ilmetä ihan minkä sylinterin suuttimen kohdalla tahansa )ruikutussuuttimen sähköpistoke löysä, ei ruiskuttanut kolmoselle "ruokaa" joten peli oli "hengetön". Korjaus onnistuu kotikonstein, terävä pikkumeisseli jolla pistokkeen sisällä olevia "liuskoja" painetaan niin että niiden "rako" pienenee jolloin kosketus vastakappaleeseen saavutetaan jälleen. Tuo vika saattaa korjautua itsekseen hetkeksi ja ilmestyy taas jonnin ajankuluttua jollei "tiukkaamista" tee . 2.8 HDI:ssä nuot "tösselit" löytyy sellasen mustan muovikannen alta joka on klipseillä kiinni moottorin kannen päällä ( ei konepellinpäällä, joku irvileuka voi noinkin asian vääntää ) . . . PALIN MATTI Tuo on aika ylenen vika noissa Ducatoissa. Toissa vuonna mun piironki muuttui väkisin kaksipyttyseksi. Oulun Delta-Autossa sanovat niitä töpseleitä kiristelleen sen vuojen aikana jo 90:sta Ducatosta. Sylinterit 1 ja 2 olivat pimeinä. Liitinten tiukkaus auttoi, eikä sen jälkeen oo ollu mitään vaivoja. Saisivat tehdä jo sielä moottoritehtaassa tuon kiristelyn.

Että tahtoo muisti pätkii Matillakin

PALIN MATTI 12.12.2009 18:03

Ei se mihinkään hyytyny. Kiihtyvyys ohitustilanteisa vaan vähän kärsi.

Arto on kyllä ihan oikiasa. Tuo töpselin kosketusten löysyys on nuisa commonraileisa aikas ylleinen vika. Kannattee heti uutena kiristellä net pistokkeitten liitännät.

NIITTYARO TAPANI 12.12.2009 18:58

Kerran on hyytynyt yhtenä aamuyönä kahden ja kolmen välillä autiolla metsäosuudella. Vauhti putosi max 60 km/h ja ääni muuttui kummaksi. Vähän aikaa ihmettelin ja linjuripysäkillä kävin kurkistamassa pellin alle, vika oli ilmeinen Turbon iso letku oli irronnut. Onneksi oli sen verran työkalua mukana jotta sain sen uudelleen kiinni ja niin matka jatkui paremmilla tehoilla. Savutuksesta en tiedä kun oli pimiää.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.