CO päästöarvosta
KOPONEN JARMO
02.12.2009 12:17
Voisiko joku ”karavaanariveljistä” valaista, mitä CO päästöarvo tarkoittaa?
Entäpä HC, NO, ja HC+NO ?
Korreloiko CO miten CO2 päästöarvon kanssa?
HALMEENMÄKI JUHANI
02.12.2009 21:58
Vellejä, puuroja ja leipiä nyt samassa sopassa...
Katsastuksessa mitataan BENSIINImoottorillisista autoista CO- ja HC- ja CO2- ja O2-pitoisuudet sekä lambda-arvo. Niiden perusteella saadaan selville onko auton moottori kunnossa ja toimii oikein.
CO kertoo palamattomasta aineesta, liian rikas seos, "häkä".
HC kertoo kolmitoimikatalysaattorin toiminasta ja mahdollisesta palamisviasta, myös liian laihasta.
Lambda kertoo onko seos kohdallaan.
O2 kertoo pakoputken tiiviyden.
CO2 on ilman raja-arvoja, merkityksetön tieto.
Ja itse asiassa monet noista arvoista ovat tekemisissä toistensa kanssa ja tarkempi diagnoosi mahdollisesta viasta tehdään yleensä useampaa arvoa tulkitsemalla. Mutta tuossa karkeasti mitä ne ovat.
Katsastuksessa DIESELesitä ei noita mitata, koska ne eivät kerro moottorin kunnosta ja toiminnasta.
Typen oksideihin kuuluvat sekä typpimonoksidi (NO) sekä typpidioksidi (NO2), kuitenkin usein puhutaan molemmista yhteisellä nimellä typen oksidit (NOx). Typen oksideja syntyy moottorissa sitä enemmän mitä suurempi on palamislämpötila- ja paine. Pakokaasun typen oksidipitoisuus kasvaa suorassa suhteessa moottorin kuormitukseen, koska paineet ja lämpötilat kasvavat kuormituksen kasvaessa.
Nyt puhuttava CO2 ei ole suora saaste. Sitä jopa tarvitaan yhteyttämiseen:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Yhteytt%C3%A4minen
Mutta liika on aina liikaa ja nyt sitä syntyy extraa.
Toisaalta autojen yhteydessä se on arvo, joka on suorassa suhteessa polttoaineen kulutukseeen. Ja siksi helppo peruste kulutukseen perustuvalle verotukselle. Mutta sen luotettava mittaaminen vaatii paljon tarkempaa testausta kuin katsastuksessa. Siinähän ei edes ajeta autolla "karva pakoputkessa". Siksi sen CO2 arvon saaminen ei onnistu helpolla ja halvalla. Eikä sillä ole yhteyttä katsastuksen mittaukseen. Eikä erimallisen auton (kuten vaikkapa pelkkä alusta) päästöihin. Eikä Saksan päästötarraan.
HAAPANEN TIMO
03.12.2009 17:44
Todellisuudessa alustan päästöarvo on hyvin lähellä valmiin auton lukemia.
VIRTANEN HANNU
03.12.2009 22:21
Kertokaapa nyt ne joilla keskustelujen mukaan on CO2 arvo kopistaan, mitä se on 3400 kiloiselle? Ainakin tuossa toisessa ketjussa joku Dethleffsin omistaja kertoi sellaisen arvon saaneen.
EEROLA TEEMU
03.12.2009 22:33
Tarkensin tuota otsikkoa CO2, koska siitä lienee kysymys. Alustan päästöarvo on varmaan aika likellä m- auton arvoja, mutta esim. noiden testimittausten mukaan melkoisia eroja on saman painoisten integroitujen ja alkovimallien välillä. Siis kulutukset voivat vaihdella useampia litroja/100 km ja eikös nämä C02- arvot ole suoraan polttoaineen kulutuksesta riippuvia? Riippumatta moottorin iästä, rakenteesta ja vuosimallista.
Jos/kun EU:lla ei ole vielä mitään "sapluunaa" miten näitä CO2- arvoja mitataan, niin satutko tietämään, miten nämä eräiden m- autojen arvot on saatu mitatuksi? Olisi mielenkiintoista tietää perusteita, koska muutenhan käy nin, että korivalmistajat ilmoittavat hatusta tempaistuja arvoja. Mitä pienemmät arvot= pienemmät verot, ilmoittaa, sitä paremmin kauppa käy.
KOPONEN JARMO
04.12.2009 11:56
Minulla on kopio C.O.C todistuksesta, jossa Diesel autolle on korin (Adria) valmistajan antamat mittaustulokset em mittaus arvoista.
Todistuksessa ei ole mainintaa CO2 arvosta.
Ajattelin, että voiko mitatuista arvoista todistettavasti johtaa CO2 arvon niin, että se menee verottajalta "läpi".
HALMEENMÄKI JUHANI
04.12.2009 18:25
Teemun ensimmäinen kappale: näin on.
Toinen kappale: ei niitä voi hatusta vedellä. Ei mene läpi.
Ja alin viesti: ei voi.
VIRSUNEN SIMO
06.12.2009 15:02
Minulla on MB Sprinter/LMC 2001.
Otin Veholta auton kantakortin jossa on kaikki auton tietot,mm.
Motor-Ausfuerung Euro3 eli täyttää Euro3 standartin johon on päästöarvot saatavilla. Vaikuttaako verotukseen?
T: Simo
HALMEENMÄKI JUHANI
06.12.2009 16:48
ASIKAINEN MATTI
07.12.2009 15:27
Kuten edellä on todettu, niin CO2 päästö on suoraan verrannollinen polttoaineen kulutukseen, joka taas riippuu kaasujalan raskaudesta ja auton kuormituksesta. CO2:han muodostuu käytetystä polttoaineesta ja sen palamiseen tarvitusta ilmakehän hapesta. Näin ollen ainoa todella oikeudenmukainen verotuksen mittaustapa on mitata käytetty polttoaine eli sisällyttää vero polttoaineeseen. Joka paljon käyttää, se paljon saastuttaa ja paljon maksaa.
KOPONEN JARMO
07.12.2009 21:03
Kiitokset kaikille keskusteluun osallistuneille mielenkiintoisista vastauksista ja kommenteista.
Olen saanut vastaukset alkuperäisiin kysymyksiin, jotka mieltäni askarruttivat. Elikkäs kysymilläni C.O.C. todistuksen arvoilla ei ole käytännössä paljoakaan yhteistä CO2 arvon kanssa.
Saamani tiedon mukaan edes kaikissa uusissa myytävänä olevissa asuntoautoissa ei vielä ole CO2 päästömittausarvoa ilmoitettu. Nähtäväksi jää, kuinka tästä tässä asiassa lopulta sitten käy. Saadaanko siirtymäaikaa?
Toivotan kaikille ”karawaanariweljille” Hywää joulua ja parempaa uuttawuotta.