kuorma-autoksi?

TAMMINEN PASI 01.12.2009 20:18

kenellä olisi omakohtaisia kokemuksia m-auton muutos katsastamisesta henkilöautosta (3400kg) kuorma-autoksi (yli 3500kg) automme fiat dugato 2,8jtd -o1.

HINTIKKA ARI 02.12.2009 09:31

Kysy katsastuskonttorilta koska tarvittavata toimenpiteet vaihtelevat alustamalleittain.

Omassa (Ducato vm.2006) pitäisi muuttaa:

jarruja tukivarsia tavaratilan kestävyyttä rakentaa väliseinä ohjaamon ja tavaratilan väliin

Jos taas kysyt sitä että nostasit vain auton kokonaispainoa (kantavuutta lisää) ja auto edelleen pysyisi matkailuautona (ei siis muuttuisi kuorma-autoksi) niin kaiken lähtökohta on se että alusta kestää ja että alustalle on tyypitetty isompi kokonaispaino kuin 3500 kg. Tämähän selviää siitä alustan tyyppikilvestä tai myös kysymällä katsastuskonttorilla.

SAVOLAINEN JARI 02.12.2009 09:58

... ja kuten varmaan tiedät, painoluokan muuttaminen ei tee autostasi kuorma-autoa, vaan C-kortilisen M-1 ajoneuvon (matkailuauto). Verotus yms. säilyy ennallaan, tai itseasiassa nuosee kokonaispanon nousun myötä.

AHJOS TIMO 02.12.2009 13:10

Ari Hintikan luettelemien asioiden lisäksi tietysti myös renkaat pitää vaihtaa uusien suurimpien sallittujen akselipainojen mukaisiksi.

TUOVINEN PENTTI 02.12.2009 15:59

Kesällä muutin Dukato 2,8 max-alustaisen auton kuorma-autokortilla ajettavaksi.Painon sai nostettua 3850kg.Matkailuauton maahantuojalta(Carava center) tilasin uudet paperit ja niiden kanssa katsastukseen.Katsastuksen hinta n.100e Ei mitään rakennemuutoksia tarvinnut.

LAHTI ANTTI 02.12.2009 16:07

Mutta se säilyi edelleen matkailuautona M1 eikä muuttunut kuorma-autoksi. Vaatii nyt ainoastaan kuorma-autokortin. Aloittajan tarkoitus oli saada muutos m-autosta k-autoksi, ilmeisesti verosyistä. Siis aivan eri asia.

TAMMINEN PASI 02.12.2009 16:22

verosyistä todella vakuutusyhtiön mukaan vakuutus pysyisi melkein samana

SUOKKO OIVA 02.12.2009 17:48

Ake määrittelee kuorma-auton näin: "Kuorma-auto (N2 ja N3)

Tavaran kuljetukseen valmistettu ajoneuvo, jonka kokonaismassa on suurempi kuin 3,5 tonnia; N2-luokan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 12 tonnia ja N3-luokan ajoneuvon yli 12 tonnia."

Taitaa olla mahdoton tehtävä ....

JOKINEN REINO 02.12.2009 17:50

Mutta veroa ei voi siitä huolimatta kiertää ,vaikka kokonaispainoa hilattais kuinka ylös.Kun on kyse matkailuautosta!

REPO JUHA 04.12.2009 20:06

Kyselin tätä päästöveroa katsastuskonttorilta minkämoinen on vero kun paino ylittää 3500kg, ei tiennyt asiasta vaan antoi numeron jonnekkin verottajalle, soitin sinne ja kyselin veronmäärästä, oli sitä mieltä et vero EI koske yli 3500kg matkailuautoa eli luulisi hänen puhuvan totta...

PALIN MATTI 04.12.2009 21:18

Kyllä koskee, mutta ei enää kasva sen 3500 kg kokonaismassan jälkeen. Asiaa on käsitelty jo monessakin keskustelussa täällä. Jos hakurilla etsit ne keskustelut, niin sielläkin tämä asia on todettu.

EILOLA-JOKIVIRTA MARKKU 04.12.2009 22:01

Oliko kyseessä yhden henkilön henkilökohtainen mielipide asiasta vai varmaa tietoa?

NYYSSÖNEN KAJ 05.12.2009 10:59

Helsingin Hallintooikeuden päätös kun anoin perusveron pois muutama vuosi sitten että "lain tarkoitus on verottaa M1-luokan autoja jolloin kieliopilliset muotoilut eivät vaikuta lain tarkoitukseen"

Tämä sama "kieliopillinen" ilmaisu on edelleen samana uudessakin laissa. Ei muuta kuin uusi yritys oikeuden kanssa.

Kuormaautosta: Kuormatilan on oltava koko kourmatilan levyinen ja korkuinen. Vanhassa laissa oli "ja pituus vähintään 50% auton ptuudesta" mutta tämä vaatimus on poistettu. Toinen vaatimus on että tavaratilan etuseinän tulee olla yhtänäinen eikä siinä saa olla kulkuaukkoa. Kuormaautosta tieto on kuullun ymmärrystä eikä suoraan viranomaisilta saatua tietoa.

Algarvestakaj

ASIKAINEN MATTI 07.12.2009 15:43

Vv 1990-97 minulla oli käytössäni Renault SG3, entinen TELEn työkunta-auto, kokonaismassaltaan 4,5 t. Siihen rakensin lepo-ohjaamon, jossa oli kerrosvuode poikittain (muutettavissa 4 hengen istuimiksi), pieni pöytä ja yksiliekkinen kaasuliesi kuskin selän takana, yläkaapistot pöydän yläpuolella, Primus nestekaasukeskuslämmitys ja 1+2 istumapaikkaa varsinaisen ohjaamon puolella , joista oikeanpuoleisin oli kokoontaitettava ja salli kulun "asumispuolelle." Tavaratilassa oli polkupyörät ja Porta-potti. Hyvin pelasi ja palveli 200000 km. Kun siirryin asuntoauton käyttäjäksi, maksoin veroa suunnilleen saman kuin ennenkin (diesel-vero laski, mutta mukaan tuli ajoneuvokohtainen vero). Nythän tilanne on toinen, kun kuorma-autosta ei tarvinne haittaveroa maksaa.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.