kuorma-autoksi?

TAMMINEN PASI 01.12.2009 20:18

kenellä olisi omakohtaisia kokemuksia m-auton muutos katsastamisesta henkilöautosta (3400kg) kuorma-autoksi (yli 3500kg) automme fiat dugato 2,8jtd -o1.

HINTIKKA ARI 02.12.2009 09:31

Kysy katsastuskonttorilta koska tarvittavata toimenpiteet vaihtelevat alustamalleittain.

Omassa (Ducato vm.2006) pitäisi muuttaa:

jarruja tukivarsia tavaratilan kestävyyttä rakentaa väliseinä ohjaamon ja tavaratilan väliin

Jos taas kysyt sitä että nostasit vain auton kokonaispainoa (kantavuutta lisää) ja auto edelleen pysyisi matkailuautona (ei siis muuttuisi kuorma-autoksi) niin kaiken lähtökohta on se että alusta kestää ja että alustalle on tyypitetty isompi kokonaispaino kuin 3500 kg. Tämähän selviää siitä alustan tyyppikilvestä tai myös kysymällä katsastuskonttorilla.

SAVOLAINEN JARI 02.12.2009 09:58

... ja kuten varmaan tiedät, painoluokan muuttaminen ei tee autostasi kuorma-autoa, vaan C-kortilisen M-1 ajoneuvon (matkailuauto). Verotus yms. säilyy ennallaan, tai itseasiassa nuosee kokonaispanon nousun myötä.

AHJOS TIMO 02.12.2009 13:10

Ari Hintikan luettelemien asioiden lisäksi tietysti myös renkaat pitää vaihtaa uusien suurimpien sallittujen akselipainojen mukaisiksi.

TUOVINEN PENTTI 02.12.2009 15:59

Kesällä muutin Dukato 2,8 max-alustaisen auton kuorma-autokortilla ajettavaksi.Painon sai nostettua 3850kg.Matkailuauton maahantuojalta(Carava center) tilasin uudet paperit ja niiden kanssa katsastukseen.Katsastuksen hinta n.100e Ei mitään rakennemuutoksia tarvinnut.

LAHTI ANTTI 02.12.2009 16:07

Mutta se säilyi edelleen matkailuautona M1 eikä muuttunut kuorma-autoksi. Vaatii nyt ainoastaan kuorma-autokortin. Aloittajan tarkoitus oli saada muutos m-autosta k-autoksi, ilmeisesti verosyistä. Siis aivan eri asia.

TAMMINEN PASI 02.12.2009 16:22

verosyistä todella vakuutusyhtiön mukaan vakuutus pysyisi melkein samana

SUOKKO OIVA 02.12.2009 17:48

Ake määrittelee kuorma-auton näin: "Kuorma-auto (N2 ja N3)

Tavaran kuljetukseen valmistettu ajoneuvo, jonka kokonaismassa on suurempi kuin 3,5 tonnia; N2-luokan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 12 tonnia ja N3-luokan ajoneuvon yli 12 tonnia."

Taitaa olla mahdoton tehtävä ....

JOKINEN REINO 02.12.2009 17:50

Mutta veroa ei voi siitä huolimatta kiertää ,vaikka kokonaispainoa hilattais kuinka ylös.Kun on kyse matkailuautosta!

REPO JUHA 04.12.2009 20:06

Kyselin tätä päästöveroa katsastuskonttorilta minkämoinen on vero kun paino ylittää 3500kg, ei tiennyt asiasta vaan antoi numeron jonnekkin verottajalle, soitin sinne ja kyselin veronmäärästä, oli sitä mieltä et vero EI koske yli 3500kg matkailuautoa eli luulisi hänen puhuvan totta...

PALIN MATTI 04.12.2009 21:18

Kyllä koskee, mutta ei enää kasva sen 3500 kg kokonaismassan jälkeen. Asiaa on käsitelty jo monessakin keskustelussa täällä. Jos hakurilla etsit ne keskustelut, niin sielläkin tämä asia on todettu.

EILOLA-JOKIVIRTA MARKKU 04.12.2009 22:01

Oliko kyseessä yhden henkilön henkilökohtainen mielipide asiasta vai varmaa tietoa?

NYYSSÖNEN KAJ 05.12.2009 10:59

Helsingin Hallintooikeuden päätös kun anoin perusveron pois muutama vuosi sitten että "lain tarkoitus on verottaa M1-luokan autoja jolloin kieliopilliset muotoilut eivät vaikuta lain tarkoitukseen"

Tämä sama "kieliopillinen" ilmaisu on edelleen samana uudessakin laissa. Ei muuta kuin uusi yritys oikeuden kanssa.

Kuormaautosta: Kuormatilan on oltava koko kourmatilan levyinen ja korkuinen. Vanhassa laissa oli "ja pituus vähintään 50% auton ptuudesta" mutta tämä vaatimus on poistettu. Toinen vaatimus on että tavaratilan etuseinän tulee olla yhtänäinen eikä siinä saa olla kulkuaukkoa. Kuormaautosta tieto on kuullun ymmärrystä eikä suoraan viranomaisilta saatua tietoa.

Algarvestakaj

ASIKAINEN MATTI 07.12.2009 15:43

Vv 1990-97 minulla oli käytössäni Renault SG3, entinen TELEn työkunta-auto, kokonaismassaltaan 4,5 t. Siihen rakensin lepo-ohjaamon, jossa oli kerrosvuode poikittain (muutettavissa 4 hengen istuimiksi), pieni pöytä ja yksiliekkinen kaasuliesi kuskin selän takana, yläkaapistot pöydän yläpuolella, Primus nestekaasukeskuslämmitys ja 1+2 istumapaikkaa varsinaisen ohjaamon puolella , joista oikeanpuoleisin oli kokoontaitettava ja salli kulun "asumispuolelle." Tavaratilassa oli polkupyörät ja Porta-potti. Hyvin pelasi ja palveli 200000 km. Kun siirryin asuntoauton käyttäjäksi, maksoin veroa suunnilleen saman kuin ennenkin (diesel-vero laski, mutta mukaan tuli ajoneuvokohtainen vero). Nythän tilanne on toinen, kun kuorma-autosta ei tarvinne haittaveroa maksaa.

Matti Kojo 30.10.2024 16:50

Täällä vanha aihe. Kuitenkin taas aiheellinen.
Tarkoitukseni muuttaa sprinter M1 matkis 3500 kg vanha lanssi kuorma-autoksi N2. Selvittelin nykysäädöksiä ja ei enää tarvita väliseinää. Kuorman kiinnitykseen kiinnityspisteet 6kpl, pitää tarkistaa katsurilta vetolujuus. Sitten nopeudenrajoitin ohjelmointi ja todistus siittä, sekä tarra massasta.
Koitan tehdä itselle kunhan ehdin. Laitan sitten juttua.

Petri Salmela 02.11.2024 19:30

Seuraan mielelläni mitä tuleman pitää... Itsellä 2006 Garthaco Ducaton 4500kg alustalla...

Kari M Niemelä 02.11.2024 20:41
Petri Salmela

Seuraan mielelläni mitä tuleman pitää... Itsellä 2006 Garthaco Ducaton 4500kg alustalla...

No vero nousee 0,9 /5,5 per 100kg eli ei halpene vaan nousee , painoluokka laitettu 7500 kg ja vero ,tuleva korotettu max. noin 1500 €

Markku Kuutti 03.11.2024 11:06
Kari M Niemelä

No vero nousee 0,9 /5,5 per 100kg eli ei halpene vaan nousee , painoluokka laitettu 7500 kg ja vero ,tuleva korotettu max. noin 1500 €

Avolava-kuorma-auton lavalle voi toki laittaa matkailukorin.
Mutta siellä ei voi kuljettaaa ajon aikana matkustajia, vaan matkustajien pitää olla ohjaamossa.
Eli vaihtolavalle matkailukori. Korin voi sitten laskea alas leirintäalueella ja ajaa kauppaan tms pelkällä alustalla.
Veron voi siis kiertää jos on kuorma-autokortti.

Matti Kojo 10.11.2024 13:42

No niinhän siinä kävi. Juteltiin katsurin kanssa ja katsottiin muutokset, sanoi että selvittää vielä traficomista.
Soitteli sitten iltapäivällä ja totesi lähes että unohda koko juttu. Kertoili että kahdelta asiantuntijalta selvitti. Asetukset tulleet voimaan 2012 ja autoni 2013, joten vaatii: No nopeuden rajoitin, massatarra, kiinnityslenkit ja niiden testi, joo... Nämä vielä menee. Sitten: Alleajosuoja taakse, ok, saa hankittua, peilit pitää olla säädös K2, no varmaan saa todistuksen, koska samoja peilejä käytetään sprintereissä läpi sarjan. Mutta sitten, massatodistus, joka todistaa että kuorman kiinnitysten alueelle sidottu maksimi massa ei ylitä akselimassaa!! Siis jos lenkit taka-akselin takana niin koko kuorma siinä ja massa jää taka-akselin maksimiin, silloinkin etuakselilla pitää olla riittävä massa, joo'o no tuollaista todistusta hänkään ei tiennyt mistä saa! Veholta ei saa. No hienosti on säädökset tehty jos ei ole edes mahdollista saada läpi. Kuinkahan nuo rekisterissä olevat on tehty? Onhan noita pilvin pimein. No menee varmaan myyntiin ja hankin jostain kevytkuormurin ja rakennan sen.
Jos on kiinnostuneita saa ottaa yhteyttä, 0tuplanelonenviisnolla89887, jos et hoksaa niin voivoi.
Auto siis sprinter 319 4x4 vm 13. Rekattu 2 henk, Ent lanssi, takana wc koko leveydellä, keskellä vuodesohva ja jk pakastin, klaffipöytä, apurin penkki kääntyy. Smart tv, ei antennia, Android soitin, erillinen peruutuskamera, sähköinen markiisi, sähköllä lämminvesi, kaksi invertteriä 1200+2000W akusto noin 600 Ah, aurinkopaneeli mppt säätimellä 450W. Kulkuovi sähköllä toinen ovi softclose. Suht siisti, maalattu yli. Xenon valot ja lisäpitkä.
Jos kiinnostaa laita vaikka viestiä.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.