Isojen matkailuautojen sisätilat

AHJOS TIMO 28.11.2009 17:27

Pienten matkailuautojen tilankäyttö on tehokasta, kun ahtaisiin tiloihin on sovitettu kaikki välttämätön, mutta paljosta on jouduttu tinkimään. Kun asunto-osan koko hiukan kasvaa, yleensä henkilömäärä, jolle auto on tarkoitettu, kasvaa vastaavasti, joten täydellä matkustajamäärällä ahtaus säilyy. Isoissa matkailuautoissa näyttää yleensä olevan edustavan ja ylellisen näköinen salonki ja enemmän väljyyttä, mutta ei paljon sen enempää hyötytilaa kuin pienemmissä.

Onko mitään sellaista matkailuautomerkkiä, jonka isohkoissa malleissa olisi runsaasti käytännöllisiä hyötytiloja? Esim. voisi olla erillinen työnurkkaus, jossa olisi kiinteä paikka tietokoneelle, skannerille, tulostimelle jne. ettei tarvitsisi aina nostaa laitteita ruokapöydälle ja siitä pois. Paljon eri tarkoituksiin soveltuvaa kaappitilaa saisi olla, esim. ruokavarastolle ja välineille keittiössä, ripustettaville puvuille ja muille vaatteille, kirjoille, pienlaitteille jne. Siis auto, joka muistuttaisi enemmän hyötyajoneuvoa kuin liikkuvaa neuvottelusalonkia. Tehdäänkö sellaisia?

Täälläkin monet käyttävät matkailuautosta nimitystä "asuntoauto". Näkemäni autot soveltuvat retkeilyyn ja matkailuun, mutta asuntoautoksi sanoisin vasta sellaista autoa, jossa on paikka suurin piirtein kaikelle sille, mitä asunnossa tarvitaan.

NORD KAI 28.11.2009 18:14

Burstner Argos 747 on sopivan kokoinen kahden hengen auto ei muuten ahista.

NYYSSÖNEN KAJ 28.11.2009 18:31

Kyll niit isojakin oo Suomessa esim. Neoplan Megaliner

Se oo 15m pitkä 2,55m leviä ja tasan 4m korkia. Siihen on saatu mahtumaan pieni toimistokin. Tämä tosin ei kulje pyhällä hengellä vaan menovettä kuluu n. 50L/10km. AKE parhaillaan pähkäilee saako sen rekisteröidä matkailuautoksi. D-kortilla sitä saa ilman muuta ajaa.

lattiapintaala on vaivaset 68,6m2 olla kahdessa kerroksessa. Leirintäalueella sen tunnistaa siitä että siinä on neljä akselia. Täyttääkseen kääntyvyysvaatimukset ovat molemmat etu ja taka akselit kääntyviä.

Minun on tyytminen 28m2 tilaan jossa on mukana takateltta. Johon voi laittaa (rekisteriotteen mukaan) kolme hevosta tai henkilöauton tai 3,5 tonnia muuta juotavaksi kelpaavaa.

näine rajoituksineen olemma täällä valossa ja lämmössä algarvessakaj

AHJOS TIMO 28.11.2009 18:41

Varmaankin hyvä auto kuudelle, mutta kahdelle siinä on paljon löhöilytilaa eikä kuvissa näy kaipaamiani hyötytiloja. Takavuode näyttää olevan hankalan korkealla ja sen päällä on liian vähän vapaata tilaa. Siis kahdelle hengelle tarpeellisin tila on ahdas ja epäkäytännöllinen, kun taas tarpeetonta tilaa on yllin kyllin.

AHJOS TIMO 28.11.2009 18:51

Edellinen viestini meni puurakenteessa väärään kohtaan. Se oli tarkoitettu vastaukseksi Kai Nordille, koski Bürstner Argos 747:ää ja perustui netistä Googlella löytämiini myynti-ilmoitusten valokuviin.

Ideani ei ollut se, että auton pitäisi olla valtavan suuri, vaan että runsaat sisätilat kalustettaisiin toisella tavalla, enemmän hyötyajoneuvon tapaan.

NYYSSÖNEN KAJ 28.11.2009 18:56

Joka tapauksessa tässä linkki keskusteluun, korjataan ajoneuvvo malli on Megashuttler. http://www.kylahullutkulkurit.fi/forum/viewtopic.php?f=2&t=2356&p=19453#p19453

KATAJISTO VESA 28.11.2009 19:09

Oman kokemukseni mukaan auton istumapaikkaluvun kasvaessa suhteellinen tilanahtaus säilyy, sillä matkailuautovalmistajat joutuvat tuolloin varustamaan auton vastaavasti useammalla vuoteella (nykyään itse asiassa vuodepaikkoja voi olla kyllä 6-7, mutta hyväksyttyjä turvavyöpaikkoja saattaa silti olla vain 4-5, koska muutoin maaginen 3500 kg kokonaispainoraja ylittyy).

Jos itse tarvitsisin parille hengelle matkailuauton isoilla tiloilla ja vaikkapa "työhuoneella", kävisin tutustumassa Roller-team BOX:in (http://www.rollerteam.it/index.cfm?method=mys.newbox), joka näyttää kuvien perusteella järkipeliltä. Valmistajan sivuejn lisäksi tietoja/tarjouksia löytyy mm. saksalaisen Palmowskin sivuilta (http://www.reisemobil-discount.de/).

LAHTI ANTTI 28.11.2009 19:11

Ja tässä eräs kuva piilistä.

http://kixit.info/busbil/neoplan_megashuttle05yellow.jpg

NYYSSÖNEN KAJ 28.11.2009 20:58

Tuossahan pituutta, akseleita, kerroksia kuten Ruotsin laivoissa,

Kyll sill passoo jos vaan alta mathoo ja kurvist päässöö! kaj

KUNNAS TAPANI 28.11.2009 21:11

Mites tämä? http://www.haaramo.fi/travelzip/tz-mb.htm

HALTTUNEN TEUVO 28.11.2009 22:00

Eipä yhtään hullumpi, tämä pienempi. Arvelen vikojen määrän kasvavan pituuden kolmannessa potenssissa.

KILLSTRÖM NIELS 29.11.2009 06:59

Hienoltahan tuo näyttää konjakin, kukkien ja banaanien kera. Mutta kun sisäällä kaksi tai kolme ihmistä kohtaavat joutuu niistä aina joku/jotku poistuman sivuraiteille eli ulos kohtauksen ajaksi, siinä se kohtaus voi muuttua jo raivokohtaukseksikin. Ahdas mikä ahdas vaan niinhän ne yleensä ovat.

NIITTYARO TAPANI 29.11.2009 08:53

Talvi ja kesärenkaiden vaihto taitaa olla aikamoinen urakka. Lisäksi siitä puuttuu komentosilta siipineen.

GRANBERG ANDERS 29.11.2009 19:43

olisiko nettikaravan id 1300374 vastaua

AHJOS TIMO 30.11.2009 00:29

Kiitän vastauksista. Useimmissa niistä esiteltiin hyvin suuria autoja. Rivien välistä lienee luettavissa, että mikään tehdas ei tee kysymäni kaltaisia matkailuautoja. Tai sitten en osannut sanoa tarpeeksi selvästi, mitä tarkoitin.

En tarkoittanut, että auton pitäisi olla linja-auton kokoinen, vaan että se olisi sisustettu toisella tavalla. Esimerkiksi auto, joka myydään normaalisti 6 hengen vuoteilla, voitaisiin sisustaa sellaiseksi, että siinä olisi makuupaikat vain kahdelle hengelle ja muilta vuoteilta vapautunut tila käytettäisiin kahden hengen tarpeiden kannalta hyödyllisesti. Esim. alkovitilassa voisi olla jotakin aivan muuta kuin sänky, samoin tyypillisen sivusohvasängyn paikalla.

PELLIKKA ERKKI 30.11.2009 09:03

Osta sopivan kokoinen käytetty auto ja muuta mieleiseksi. Matkailuauton tuunaaminen on tämän lystin olennainen ja miellyttävä osa.

JANHONEN MATTI 30.11.2009 11:23

Kyllähän Timo ihan oikeille jäljillä on. Tehtaanhan tekee rakenneratkaisuja vain asiakaiden asiakkaiden tarpeiden mukaan (näin väitetään) ja ostajat taas ostaa mitä he uskovat tarvitsevansa. Ongelman ydin taitaa olla siinä, että ostajat luulevat tarvitsevansa - tai seuraavan omistajan tarvitsevan - perheautoa vaikka vallaan hyvin tietävät, että tulevat liikkumaan autolla kahdestaan. Ja jos joku pelkästään kahdelle tehdyn auton haluasi niin ei niitä hirvesti ole tarjolla. Retkeiluautoja toki on mutta ne on eri asia.

Hyvä esimerkki on tyypillinen m-auton neljän hengen pöytäryhmä. Miksei sitä voi tehdä niin, että pöytä on lyhennettävissä ja pöytäryhmän istuimet on tyyppihyväksyttyjä moduuleja hyväksyttyine kiinnityspisteineen, joita käyttäjä voi lisätä tai poistaa tarpeen mukaan. Näin pöytäryhmästä saataisiin helposti 1+1 tai 2+2 malli. Jo tällä järjestelyllä autoon saisi kummasti vapaata käytävätilaa lisää. Aivan samoin sivusohva (joissa on) voisi olla poistettavissa ja sen voisi korvata pöytä/kaappitilalla. Ja emäntä olisi mielissään. Monien autojen käytettävyyttä heikentää ylisuuret takatallit joilla monasti on tuhottu järkevät sisätilaratkaisut. Harvoissa takatalleihin on edes välitasoja kevyille tavaroille kun luullaan, että jokaisella on vähintään mopo tai poni mukana. Ompa takatalleja joihin ei auton sisätiloista voi suoraan laittaa tai ottaa tavaroita. Tai isoja läpi auton meneviä takatalleja joihin on vain yksi pieni luukku. Voi pyhä yksinkertaisuus. Alkovi sinällään sopii hyvin keveiden tavaroiden säilytyspaikaksi, mutta senkin käytettävyyttä voisi parantaa jonkun ulosvedettävän taipuvan "kennoston" avulla niin, ettei sinne joka tavaran perässä tarvitsisi kiivetä. Joku voisi kehittää "kennostosta" lisävarusteen.

Auton duunaaminen on toki yksi ratkaisu, kuten tuossa edellä esitettiin, mutta sekin on jo nyt rajallista mm. istuinpenkkien, istuinpenkkien kiinnitysten tyyppihyväksymmän vuoksi ja vaikeutuu edelleen kun koko auto on tyyppihyväksytty. Eli tämä auton muunneltavuus - tai ainakin siihen liittyvät perusratkaisut - pitäisi tehdä jo tehtaalla.

KATAJISTO VESA 30.11.2009 13:14

Omakohtaisesti on tullut kartoitettua tuota "ongelma ydintä" ja huomattua, että tehtaat myyvät mielellään mahdollisimman monipuoliselta vaikuttavaa mallia, joka sitten ei sovi kunnolla kenellekään.

Meillä kuusihenkinen perhe tarvitssee vähintään 6 hyväksyttyä turvavyöpaikkaa ja luonnollisesti makuutilat kuudelle. Samalla olisi oltava riittävästi tilaa varusteille ja mahduttava vielä asumaan auton sisällä esim. sadesäiden sattuessa (eli kuudelle myös paikka mm. ruokapäydän ääressä samanaikaisesti). Mutta eipä vaan tahdo löytyä alle 3500 kg kokonaispainoluokasta enää vaihtoehtoja, jossa kaikki ehdot samanaikaisesti täyttyvät.

Meillä siis ajellaan nykyään yli 3500 kg kokonaismassaisella matkailuautolla.

Tuo yllä oleva pätee muuten moniin ns. "tila-autoihinkin": niissä on usein kyllä tilaa JOKO matkustajille TAI tavaroille, mutta ei molemmille yhtä aikaa, vaikka juuri tuo samanaikainen henkilöiden ja tavaroiden kuljetustarve on usein se todellinen tarve.

Mutta mutta, kyllä maailmalta löytyy paljon matkailuautovalmistajia, jotka räätälöivät auton asiakkaan itse määrittämän tarpeen mukaan. Esim. seuraavalta belgialaiselta karavaanarisivulta löytyy lista eurooppalaisista matkailuajoneuvovalmistajista, joista osa kyllä valmistanee ihan melkein millaisen ajoneuvon tahansa, kunhan hinnasta sovitaan: http://www.campersite.be/merken.php

TENHO TIMO 30.11.2009 22:16

Olen tilannut kaksi viimeistä (2002 ja 2008)täysintegroitua kuljinta ilman tuota ohjaamon yläpuolella olevaa vuodetta. Sen sijalla on ollut ympärikiertävä kaapisto joka on ihan ok, mutta istuin ryhmään ei valitettavasti ole saannut muutoksia, jotka olisivat antaneet lisää väljyyttä tai muuta hyötytilaa. Toivotaan, että muunneltavuus valtaa lisää alaa ja löydämme tulevaisuudessa myös entistä monipuolisempia ns. kahden hengen matkakulkimia. -timotee

KUNNAS TAPANI 30.11.2009 22:34

Siinäpä olisi markkinarako, että joku rupeaisi valmistamaan sellaista matkailuautoa, jonka voisi valita joko esim. 6- tai 7-metrisenä, ja joko puoli-integroituna tai alkovimallina, ja sisustuksen sekä ikkunoiden, oven ja luukkujen sijainnin saisi itse valita. Toki siinä pitäisi korirakenteen olla sellainen, että siihen voisi tekaista aukot mihin haluaa... perinteinen puurimakehyksinen sandwich ei siis toimi.

WILHELMSSON ALF 01.12.2009 00:13

Tällainen 6 hengen asuntoauto kuudella sänkypaikalla ja ruokailupaikat jopa kahdeksalle hengelle löytyy jo markkinoilta tänään - 3500 kilon kokonaispainolla ja vieläpä täysintegroituna. Omapaino hipusen alle 3000 kiloa ja pituutta 7,20m! Naapurin isäntä laitto tilauksen menemään lokakuussa. Toimitus vasta huhtikuun lopussa! Jos tänään tehtään tilaus tulee auto pihaan ehkä juhannukseksi. Asuntoauto on ITINEO 720SB ja lisätietoa antaa 8-Caravan.fi (Arto) Kälviällä!

KATAJISTO VESA 01.12.2009 11:28

Itineo 720SB on tullut tutkittua jo heti sen tultua markkinoille joskus kolme vuotta sitten (ei tosin tullut vielä silloin Suomeen). Auto tosiaan olisi paperilla ihan varteenotettava vaihtoehto isolle perheelle, mutta tuo poikittainen ruokaryhmästä rakenneltava parivuode auton keskellä ei kyllä takaa rauhallisia yöunia niille joiden yli alkovista unisina alas "putoilevat" kanssamatkustajat yöllisillä toilettimatkoillaan kuitenkin tekevät - mielellään siis nukkumarauha kaikille : )

Lisäksi tuo Itineon 6 istuinpaikkaa muuttuu tehtaankin tietojen mukaan jo viideksi, jos auto varustetaan esim. vetokoukulla. Edelleen, jos auton tilaa Fiatin 3 litran dieselillä, menetetään jälleen yksi paikka lisää (http://www.itineo.com/motorhome_SB_720_carac.php#ancre). On siis todennäköistä, että perusvarusteisenakin liikutaan ihan niillä rajoilla, että nuo 6 paikkaa pysyisivät.

WILHELMSSON ALF 01.12.2009 13:03

Totta on että painorajoilla liikutaan jos 6 henkeä on mukana. Silloin ei myöskään käy 3 L kone, niinkuin itsekin mainitset. Liikkumatilat pöydän ympärilläkin voivat käydä ahtaiksi jos ei voi sovittaa niin että pienemmät lapset(jos niitä on!) nukkuu pitkittäin sohvilla molemmin puolin pöytää. Meillä on 5 lasta. Aikoinaan kun kaikki olivat pieniä,ja olivat mukana meidän ensimmäisessä matkailuautossa, Hymer vm-90, sopua löytyi kunhan jokainen vähän antoi tilaa. Silloin ei kuitenkaan ollut vyöpakkoa kaikille ja yöllä sai joskun yksi olla patjalla lattialla. Sekin kävi väliaikaisena ratkaisuna. Jos perheessä on mukana neljä teini/aikuista lasta, tilanne muuttuu aivan toiseksi. Ihmettelen jos tänä päivänä lainkaa löytyy sellaista sarjavalmisteista asuntoautoa, edes 3,5t+, johon kuusi henkeä mahtuu yösijalle ilman että normaali liikkumatila vaikeutuu! Tehtaalle ei ole houkuttavaa valmistaa asuntoauto 5-6 hengelle koska (neli)lapsiperheet usein eivät pysty sellaista hankkimaan, taloudellisista syistä ja sen takia valmistusmäärät jäävät pieniksi.

SILMUNEN HANNU 01.12.2009 13:29

Meillä on neljä lasta, nyt jo iältään 14,17, 19 ja 21v. Silloin kun kaikki ovat mukana, tai esikoisen tilalla joku tyttöjen ystävä, nukutaan meillä siten, että auton takaosan pitkittäisessä parivuoteessa me aikuiset, kolme tyttöä alkovissa ja yksi pyötäryhmästä tehdyllä sängyllä. Tällöin autossa on ihan se normaali liikkumatila käytössä, mutta eihan se normaalistikaan iso ole:)

Auto on 6,4m Bürstneri A 574-3.

Tuossa autossa on kaikki pakattuna toisi tiiviiseen tilaan. Ruokaillessa sisällä yksi istuu pöydän päässä irtojakkaralla, retkisellaisella. Ja kuudes sängyllä.

Tässä mallissa on muuten vessan perällä erillinen pieni, mutta tosi hyvä suihkuhuone, minkä sisälle vesi todella jää.

Painot onkin sitten asia erikseen.

t.Kaarina

SAVOLAINEN JARI 01.12.2009 14:31

Jottei totuus unohtuisi ja mahdollisesti ensimmäistä matkailu auto isommalle perheelle hankkiva tekisi ”hukka” investointia ohessa muutama ”mielipide”.

Koko luokka 6,5- 7m auto ei ole mahdollista rakentaa järkevästi niin , että kantavuus riittäisi alle 3500 kg (C-kortti) kokonaispainoluokassa kuudelle hengelle. On olemassa autoja kyseisessä kokoluokassa joiden oma paino rekisteri otteessa on 3000 hujakoilla, mutta tähän kun lasketaan henkilöiden massa vähintään (350 kg) , vesi (100 kg) , toinen kaasupullo yms. ollaan saman tien maksimipainoissa.

Kuljetus kapasiteettia matkatavaroille, retkeilyvälineille, grilleille, pyörille yms ei jää laisinkaan. Toki voidaan hurskastella ettei esim. vettä ”kannata” kuljettaa mukana, mutta tälläinen näpertely on mielestäni typerää ja kertoo hankinta vaiheessa tehdyistä virhearvioinneista. Järkevämpää on suosiolla hankkia C- kortti ja auto johon mahtuu laillisesti ja turvallisesti. Toki voi hankkia myös riittävän pienen auto, jossa kantavuutta on enemmän pienemmästä omamassasta johtuen. Tällöin matkailuautosta tulee kuitenkin enemmän pikkupussi, jossa istutaan tiiviisti matkan ajan, mutta varsinainen asuminen on ehkä jotain aivan muuta kuin on olettanut.

Tälläkin palstalla on ollut juttuja kuinka matka on ikävästi keskeytynyt poliisin toimesta ylipainon takia. Joissakin maissa selviää sakoilla, mutta esim. Saksassa matka loppuu siihen ja ei muuta kuin miettimään mitä jätetään penkalle.

Suurin osa matkailuautolla liikkuvista perheistä pitää itsestään selvyytenä, että lapset ovat turvavöissä, mutta ylipaino sivuutetaan olankohautuksella.

Jokainen joka on ajanut esim. ducaton 3500kg alustalla varustetulla matkiksella , jossa on joitakin satoja kiloja yli painoa tietää mitä se tekee ajo- ominaisuuksille. Jarrutus matkat kasvavat huimasti, takapään jousitus on käytänössä kumityynyjen varassa, väistötilanteissa ajettavuus huononee huimasti.

Eli, hankkikaa perhekäyttöön riittävällä kantavuudella varustettu auto, jolla on turvalista ja mukavaa matkustaa. Toki kaikki tämä maksaa, mutta harrastusta aloittaessa on kannattaa miettiä kokonaisuutta eikä lähteä perse edellä puuhun.

SAVOLAINEN JARI 01.12.2009 14:35

...ja edelliseen korjauksena.

Koko luokka 6,5- 7m auto ei ole mahdollista rakentaa järkevästi niin , että kantavuus riittäisi alle 3500 kg (C-kortti) kokonaispainoluokassa kuudelle hengelle.

Kortti luoka (B-KORTTI) ei C, kuten tekstissä lukee.

EKDAHL MARKKU 01.12.2009 14:50

Ainakin esitteessä ja kotisivuillaan Frankia lupaa räätälöidä pohjaratkaisun asiakkaan toiveen mukaan.

http://www.frankia.fi/mallisto/

EEROLA TEEMU 01.12.2009 15:03

Jos on kovasti naimisissa B- kortin ja 3,5 tonnin rajan kanssa, niin kannattaa ainakin hankkia sellainen auto, mikä on alustaltaan rakennettu 3,85- 4,2 t kantavuudelle -turvallisuussyistä. Silloin ei Saksankaan poliisisetä ole hurjana, kunhan on em. rajoihin sopivasti lastattu: He tarkistavat alustojen kantavuudet tiedostoistaan ( eivät suomalaisesta rek. otteesta).Autossa pitää silloin olla isompaa painoa väastaava rengastus. Saksassa valtaosa kuljettajista ajaa B- kortilla m- autoja, joiden kok. paino voi nousta 7,5 t asti. Nämä ajokortit on hankittu ennen vuoden 1990 korttiuudistusta.

SAVOLAINEN JARI 01.12.2009 15:07

Alkuperäiseen kysymykseen, onko olemassa isohkoja autoja joihin saisi erillisen työtilan.

Niin sanotuissa L- sohva mallin kolme- akselisissa intekroiduissa autoissa (pituus 8-8,5m) on yleensä pitkä sivusohva (pit.1,4-1,8m ) josta voidaan muokata työtila suhteellisen pienellä vaivalla, ilman että menetetään muuten auton käytettävyyttä.

Näissä malleissa itse L- sohva pöytineen jää normaaliin käyttöön jolloin ruokailemaan ja oleskelemaan sohvalle mahtuu 4 henkilöä ja kääntyviin kapteenin tuoliin vielä kaksi lisää. Vasemmalle pitkän suoran sohvan paikalle voidaan tehdä työ tila joko omalla irto ”jakkaralla” tai kääntyvää apumiehen penkkiä hyödyntäen.

Tässäpä muutama intekroitu malli ja merkki. Euramobil 810 ja 840 sarja L-sohvamallilla Dethlesffs 7870 sarja L-sohvamallilla Burstner 747 sarja L-sohvamallilla Flair 8000 (myös ns. bar malli jossa tosin menetetään ruokailutilaa käytettäessä työ tilana)

SAVOLAINEN JARI 01.12.2009 15:24

Tuo Teemun kommenti on hyvä turvallisuus näkökulmasta, mutta ei poista koko ongelmaa, eli auto on yhä laiton Suomessa ja muissa pohjoismaissa.

Toki näissä 4000kg painoluokan Dukaton alustoissa on muutakin muutettu, kuin pelkät renkaat.Ainakin etu ja taka jouset ovat vahvistetut, mutta runko on sama.

Itse aikanaan tein kyseiset muutokset Burstnerin intekroituun (kokonaispaino 3500) mutta, kyllä totuuden nimissä on pakko sanoa, että alkuperäinen runko alkaa olla jo melko letku noilla 4000 painoilla, verraten esim. ALKO:n alustaan.

EEROLA TEEMU 01.12.2009 16:43

Mainitsemasi "laittomuus" koskee suomalaista Ruotsissa, mutta ei samalla kuormalla ja ajoneuvolla siellä ajelevaa saksalaista! Suuresta synnistä ei siis ole kysymys,vaikka hurrit sakottavatkin todella suolaisesti sekä vajaaasta kortista että ylikuormasta suomalaiseen rek. otteeseen verrattuna. Silloinkin, vaikka alustan todellinen kantavuus on suurempi kuin otteessa mainittu. Siitä "letkumaisuudesta" tai oikeammin "huojunnasta" on ollut juttuja myös yhden toisen merkin kohdalla.

Jos jättää Ruotsin pois reitityksestä, niin suuria sakkoja ei Keski- Euroopan maissa jostain 10-15% ylityksestä tule. Punnitukset, joita lopulta tehdään äärimmäisen harvoin, perustuvat yleensä silmämääräiseen havaintoon ko. m- auton "peräpään laahaamisesta". Hurreista poiketen Keski- Euroopassa on käytössä vaakojen 3-5 % toleranssi, joka ainakin oikeusturvan kannalta on paikallaan.

SAVOLAINEN JARI 01.12.2009 17:00

...juu, mutta sillä toisella merkillä se ei ole vika vaan ominaisuus:) Tottapuhuen pidän Ducaton alustaa parempana ajoltaan, varsinkin jos keula on vahvistetuilla jousilla.

NYYSSÖNEN KAJ 02.12.2009 10:52

Minua hämmentää otsake "isojen", minkälainen on silloin "pienen"? Onko se tälläinen joka kuvassa oikealla ja keltainen? http://picasaweb.google.fi/KajNyy1/Portugal0910#5406593276437083410

Algarvestakaj

SAVOLAINEN JARI 02.12.2009 11:28

Niin, pienijähän nämä alle kymppi metriset on sinun kulkimeen verattuna. Tässä ketjussa lieneen kysymys kuitenkin tehdastekoisista matkailuvärkeistä, lähtökohtana rakentelun ja "virittelyn" jääminen tuohon työtilaan.

Näilläkin vaatimattomilla spekseillä uushankinta hinta tahtoo kivuta tuonne 100 000 euron pahemmalle puolelle.

Toki, onhan markkinoilla esim.Concordella tarjota tehdastekoisija malleja, joissa on takatalli johon mahtuu henkilöauto ja on työtilat valmiina. Hinta pyörii 300 000 huippeilla :)

Tosiasiassa, kyllä noista linja-autoista saa tilavan kulkuvälineen, mikälli on aikaa, taitoa ja tiloja rakentaa "matka koti".

Suomessa on ainakin yksi yritys joka tekee avaimet käteen periaatteella linja-autoista matkailuautoja, mutta mielestäni heidän tuotantonsa on viellä asteella "viininpunaista keinosamettia penkeihin ja keittiökalusteet seinälle"

NYYSSÖNEN KAJ 02.12.2009 12:31

Näitä on useampi jotka tekee vanhoista linjaautoista joko tilauksesta tai sitten tekee ja myy. Minä teetin Suomen bussihuollossa Karkkilassa oman kulkinen. Tämä korjaa busseja ja rakentaa ammatikseen orkesteribusseja.

Oman vaiheet olivat seuraavat Linjaauto 12 000€ pyyntö oli tuplst.

Rungon muutos= takatalli ja käytävän levennys + neljä ikkunaa pois + Webasto + linjautovessa ja pariovet takse, auton maalaus hevoskuljetus varusteet. Tämän kaiken teki Suomen Bussihuolto Oy hintaa en muista kuin sinnepäin n. 35 000€ Sisustus ja varustelu itse tehtynä eikä omalla työllä ole laskettu hintaa. Oma työ alkoi 1.2.2000 ja oli "valmis" 15.5.2000. En tehnyt kuin la-su a' 8 tuntia päivässä + pääsiäinen ja hiihtolomaviikko 9 000€

tämänkin osuuden olisivat mielellään tehneet Karkkilassa.

"Suomessa on ainakin yksi yritys joka tekee avaimet käteen periaatteella linja-autoista matkailuautoja, mutta mielestäni heidän tuotantonsa on viellä asteella "viininpunaista keinosamettia penkeihin ja keittiökalusteet seinälle"

Tärkein rajoittaja rakennusinnolle on että Muutostöiden kustannukset hankkittuun aihioon (linjaauto) hintaan verrattuna ei saa olla kohtuuton.

Volvo B10B uusi runko ilman koria ja ALV:ta maksoi vuonna 2000 1 000 000 mk noin niikun vertailuksi.

SAVOLAINEN JARI 02.12.2009 12:48

Aivan, ja kun nuo markat laitetaan euroiksi, niin ei näytä aivan niin rivolta (noin 170 000). Tuossa olisi viellä "rakennella" 130 000 eurolla jotta oltaisiin Concorden hinnassa.

Käsittääkseni 60-70 000 eurolla saa 90 luvun hyväkuntoisia suht`vähän ajettuja tai moottori/ voimansiirto peruskorjattuja linjureita.

Näihin jos upotttaa 50 000 "varusteluu" pysytään viellä tuollaisen 8,5 metrisen uushankintahinnan tuntumassa.

Yksi vaihtoehto on nuo jenkit kokoluokassa 10-12metriä mutta näissä täytyy olla varovainen, sillä yleensä ei valot, lasit yms. ole e-hyväksyttyjä...ellei auto ole alkujaan tarkitettu euroopan markinoille.

Näistä kuulisin käyttö/tuonti kokemuksia mielelläni lisää (vm.2002->)

AHJOS TIMO 02.12.2009 13:25

"Minua hämmentää otsake "isojen", minkälainen on silloin "pienen"? "

Ajattelin otsikkoa kirjoittaessani, että isoja matkailuautoja ovat kaikki sellaiset, joissa on tilaa enemmän kuin mitä ihan välttämättä tarvitaan sille matkustajamäärälle, joka autossa todellisuudessa matkustaa.

EEROLA TEEMU 02.12.2009 19:42

Tuo "iso" ja "tilava" ovat aika suhteellisia käsitteitä ja kovin kulttuurisidonnaisia -miksei varallisuuskin. Esim. USA:ssa RV:t (virkistyskäyttöön tehdyt ajoneuvot) oikeastaan alkavat siitä, mihin ne meillä loppuvat, rajana joku 8-9 m. Saksasta löytyy Euroopan mitassa eniten isoja, tehdastekoisia m- autoja, joista voi käyttää nimitystä "mobile home, asuntoauto". Alakerrassa on usein paikka pikkuautolle ja hintalappu 300 te ylöspäin. Suomessa niitä menee pari kaupaksi vuodessa.

Mieleistään ei lopulta saa muuten kuin erikoistilauksesta ja sehän maksaa. Kun aikanaan tein pari m- autoa omin käsin niin silloin tilankäyttö tuli optimoitua paljon paremmin kuin tehdastekoisissa. Näin tapahtuu myös jos itse suunnittelee ja toiset tekee. Toisaalta; mikä sitten on "tilava"? Jos autossa on 10 tai hulppeat 25 neliömetriä lattiapinta- alaa, niin eihän tuo suurinkaan ole 12 m pituisena kuin pieni yksiö! Kukas sinne perhettään majoittaisi, puhumattakaan että olisi samalla myös hyvä työtila?

Jos haluaa työskentelytilaa, niin pitää siis joko maksaa tai käyttää mielikuvitusta ja tinkiä vaatimuksista. Esim. PC- työskentelyssä m- autossa tulostin ym. apulaitteet voivat sijaita pitkienkin piuhojen perässä jossain kaapissa, jopa tavaratilassa. Johdot vaan piiloon. Apukuskin penkki on mukava työtuoli ja varsinkin integroidussa tilaa on myös sivulla ja edessä. Virittämällä sopivan, mukana kuljetettavan pöytätason sille tehtyihin kiinnikkeisiin, apukuskin paikasta voi tehdä alkeellisen, mutta toimivan työtilan halvalla. Suojaksi kietaisee kiskon varassa liikkuvan "toimistoseinän" niin "saa olla rauhassa -jos saa".

AHJOS TIMO 02.12.2009 22:34

Ihan käytännön tasolla: Jos uhraisin esim. 40.000 euroa ja vaihtaisin nykyisen autoni sen verran isompaan tehdastekoiseen autoon mitä sillä saa, niin samalla tulisi tarpeettomia sänkysohvia ja/tai löhöilytilaa, mutta ei kunnollista työskentelytilaa tai kaappitilaa, josta olisi päivittäin enemmän iloa ja hyötyä.

EEROLA TEEMU 02.12.2009 23:17

Voisit valita niistä m- automalleista, jotka vaikuttavat "sinnepäin" -olevilta parhaat. Tekisit niiden pohjalta suunnitelmia ja kävisit juttelemassa suomalaisten matkailu- tai retkeilyautojen valmistajien luona. He voisivat antaa kustannusarvioita ja ehkä vinkkejä toteutuksesta. Myös m-autojen myyjäliikkeillä saattaa olla ennakkotapauksia vastaavista muutoksia ja niiden kustannuksista.

Esim. pitkittäisillä peräpään erillisvuoteilla varustelluista voisi löytyä ratkaisu, missä toisen vuoteen "nostaminen seinälle" toisi mukavasti tilaa toimistolle, mutta silti tila olisi käytettävissä yöllä nukkumiseen. Tilassa olisi suljettava ovi muuhun asuinosaan. Lisää säilytystilaa tulee mm. siitä, että etupään alaslaskettavan vuoteen tilalle ottaakin yläkaappeja, niinkuin täällä on jo kerrottukin. Käytin itse tällaista vaihtoehtoa eikä se vaikuttanut mitenkään hintaan.

TYYKILÄ VESA 07.12.2009 20:29

Edellä viestiketjussa jo mainittiin Bürstner 747, joka soveltuu varsin hyvin mm. isomman perheen matkailuvälineeksi. Yhtä hyvin se saattaa soveltua kysyjän tarkoitusperiin poistamalla esim. sivusohva ja korvaamalla se sopivilla kalusteilla. Toisena vaihtoehtona selvittäisin takatallin muutosmahdollisuutta esim. poistamalla parivuode, jolloin tilaa olisi hyödynnettävänä hyvinkin runsaasti.

Meidän 6-henkisellä perheellä kyseinen automalli poisti tilaongelmat lähes kokonaan. Keittiö on tilava, pöydän ympärille mahtuu kaikki ruokailemaan ja jokaisella on oma kiinteä vuoteensa! Ja se toteutettiin tekemällä takatalliin toinen 2:n hengen alavuode. Ja kun väliseinä poistettiin, niin sinne saatiin suora kulkuyhteys (konttaamalla). Silti lähes koko alustan mittainen takatila jäi varastotilaksi. Mielestäni pöytä- ja sohvaryhmistä tehtävät lisävuoteet ovat huonoja tilapäisratkaisuja, jotka eivät matkustusmukavuutta ainakaan paranna.

Teliakselilla varustettu Bürstner 747 on lisäksi varsin jämäkkä ajettava, joskin pitkä akseliväli on pidettävä mielessä. Mielestäni 3500 kg:n painorajaa ja C-korttia pidetään täällä turhankin suurena peikkona. Jos haluaa tilavan auton isommalle perheelle ja kaikki tarpeelliset leiriytymistarvikkeet mukaan, niin yhtälö ei vain tahdo toimia.

PELLIKKA ERKKI 08.12.2009 09:02

Itsellä ei ole kokemusta telillä varustetusta etuvetoisesta matkailuautosta, kuinka sillä Suomen talvessa lumikelissä pärjää.

SAVOLAINEN JARI 08.12.2009 16:47

Itse on pärjäillyt vallan mainiosti kolmeakselisella Euramobilin 810i. Autossa on alkon alusta ja teli rauhoittaa hienosti maantie käytöstä. Auto ei nyöki eikä kallistele kovemmissakaan nopeuksissa. Ajokäytös on melkolailla rauhallisempaa kuin pitkällä peräylityksellä varustetuissa kaksi akselisissa.

Hankkiessani auto minua varoiteltiin Kolmeakselisten puskemisesta liukkaalla pinnalla, mutta tämä "tieto" on osoittautunut huhupuheiksi. Hyvillä nastarenkailla minkäänlaista puskemista ei esiinny normaali ajossa.

Autossa on 150l vesi+ polttoainesäiliö melko edessä, joka lisää etuakseli painoa mukavasti. Meidän perheellä (4 henkilöä) etuakseli paino on noin 1500-1600kg jolla etu töppöset pitää vallan mainiosti viellä Rukatunturin mäkisissä maastoissa.

Taakse saa lastata käytännössä kaiken sen mitä tarvitsee, ilman että se heikentää ajo-ominaisuuksia tai kokonaiskantavuus ylittyisi.

Ainoastaan pehmeältä alustalta liikkelähtiessä pitää olla tarkkana, mutta sama koskee yleensäkin etuvetoisia matkailuautoja.

Ketjut mukana kesät / talvet, niin pääsee vähän pehmeämmästäkin "pellosta" ominavuin.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.