REKISTERIOTE

HÄKLI HANNU 24.11.2009 18:38

Mistähän kohtaa rekisteriotteesta löytyy ajoneuvoluokka jonka perusteella se kallis maksu menee,M luokka N2 luokka yms? Antakaas vähän tietoa,jos joku osaa antaa todellista tietoa.

KORPPI SEPPO 24.11.2009 19:13

Rekisteröintitodistus. Osa 1/Tekninen osa

Kohta J Ajoneuvoluokka Fordonsgategori

Minulla M1 / Henkilöauto.

Rekisteritunnuksen ja järjestysnumeron jälkeen ja ennen vakuutusyhtiötä.

Ja maksun kalleushan sitten riippuu kokonaispainosta.

TERVO JARI 24.11.2009 19:17

tuossa linkki josta pitäis selvitä maksun suuruus . . .

http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/vuotuinen-ajoneuvovero-sidotaan-paastoihin

Saasnähä tuliko kopsattua oikein ? Otetaan uusiksi jos ei onnaa . . .

Jari

HAAPANEN TIMO 24.11.2009 20:15

Usko vaan Hannu, sinä maksat veroja n. 600€/vuosi yhteeensä.

HAAPANEN TIMO 24.11.2009 20:20

Jarin linkissä taulukosta pikkuisen alas, linkki tänne meidän keskusteluihimme.

AHJOS TIMO 24.11.2009 20:59

Hannu Häklille: Kuten tuossa toisessa viestiketjussa kerroit, sinulla lukee "MUU/erikoisauto" rekisteriotteen siinä kohdassa, missä ainakin minulla on matkailuautoissa "M1/Henkilöauto". AKE:n sivuilla on parissa kohdassa todettu, että matkailuautot ovat M-luokan autoja. Esim. sivu http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajoneuvotekniikka/Ajoneuvoluokat/Matkailuauto.htm alkaa sanoin "Matkailuauto on erikoiskäyttöön valmistettu M-luokan ajoneuvo, jossa olevat majoitustilat on varustettu vähintään seuraavilla tukevasti kiinnitetyillä varusteilla: ... ". Vaikka matkailuauto olisi bussista rakennettu ja painaisi yli 10 tonnia, se on edelleen "M1/henkilöauto", jos siinä on kuljettajan lisäksi tilaa enintään kahdeksalle matkustajalle. Matkailuauto voi kuulua myös linja-autoluokkiin M2 tai M3, jos siinä on kuljettajan lisäksi tilaa useammalle kuin kahdeksalle matkustajalle. Sensijaan matkailuauto ei koskaan ole pakettiauto (N1) eikä kuorma-auto (N2 tai N3), koska ne ovat tavaran kuljetukseen tarkoitettuja autoja, joissa pitää olla mm. väliseinä ohjaamon ja tavaratilan välillä.

HÄKLI HANNU 24.11.2009 21:04

Siis minulla on tuossa kohdassa MUU/Erikoisauto, ei muuta. Pojalla Jeepissä M1G/henkilöauto. Siis mitään kirjaimia eikä numeroita ei minun otteesta löydy.Ehkä täytyy odottaa sinne maaliskuulle kuka on oikeassa ja kuka vetelee hatusta.

AHJOS TIMO 24.11.2009 21:09

"Siis minulla on tuossa kohdassa MUU/Erikoisauto, ei muuta."

Onko se sinun autosi virallisesti matkailuauto vai jokin muu erikoisauto?

PALIN MATTI 24.11.2009 21:21

Myös rekisteröintitodistuksen osassa II, eli ilmoitusosassa on kohdassa J mainittu ajoneuvoluokka.

HÄKLI HANNU 24.11.2009 22:13

No niin, kaivoin vielä esiin tuon ilmoitusosan ja siinä seisoo, Ajoneuvolaji EA. Ajoneuvoluokka Tyhjä,ei mitään mainintaa. Yllättävän paljon on tuota tietoa muillakin kuin minulla,ei millään pahalla mutta tarkkaa tietoa ei varmaan saa kuin AKE.lta jos ovat vielä ymmärtänet sielläkään kuka maksaa 600eur ja kuka mitäkin.Se nyt on aivan varmaa että jokainen jolla joku rollaattori on ja pystyy liikkumaan ei tee sitä ilmaiseksi.

HÄKLI HANNU 24.11.2009 22:25

Timolle. kaiketi se on sitten MUU/Erikoisauto kun rekisteriotteessa niin sanotaan.Ei siinä muuta mainita.

TERVO JARI 25.11.2009 05:40

minkä tehtaan tekemä kori ja mikä alusta, on tuo kyseinen autosi ?

Tuo kun ei ole selvinnyt vastaajille vielä tähän mennessä . . .

Jari

MERIKALLIO VELI-PEKKA 25.11.2009 11:28

Ahjoksen Timolle. Kuinkahan pakollinen tuo väliseinä on siinä ohjaamon ja tavaratilan välissä, mulla kun on ollut parikin VW Caravellestä penkit poistamalla tehtyä pakua (rekisteröity pakettiautoksi), ilman mitään väliseiniä. Näkyy nytkin olevan nettiautossa sellaisia myynnissä (mm. 2003 vuosimallin).

HÄKLI HANNU 25.11.2009 13:34

Alusta josta rakennettu kuriirikäytössä ollut 407 mersu kuorma-auton alusta vm 1975 kok. paino 4000kg.Yritin muuttaa jossain vaiheessa sitä kevyemmäksi että olisi riittänyt B-kortti,niin tuntui kun konttorilta asiaa kyselin että Hitleriltä saakka polisi pitänyt lupa saada että olisi saanut puuttua painoihin.

EEROLA TEEMU 25.11.2009 14:56

Hannulle tarinaa entisiltä ajoilta: Minulla on ollut jo 70- luvun alkupuolelta itse rakennettuja m-autoja Silloin ei tunnettu koko matkailuauto- käsitettä, mutta ennen 15.11.1967 rekisteröidyn pakettiauton sai muuttaa verotta matkailuautoksi (jos oli nuorempi, niin täydet autoverot). Siis ilman mitään vaatimuksia varusteista, sisäkorkeudesta, lämmityksestä ym. (M- autot taisivat tulla vasta siihen aikaan virallisiksi kun Matkaaja ryhtyi niitä valmistamaan 80- luvulla Järvenpäässä).

Näin rekisteröidystä matkailuvarustein olevasta entisestä pakettiautosta tuli täysverinen henkilöauto ja sillä sai ajaa yhtä kovaa kuin muillakin h- autoilla. Rekisterotteeseen tuli siis merkinnät "henkilöauto" ja huomautuksiin "erikoisauto".

Ajoin 90- luvun loppupuolella tällaisella "henkilöautolla" poliisin tutkaan muuten sallitulla nopeudella, mutta kuitenkin yli 80 km/h. Poliisit hämmästelivät rekisteriotetta, missä ei mainittu makailuautosta mitään. Väittivät kuitenkin, että ajelen M1- ajoneuvolla, jonka suurin sallittu nopeus on 80 km/h. Vähän kiihtyivät kun kerroin, että olen parikymmentä vuotta ajanut rekisteriotteessa mainitun henkilöauton nopeuksia runsaat 200 tkm, eikä koskaan kukaan ole asiaan puuttunut. No he puuttuivat. Soittivat kännykällä AKEeen ja sieltä kerrottiin, että autoni on M1- luokan matkailuauto. Sakko siitä tuli. Aikanaan saavutettu etu otettiin samalla pois. Pari vuotta em. jälkeen luovuin siitä "helmestä", mutta auto on edelleen hyvissä käsissä Porin puolessa. Johtuneeko siitä, että sen etuosa oli toiminut lähetyssaarnaajan käytössä Intiassa.

HAAPANEN TIMO 25.11.2009 17:25

Ohjaamon ja tavaratilan välissä pitää olla väh. 20cm korkuinen kynnys.

KIMPPA PENTTI 25.11.2009 18:21

Kun kysymys on vw caravellesta tuntuu ettei tuo 20 cm kynnyskään ole aivan tarkka koska minun pakussa on vain 10 cm kynnys ja sama oli edellisessäkin pa caravellessa.

HÄKLI HANNU 25.11.2009 22:21

Eerola Teemulle. Aikanaan mekin tehtiin yhdestä Amatsonista,Warresta ja Touota Grounista petrooliautot,toimi noin vuoden kunnen äkkäsivät että nämähän ajelevat melkein ilmatteeks, ja lätkäsivät ns. diiselveron.Jälleen muutoskatsastus uudelleen bensiinille. Aina ne jossain vaiheessa hoksaavat jos joku pääsee kusemaan niitä silmään.Tämä oli sitä aikaa kun oli petrooli Saab ja Horisontti.Kattellaa nyt jos porukat jaksaa ja viittii poistaa viikonlopuiksi,viikoksi,ym.Sähköpostilla pitäisi toimia,kun on kerran ns. päiväkohtainen maksu.Saattaa tulla tunkua heidän tiedostoissa jos poistetaan viikko,tai pari päivää,viikonloppu yms. Ja missä on nyt ne KANAVAARI kansanedustajat? Joko alkaa olla liian provosimaa, tivottamasti ei!

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.