CO2 päästöt rungoille
SALONEN MARKKU
23.11.2009 13:04
Kun mikä tahansa korifirma ostaa tehtaalta pakettiauton alustan, niin siinähän käsittääkseni tehdas ilmoittaa rungolle kokonaismassan , kulutuksen ja päästöarvot.Mielestäni silloin on sama onko rungon päällä matkailuauto,pakettiauto tai jokin erikoisauto.Kaikilla näillä autoilla on siis samat päästöarvot.Vanhoilla matkailuautoilla kun ajetaan 80kmh niin ne arvot ei kovimmasta päästä edes ole.Eihän silloin pitäisi edes tarvita selittämään että kun on matkailuauto niin arvoja ei löydy?.
Kyllä näin isolla porukalla pitää saada näille rungoille päästöarvot ja on aivan sama mitä niiden päälle on rakennettu koska tehdas on määritellyt kokonaismassat päästöarvoineen etukäteen. Eli sama käytäntö kuin henkilöautoissa on .Tämä painon mukaan pelleily täytyy lopettaa ennenkuin ekat verolaput saapuu.Olisi noloa ottaa vastaan rahaa jälkeenpäin verottajalta kun tämä asia jokatapauksessa ei päivänvaloa demokratiassa kestä.
NIITTYARO TAPANI
23.11.2009 13:48
Ainakin germaanit löysivät ja sain sen vihreän tarran postissa lähetettyäni pdf kopion rekisteriotteesta. Maksoi muutaman euron.
Nopeus vaikuttaa huomattavasti kulutukseen kun ajelee laatikolla. Jos ajaa naftia 80 eli mittarilla niin menee noin 10l/100km mutta jos nostaa sinne sallittuun sataseen niin lähes pari litraa tulee lisää samalla matkalla. Tämä kesärenkailla, talvikumit vievät lisää jonkin verran.
KEKÄLÄINEN HARRI
23.11.2009 14:21
Mihin postitit pdf kopion rekisteriotteesta? Ja milloin autosi on käyttöönotettu? Oliko se niin, että 01.04.2009 jälkeen käyttöönotetuilla olisi todistus olemassa vai kuinka?
Kyllä se ajotapa vaikuttaa kulutukseen huomattavasti. Kiire pois ja tien tukkeena ololla säästää polttoaineessa sen kaksi litraa/100 km.
LUOTO KARI
23.11.2009 14:28
AKE:n sivuilta löytyy päästötietoja uusille ja uudehkoille pakettiautoille:
http://www.ake.fi/AKE/Ekoautoilu/Auton+p%C3%A4%C3%A4st%C3%B6tiedot+-+EkoAKE/EkoAKE+oppaat/EkoAKE+oppaat.htm
Esim. Ducato 15 Combi 2.3 Multijet (H2L2), jonka kokonaismassaksi on merkitty 3300kg, vuosimalli 2006, CO2 päästöt 199g/km, samasta Panorama versio (oletan, että on jokin korkeampi korimalli), päästöt 206g/km. Miten tuollainen täyteen kantavuuteensa lastattu paku sitten eroaa matkailuautosta? No, matkailuautossa on ehkä hieman enemmän otsapintaa, mutta siinäpä se päästöihin vaikuttava ero sitten melkein onkin. Laitettakoon siitä eduskunnan huutokauppamenetelmää soveltaen vaikka tuommoinen 20g/km karavaanarilisä, niin päästäneen lähelle totuutta.
HAAPANEN TIMO
23.11.2009 17:34
Tälläiselle härvelille se tieto pitäisi löytyä:
http://www.fiatcamper.com/chassis.php
Tai sitten pitäisi löytää tieto josta selviää minkälaisilla CO_² arvoilla saa Euro 2, Euro 3, sekä Euro 4 hyväksynnän.
Euro 4 saa Saksaan vihreän tarran.
EEROLA TEEMU
23.11.2009 18:06
Saksalaisten Euro- hyväksynnät edellyttävät vain riittävän alhaisia hiukkaspäästöjä ja Fiatkin tuossa mainostaa että Euro 4 laatan saa uusilla myllyillä varustettuihin ilman erillistä hiukkassuodatinta. Tuolta jostain luin Ducaton pakuista, että pienimmälle 10 sarjalaiselle CO2- arvo olisi 260 g/km. Muuta arvoa ei ole silmiin osunut. Olisko niin, että samoja myllyjä käytetään myös heidän henkilöautoissaan? Sitten kun Saksan viranomaiset alkavat vaatia myös m- autoilta CO2- arvoja, niin niitä myös ilmestyy.
HÄMÄLÄINEN MARKKU
23.11.2009 18:30
Kun soittelin AKE:lle asian tiimoilta, niin sieltä vastattiin että, COC pitää olla nimen omaan kopan valmistajalta, ei siis alustan tekijältä.
Omasta löytyy kaikenlaisia päästötietoja, mutta ei CO2/km tietoa.
Voisikohan VTT tehdä AKE:n hyväksymän testin ja mitähän se maksaisi, täytynee kysyä.
HÄNNINEN JUKKA
24.11.2009 15:17
Kankeasti kulkee tieto.
Soitinpa minäkin AKEn veroneuvontaan. Tyly tieto, mutta CO2 arvo pitää olla tehtaan , ja nimenomaan koppitehtaan tyyppi- ja mallikohtaisesti jokaiselle autolle erikseen antama arvo.
Ake on tähän mennessä löytänyt pari hassua itsetuotua 2007 Fiatia, joiden vaatimustenmukaisuustodistuksissa on ollut tehtaan antama CO2 arvo.
Jälkikäteen noita arvoja on käytännössä mahdoton hankkia, sanoi AKE.
SALONEN MARKKU
25.11.2009 12:14
Itselläni on -05 mallinen -09 tuotu auto johon tulli oli merkinnyt CO2 arvon, mutta rekisteriotteessa sitä ei ole.Jos VTT tekee mittauksen 3000 eurolla (Markku Hämäläinen/ CO2 päästömittaus /jäsenkeskustelu)niin silloin kannattaisi kaikki samanmalliset matkailuautot tilastoida ja lähettää omistajille kysely haluavatko he mukaan.SFC tekee?. Yleisimmillä malleilla tuo 10 kappaleen kannattavuuden raja ylittynee helposti ja siitä eteenpäin vain halpenee.
LUOTO KARI
25.11.2009 12:48
Lähetin kysymyksen Burstnerille Saksaan josko heiltä saisi päästötiedon sisältävää paperia (CoC) viime vuoden mallisesta autostamme. Ei oota tuli. Ei kuulemma EU vaadi moista matkailuauton valmistajilta. Näinhän se varmaan onkin. Joten kannatan ajatusta, että laitetaan VTT hommiin ja jaetaan kustannukset ylläesitetyn mallin mukaan.
MANNINEN ESA
25.11.2009 15:01
23.11.2009 klo 13:04:37SALONEN MARKKU:
"Kyllä näin isolla porukalla pitää saada näille rungoille päästöarvot ja on aivan sama mitä niiden päälle on rakennettu koska tehdas on määritellyt kokonaismassat päästöarvoineen etukäteen. Eli sama käytäntö kuin henkilöautoissa on .Tämä painon mukaan pelleily täytyy lopettaa ennenkuin ekat verolaput saapuu.Olisi noloa ottaa vastaan rahaa jälkeenpäin verottajalta kun tämä asia jokatapauksessa ei päivänvaloa demokratiassa kestä."
Markku puhuu asiaa !
KATAJISTO VESA
25.11.2009 21:14
Jos tehdas onkin määritellyt eri alustamalleille ja autoversioille kokonaismassat ja päästöarvot, taitavat nuo arvot pohjautua tehtaan korilla tai pelkällä alustalla saavutettuihin arvoihin. Matkailuautossa taas ilmanvastus on aivan erilainen päällirakenteen vuoksi, joten tehtaan päästöarvot eivät todennäköisesti ole lähelläkään sitä, mille tasolle vaikkapa alkovimallisella matkailuautolla päädytään. Päästöthän ovat sidoksissa myös polttoaineekulutukseen (esim. litraa/100 km), joka siis riippu paitsi auton moottoritekniikasta/kokonaismassasta niin myös ilmanvastuksesta (sehän nousee merkittävästi nopeuden kasvaessa). Niinpä siis normien mukaiset CO2-päästöarvot voitanee kullekin matkailuautolle määrittää vasta, kun päällirakenne on alustallaan ja sitten suoritetaan testit.
Muutoin olen samaa mieltä muiden kanssa: näin reipas veronkorotus on melkomoinen!
HALMEENMÄKI JUHANI
25.11.2009 22:40
Juuri näin. Päästöarvo on sidoksissa niin massaan kuin ilmanvastukseen, eli jopa erilainen varustelu muuttaa päästöarvoa = verotusta. Juuri siksi henkilöautojen vero ilmoitetaan ARVIOna hinnastoissa! Samasta syystä ei veroa luonnollisesi todellakaan voi määritellä minkään pelkän alustan tai pakuversion perusteella.
CO2-arvo on sen verran iso asia nyt ihan Euroopassakin että ei voi kestää montaa vuotta ennen kuin mittauttaminen leviää myös matkailuautoihin. Mutta vasta viime tipassa. Ja kun virallinen arvo maksaa niin ei yhtään liian aikaisin.
Sinänsä päästöpohjainen vero on oikea suunta. Se kun on tosiaan samalla melko hyvin polttoaineen kulutukseen sidottu, silloin kun päästöarvo on annettu. Ja kun koko veroa ei voida siirtää polttoaineisiin niin on rokotettava myös omistamista.
Ja vaikka korotus on roima niin onko jo unohtunut kuinka roimasti se ostamisen autovero laski reilun kymmenen vuotta sitten? Nousiko siitä samanlainen vastarinta? Montako matkailuautoilijaa olisi täällä nyt ilman tuota alennusta?
Ja kuten olen jo todennut niin päästöpohjainen vero ei kohtele oikeudenmukaisesti myöskään 2002 vanhempia vetoautojakaan. Kokonaismassa kun ei ole sama kuin päästöt tai polttoaineenkulutus.
SUOMI SEPPO
25.11.2009 22:50
En jaksa ymmärtää mitenkään, kun polttoaineen kulutus on suoraan verrannollinen CO2 tuotantoon, niin miksi rakennetaan tällainen keinotekoinen byrokratia, Reilusti verot polttoaineisiin ja pois nämä pelleilyt.
@seppo
KOSKINEN OLLI
26.11.2009 01:08
Tämä keinotekoinen byrokratia tehtiin siksi että halutaan kerätä rahaa ENEMMÄN.
Polttoainevero kyllä nostetaan aikanaan, ihan suosituksesi mukaisesti, ole vaan ihan huoletta ; D
SUOMI SEPPO
26.11.2009 14:45
Olisihan tuossa vielä varaa:
http://www.taloussanomat.fi/liikenne/2009/11/25/suomalainen-haviaa-19-senttia-joka-bensalitralta/200924493/139
@seppo
NIITTYARO TAPANI
26.11.2009 17:12
Autoni on otettu käyttöön 6.6.2008 ja valmistunut Hymerin tehtailta toukokuussa 2008. Alusta on Fiatin ja sen toimitus oli kiinni rungon saapumisesta Saksaan.
Täytyy katsoa mihin sen lähetin, vinkin sain kuitenkin täältä karavaanari palstalta aikoinaan. Laitan tähän osoitteen jälkeen jos satun löytämään.
NIITTYARO TAPANI
26.11.2009 17:29
Sain täältä ensin vinkin seuraavasta:
kfz-zulassung@labo.verwalt-berlin.de
Asiasta seurasi keskustelu jossa Harald ilmoitti pankkitiedot ja summan 6,00€. Kun olin sen maksanut niin olisiko ollut noin 5 viikkoa niin se lappu, vihreä eli pienipäästöinen tipahti postilaatikkoon.
Sen Haraldin email oli:
Harald.Rupprich@labo.berlin.de
Kokeilkaa toimiiko vielä
NYYSSÖNEN KAJ
26.11.2009 17:55
Kokeile tarjota sitä vihreätä tarraa maksuksi Valtion konttorin kassanhoitajalle päästöverosta ;)
Minä joudun mukisematta maksamaan sen 489€ tai jotain sinne päin koska kokonaispainoni ylitää 3405 kg
B10Mkaj
NIITTYARO TAPANI
26.11.2009 19:08
Siitähän tässä ei ole kyse vaan siitä, että miksei meidän ajoneuvohallintomme pysty noista tiedoista päättelemään päästöjä jos kerran germaanien vastaava siihen pystyy? Olemmeko tosiaan kuten nykyään on alettu epäillä jonkinlaisessa taantumassa tietotekniikan suhteen?
Mehän joudumme maksamaan joko tuon kokonaismassan tai tuon CO2 päästöjen mukaan, sakut sen selvittivät miksei suomalainen siihen pysty?
En tarkkaan tunne sinua Kaj mutta kuvittelen kuitenkin tuon 3405 kg olevan auton massaa eikä sinun vaikka niin taidat tuossa väittääkin?
HAAPANEN TIMO
26.11.2009 19:15
Ei se Saksan päästötarra auta tähän veroon.
Varmasti sielläkin muuttavat vaatimuksia. Euro5 tulee 01.01-11 ja siinä on CO_² otettu huomioon aivan eri tavalla kuin Euro 4 standartissa.
Euro 4 on aika löysä CO_² päästöön, se painottuu enemmän hiukkaspäästöihin.
HAAPANEN TIMO
26.11.2009 19:16
Jaaha, Tapani ehti väliin. Siinä sulle vastaus.
HAAPANEN TIMO
27.11.2009 16:40
Juttelin tänään Vehon tavara-automyyjän kanssa. Olivat juuri olleet kurssilla näistä veroasioista.
Päästöarvo tulee alustan mukaan, eikä päälirakenne vaikuta asiaan.
Autoihin jotka on rekisteröity 1.1-08 jälkeen alustan,
(ko. alustassa olevan moottorin) CO_² arvo on veron peruste.
Siitä millä keinolla sen arvon saisi jälkikäteen rekisteriotteeseen hän ei osannut sanoa mitään.
Mun mielestäni palaamme tähän:
http://www.fiatcamper.com/chassis.php
HAAPANEN TIMO
27.11.2009 16:50
Olenkin merkannut väärin tuon ala-indeksin.
Pitääkin olla näin: CO2
HAAPANEN TIMO
27.11.2009 17:35
Mutta matkailuauto onkin eri asia. "Monivaiheisesti rakennettu ajoneuvo"
http://www.ake.fi/AKE/Ajankohtaista/Vuoden+2009+tiedotteet/My%C3%B6s+paketti-+ja+matkailuautojen+ajoneuvovero+muuttuu.htm
Antaa olla...
SUOMI SEPPO
27.11.2009 19:56
"Vehon pojat" taitaisivat tarvita vielä toisetkin kurssit. ;-d
@seppo
ASTIKAINEN YRJÖ
27.11.2009 23:35
MB Sprinter käyttöohjekirjan sivulla 302 on taulukko jossa MB:n eri moottorityyppien kulutus min/max arvot kaupungissa-maantiellä sekä keskikulutus ja vastaava CO2-päästöt g/km. Esim.316CDI 5vaihteisen CO2 päästö on 228-256. On varsin kaukaa haettu, että kokonaispaino antaa oikeamman päästöarvon kuin MB:n ilmoittama. Jokainen erityyppisen korin on tietenkin vaikuttava tekijä, voidaanhan pakullekkin tehdä umpikoppi rungon päälle jolla on varmasti yhtä suuri ilmanvastus kuin asuntokopilla.
HAAPANEN TIMO
28.11.2009 08:52
Juuri tälläisestä pakun päälle tehtävästä "pullakopista" oli puhetta.
AHOLA JARI
28.11.2009 11:10
Lainaus Ford Transitin "Alustat ja jatko-ohjaamo alustat" -esitteestä:
"CO2 päästöt (g/km). Kaikki päästö- ja kulutuslukemat perustuvat 80/1268/EEC-normin mukaiseen mittaukseen, eivätkä ole perusteena tai oikeuta mihinkään takuuseen koskien kyseisen mallin kulutusta ai päästöjä. Kaikki testit on suoritettu vakiovanteilla ja –renkailla; valinnais- tai lisävarusteena saatavat vanteet/renkaat saattavat vaikuttaa auton kulutukseen ja päästöihin. Kaikki lukema on mitattu lastaamattomilla autoilla ja eivät siten sisällä kuorman vaikutusta kulutukseen ja päästöihin. Lukemat eivät myöskään sisällä päällirakenteiden mahdollista vaikutusta kulutukseen ja päästöihin."
Mielnkiintoinen on tuo EEC-normi. Siinä mittaus tapahtuu tyhjällä autolla, http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:31980L1268:FI:HTML
ja tuoreempana http://ec.europa.eu/enterprise/sectors/automotive/documents/directives/directive-80-1268-eec_en.htm
KATAJISTO VESA
28.11.2009 13:42
Kuten siis yllä tuli selväksi, päällirakenne vaikuttaa eri syistä (mm. ilmanvastus) CO2-päästöihin (ominaispäästöt eli CO2-päästöt g/km), joten vasta tyyppihyväksynnän mukaisella päällirakenteella varustetulle ajoneuvolle voidaan määrittää CO2-päästöt ja siten siis maksettavaksi tuleva CO2-päästöperusteinen vero. Matkailuajoneuvolla tämä merkitsee sitä, että asuinosan on oltava alustalla, ennen kuin normin mukainen päästöjen määritys voidaan suorittaa.
Toi juuri pari viikkoa sitten itse Saksasta uutena ostamani matkailuauton Suomeen. Matkailuauto on kahdessa vaiheessa tyyppihyväksytty ajoneuvo (alustan valmistaja ensin, sitten tyyppihyväksyntä erikseen kun asuinosa on asennettu). Toisen vaiheen jälkeen ei tyyppihyväksynnäyyä ole määritetty CO2-päästöarvoja, joten sen osalta vaatimustenmukaisuustodistus on tyhjä. Vero määräytyy siten ajoneuvon massan kokonaismukaan.
Nuo edellä viitatut direktiivitkin näyttävät selkeästi ilmaisevan, että ainoastaan tapauksessa, jossa monivaiheisesti rakennettu ajoneuvo vastaa (määrätyissä rajoissa) sellaista ajoneuvoa, jolle on jo määritelty CO2-päästöarvo, tätä jo määritettyä arvoa voidaan soveltaa ko. ajoneuvoon. Tällä hetkellä matkailuajoneuvoille ei taida olla juurikaan CO2-päästöarvoja saatavilla lukuunottamatta mahdollisesti nimenomaan alustavalmistaja korirakenteen sisälle rakennettuihin retkeilyautoihin (pakettiauto, joka rakennettu matkailukäyttöön).
Erikseen olisi tässä keskustelussa päästöistä pidettävä erillään esim. Saksassa useissa kaupungeissa vaadittavat ns. "päästötarrat" (ne punainen, keltainen ja vihreä tarra), joilla ei ole mitään tekemistä ajoneuvon CO2-päästöjen kanssa. Saksan päästötarrat liittyvät pakokaasujen hiukkaspitoisuuksiin, jotka eivät ole yhteydessä ajoneuvon kulutukseen ja siten CO2-päästöihin.
Saksan päästötarroista löytyy selkeää tietoa mm. sivustolta http://www.umwelt-plakette.de/ ja sieltä käy ilmi seuraava tosiseikka: "Die Umwelt-Plakette regelt also den Umgang mit dem Feinstaub, nicht aber die Belastung der Umwelt mit dem schädlichen Treibhausgas Kohlendioxid CO2".
Oman matkailuajoneuvoni alusta on Ford Transit, mutta Fordin vakioalustoille mittauttamista CO2-päästöarvoista ei ole minulle mitään iloa.
HAAPANEN TIMO
28.11.2009 17:00
Tulli osaa autoveroa määritellessään laskea CO2 arvon.
http://www.tulli.fi/fi/suomen_tulli/julkaisut_ja_esitteet/asiakasohjeet/autoverotus/autotiedostot/025.pdf
KATAJISTO VESA
28.11.2009 18:58
Tulli laskee "autoveron" määräämistä varten "laskennallisen CO2-päästön" ajoneuvolle, mikäli ajoneuvolle ei ole saatavissa EY-tyyppihyväksynnän yhteydessä auton valmistajan
autolle ilmoittamaa, yhteisön lainsäädännössä säädetyn mittaustavan mukaan määriteltyä
yhdistettyä kaupunki- ja maantiekulutusta vastaavaa hiilioksidipäästöä.
Matkailuajoneuvosta ei kuitenkaan tarvitse maksaa "autoveroa", jos ajoneuvo täyttää Suomessa voimassa olevat M-luokan ajoneuvolle asetetut vaatimukset.
Tuo tässä keskustelussa pohdiskeltu vero on "ajoneuvovero" (sen "perusvero"), joka siis jatkossa määräytyy hiilidioksidipäästöjen (CO2) perusteella - jos siis olen asian oikein ymmärtänyt.
Tullin laskelmista/taulukoista ei siis sinänsä ole apua tässä yhteydessä ja tullin laskelma ajoneuvon kokonaismassan perusteella ei siis ole oikeasti missään tekemisissä CO2-päästöjen kanssa, kuten tiedämme, vaan se on vain keino laskea "autoveron" määrittämisen yhteydessä "veroprosentti".
EEROLA TEEMU
28.11.2009 19:27
Matkailuautojen CO2 päästöjen laskemisesta ei ole EU:n määrittelemiä periaatteita. Saksassa 1.7.2009 käyttöönotettu henkilöautojen CO2- arvoihin perustuva vero ei koske "oikeita matkailuautoja", mutta koskee pienempiä (käytännössä pakettiautoon tehtyjä) retkeilyautoja. Tämä käy ilmi mm. tuosta
http://www.reimo.com/de/bilder/PDF2009/09-08-21_echte_reisemobile_benoetigen_keine_co2_werte.pdf
Jutulle saa googlelta alkeellisen käännöksen jos niin haluaa.
Voi olla, että menee aikaa ennenkuin niitä rupeaa muutkaan saamaan saksalaistehtailta. Minkä "periaatteiden" mukaan täällä arvoja lasketaan ja hyväksytää uusille autoille jos hyväksytään kun lähtökohtaisesti tietojen pitäisi tulla m- auton valmistajalta? Googlelta löytyy sakujen CO2 pohdintoja mm. hakusanoilla: CO2 Wert fuer Reisemobile
PIETARILA ILKKA
29.11.2009 19:07
DEFLETIN MUKANA TULEE 3 SARJAN DUKATOON CO2 TODISTUS JOKA ON MYÖS REK.OTTEESSA
SALONEN MARKKU
09.12.2009 16:24
Moro kaikille.
Kokeilin AKE:lta saadaCo2 merkinnän rekisteriotteeseen tullin ilmoittaman arvion mukaan. Ei mennyt läpi.
Vastaus oli, Co2-tieto voidaan merkitä rekisteriin vain COC-todistuksen (vaatimustenmukaisuustodistus)perusteella. Mikäli teillä ei kyseistä todistusta ajoneuvoonne ole,kysykää sitä maahantuojalta/valmistajalta.
Tämä oli siis virallinen vastaus.
Haluan olla optimisti ja toivon että esim. valmistajat antavat arvot autoille kunhan niitä organisoidusti kyseltäisiin. Itse en niin kielitaitoinen valitettavasti ole, mutta ei kannata lannistua, sillä asia varmasti on sieltä tärkeimmästä päästä vaikkapa seuraavassa karavaanilehdessä.
Toivon selkeitä toiminpiteitä SF-Caravan ry:ltä jäsenistölleen, jotta asia saadaan oikeudenmukaiseksi.
Kyllä siitä Co2 arvosta jäsenet varmaan maksaisivat, joten ilmaista työtä tuskin tarvitsee tehdä?.
Aselakiinkin saatiin muutoksia jälkeenpäin, kun järjestöt ja liitot asiaan aktiivisesti puuttuivat ja jäsenistöönsä olivat yhteydessä. Miksei sitten tähän?.
SALONEN MARKKU
11.02.2010 20:41
Nyt liittomme on oikealla asialla(sähköpostiviesti), eli onhan aivan selvä ,että matkailuautolle täytyy olla samat päästöarvot kuten esim. pulla-autoille joissa on kaikissa maissa laitettu jälkiasennettuna esim.korkeat kopit (tuulenvastus/kantavuus).SILTI PÄÄSTÖARVOT TEHTAAN!!!!!Tätä nimenomaan tarkoitin autojen rungoilla. Nyt toivon etta SFC pitää enemmän ääntä itsestään ja hoitaa homman kotiin. ).Ja ne hyvät asianajajat kannattaa palkata samantien. Sen ylimääräisen 100 euron annan ilomielin kun vain saamme asiamme euroopan tasolle pois täältä peräjunttilasta. Olen SFC lehteen ollut erittäin tyytyväinen, sekä muihin etuihin. Tämä CO2 asia taitanee olla ainoa asia mikä todella vituttaa kaikkia.
JANHONEN MATTI
11.02.2010 21:05
Jos se merkintä on CoC -todistuksesta kiinni niin täältä sen saat muutamassa päivässä.
http://www.tuv.fi/30826.asp
Asiointi tapahtuu suomen kielellä ja hinta 103,70 e
Klikkaa sivut auki ja katso CoC:n tilausohjeet kohdasta
Toimialat/Ajoneuvot/Vaatimustenmukaisuustodistukset
SIIRONEN SEPPO
11.02.2010 22:02
Eipä se CoC-todistus auta kun sitä CO2 tietoa ei matkailuautolla useimmiten ole (todistuksen kohta 46.1)
KANTOLA TIMO
03.03.2010 21:43
Kannattaiskohan liiton käydä keskustelua autoveroasioihin erikoistuneiden juristien kanssa? Lakia vastaan taistelussa tarvitaan lakimiehiä, siinä ei Esson baarin kaverit tai Vehon huoltomiehet auta mitään.
Jos laki kirjoitetaan väärin ja syrjivänä, se voidaan kaataa. Ellei täällä, niin Brysselin kirkolla.
Sehän on jonkun Hesalaisjuristin ansiota, että meille tuli juuri kolmas kirje tullista otsikolla muutos autoveropäätökseen.
Ainakin mun jäsenmaksusta saa käyttää osan huippujuristin palkkaukseen.
Timo
PUTTO TUULA
03.03.2010 22:00
Kaima puhuu asiaa. Syytä on painostaa sinne EU:n suuntaan, sillä eihän missään muualla tehdä näin hölmöjä ja orjallisia päätöksiä mistään muustakaan asiasta(vrt.Saksan tarrat). Tuntuu siltä, että täällä kotomaassamme otetaan Brysselin päätökset kirjaimellisesti + 100 % kiristys (rahastus) kansalaisilta (vrt. maatalous, sähkölainsäädäntö yms...).
Terv:Timppa
Ps. Pitää vissiin ostaa uusi alusta ja rakentaa siihen itse 4m korkea pystykoppi niin verohan määräytyy alustan valmistajan mukaan (Fiat 3.0 236 g/km).
EKDAHL MARKKU
04.03.2010 14:46
Kävipä säkä, kun toin juuri Eura-Mobilin Saksasta pari vuotta sitten. Siinä on Eura-Mobilin CoC-paperissa merkittynä päästöt. Kysyin vielä sähköpostitse asiaa AKE:sta ja sain vastauksen, että autoni vuotuinen ajoneuvovero määräytyy päästöjen mukaan, koska ne on rekisteröitäessä merkitty CoC:stä ajoneuvorekisteriin. Säästyypi reilut pari sataa joka vuosi. Eli katsokaa paperit tarkkaan jos tuotte autoja itse, niitäkin on, joissa päästöt on merkitty korivalmistajan CoC-todistukseen.
SALONEN MARKKU
05.03.2010 18:27
Petteri Snell voitti jälleen uuden jutun tätä meidän valtion järjetöntä systeemiä vastaan. Tällä kertaa Viinikauppa.com oli asiakkaana. Toivottavasti SFC on jo palkannut Snellin. Sitten voidaan tilata Viinikauppa.comista kuohuvaa (kyllä muutenkin).Niinkuin aiemminkin on todettu, Suomessa ei saa oikeutta kuin lakituvan kautta.
LAUKKANEN MAURI
05.03.2010 18:54
Onko päästöarvo laskenallinen vai testattu?,minullakin on Hymerissä tullin laskenallinen CO2 arvo,mutta se taitaa olla eriasia kuin testattu arvo.
Toden näköisesti Eurallakin on sama asia,ja vero määräytyy vain sen testatun arvon perusteella?,jota ei taida vielä edes Saksan as.autoista löytyä.
Toin auton Saksata pari kuukautta sitten ja se on 08-mallia.
JOKINEN ARI
05.03.2010 19:17
Lainaus Tuulilasista: Aniharvassa matkailuautossa on CO2-päästötieto, koska matkailuautojen valmistajat on vapautettu CO2-päästötietojen antamisesta. EU:ssa on ilmeisesti katsottu, että kun matkailuauutot valmistetaan pakettiautojen alustoille, niiden päästötiedot voisivat olla riittävä avain myös matkailuautojen päästötietoihin.
MERIKALLIO VELI-PEKKA
05.03.2010 19:41
Joo, Salosen Markulta huomionarvoinen havainto. Tällä kertaa Snellin Petteri selätti monopoli alkon ja tullin omavaltaisen lain tulkinnan, viinikauppa.com alkaa porskuttaa entistä innokkaammin suomalaisten janon sammuttamiseksi.
Jos Suomen valtio olisi viisas, se lähettäisi Snellin suurlähettilääksi Timbuktuun, tulisi paljon halvemmaksi valtiolle. Nyt tämä kestohäirikkö mellastaa surutta kansalaistemme oikeuksien puolesta.
Olen edelleen sitä mieltä, että SFC:n kannattaisi edes neuvotella Snellin kanssa, josko valituksella ey-tuomioistuimeen olisi menestymisen mahdollisuuksia.
KANTOLA TIMO
05.03.2010 19:53
Nyt olisi jokatapauksessa SFC:n aika esittää jäsenillensä ohjeet, kuinka ja mitä kirjoitetaan verovalitukseen, kun verolappu aikanaan tipahtaa postilaatikosta.
Toivon, että seuraavassa lehdessä olisi selkeät ohjeet.
Ellemme valita ja reklamoi, hyväksymme vääryyden.
LAUKKANEN MAURI
05.03.2010 19:55
Kyllä se Euran CO2 arvo,jos se merkitty COC-todistukseen on todennäköiseti mitattu arvo!.
Toisaalta kun on valmiit kaavat as,auton/mootorin valmistajien osalta se CO2 arvo on helppo laskea teoreetisti;kuten oli tehty esim,Itävallassa jossa taitaa olla samantapaiset ongelmat CO2 päästöjen/verotuksen kanssa kuin meillä täällä koto Suomessa.
SALONEN MARKKU
05.03.2010 20:49
Näin on Timo. Se verolasku tuli TraFi nimiseltä firmalta(jolla valtio taitaa kierrättää huijariveronsa EUlta salassa). Mikä on yhteinen käytäntö jolla teemme verovalituksen?. Eräpäiva on jo 30.3 2010, joten aikaa ei juuri ole. SFC ohje viime lehdessä oli auton seisonta, mutta sehän on kuin laittaisi päänsä puskaan samalla kun pedon hampaat on perseessä.Nyt äkkiä ohjeita verovalitukseen ettei lasku mene huomaamatta porukoilta suoravelotukseen...
NYYSSÖNEN KAJ
05.03.2010 20:58
No tämä laki johon tämä vero perustuu on havaittu mielikuvituksen tuotteeksi. Ilmaston lämpeneminen ei perustukkaan ihmisten toimintaan kuten ei myöskään kometuhatta vuotta sitten.
Vero on valion ikuinen nautinto oikeus joten emme voi siihen vaikuttaa muuten kuin minkä maam hallintoalamaisia oomme
PUSKALA KARI
05.03.2010 22:59
Tuli tässä vain mieleen,että pitääkö ensikesänä maksaa katsastuksessa päästömittauksesta,koska mittausarvoja ei ole saatavilla matkailuautoihin????????????????????
SALONEN MARKKU
08.03.2010 07:59
Kyllä ne varmaan sen päästömittauksenkin vaatii, vaikka verotetaan raskaimman(painon) mukaan. Itse ajattelin tuon verovalituksen tehdä tällä viikolla. Se ei taida vielä maksaa kuin vaivan. Tuntuu vain että jos sitä ei tee, niin laskun on maksanut mukisematta. Aina parempi mitä useampi valittaa. Viikonloppuna oli hienoja hiihtokelejä.