- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- Onko Rellunne kylmä???
Onko Rellunne kylmä???
Rellu 2.5 /150 dCi. Tuo versio tuli markkinoille vuonna 2007. Kaksi eka talvee selvästi lämpimämpi kuin edellinen mesen CDI-kone oli. Tänä syksynä selvä muutos. Moottorin lämmöt aina samat sekä kesät että talvet. Siis kysymyksessä on HYTIN LÄMPÖTILA. Joskus lämpötila nousee normaaliin (n.20 C) vasta usean sadan kilometrin jälkeen, joskus harvoin myös "normaalin" ajan puitteissa. Tyypillistä on, että läpötila pumppaa esim.16-26 asteen välillä vaikka lämmön säädot olisivat samoilla asetuksilla.
Ulkolämpötila on ollut n.nollan kieppeillä ja auton säädöt tietysti maksimilla paitsi puhallin asennossa 1 ja kalori-lisälämmitin pois pelistä. Testiratana on ollut n.650 km siivu kerrallaan ja yhteensä tältä syksyltä yli 10000 km.
Mitä tähän asti tehty? On todettu että "ns.hehkutulpat", jotka ovat juuri ennen kennolle menevässä putkessa, eivät ole aktiivisia. Termostaatti vaihdettu. Nyt menossa kolmannen kerran huoltoon. Ongelmana on, että Rellu ei halua hoitaa asiaa takuuseen vaikka vika oli jo takuuaikana, koska tätä työtä ei aloitettu takuuaikana. Onko muilla rellulaisilla ollut samanlaisia ongelmia?
Samanlainen Rellu minulla. Ei ole ollut ongelmia lämmön kanssa. Yleensä säätö n. 80 % ja puhallin asennossa 2. Jos tuntuu vetoa niin Calori apuun puhallin 1 asentoon ja lämpöä aavistuksen verran.
Eikös tuo Calori lämmitin ole sellainan että moottorin lämpöä käytetään Calorin lämmönlähteenä. Jos näin on, moottorin jäähdytysveden kierto ei liene enää täsmälleen sellainen kuin se oli Rellun tehtaalta lähtiessä... Ohjaamon lämmönvaikeudet viittaa oireisiin ettei vesi kierrä lämmityslaitteen kennossa kunnolla. Tulee mielen että onkohan joku letku mennyt ajanmyötä ahtaaksi/lyttyyn puristuksen tai taivutuksen johdosta...? Lämmön vaihtelu saattaisi johtua siitä että putken ahtaumassa vesi kiertää paremmin moottorin termostaatin ollessa kiinni, ja termostaatin auetessa vesi kiertää mieluiten syylärin kautta, eikä jaksa enää kiertää lämmityslaitteesa...
Kiitos nopeista vastauksista. Tuo teoria putken ahtaumasta kuulostaa hyvin loogiselta, yritin tutkailla sillä silmällä mootoritilaa, vaan en näin maallikkona löytänyt mitään poikkeavaa. Täällä etelän päässä Konalan Biliassa epäilivät ensin lämppärin kennoa. Se vaan on tosi kallis toimenpide etenkään jos ei ole varma vikalähteestä. Tietääkö muuten kukaan Rellun huoltopistettä, minne alkoviauto mahtuu pääkaupunkiseudulla?
Vien taasen huomenna auton Wetterille, kerron heti kun on jotain kerrottavaa. Toivottavasti vielä muiltakin löytyy palautettavaa asian tiimoilta.
Onko rellussa lämmitimen kennon säädössa oma säätöventiili? Tämänpäivän autoissa lämppärin tehoa ohjataan usein vain ilman kiertoa säätämällä,kenossa on vakio virtaama. Onko ventiili/ilmaläpät tarkistettu,jos on oma säätöventiili lämppärin kenolla sen testaaminen onkin vaikeampaa. Voi olla sähköinen tai ns,kapilaari ;arvailen vian löytyvän sieltä.
Asia on aivan niin kuin sanoit, että "lämppärin tehoa ohjataan usein vain ilman kiertoa säätämällä,kenossa on vakio virtaama." Lisäksi kennon yhteydessä on sähkövastus, joka myös toimii. Myös nestekierrossa olevat "hehkutulpat" toimivat pakkosyötöllä. Asiaa ei vaan käytännön olosuhteissa pääse testaamaan ennenkuin tulee riittävän kylmät ilmat.
Yhteenvetona kaikki tuntuu toimivan, kun on tottunut automaatti-ilmastointiin, niin tuossa manuaaliversiossa on vain itse muutettava asetuksia.
Otsikon vastaukseen on vain sanottava ettei ole kylmä kun vain käyttää eri puhallin nopeuksia ja tarvittaessa calori-lämmitintä.
"Tietääkö muuten kukaan Rellun huoltopistettä, minne alkoviauto mahtuu pääkaupunkiseudulla?"
Itse olen käyttänyt Relluani Bilia Kaivokselassa. Siellä on henkilöautohuollon lisäksi raskaan kaluston huoltohalli. Varmasti mahtuu matkailuautokin halliin sisälle ja nosturin voima riittää... ; )
Milloin viimeeksi käytit autoa siellä? Minulle sanoivat etei enää onnistu korkeuden takia.
Tämän viikon tiistaina. öööh... Minulla on puoli integroitu, mutta tilasin ajan matkailuautolle. ...Ei siinä korkeuksia kysytty. On toki ollut kerran aikaisemminkin siellä huollossa, ja kysyvät rekisterinumeroa ensinnä.
...Aikoinaan Malmin Biliasta yritin tilata aikaa matkailuauton huoltoon, mutta sain heiltä ohjeen että raskaampi kalusto huolletaan heillä Bilian Kaivokselan toimipisteessä.
Useasta muusta paikastakin kävin kysymässä huollon onnistumista, mutta joka paikassa sanottiin että mielellään huoltaisivat mutta ei mahdu halliin, tai jos oli ovi riittävän korkea niin sitten ei nosturi ollut riittävän voimakas auton nostamiseen. Minuakin kiinnostaa missä karavaanarit Rellujaan huoltavat...?
Vielä itse ongelmaan palatakseni, mietin kahta asiaa:
Puhaltimen puhallusteho 1-nopeudella on varsin olematon, miten lämpenee jos käytät nopeutta 2. ?
Jos aivan näissä uudemmissa ei systemiä ole muutettu, Rellussa on lämmityslaitteen lämpötilansäätimessä sellainen toiminto että käännettäessä lähelle max ääriasentoa, asento klo 15 kohdalla tai heti sen jälkeen lämmityslaite kytkeytyy sisäkierrolle. Tämä nyt tässä mainittakoon, ettei Rellun omistajien tarvitse ihmetellä että miksi ikkunat huurtuvat talvella, jos lämmönsäätö on aivan täysillä. ; DJuu, kyllä matkailuautoja huolletaan Konalassa mutta ei alkovimalleja (kork.3.08 m), eivätkä edes tienneet että löytyykö Rellulta moista palvelupaikkaa pääkaupunkiseudulta. Jos joku tietää, voisko ystävällisesti kertoa?
Vuosimallin 2007 manuaalissa sanotaan että korkein sisäilman lämpötila saavutetaan kun lämpötilan säädin kierretään max oikealle. Siinä on erikseen kytkin sisäilman kierrolle. Tuo toiminto, mistä mainitsit että: "Rellussa on lämmityslaitteen lämpötilansäätimessä sellainen toiminto että käännettäessä lähelle max ääriasentoa, asento klo 15 kohdalla tai heti sen jälkeen lämmityslaite kytkeytyy sisäkierrolle."- tuo ei siis ole käytössä ainakaan tässä mallissa.
Kuten sanoit, niin Puhaltimen puhallusteho 1-nopeudella on yllättävän heikko, jos käyttää muita nopeuksia, niin kyllä lämpöä riittää. Todennäköisesti termostaatin vaihto on kuitenkin vaikuttanut asiaan.
Juu, tarkistin asian: Bilia Kaivokselassa oven korkeus on 3 metriä. Tuota korkeammat eivät mahdu sisään.
Minun tietoni rajoittuvat vain ja ainoastaan omaan yksilööni, saattaa näyttää jankuttamiselta, mutta haluan kertoa:
...Niin se on myös minulla, Master vm.2004, korkein sisätilan lämpö saavutetaan lämpötilansäätimen ollessa käännetty ääriasentoon oikealle.
...On myös minulla erillinen nuppi sisäkierron päälle /pois kytkemiseksi. On tässä nupissa myös valo. Valo kertoo sen että onko nuppi painettu alas, jolloin valo palaa, tai valon ollessa pois, nuppi on ylä-asennossa. (Läppää kääntävän moottorin surinan voi kuulla tietyissä oloissa.) Kyseisen valon syttyminen/sammuminen ei riipu sisäilmankiertoläpän asennosta...
...Jos lämpötilansäädin on käännetty ääriasentoon, sisäilmankiertonapin asennolla ei ole merkitystä, sisäilmankierto on ja pysyy kytkettynä. Kun tässä tilanteessa sisäilmankiertonapin painaa alas, siihen syttyy valo, ja kun nappia paina uudellen, eli napin päästää ylös, valo sammuu, mitään muuta ei tapahdu.
...Nämä antamasi lisätiedot eivät varmista minulle sitä ajatusta, että lämmityslaitteesi olisi erilainen kuin minulla, pikemminkin vahvistavat sen että on samanlainen :)
Relluni lämmityslaitteen ilmanohjaus on mielestäni hieman pulmallinen.
Säätimessä on kiinteitä asentoja ilmanvirtausen ohjaamiseksi tuulilasiin ja sivulaseille ja/tai jaloille ja/tai kojelaudan suuttimista. Joissakin oloissa en löydä oikeaa asentoa, vaan joudun kesken matkan vaihtelemaan säätimen asentoa. Jos haluan ohjaamoon lämmintä, tuulilasi huurtuu, ja jos käännän tuulilasiin lisää ilmavirtaa, sivulasit huurtuu. Tämä varsinkin jos lämpötilansäädin on käännettynä täysille. jolloin sisäilmankierto on toiminnassa, halusin sitä tai en. Talvella pakkassäässä käytän ajossa puhaltimen nopeutta 3, nollakelillä nopeutta 2. Vain kesällä nopeutta 1.
Kiitos valaisevasta selostuksesta. Kävin tarkistamassa tilanteen ja todellakin läppää kääntävän moottorin surinan voi kuulla kun lämpötilan säädön nupin kiertää max oikealle. Se tarkoittaa siis sitä, että samalla sisäilman kierto kytkeytyy päälle ja silloin aikaa myöten myös ikkunat varmasti huurtuvat. Tuo on tärkeä tieto kaikille, ja miksi sitä ei ole ainakaan suomenkielisessä manuaalissa kerrottu.
Minulla ei ole ollut huurteen kanssa ongelmia. Rellussani on kaksi lisäasentoa huurteenpoistoon. Toista huurteenpoistoasentoa käytetään korkean lämpötilan kanssa (pakkaskelissä) ja toinen huurteenpoistoasento on lähinnä vesikelillä. Kun "höyrypilven kuvan" kytkee päälle, se sulkee automaattisesti sisäilman kierron pois pelistä riipumatta siitä mikä on lämpötilan säätimen asento. Onhan sinulla kai myös nuo samat?
Lisäksi minulla on manuaalinen ilmastointi, mutta sen käytöstähän ei ole ollut missään vaiheessa kysymys.
Oikeasti suurkiitos tuosta "jankuttamisesta". Varmasti siitä oli myös monille muille apua.
Jaaha, enpäs oivaltanut että on sinulla taitaa olla automaatti ilmastointi...sellaista minulla ei Rellussa ole. :)
Sensijaan henkilöautossani Volvo S80, on tullut perehdyttyä automaatti-ilmastoinnin saloihin.
...Jos automaatti ilmastoinnissa esiintuu lämmönvaihtelua, se aika usein johtuu siitä että sisäilman lämpötilaa tunnistava anturi ei saa oikeaa tietoa sisäilman lämpötilasta.
Volvossa sisäilman lämpötila-anturille puhaltaa ohjaamon sisäilmaa pienenpieni puhallin joka vetää ilmaa pienistä kojelaudassa olevista raoista lämpötila anturiin, siis ilmanvirta kulkee kojelaudan sisäänpäin...
Nämä raot tukkeutuu ajanoloon pölystä ja ilmankierto lämpöanturiin vaikeutuu. Ongelman voi korjata kun imuroi kyseiset raot puhtaaksi, harjaksia sisältävä imurinsuulake lienee soveliain... Pahimmassa tapauksessa kerääntynyt pöly on irronnut paakkuna, ja edennyt puhaltimen siipiin, estäen kokonaan puhaltimen pyörimisen. Minulla imurointi ei tuota paakkua poistanut, piti purkaa tuo rakenne tilanteen korjaamiseksi. Tämä puhallin on todella pieni, sen siipien kärkiväli lienee alle 1cm...
Volvossani kyseisen anturin löytää kun astuu autoon sisään ja kytkee virran, anturin moottori lähtee pyörimään heti ennen moottorin käynnistystä, kuuluu pienenpieni surina kojelaudan keskikonsolissa radion tienoilla. Volvossani kyseinen puhallin myös jää pyörimään muutamaksi minuutiksi ajon jälkeen, vaikka ottaa avaimet pois virtalukosta. Tokivain autoissa on erilaisia ohjelmointeja tuon moottorin käyntiin.
Mikäli lämmönvaihtelupulma esiintyy vain automaatti-ilmastoinnilla, lähtisin etsimään tuota sisälämpötila-anturia, eiköhän systeemi liene kaikissa autoissa suurinpiirtein samanlainen...
Renaultin lämmöistä on keskusteltu ennenkin:
http://www.karavaanarit.fi/ajankohtaista/etuteltan_puheet/matkailuautot/?x26555=19933677
Niin, sanoin että se on manuaalinen ilmastointi, mutta että sen käytöstähän ei ollut kysymys, siis ilmastointi ei ollut päällä ongelmien aikana. Mutta kuten kerroin niin termostaatin vaihto kuitenkin auttoi asiaan.
Huurteenpoisto-asennoista maininta sotki minut luulemaan että olisi automaatti-ilmastointi. : )
Mutta ei hätiä mitiä. Kävin tutkimassa omaa lämmitinsysteemiä ja löysin minulle uusia piiteitä.
...Sisäilmankiertoläpän asentoon voidaan Rellussa vaikuttaa peräti kolmen (3) säätimen asennoilla.
1- Omalla ohjauspainikkeeella, 2-lämpötilansäätimen asennolla sekä 3-ilmanohjaussäätimen asennolla.
Tähän kun lisätään se että sisäilman kierron ohjausläpän merkkivalo ei kuitenkaan kerro läpän oikeaa asentoa aivan kaikissa tilanteissa...huh.
Ilmanohjaussäätimen "tuuletusasennossa" sisäilmankiertoläppä aukenee, vaikka läppä olisi omalla kytkimellään kytketty sisäkierrolle, ja tässä tapauksessa sisäilmankiertoläpän merkkivalo sammuu vaikka painike olisikin pohjaan painettu.
Aina sitä oppii uutta : D
Renaultin huoltoverkostoa olen kahlannut, tähän mennessä vain yhden olen löytänyt jossa menee 3,3m korkuinen, ehkä hieman korkeampikin, mutta sielläkin on nosturien painorajoitus 3200kg.
Eli jos auton paino jää tuon 3200 kg, alle niin sitten voi tiedustella: ME -auto Helsinki, Laivalahdenkatu 8
Eikös auttaisi jos saisi sen sisäkierron elinkautiseen pois-asentoon?
Sisäkierto on hyvä silloin kun ajaa savussa tai hajussa, esim lannanlevitysalueella. Asetan lämmityslaitteen sisäkierrolle myös asumisen ajaksi, ohjaamoon silloin ei tuule sisään.
...Mutta juuri tuo systeemin monimutkaisuus tuottaa sen ongelman että täytyy tarkistaa kolmen nupin asento ennenkuin katkaisee virrat parkkiin jäädessä. Sisäkiertoläppä kun on moottorilla kääntyvä, sitä ei voi kääntää ilman että virta on kytketty.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.