Verojen kokonaismäärä
KUUTTI MARKKU
17.11.2009 08:03
Tarkastellaanpa vähän matkailuajoneuvojen verotusta kokonaisuudessaan. Otetaan hankintahinaksi vaikka 70000,-.
Matkailuauto 70000,-, josta ALV 12622,95 ja vuotuinen ajoneuvovero 1.3.2010 alkaen (3500 kg mukaan) 485,45 ja käyttövoimavero (diesel)118,26, yhteensä 603,71 /vuosi.
Vastaava auto-perävaunuyhdistelmä.
perävaunu 35000,- josta ALV 6311,48 ja vetoautoksi vaikka Subaru Forester diesel, kokonaishinta 35000,-
Auton hinnasta autoveroa 8500,- ja jäännöksestä 26500,- ALV 4778,69. Hankintahinnasta veroja 19590,17.
Vuotuinen ajoneuvovero em autosta (CO-2 170 g)114,97 ja käyttövoimavero 513,56. yhteensä 628,53.
Vuotuiset verot aika lähellä toisiaan, mutta hankintahinnasta vaunu-vetoauto-yhdistelmällä on veroja noin 7000,- enemmän kuin matkailuautosta.
Joten hankintahinnassa ne suurimmat verot maksetaan. Käytön verotus on pientä siihen verrattuna.
KEKÄLÄINEN HARRI
17.11.2009 08:19
Niin mitä tekemistä hankintahinnalla on käyttömaksuihin. Eikö se ole jokaisen oma asia ostaako hän uuden tai sitten vanhemman auton tai yhdistelmän. Hankkiessa vanhemmat laitteet hankintahinnat on hiukan eri luokkaa, mutta käyttömaksut on ja jää.......
Vai onko tämä ajoneuvovero"systeemi" jonkinlainen vastaanasettelu asuntovaunuilijoiden ja matakailuautoilijoiden välillä? Olen aina luullut, että olemme samaa karavaanariporukkaa kaikki. Itselläkin aikoinaan oli asuntovaunu perässä. Nyt m-auto...
KOSKINEN OLLI
17.11.2009 08:20
Joup.
Ja kuten meille kerrottu on, hankintahinnan verotuksesta ollaan SIIRTYMÄSSÄ käytön verotukseen.
Käytännössä se toteutetaan siten, että ne ajoneuvot joissa on hankinnan yhteydessä verotettu enemmän maksavat käytöstä enemmän.
KUUTTI MARKKU
17.11.2009 10:42
Kirjoitin vertailun verojen kokonaismäärästä auto tai vaunu, koska olen harkinnut vaunusta autoon siirtymistä. Täytyy myös muistaa, että uudesta maksettu vero vaikuttaa myös käytetystä maksettavaan hintaan ja yleiseen hintatasoon. Vuotuisten maksujen osalta näyttäisi olevan melkein sama, kumman valitsee, maksut ovat molemmissa siellä 600-650 välillä, joten auto on edelleen harkinnan arvoinen vaihtoehto vaunulle.
On myös kuulunut puheita autoveron poistumisesta ja pelkästään käytön verotukseen siirtymisestä. Vehviläinen esitti autojen liikkeiden seuraamista satelliittipaikannuksella ja kilometriveroa tieluokituksen mukaan. Tekniikka alkaa siihen olla valmiina.
Tulevien kustannusten arviointi on aina hankalaa, kun ei tiedä miten mitäkin asiaa tulevaisuudessa verotetaan ja miten polttoaineiden hinnat kehittyvät.
SUOMI SEPPO
17.11.2009 12:01
Suuremmalla osalla taitaa olla m-auto harrastevälineenä ja on käyttöautona henkilöauto. Vaunuilijoilla on harrastevälineenä vain vaunu, josta ei makseta "saastutus" maksuja.
Tällaiset "pakolliset" saastutusmaksut haiskahtavat pahasti anekaupalta.
Opetetaan ihmisille että kun maksat niin saat saastuttaa, vai vähentääkö se anemaksu sittenkin saasteita ?
@seppo
KEKÄLÄINEN HARRI
17.11.2009 13:49
Samaa mieltä. Niin se meilläkin m-auto seisoo pihalla pääasiassa eli pikkuautolla pyöritään ns.pakolliset ajot ja matakailuauto on pyhitetty lomailemiseen. Mökkihän se onkin...liikkuva sellainen.