Viime päivinä olen hieman epätietoisena seurannut ensi keväänä käyttöön otettavaa ajoneuvojen päästöveroa ja sen määräytymistä eri matkailuautoille.
Kun lakitekstiä lukee ja yrittää tulkita, on lopputulos suunnilleen sama kuin vakuutusyhtiöiden sopimusehtoja tulkittaessa. Jokainen lukija muodostaa siinäkin tapauksessa oman näkemyksensä asiasta.
Ensi alkuun olin löytävinäni ihan järjellistäkin tulkintaa, mutta jossain vaiheessa uskoni siihen alkoi horjua ja ryhdyin suunnittelemaan nykyisen matkailuautoni vaihtamista vanhaan Scanian bussiin, jonka 11-litraisesta moottorista rysäyttäisin aina liikennevaloista lähdettäessä muutamia tuhansia grammoja hiilidioksidia taivaan tuuliin.
No, onneksi asia alkoi hieman selkiytyä oltuani yhteydessä kyseisen lain valmistelijoihin, joista varsinkin Timo Piilonen oli kiitettävästi mukana.
Itselläni on tällä hetkellä vm.2008 ns.retkeilyauto, joka on rakennettu Peugeot Boxerin kuoriin. Ajoneuvo on siis M1 luokiteltu. Auton valmistaja eli Peugeot on määritellyt autolle yhdistetyn CO2-arvon, joka omassa autossani on 246g(Boxer 335 L3H2 HDI 120). Tällöin autolla on ajoneuvoliikennerekisterissä päästötieto, jonka mukaan vero määräytyy. Tämän auton kohdalla se on 234,33€ vuodessa.
Auto on rakennettu normaalin pitkän(6m) pakettiauton kuoriin eikä sen korirakennetta ole muutettu. Tällöin auton sisään tulleet rakennelmat eivät edellytä uusia päästömittauksia.
Veikkaan, että jatkossa karavaanarit edellyttävät päästötietoja myös varsinaisista matkailuautoista, jotka rakennetaan jonkin auton rungolle. Toivottavasti laitevalmistajat ottavat asian huomioon uusia autoja rakentaessaan.