AUTON KÄYTTÖMAKSUVERO JA TOIMENPITEET SFC OSALTA
KOIVUPURO PEKKA
16.11.2009 16:03
Sähköpostiin tuli SFC jokin tiedote, jossa moitittiin hallituksen tekemää päätöstä, mutta ei ollut minkäänlaisia toimenpiteitä jolla asiaan yritettäisiin vaikuttaa??
Mitä nuo toimenpiteet voisisvat sitten olla ja kuinka saataisiin lakia muutetuksi, riittääkö pelkkä kirje vai vaadittaisiinko oikeinkin kovia otteita, esimerkiksi tuolla suomi24.fi/autot ja liikenne /karavaanarit on jo keskusteltu Helsingin keskustan ruuhkauttamiesta itsenäisyyspäivän juhlien aikaan eli riittävä määrä asuntoautoja, pakettiautoja ja henkilöautoja kiertämään Tarjan linnaa niin ehkä ainakin uutiskynnys ylittyisi ja voisi porukka päästä jopa keskusteluyhteyteen (huutoyhteyteen) vaikka itsensä pääministerin tai valtionvarainministerin kanssa!!
No onko tuo sitten oikea tapa edetä niin sen jokainen voi itse miettiä, mutta totuushan on että asuntoautojen omistajat ovat tulleet kaltoin kohdelluksi tätä lakia tehdessa ja hyväksyessä ja jos emme pidä puoliamme niin maksamme ylimääräistä vuodessa ainakin 360€ (jos auton paino 3500kg) verrattuna nykytilanteeseen ja oletettuihin (ja toivottavasti) myös tuleviin CO2 lukemiinkin verrattuna tuo 485€ on liki kaksinkertainen !
Minkälaisia ajatuksia jäsenistöllä on ja pitäisikö jonkun tahon alkaa ajamaan tätä asiaa oikein tosissaan järjestäen tuon tyyppisiä tapahtumia niin kauan, että asiaan saadaan oikaisu vai tyydytäänkö tilanteeseen vain keskenään rutisten?
Haluammeko maksaa ylimääräistä veroa esim. 10 vuodessa 3600€ (=21000 markkaa) eli veroa veron päälle vai painostammeko päättäjiä korjaamaan tuollainen epäoikeudenmukainen laki??
PELLIKKA ERKKI
16.11.2009 16:14
Entäs jos SFC:n liituritamiehet postittaisi jokaiselle jäsenelle paluukuorella olevan lomakkeen johon raputtaisimme nimemme, jonkillainen nimilista röykkiö siitä kertyisi, jonka paremmat hyntteet omistavat voisi sitten kipata eduskuntatalon kuppilan lattialle. Tietysti tämä olisi pitänyt tehdä joo viikkoja aikaisemmin Mot:n tomittajien kuvatessa tapahtumaa.
EEROLA TEEMU
16.11.2009 16:36
Enpä jaksa uskoa, että mitään suurta röykkiötä syntyisi kirjeistä, puhumattakaan ruuhkista pressan linnan edustalle. Olishan se osoitus siitä, että hyväosaiset tulevat tukkimaan teitä komeilla matkailuautoillaan -"keksikää niille lisää maksuja kun rahat riittää häirintään". Ei edes näillä sivuilla ole kantaa ottaneet kuin muutamat.
Niinkuin toteat, maito on jo kaatunut aikoja sitten. Tämä porukka on niin marginaalisen pieni ja jostainhan niitä verorahoja pitää kerätä kun äyrit nousee ja kunnat on kusessa peruspalvelujenkin osalta. Huvi- ja vapaa- ajanautoilu ja matkailu yleensä on lopulta aika hyvä kohde moneen muuhun veroon verrattuna. Se ei ole elintärkeää. Kyllä muitakin uusia veroja ja veronkorotuksia vielä riittää ihan tarpeeksi. Tähän voi sentään itsekin vaikuttaa.
KAUPPI ERKKI
16.11.2009 16:37
Kävin päivällä vaasalaisessa kauppakeskuksessa kysymässä kahdelta kokoomuksen kansanedustajalta ihan mikrofonin kanssa että onko tämä matkailuautojen verotus oikeudenmukainen eivätkö he pelkää sitä matkailuautoilijoiden rahat siirtyvätkin thaimaan lennoille ja sitäkautta ulkomaille kuin että ne jäisivät ensinäkin matkailualan yrittäjille suomeen ja toin huoleni esille myös matkailuautokaupan romahtamisesta ja sitäkautta lisääntyvinä konkursseina.
Oli kuulemma tullut kitkerää palautetta asian tiimoilta joutuvat ehkä ? korjaamaan lakia.
Ps ei näkynyt muita caravaanareita kyselytunnilla.
KLEMETTI SEPPO
16.11.2009 16:43
En ole niin tarkkaan lukenut mistään veron määrästä pakettiautoissa, verrattuna meihin matkailuautoilijoihin? Melkoisen tankillisen dieseliä ostaisi tuolla veron erotuksella entiseen ja kutakuinkin mukavan kesälomareissun ajaisi. Vähillä ajuilla melkoisen hyvä euron hävittäjä se tuo kosla tuossa pihalla seisoessa on verrattuna ajettuihin kilometriin. Verokin mukavasti jo neljäkymppiä kuussa. Meikäläisellä lohikilon ja ahvenen hinta on kovasti nousussa tulevana suvena. Pitänee opetella sillä tavalla näykkimällä niitä syömään.
Aika vähän painoarvoa tuntuu olevan näinkin isolla kattojärjestöllä kuin SF -caravanilla kun isoja asioita päätetään.
EEROLA TEEMU
16.11.2009 16:44
Kysyttäessä suoraan poliitikolta saa aina haluamansa vastauksen. Ei kannata unissaankaan kuvitella, että tämä juuri nuijittu laki miksikään muuttuisi. Jos matkailuautokauppa tähän romahtaa, niin eiköhön se romahda muutenkin.
KAUPPI ERKKI
16.11.2009 17:20
Parempi kuitenkin käydä kovistelemassa politiikkoja kuin että me täällä palstalla nuijimme toisiamme se ei johda muutakuin siihen että joltain voi mennä yöunet ja larsenin tai mikä se nyt oli kulutus kasvaa ja valtio saa sitäkautta kaipaamansa lisäyksen verotuloihin.
EEROLA TEEMU
16.11.2009 17:42
Tämähän on mielipidepalsta, missä voinee olla erilaisia mielipiteitä -mikä on vähäsen eri asia kuin nuijiminen. Jos joku delegaatio, mielenilmaus tai kansanedustajien hiillostaminen saa juuri säädetyn lain nurin, niin onhan se vuoden uroteko.
LAUKKANEN MAURI
16.11.2009 17:45
Olen pitemmän aikaa miettinyt milloin tämä nykyinen verojärjetelmä as.autojen osalta muutuu.
Toisiasia on kyllä ne matkailuauton omistajat rinnastaetaan jollain tapaa ns.korkeampaan keskiluokaan.
On varmaan paljon as.automiehiä/naisia joiden kulkimien hinta
on tuhansieneurojen luokaa,mutta jos tuolla nähdään yksi 100 000€ kulkine,niin me ollaan leimmatuja rahamiehiä/naisia.
Eihän tämä harrastus ole halpaa,ilman niitä uusia korotuksiakaan,mutta paljonko on paljon tästä harrastuksesta?.
Kaikki on suhteelista,vai onko;kysyy m laukkanen
KAUPPI ERKKI
16.11.2009 21:14
Niimpä tätäkin harrastusta voisi alkaa mitata litroissa joku sanoi minulle että eihän katsastuskaan maksa kuin tankillisen bensaa/naftaa eihän se voi olla kallista.
Edelliskesänäkin nafta maksoi niin paljon että se rajoitti minun matkustamistani huomattavasti ei niinkään siksi että se oli kallista vaan en periaatteesta viitsinyt rikastuttaa öljyfirmoja ja rättipäitä.
Tulevan kesän polttoaineen hintaa ei tiedä vanha Erkkikään
Kun siinä polttoaineessakin on jo sitä veroa niin tulee pakosta miettineeksi mikä on suhteellista viettää loma kotimaassa matkaillen tai lähteä ulkomaille lomailemaan.
Asia olisi paljon helpompi ratkaista ellei olisi rasitteena sitä liikennekäytöstä poistettua matkailuautoa pihassa.
PULKKI MARTTI
16.11.2009 21:18
Hyvä kysymys Mauri.Ainahan autoilijoita on vuodenvaihteen tienoilla muistettu milloin milläkin veronkorotuksella. Eipä ole kauan kun yllättäen dieseliin pätkähti 10 snt. pikku veronlisäyksen johdosta.
Minusta asiaan pitäisi jotenkin yrittää vaikuttaa.
KEKÄLÄINEN HARRI
16.11.2009 21:31
Niinpä sen voisi tehdä..sais siitä jonkinlaisen adressin liikenteeseen. Näkisivät kuinka pahalta meistä tämä tuntuukaan. Ja sitten miksei voitaisi ajella samallalailla kuin traktorit eduskuntatalolle koko matkailuautoväki. OLisi sitä meissä voimaa..ainakin määräälistä sellaista ja luukisi sen jonkillaisen vaikutuksen tekevän. Miksi me aina otetaan mukisematta tai ilman minkäänlaista vastaanhangoittelua vastaan kaikki, mitä meille annetaan. Se mitä hallitus yleensä antaa tietää rahan menemistä sellaisiin taskuihin joissa sitä jo valmiiksi onkin.
EILOLA-JOKIVIRTA MARKKU
16.11.2009 21:38
Tiedä muista miten aiotte toimia, mutta Oulusta on pitkä matka Helsinkiin osoittamaan mieltä. Täällä silti julkaistaan yhtä Suomen päälehdistä ja sain sunnuntain lehteen kirjoituksen läpi. Käyttäkää hyväksi, muokatkaa hieman, oma nimi alle ja paikalliseen lehteen jossa sitä ei vielä ole julkaistu.
Arvoista valtionvarainministeri Katainen
Aluksi haluan kiittää teitä erinomaisesti valmistellun lakiehdotuksen läpiviemisestä eduskunnassa 11.11.2009. Mainitsemani lakiehdotus nostaa ajoneuvoni perusveroa noin 280 %, kiitos ettei korotus ole millään muotoa kohtuuton.
Matkailuajoneuvojen käyttö on kausiluontoista, omalla autollani on ajettu 152 tkm, auto on vuosimallia -98. Vuotuinen ajomäärä on siis pienempi kuin useimmilla henkilöautoilla, joista sentään on mitattu aikoinaan CO2 päästöarvot. Matkailuajoneuvoista CO2-päästöjä ei ole mitattu kovinkaan monesta ajoneuvosta, eikä ole osoitettu paikkaa jossa mittauksen voisi käydä luotettavasti suorittamassa. Kyseinen mittaustulos pitäisi pystyä ilmoittamaan jälkikäteen myös ajoneuvohallintokeskukselle jotta perusmaksu voitaisiin periä johonkin todelliseen tulokseen perustuen. Mittausten ja niiden tulosten ilmoittamisen pitäisi olla ajoneuvonhaltijalle ilmainen toimenpide.
Mitä edellä mainittu maksu tulee vaikuttamaan kesämatkailuun. Luultavasti monet miettivät omistamansa ajoneuvon myymistä ja matkailun jatkamista ulkomaille lentäen. Lentäminen Välimerelle varmaan parantaa Suomen kansantaloutta ja pelastaa ilmaston. Monet matkailijat ovat majoittuneet pienille leirintäalueille matkoillaan suomenniemellä, jatkossa on pelkona että nämä rahat käytetään Suomen rajojen ulkopuolella. Tai vaihtoehtoisesti ennen leirintäalueelle ajaneet karavaanarit käyttävät jokamiehenoikeuksiaan enemmän majoittuen läheisille uimarannoille, parkkipaikoille, jne. Onneksi meillä on siihen vielä mahdollisuus.
Eihän korotus euroina ole kuin 300?, tuo summa on monelle paljon rahaa. Samaan aikaan myös muut maksut ovat myös nousseet kiristäen perheiden taloutta. Perheellemme kotimaanmatkailu on ollut etusijalla matkoja suunniteltaessa. Asuntoauto on ainoa omistamani moottoroitu kulkuneuvo jota käytetään perheen pitkillä matkoilla, takana kulkevat polkupyörät joita käytämme tutustuessa majoituspaikan läheisyyteen.
Nyt tehty päätös vaikuttaa hyökkäykseltä karavaanareita ja heidän elämäntapaansa kohtaan, valtion budjettia tai maailman ilmastoa tällä päätöksellä tuskin pelastetaan. Kysynkin miten valtio aikoo käyttää noin kymmenenmiljoonan euron potin joka siirretään asuntoautoilijoiden kukkarosta valtion kassaan?
Pienenä vinkkinä voisin antaa seuraavan kohteen jota voitaisiin verottaa, huviveneilijät. Oulussa näkee laiturissa monia isoja hienoja veneitä joihin kaikkiin on liitetty jonkinlainen polttomoottori. Oman käsitykseni mukaan veneiden moottorit kuluttavat noin 20-50 litraan polttoainetta tunnissa, kuinka paljon siitä syntyy CO2-päästöjä? Entä suoranaiset ympäristöriskit jotka syntyvät moottoreiden sisältämästä öljystä ja polttoaineesta? Taitaa noiden laitteiden omistajakunta osua liian lähelle Herra Kataisen vaalikarjaa.
Seuraavan kerran kun on mahdollisuus tavata herra valtiovarainministeri livenä, tulen ehdottomasti kättelemään ja lupaan vielä tarjota pullakahvit jotta voimme keskustella aiheesta enemmän.
Matkailuajoneuvon omistaja
MÄKELÄ KIMMO
18.11.2009 19:22
olen samaa mieltä eli kaikki kykenevät autoon ja eduskuntatalon eteen parkkiin.
VÄLIAHDE JUSSI
18.11.2009 19:36
M.Eilola-Jokiviralle.Mitä Teki L.Rajala mielle?Jos äänesti kyllä
verojen nousun puolesta,niin on perus porvari,mielestäni.
EILOLA-JOKIVIRTA MARKKU
19.11.2009 17:25
Niin taitaa olla, en ole kyseistä herraa koskaan äänestänyt, enkä äänestä.
LAHTI ANTTI
19.11.2009 17:59
Huvittuneena olen seuraillut, että tuolta taholta ei ole yhtään vastustusta tullut tähän veroasiaan. Vaikka siellä on yksistään autoilijoita.
Mistä mahtaa johtua hiljaisuus?
http://www.autocaravanfinland.fi/
KYLMÄNEN REIJO
19.11.2009 18:19
Kyllä Liiton olis pitänyt puuttua aikaisemmin ko. pykälän valmisteluun. Suurin osa Liittohallituksen jäsenistä on puutarhaleiriläisiä, kaikilla ei edes matkailuajoneuvoa. Ei niitä kiinnosta joku autovero. Tärkeämpää on pitää kokouksia ulkomailla ja pyöriä kaikenmaailman fikeissä.
TERVO JARI
19.11.2009 18:32
noilta sivuiltakaan:
http://www.matkailuautoilijat.fi/1
mitänyt päälisinpuolin sivuja tutkiskelin, niimpä miksi liittyä "rusina" porukkaan kun ei etuja yritetä edes ajaa/puoliaan pitää tuossa vero asiassa . . .
Parempi edes yrittää jotain asian eteen jotta olis pikkasen uskoa tuohon "aatteeseen" jota yritetään eteenpäin viedä, mutta taitaa mennä "muut" asiat veroasian edelle ?
Pysyn kaukana tollasesta . . .
Jari
Ps, Vaikkakin reissaan asuntoautolla . . .
KOIVUPURO PEKKA
19.11.2009 20:44
Kiitokset keskusteluun osallistuneille,mutta ei taida porukassa olla yhtään SFC hallituksen tms. jäsentä puhumattakaan matkailuautoilijoiden aktiiveista?? Nythän pitäisi oikeasti alkaa asialle jotain tekemään, vaikkakin se on jo niin sanotusti ehtinyt housuun asti!!
Mutta ei varmaan olisi haittaakaan pitää asiasta isosti melua ja kerätä nimejä adressiin vaikka Turun ja Helsingin messuilla, lisäksi voisi jollain delegaatiolla yrittää päästä tuon kelju Kataisen juttusille jne.! Mutta kenellä tuohon aloitteellisuutenn olisi aikaa ja mahdollisuutta? Yhtenä parhaana vaihtoehtona olisi SFC:n palkolliset, joiden palkkakin maksetaan meidän maksamistamme jäsenmaksuista ja joilla varmasti myös löytyy työaikaa asian hoitoon, jätetään vaikka yksi lehti vähemmäksi tms. jos ei muuten onnistu!
Eli olisi jokin taho ajamassa asiaa aktiivisesti tuonne päättäjiin päin ja tarvittaessa järjestämässä vaikka ne treffit sinne eduskunnan portaille jos ei muuten asia etene!
Mielipiteitä, ehdotuksia????????
MANNINEN ESA
20.11.2009 00:20
Non niin. Asiassa eteenpäin.
www.adressit.com
sinne joku sanaseppo laatimaan kirjelmä ja tiedoksi kaikille karavaanareille, kirjoittipa tai ei nimensä yllä poristujen asioiden tiimoilta eli ehdotus veron muuttamiseksi oikeudenmukaiseksi.
Kun kaikkien "vastustajien" nimet on tiettyyn aikaan mennessä kerätty - printataan lista ulos ja joku liituraita kiikuttamaan mahd. ison delegaation kanssa esim. Kataiselle.
Tietysti mahdollisimman monta mökkiautoa Arkadian eteen ja media myös paikalle.
KOIVUPURO PEKKA
03.12.2009 17:37
Eipä näytä yhdistyksen "virkamiehiä" tämä asia kiinnostavan eli en itse ainakaan ole huomannut millään forumilla kenenkään heistä kommentoivan asiaa millään tavalla!
Laista olisi mahdollista valittaa syrjivänä vaikkapa EU komissioon ja heillä olisi valta alistaa asia EY tuomioistuimelle niin halutessaan! Kuka tai mikä olisi se taho joka väsäisi asiasta EU komissioon valituksen??
Vaaditaanko ja valtuutetaanko SFC tekemään se ja keräämään kaikilta halukkailta jäseniltä allekirjoitus asian eteenpäin saattamiseksi!!
MERIKALLIO VELI-PEKKA
03.12.2009 17:45
TERVO MARTTI
03.12.2009 17:52
Toivon että joku ottais asian hoitaakseen.
VIRTANEN HANNU
03.12.2009 22:10
Myös täältä kannatus että yhdistyksemme kautta vietäisiin asia eteenpäin.
NISKANEN PAAVO
04.12.2009 22:30
Mitenskä päästövero jos käyttää RME:tä.Onks tietoo?
NIITTYARO TAPANI
05.12.2009 23:31
Olen paikalla kunhan vaan päivästä sovitaan.
PS. äläkää Jouluna.
AHONEN KAI
06.12.2009 00:55
"Eipä näytä yhdistyksen "virkamiehiä" tämä asia kiinnostavan eli en itse ainakaan ole huomannut millään forumilla kenenkään heistä kommentoivan asiaa millään tavalla!"
Oikeassa elämässä jos palkattu työntekijä ei tee työnantajan häneltä odottamia työtehtäviä työntekijä saa kenkää. Hämeenlinnassa ollaan piilosilla kyselee kuka mitä tahansa tai pitäisi olla jotain mieltä jostain.
Joku hienoja sanankäänteitä omaava ja paremmissa vaatteissa liikkuva voisi kyseenalaistaa näiden suojatyöpaikkaisten töiden tekemättömyyden.
Itselle riittää tieto minne maksetaan ja milloin, ja voiko maksaa netin kautta, kun juna meni jo tällä(kin) kertaa.
EK HARRI
06.12.2009 12:12
Lähetin Suomen valtion pariinkin otteeseen taklanneelle Petteri Snellille kyselyn minkälaisia mahdollisuuksia hän näkee viedä asia EU:n käsiteltäväksi. Verotushan ei huomioi millään tavalla eroja ajoneuvojokohtaisissa päästöissä ja asettaa M1-luokan ajoneuvot eriarvoiseen asemaan muiden henkilöautoiksi rekisteröityjen autojen kanssa.
Snell ilmoitti selvittävänsä asiaa ja lupasi ilmoittaa näkemyksensä kahden viikon kuluessa. Jos Snell näkee tässä menestymisen mahdollisuuksia on SF Caravanin virkamiehistönkin herättävä.
PALIN MATTI
06.12.2009 12:32
Joo ja oikein kun jaksatte valittaa, niin lätkäisevät vielä autoveronkin uusille piirongeille.
Autoveron suhteenhan piirongit ovat myös eriarvoisessa asemassa muihin N1-luokan henkilöautoihin nähden. Sekin asia kannattaa teidän ottaa samala esile sielä EU:ssa.
En haluaisi olla mitenkään jälkiviisas, mutta kun aikoinaan alettiin veivaamaan sen nopeudennostamisen kanssa totesin, että se 80 km/h ajoneuvotyyppikohtainen nopeusrajoitus on valtion asettama rangaistus autoverottomuudesta.
Kannattaisi siis olla vain hiljaa ja tyytyä siihen olevaan nopeuteen, sillä jos nopeutta nostetaan, niin alkaa tulla sitten erilaisia verojakin maksettavaksi.
Ja miten on käynyt? Ja miten tulee vielä käymään?
MERIKALLIO VELI-PEKKA
06.12.2009 12:44
Hienoa Harri,tällaista kansalaisrohkeutta olen odottanutkin, itsestä siihen ei ole ollut.
Tulkoon mitä maksuja tahansa, kunhan ne on oikein perusteltu ja kohtelevat kansalaisia tasavertaisesti.
Kun tätä uutta veroa perustellaan ilmaston suojelemisella ja hiilidioksiidipäästöillä, pitää hinnoittelunkin tapahtua perustuen näihin päästöihin. Mikäli näitä päästöjä ei voida puolueettomasti mitata, ei sellaista lakia voida toimeenpanna, ennen kuin mittarit ovat olemassa.
Ymmärtääkseni Petteri Snell voisi lähteä liikkeelle lain syrjivyydestä ja siitä, että lain perustelut ja sisältö ovat ristiriidassa keskenään, laki on torso, "mikä ei ole kohtuus, ei voi olla lakikaan".
KOIVUPURO PEKKA
06.12.2009 13:16
Hieno homma kun on edes jäsenistössä tällaisia aktiivisia ihmisiä, joita asia kiinnosta! Itse olen laittanut SFC.lle ,olikos nyt toiminnanjohtajalle kyselyä ja eipä ole välittänyt edes asiaan vastata, no olenkin miettinyt, että miksi oikein maksan jäsenmaksua, kun saan kehnosti totetetun lehden vain vastikkeeksi! Samat alennukset saan laivoihin muutenkin ja leirintäalueita en ole käyttänyt 20 vuoteen, joten kortillakaan ein saa mitään etuja, harmi vaan että just kerkesin maksamaan jäsenmaksun ensi vuodeksi, mutta enpä taida maksaa enään seuraavaa!
Olisikos Turun messuilla hyvä paikka yrittää järjestää jotain tähän asiaan liittyvää tapaamista, missä voisi porukalla miettiä mahdollisia toimenpiteitä asian hoitamiseksi kuntoon?
KAUPPI ERKKI
06.12.2009 13:30
Jos tuota Matin ajatusmailmaa noteeraa niin miksi näihin kuorma-autoiksi rekisteröityihin paketti autoihin ei tullut mitään ajoneuvo veroa onhan niissäkin 80 kympin lätkä ja suurimmassa osassa matkailuautoja on 80 kympin lätkä jos nopeutta ajateltaisiin verotuksen perusteena. Tottahan on että matkailuautosta ei peritä täyttä autoveroa jos oltaisiin peritty niin niitä olisi tuotu maahan vain murto-osa nykyisestä määrästä Eihän kuorma-atoksi rekisteröidystä pakustakaan ole maksettu täyttä autoveroa uutena.
PALIN MATTI
06.12.2009 18:10
Hehheh! Kuorma-autoilla on se nopeusrajoitus sen takia, että ne OVAT KUORMA-AUTOJA.
Jos piirongeista olisi alunperin maksettu autovero, niin niillä ei olisi ajoneuvoluokkakohtaista nopeusrajoitusta lainkaan, paitsi yli 3,5 tonnin kokonaismassaisilla.
ASIKAINEN MATTI
07.12.2009 15:06
Kuorma-autoissa ei muuten ole 80:n lätkää.
KOSKINEN MARKKU
07.12.2009 18:22
Minä tässä ajattelin että kerättäisi mahdollisimman paljon nimiä listalle ja siihen hyvät perustelut ja lähetettäisiin eduskuntaan josko siellä on joku kansanedustaja joka harrastaa karavaani hommia.Kun tämähän on harrastus toimintaa eikä mitään tyhjän autoilua.Sillä kylläkin on varmaan aika kiire.
KAUPPI ERKKI
07.12.2009 18:47
Matin mielestä rahalla saa ja autolla saa ajaa vaikka sataa kun tarpeeksi maksaa veroja.
Eiköhän tämä satasen nopeus matkailuautoissa kuitenkin perustu enempi siihen minkäasteinen turvavarustelu niissä sattuu olemaan eli onko niissä airbäkkejä ja abs:siä vai ei.
PALIN MATTI
07.12.2009 19:01