Liikenteestä poisto
HINTIKKA ARI
13.11.2009 10:24
Kertokaa kuka on asiaan myös perehtynyt että laskenko todellakin oikein?
Jos poistan matkailuautoni liikenteestä niin minun ei tarvitse maksaa ajoneuvoveroa eikä käyttövoimaveroa seisonta-ajalta.
Vakuutusyhtiön mukaan minun ei myöskään tarvitse maksaa liikennevakuutusta eikä kaskosta kolariturvan osuutta. No ne eurot:
Ajoneuvovero 127,75 e/vuosi-->0,35 e/päivä
Käyttövoimavero 114,98 e/vuosi-->0,315 e/päivä
Liikennevakuutus (0% bonus) 522,96 e/vuosi-->1,43 e/päivä
Kaskon kolariturva (70% bonus) 282,99 e/vuosi-->0,78 e/päivä
Näin laskettuna säästän 2,87 e/päivä kun auto on poistettu liikenteestä. Poisto ja takaisin otto maksaa 2x10.20 e eli 20.40 e.
Tästä laskettuna minun kannattaa pelkästään rahaa ajattelemalla poistaa auto liikenteestä jos se seisoo 8 päivää käyttämättömänä.
Kun veromuutos astuu voimaan 1.3.2011 niin päivien lukumäärä muuttuu 6 päivään. Tässä olen huomioinut että liikennevakuutuksen bonus on silloin 5 %.
Onko aika tosiaan noin lyhyt vai laskenko väärin/ unohdanko jonkun kulun?
KIISKI ANTTI
13.11.2009 10:30
Vakuutuksissa taitaa olla minipäivärajat, esim. vähintään 30pv pitää seisottaa että hyvittävät maksuja. Samoin bonukset ei taida kertyä jos auto ei ole vähintään 6kk/vuosi vakuutuksissa.
HINTIKKA ARI
13.11.2009 10:37
Sori nämä unohtui kirjoittaa.
Pohjolan mukaan poistossa ei ole mitään minimiaikaa.
Toki 180 vrk/vakuutuskausi pitää olla ajossa että bonukset kasvaa. Mutta se 180 vrk tulee helposti keväästä syksyyn. Talvella autoa tarvitaan 1 krt/kk tai 1 krt/ 2kk.
LUOTO KARI
13.11.2009 11:12
Mielestäni olet laskenut ihan oikein. Minun tapauksessani soppaan voi lisätä vielä sen, että voin seisonnan ajaksi siirtää matkailuautoni liikennevakuutuksen bonuksen (joka on tapissa) perheen toiseen autoon, jossa bonus on huomattavasti pienempi. Tästäkin tulee viikkotasolla n. 6 euron lisäsäästö. Ota myös huomioon, että AKE arvioi poisto/käyttöönotto-ruljanssin siirtymisen nettiin puolittavan maksut. Tästä seuraa, että voit puolittaa myös nuo seisonta-aika-arviot, jolloin puhutaan jo erittäin lyhyistä ajoista.
PALIN MATTI
13.11.2009 12:07
Tässä ollaan nyt menossa siihen, että piironki on liikennekäytössä vain silloin, kun sillä ajetaan.
Jos on esimerkiksi jonain päivänä vaikka kauppareissulla käynti, niin aamulla auto liikenteeseen ja illalla taas pois.
Näin se menee, kun voit netissä muutokset tehdä.
Ja lomaretkillä kannattaa tietenkin olla läppäri ja nettitikku mukana. Kun tulet pidemmäksi ajaksi jonnekin SFC-alueelle, niin piirongista seisontailmoitus kehiin heti portista sisään ajon jälkeen ja sitten taas poislähtiessä käyttöönottoilmoitus rekisteriin.
Jesss! No problem.
Vakuutukset kulkevat nykyisin automaattisesti samassa tahdissa kuin rekisteröintikin. Ei siis mitään minimikuukausia ole enää.
HÄNNINEN JUKKA
13.11.2009 12:53
Heehhehhh, kyllä luulis lainsäätäjääkin naurattavan!!
Majniota, kerrassaan.
KAUPPI ERKKI
13.11.2009 13:02
Taitaa tulla pitkä viestiketju kun se parhaiten nauraa joka viimeksi nauraa :-))))
KNAAPI JUHA
13.11.2009 13:15
Tilannetiedotus lienee vain väliaikainen. Ei kestäne kauaakaan, kun armas Valtiovaltamme havaitsee, että poisto ja palautus tuleekin hinnoitella 29,90 euroa kappale. Tai ehkä 39,90. Ei korkea esivalta ole selitysvelkaa karavaanarille, miten se laskee sen kustannusvastaavuuden, jonka se maksun perusteena haluaa ilmoittaa.
Tässä jää varmaan tehokkaimmaksi tuo Lievestuoreen Liinatukan ajatus Viroon muuttamisesta. Jess! No problem.
Eppäillä soppii; Juha
KAUPPI ERKKI
13.11.2009 16:24
Oikea nimi olisi varmaan siirto maksu kuten sähkössäkin sillä tässä pätee sama hehkulamppu teoria kun kulutus vähenee niin jostain se raha pitää pumpata sähkössä nostetaan siirtomaksua
Uudessa systeemissä matkailuautoille on laskettu keskiarvo jolla tuotto saavutetaan ollaan nostettu siirto veroa eli mitä enempi siirrät (ajat) sitä enempi maksat.
Vankilaakaan ei saa tehdä niin tiiviksi ettei olisi pakomahdollisuutta järkikullan säilyttämiseksi
Caravaanarillekkin on jätetty mahdollisuus säilyttää Matkailuautoansa toistaiseksi ilmaiseksi pihassa.
PALIN MATTI
13.11.2009 16:51
Vaikka maksais 100 euroa per ilmoitus, niin tuon esittämäni malli aion ensi vuonna kokeilla. KJON!
KAUPPI ERKKI
13.11.2009 17:25
Minä kokeilin viimevuonna otin 5 kertaa pois käytöstä vakuutus yhtiön kanssa tuli ensimmäiset vaikeudet koska vakuutus maksut eivät katkenneet koko aikana laskua vaan pukkas ja uhkailua ulosotosta lopuksi hermostuin ja soitin että kuka on velkaa ja kenelle onneksi minulla oli tarkat päivämäärät esittää poistoista.
Tässä pätee sama sääntö kuin oikeuslaitoksissakin viranhaltija tekee työnsä ei sen murheisiin kuulu miten kukin joutuu asiansa hoitamaan.
Tuskin ajoneuvoveron säätäjä on käynyt esim vakuutusyhtiöiden kanssa neuotteluja miten he toimivat kun näitä poistoja alkaa tulla entistä enempi eihän sitä tiedä vanha erkkikään montako päivää sitä tulee pidettyä autoa liikenteessä esim vuoden aikana onhan toki vakuutukseen merkitty mitä se on päivässä mutta omat kokemukset heidän kirjanpidostaan olivat todella hataria ellei itsellä olisi ollut kirjanpitoa niin vouti varmaan olisi käynyt kopistelemassa tuvan nurkalla.
LINNAMÄKI LEA
13.11.2009 17:33
Joo, minäkin jo tos syyskesällä kyselin tuota liikenteestä poistoo ja laskeskelin, montako päivää kannattaa pitää liikenteestä pois.
No nythän tuo korotus sitten vahvistaa liikenteestä poistotarpeen. Kuntahan (vai yhteiskuntakohan) se on joka pahiten häviää ainakin minun tapauksessa? Minä kun rupeen ajaa letkuttelemaan taksilla kaikki nää labra, poliklinikka, kuntoutusmakat, johan laskua pukkaa.
Jos tänä vuonna olisin taksilla kulkenut, lasku siitä olisi yhteiskunnalle ollut 10 000 euroa, eikä ihan taitaisi riittääkkään. Menisi vähän ylikin. Ja kun ottaa huomioon, että omavastuu täyttyy jo heti alkuvuodesta, se on 100 %:sesti kulut menee yhteiskunnan piikkiin.
Häviäjä on siis yhteiskunta vaikka sen tarkoitus oli päinvastainen.
EEROLA TEEMU
13.11.2009 17:42
Kyllähän se liikennekäytöstä poissaolon dokumentointi löytyy aina AKElta, ellei vakuutusyhtiö usko. Kun pian? siirrytään itse tehtäviin netti- ilmoituksiin, niin silloinhan niistä ilmoituksista jää sähköinen merkintä omalle koneelle ja voi ottaa ihan paperikopion.
Kun me nyt kirjoitellaan höpöhöpöjä tänne omalla ajalla ilman korvausta, niin ei niissä ilmoituksissa AKElle mene tätäkään aikaa, ellei sukuselvitystä aina vaadita. Siispä pistämme koneet laulamaan vaikka kyseessä olisi viikon- parinkin seisokki. Tosin, ei siitä AKEllakaan mitään ruuhkaa tule, koska koneet vaan kommunikoi automaattisesti keskenään laskutusta, poliisia ja vakuutusyhtiöitä myöten. Siis jos homma on kehitetty niinkuin pitäisi ja eihän se muuten voi ollakaan. Jälkiseurantaa tietysti pitää harrastaa, mutta niitä ilmoitusmassoja ei "erkitkään" pidä selvillä ilman tietotekniikkaa.
JORVA OLLI
13.11.2009 17:48
Lievestuoreen Liinatukka!
Aika hyvä noin hobbitiksi, siis liinatukka! Heh!
KAUPPI ERKKI
13.11.2009 17:56
Toivossa on hyvä elää sanoi lapamato
Mutta itse asiahan ei muuksi muutu siitä käytöstähän me maksamme sen 280% enemmän kuin vastaavasta ajasta ennen.
EEROLA TEEMU
13.11.2009 18:09
Aivan oikein, onnea lapamadollekin. Tuskin siitä 2010 keväälle luvatusta muutoksesta olisi niin paljon vaahdottu ellei olisi mitään tarkoitusta. 280% korotus tulee varmasti muuttamaan monen tähän asti "passiivisen ilmoittajan" käyttäytymistä -ainakin vähäksi aikaa. Saahan hyvitystä verosta paljon lyhyemmässä ajassa.
HAUTANIEMI ERKKI
13.11.2009 19:06
Ota yhteyttä omaan vakuutusyhtiöösi, sanovat mitä papereita sinulla täytyy olla mukana.Ilmoitus täytyy tehdä paikanpäällä. Poisto ja takaisin laitto maksaa 10 + 10 €. Laskivat siellä mitä tulee säästöä, vakuutusmaksuista,samalla tieto auto rekisterikeskukseen riippuu ajasta mikä on säästö.
NIKOLA HEIKKI
13.11.2009 19:43
Toi liikennevakutuksen hinta voi muuten yllättää,mulla pari h-autoa ja as-auto,yllätys oli kun kyselin liikennevakuutuksen hintoja 0bonuksilla niin as-auton vakuutus oli halvin.kannatta tarkistaa missä niitä bonuksia pitää.
KATEISTO EERO
13.11.2009 19:57
Tuossa liikenteestä poistossakin saattaa olla omat varjopuolensa. Eli ole tarkkana missä säilytät autoasi poiston aikana.Naapurilla oli auto kolme kuukautta pihalla vajassa, akut tietenkin jatkuvassa huollossa, myös kaappia oli asianmukaisesti "kevennetty" ja sitä vilkaistiin päällisin puolin parin viikon välein. Mutta keväällä käyttöönoton yhteydessä paljastui karu totuus. Jotkut jyrsijät olivat päässeet sisälle ja asettuneet asumaan istuintyynyihin.Hiiren kakkaa oli kaikkialla. Konehuoneessa oli myös pesiä ja paremman puutteessa sähköjohdotkin olivat maistuneet eliöille. Tässä tapauksessa liikenteestä poisto ei kyllä säästänyt yhtään. Eli auto kannattaa jättää paikkaanm minne jyrsijät eivät pääse. Ja pitää muistaa, että hiiri menee lyijykynän kokoisesta raosta. Myös pihalla tai parkkipaikalla säilyttäminen on arvelluttavaa. Autolla olisi hyvä ajaa ainakin kerran viikossa niin pysyy ötökät poissa.
LUOTO KARI
13.11.2009 20:08
Hyvä pointti, tsekkasin äsken. Meilläkin as.autossa halvin, mutta erot ovat melko pienet, varsinkin pienibonuksisimpaan kauppakassiin verrattuna (~10e).
KRONBERG SUNE
18.11.2009 01:15
Missä netissä tällaiset seisontailmoitukset ja käyttöönottoilmoitukset voi suorittaa. En ole löytänyt paikkaa mutta ehkä te voitte auttaa. Tähän juttuun kannattaa syventyä kunnolla.
KILLSTRÖM NIELS
18.11.2009 06:44
Hiirulaisista sen verran, että kun auto seisoo suulissa on joka renkaan vieressä "eväspussi", ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia sen jälkeen. Hyvä ruokinta pitää hiiret ja auton omistajan tyytyväisenä.
KORPPI SEPPO
18.11.2009 09:41
Ei missään. Vielä. Muistelen mainitun, että ehkä ensi keväänä. Ehkä?
LOIJAS JYRKI
18.11.2009 10:04
Ihan periaatteessa poistan kesällä ostamani vuosimallin 06 matkailuauton liikenteestä. Kaverilta ostin hänen isävainaansa Nissan Sunnyn vm. 87 1,3 litran koneella. Kun nyt tuolla ikäisekseen hyvin vähän ajetulla Nissanilla alan ajaa työmatkaa, niin pelastan varmaan sillä maapallon. Ei meinaan ole katalysaattoreita eikä muita vermeitä haittana. Tuo 06-vuosimallin matkailuauto ei nyt sitten enää paljon saastuta, kun en sillä aja. Että näin Herra Valtionvarainministeri!