Tänään 11.11.09 on Eduskunnassa äänestys
PARVIAINEN JORMA
11.11.2009 08:16
.... matkailuatojen veronkorotuksesta.
Nyt se on kaikille 127,50 € ja se tulisi olemaan 300-485 € (HS 11.11.09).
Koskisi myös pakettiautosta tehtyjä versioita.
Tässä karavaanareiden vastaus.
http://www.karavaanarit.fi/ajankohtaista/uutiset_ja_tiedotteet/?x29263=63323494
Jos oltais Ranskassa - niin mentäisiin "traktorimarssille" Eduskuntatalon eteen n. 1000 autolla.
terv. JP
LUOTO KARI
11.11.2009 09:18
Mutta kun ollaan Suomessa, niin jupistaan vaan hiljaa itsekseen. Noh, jos (kun) lakimuutos hyväksytään, niin sitten vaan pommittamaan AKEa ja vakuutusyhtiöitä liikennekäytöstä poistoilla ja käyttöönotoilla. Kohdallani 11 päivän seisonta (ma - seuraavan viikon to) "kannattaa" jo hyvinkin ottaen huomioon vakuutusmaksut, bonuksen siirron toiseen autoon seisonnan ajaksi sekä ajoneuvoverot verrattuna siihen, mitä joudun maksamaan poistosta&käyttöönotosta (2*10,20).
LUOTO KARI
11.11.2009 09:25
Tässä vielä linkki eduskunnan tämänpäiväiseen päiväjärjestykseen. Sieltä on linkit sekä uuteen lakiehdotukseen että valtiovarainvaliokunnan mietintöön vastalauseineen:
http://web.eduskunta.fi/Resource.phx/eduskunta/organisaatio/taysistunto/taysistuntoeikaynnissa/index.htx
KAUPPI ERKKI
11.11.2009 10:04
Aina kun puhutaan kilpailukyvyn menetyksestä niin puhutaan palkasta jos nyt nostetaan palkkoja niin me menetetään kilpailukyky muihin maihin nähden näinhän sitä sanotaan mutta kun puhutaan maksurasituksen lisäämisestä ihmisille niin asia unohdetaan tyystin ei ole väliä vaikka me maksaisimme koko työstä saadun palkan erilaisina maksuina vaan siitä syystä että mailma pelastuisi niin kilpailukyky säilyy perin kummallista.
No vienti ainakin lisääntyy afrikkaan menee entistä enempi käytettyjä pakuja kumpa tämä ympäristö ministeriö nyt ymmärtäisi vaatia että myös afrikkalaiset maksaisivat tämän noin 400 euron käyttömaksun autoistaan ennenkuin ne sinne lähetetään sillä eihän se mailma sillä pelastu että vain me maksetaan.
PARVIAINEN JORMA
11.11.2009 10:28
Joopa joo... rahaa puuttuu. Ei osattu arvioida uuden autoveron vaikutusta Valtion verotuloihin. (lue puoluetukiin).
Se ent.Suomen Autokatsastuskin myytiin englantilaisille, jolloin katsastushinnat nousivat lähes 100 €:oon ja siitä suurin osa valuu siis Englantiin. (onneksi on nyt tullut "suomalaisia katsastusasemia". Ja vielä tämäkin juttu:
http://www2.ake.fi/asiantuntija/lehti22003/jutut/11.html
Tuohon (katsastushinnat) epäkohtaan ei kyllä saada lakiehdotusta.
Hölömöläisten Hommaa.
HAUTAVIITA ERKKI
11.11.2009 15:05
Moro vai pitäisikö sanoa: voi per.....
Tässä äänestystulos klo 14.06, katsokaa piruuttaan ketkä ovat "karavaanarin tosi ystäviä".
PS. Kannatan kylläkin jatkossa sitä "Ranskan mallia"?
http://web.eduskunta.fi/Resource.phx/eduskunta/organisaatio/taysistunto/taysistuntokaynnissa/index.htx
Terveisin Eki
PARVIAINEN JORMA
11.11.2009 15:46
Täytyypä säästää edes pikkuisen näissä jäsenmaksuissa kun niidenkin vaikutusmahdollisuudet olivat olemattomat.
Tässä vielä kertaalleen tulokset:
http://www.eduskunta.fi/triphome/bin/thw.cgi/trip/?${APPL}=aanestysu&${BASE}=aanestysu&${THWIDS}=0.24/1257945264_354887&${oohtml}=aax/hex5000&${html}=aax/aax5000&${snhtml}=aax/aaxnosyn&${savehtml}=/thwfakta/aanestys/aax/aax.htm
JP
SUOKKO OIVA
11.11.2009 16:23
..ainakaan jalasmökki-pate ei sahannut oksaa altaan vaan livahti kahville.
EILOLA-JOKIVIRTA MARKKU
11.11.2009 16:37
Kylläpä noista tuloksista näkee ketkä haluavat pelastaa maailman ja karavaanareiden rahat. Kok, kesk, vihr jaa kun sd ja vas ei. Siinä se taas nähdään miten homma toimii, parempi vissiin laittaa auto myyntiin ja alkaa matkailemaan lentäen välimerelle.
LAUKKANEN MAURI
11.11.2009 17:09
Oisko tuo niin että valtaosa karavaanareista on niitä sos,demokraateja tai vasemistolaisia kun noin äänestivät,mikä puolestaan kertoo kellä on niitä as.autoja.
PARVIAINEN JORMA
11.11.2009 17:16
Jooo... Kok ja kesk ajavat Lentokoneilla.
Jotkut jopa Yksityiskoneilla "hätäistuntoon".
Ps jäiköhän meidän autojärjestöiltä maksamatta "jäsenmaksut" eteenpäin.
EEROLA TEEMU
11.11.2009 17:27
Uskallan epäillä että nykyinen oppositio hallituksessa ja "porvarit" oppositiossa, olisi tullut sama tulos meidän kannalta. Kukahan se oli pääpäsmärinä kun poistettiin tosirikkailta omaisuusvero? No, nythän sitten taas Jutta on löytänyt kalukopastaan samaisen veron, mikä pitäisi saada uudelleen voimaan (niinkuin pitäisikin)! Niin ja politiikkaahan täällä ei tulisi kirjoitella, voi vielä joku herkkä loukkaantua.
Meidän pitäisi vaan ajatella positiivisesti: ketä herrat kurittaa, sitä ne myös rakastaa -veronmaksajana. Olishan tässä voinut huonomminkin käydä? Kunpa siinä uudessa netti- ilmoituksessa AKE:lle ajoneuvon seisonnasta ei olisi enää tuota 10,20 e maksua, niin methän näytetään, paljonko valtion tulot tältä momentilta lisääntyy, vaiko eikö!
MERIKALLIO VELI-PEKKA
11.11.2009 17:30
Myös persut vastustivat, mutta kristilliset kannattivat, kulkenevat apostolin kyydillä, se mikä pisti silmään oli, että neljäsosa edusmiehistämme/-naisistamme ei vaivautunut edes työmaallensa.
Ja nyt sitten pulinat pois ja miettimään, kuinka tuota lakia voisi kiertää?
Rekisteröikäämme automme esim. Viroon, missä on halpoja talvisäilytyspaikkoja, turisteinahan voimme autoilla missä tahansa, jopa täällä sarvikuonolandiassa koko kesän, muita hyviä vinkkejä?
LIIMATAINEN HANNU
11.11.2009 17:46
Äläs ny perskeles Eerola manaa sitä ommaisuusveroa framille, just ku miekin uskalsin näyttää mistä kana kusee, eli sitä ommaisuutta mitä kertynyt, niin maan jumalattomasti! Seetana kun rakennettava uusi varastorakennus mihin säilöä setelit!
Nykyinen talo ja varastohalli käynyt pieneksi, talo myynnissä, uutta haetaan, jos joku tietää sellaisen Roope Ankan rahasäiliötä vastaavan varaston niin vihjeitä vastaanotetaan.
Pienen käteiskassan saa jemmattua ehkä siihen uuteen hyymeriin, siinä se iso takatalli on, sitä varten!
Sehän oli se Ramses I, eiku Mooses I, joka sen varakkuusveron poisti, viisaasti tulevaa ennakoiden, nythän jäpällä onkelmana mihin net fyffet sijoittaa mitä venäläiset ja sakemannit tunkevat äijön taskuihin kun kehuu estoitta miten hieno homma se kaasuputki onkaan. Miekii voisin himpan kehua, jos vaikkapa yhen matkalaukullisen evroja saisin, vaikka pienen laukullisenkin.
LAHTI ANTTI
11.11.2009 18:00
Veli-Hannes, älä huoli ongelmasi on ratkaistu.
Täällä meillä päin on käytöstä poistettu iso viljasiilo, olisko 50m korkea, sinne mahtuu.
Ja mä voin ottaa siilonvartijan vakanssin vastaan, kun asustelen tässä lähettyvillä.
Sinun ei silloin tarvitse olla huolissasi niiden säilymisestä.
Myös tarvittaessa voin käydä niitä pöyhimässä välillä, jos niin tahdot.
Ota luottamuksella yhteyttä minuun.
LIIMATAINEN HANNU
11.11.2009 18:15
Veli Andrei, teemme diilin!
LAHTI ANTTI
11.11.2009 18:23
OK Veli-Hannes.
Lähetätkö lastin kumi- vai rautapyörillä tänne? Sekä maantie että rautatie on perille asti.
Kumpi tahansa sopii mulle. Hoidan purkutyön täällä asianmukaisella tavalla ja arvokkuutta noudattaen. Onhan kerran kyseessä arvokuljetus.
JOKINEN REINO
11.11.2009 18:33
Ei olis käynyt näin, jos me rahvaat olis pidetty näpit erossa matkaautoista!Itse saamme itseämme syyttää ,kun ei pelkkä sauvakävely riittänyt!!!kele.
LAHTI ANTTI
11.11.2009 18:41
Tai käytetty niitä varsinaiseen käyttötarkoitukseen, matkailuun, eikä siihen jokapäiväiseen työ-, kauppa- ym. matkoihin.
KAUPPI ERKKI
11.11.2009 18:43
Matkailoautoa voi esitellä pihakoristeena ei sillä ole pakko ajella jääväthän nekin rahat valtiolta saamatta mitkä olisivat tulleet polttoaine veroina moni matkailualan yrittäjäkin olisi tarvinnut toimintansa turvaamiseksi kotimaan matkailusta tulleen lisätienestin.
Minultakaan valtio tuskin saa lisäropoja matkailuautosta käytöstäpoisto ajat vaan pitenevät ja taitaa hiipua koko harrastus jääpähän sekin lypsylehmä valtiolta lypsämättä.
Pakettiauton kohdalla joudun tekemään elämää suurempia ratkaisuja joten taidan hypätä vähän sivuun tästä maksumiehen roolista.
Ellei eduskunta viisaudessaan päätä että jos omistaa auton niin maksu tulee pakolliseksi tyyliin "mediamaksu"
AALTONEN KARI
11.11.2009 19:16
Mehän voidaan ajaa joukolla eduskutatalon rappusille ja ruveta
heittelemään mölkky palikoilla.
JOKINEN REINO
11.11.2009 19:31
Vaikka ei millään heitteliskään, niin jos muutama tuhat karavaanaria kiertäis korttelirallia ympäri helsinkiä, vaikka viikon ajan, joka päivä ruuhkaaikaan,aamuin illoin.Sillai "ryömintävaihteella"
KAUPPI ERKKI
11.11.2009 20:05
Hyvinä aikoina siis silloin kun suomessa menee hyvin tarkennettuna vielä lähinnä kehä kolmosen sisäpuolella me täällä syrjäseudulla luemme lehdestä ja näemme telkkarista että hyvin pyyhkii meidän elämä täällä jatkuu kuitenkin aina samanlaisena ajamme autolla minä "pakulla" töihin yleensä auraamatonta tietä pitkin välillä toki liukastellenkin mutta kuitenkin mitään kuvaa vauraasta suomesta emme näe kuin uutisista.
Mutta annas olla kun kehä kolmosen sisäpuolella alkaa mennä huonosti niin niin äkkiääpä tulee mieleen että se syrjäseudun paku duunari sehän se perhana onkin syypää tähän kurjuuteen pannaampa se maksamaan siitä että päästelee saasteitä ilmakehään näin päättelivät asian jälleen kerran meidän puolestamme meidän kansanedustajamme kotimaassa poiketessaan.
EEROLA TEEMU
11.11.2009 20:11
Enhän minä sitä manaa,mutta Jutta. Hänen pitäis päästä uuteen nousuun ja näyttää mihin sosiaaliluokkaan Mooses kuuluu. Oli niin ovela, että piti säätää oikein laki omia, tulevia projektitulojaan varten.
Jos Liimataisella olis niin paljon omaisuutta, että siitää menis veroa -sen vanhan rätingin mukaan- vaikka tuon m- autoilijoille tänään nuijitun summan verran, niin tuskin viitsisit tänne kirjoitella. Tai se olis vaan fasadin ylläpitoa ja muuta solidaarisuutta, kun ne köyhät on niin mukavia. Tai oli silloin joskus.
SVÄRD TIMO
11.11.2009 21:11
No mihin tämä verotuksen korotus johtaa.....
Autoverotus siirretään AKE:lle ja autoverotus poistuu käytöstä sellaisena kuin se nykyään on.
Autoverotus poistuisi ensivuoden alussa jolloin alkaisi siirtymäajan ( nyt korotettujen ) verotuslappujen lähetys AKE:sta jolla päästäisiin noin kahden vuoden päästä autoverottomaan uusien autojen kaupaan.
Nyt täytyy odotella sillä tänään Eduskunnassa käydystä keskustelutilaisuudesta ei kukaan asianomainen halua puhua mitään.(Verohallinto, Ake ja Tulli )
KAUPPI ERKKI
11.11.2009 21:57
Näinhän se on mennyt suomessa jo pitemmän ajan että köyhemmät on laitettu maksamaan rikkaimpien verot hallituksen ja eduskunnan myötävaikutuksella tänään siihen lisättiin vielä että meidän pitää kustantaa heille (rikkaille) uudet autot (verovapaat ja vieläpä haitta verovapaat)
LUOTO KARI
12.11.2009 08:33
... on jonkin verran ennakkotietoa AKEn sivuilla. Systeemi on tarkoitus ottaa käyttöön ensi keväänä. Sivuilla sanotaan mm. näin:
"Sähköisen palvelun käyttäminen maksaisi arvion mukaan noin puolet vähemmän kuin katsastustoimipaikalla tai vakuutusyhtiössä henkilökohtaisesti tehtävä rekisteri-ilmoitus."
RÄSÄNEN JUHA
12.11.2009 08:53
Miten olisi matkailuauton omistajien painostuskeino?Laitetaan kaikki matkailuautot liikenteestä pois samana päivänä kuin verotus nousee kohtuuttomasti.Kannatetaanko?
KAUPPI ERKKI
12.11.2009 09:46
Jos liikennekäytöstä poisto tehdään kotitietokoneelta niin sehän pitää olla maksuton koska työ tehdään itse miksi pitäisi maksaa itsetehdystä työstä.
Koko paperiruljanssi konttorilla on ollut ihan tyhmää tähänkin asti miksi pitää tulostaa rek ote jossa lukee ajoneuvo poistettu liikennekäytöstä ja sitten taasen normaali rek ote eikö tämä ole ihan älytöntä ja maksaa näistä otteista 20.40 e.
JOKINEN REINO
12.11.2009 10:12
Hyvä juttu muuten mutta kun on ainut kulkupeli, ja piloille se menee jos jättää pihaan seisoksimaan.Voipi olla että menee myyntiin.
EEROLA TEEMU
12.11.2009 11:07
Täysin samaa mieltä. Tietokoneella omistajan toimesta tehdyn käyttöönotto/poisilmoituksen tulisi olla maksuton. Eihän siellä toisessa päässä tule mitään lisätöitä, koska sen pään tietokone hoitaa hommat ja tietojen välityksen veron laskutukseen. Niinhän sen on täytynyt mennä nykyisellä katsastuskonttori- systeemilläkin, mutta onhan se konttoristi siellä äheltänyt papereiden kanssa. Täysin älytöntä juoksuttamista sekin nykyaikana.
Jos se poisto+ käyttöönotto tapahtuma tulisi maksamaan n. 10 e yhteensä ja m- auton vuosimaksut ilman vakuutusmaksuja on n. 600 e, niin sehän tekee n. 12 e/ viikko. Siinä kohtaa kulkee kannattavuuden raja, koska ilmeisesti vakuutusyhtiöt pitäytyvät edelleen siinä 30 vrk karenssiajassa. Kuitenkin, jos nyt pitää sen 31 vrk seisomassa, niin AKE- maksuissa tulee säästöä n. 40e ( vähennetty se 10 e ilmoitusmaksu) ja vakuutuksista riippuen +/- 50 e eli suuruusluokkaa 100 e/kk parhaimmillaan (kasko suurin muuttuja).
Onhan se vähän orwellimaista, että liikkumaan tehtyä kallista massaa pitäisi olla käyttämättä. Siitäkö se maailma pelastuu?
PEUTERE JUKKA
12.11.2009 11:17
Totta Mooses ottaa pääähän ko. korotus mutta kansanedustajat kyllä tasan tarkkaan ovat sen fundeeranneet että pieni joukko meitä vähänaikaa jupisee ja maksaa sitten kiltisti veronsa ja matkailee tulevaisuudessa kuten ennekin. Ja onhan tämä sitä prorisointia jos vaikka pitäisi korottaa joukkoliikenteen tai sosiaalipuolen veroja niin kyllähän tämä on lähes kaikilla meillä vapaa-ajan vieton verotusta.
Jukka Peutere
EEROLA TEEMU
12.11.2009 11:45
Olet ihan oikeassa, sillä kyllä esim. sosiaalipuolella ja terveydenhoidossa on menty niin pitkälle, ettei siellä saisi enää kiristää. Uskoisin myös, että nämä m- autot näkyvät niin hyvin katukuvassa ja varmaan kansanäänestyksen tuloksena niiden omistajilta saisi viedä loputkin. Ihmeteleehän moni meistäkin miksei esim. kalliita huvipursia ja m- veneitä veroteta kunnolla. Maksukykyä sieltäkin löytyy. Hyvää on toistaiseksi, että m- autot ovat verottomia ja maksut ovat muutenkin olleet pienet verrattuna vaikka diesel- henkilöautoihin.
NISSINEN JUHA
12.11.2009 11:49
Miksi minun pitää maksaa henkilöautosta veroa yli 600€ ??????? On varaa ostaa 80000€ euron autoja mut ei varaa maksaa veroja.
LAHTI ANTTI
12.11.2009 12:04
Teemu, nyt kun otit veneet puheeksi, niin kyllä siellä myös veron kiristystä on ollut. Esim. polttoöljyä ei saa enää käyttää vaan on käytettävä raskaammin verotettua dieselöljyä polttoaineena.
Myöskään veneitä ei käytetä ympäri vuotisesti, ja harva käyttää venettä normaaliin työmatka liikenteeseen tai kaupassa käyntiin.
Myös veneiden hinnassa on enemmän veroa kuin matkailuautoissa.
KAUPPI ERKKI
12.11.2009 12:10
Pojat pojat ei nämä asiat maksamalla parane valtio on yhtä köyhä tulevaisuudessakin ne rahat vaan yksinkertaisesti häviävät jonnekkin sosiiaali puolta käytetään verukkeena pitää muka turvata hyvinvointi yhteiskunta ja paskat ikinä eivät ihmiset ole olleet niin heitteillä kuin tänäpäivänä.
KUJANPÄÄ MARKKU
12.11.2009 12:38
Tilataan jokainen takaseinään iso samanlainen tarra joka kertoo suorittamastamme huviverosta. Tai sitten tarra ihan asialinjalla. Mun mielestä se pitäisi näkyä jotenkin.
AHJOS TIMO
12.11.2009 13:16
Juteltiin kerran P-paikalla vuosittain maksettavista veroista. Kerroin maksavani yhteensä noin 240 euroa. Juttukaverini, jolla on vanha diesel-henkilöauto, kertoi maksavansa 700 euroa. Kuitenkaan hänen autossaan ei ole mitään "mukavuuksia", kuten sänkyä, vessaa, juoksevaa vettä, ruokapöytää, jääkaappia tms. Hän kyllä ajaa autollaan monta kertaa enemmän kuin minä.
KÄRKKÄINEN HANNU
12.11.2009 13:58
Vähän kevennystä sekaan kun onmahdollisuus ääntään käyttää.
http://hanante.blogit.uusisuomi.fi/2009/11/12/lisaa-verovinkkeja-paattajille/
Toivottavasti kukaan ei pahastu.
KUJANPÄÄ MARKKU
12.11.2009 14:24
Hyvä Hannu! Lippu korkeella.
LUOTO KARI
12.11.2009 15:39
Mulla olisi pari ehdotusta tarratekstiksi:
"Verotukseni ei perustu CO2-päästöihin, vaan mielivaltaan (lyhenne kg)"
"Verotusperuste: ei g/km vaan kg/seestä"
(vinkki: /-merkkihän luetaan "per")
KAUPPI ERKKI
12.11.2009 16:06
Pitää varmaan muuttaa sitä painovoimalakia myös kun ennen se painovoima muuttui vasta tuolla avaruudessa niin nyt se muuttuu jo 3500 kilossa jos auto raskaampi niin niin se on yleensä kuorma-autoksi rekisteröity eikä siitä mene mitään painoon sidottua veroa eli auto lakkaa saastuttamasta kun paino ylittää tuon maagisen rajan kaippa ne sitten liikkuvat sillä samalla vesihöyryllä kuten lentokoneetkin.
Naapurin ursus kyllä lykkää mustaa savua tuolla pellolla kun siinä on 5 siipinen fältti perässä mutta sehän on sitten taas eri juttu.
LAUKKANEN MAURI
12.11.2009 16:19
Siinähän se on ratkaisu;ostetaan ne yli 3,5t painavat kulkimet,tai muutos katsastetaan se vanha kuljin kuorma-autoksi.
EEROLA TEEMU
12.11.2009 16:36
Kiitos Antti täsmennyksestä. Se, että veneitä -tarkoitan nyt jotain ihan muuta kuin 4 hv Terhillä varustettuja- käytetään yksinomaan huviin, tekee niistä vielä sopivampia jonkinlaisen käyttömaksun kohteiksi. Jos ei muusta syystä, niin tasapuolisuuden vuoksi ja siksi, että huvihan on aina hintansa väärtti.
Usko tai älä, niin kyllä ne vielä tulevat jossain muodossa verotuskohteina esiin. Sillä saadaan "haudattua" joku törkeä verotusaiheinen puhallus maton alle -jos ei muuta. Näissä asioissahan on niin, että kukaan meistä ei näe "malkaa omassa silmässään", etkä taida Sinäkään, vaikka asialinjan mies oletkin.
EEROLA TEEMU
12.11.2009 17:02
Olet Timo ihan oikeassa. Meidänhän pitää olla iloisia että on näinkin kauan saatu (vähän henkilöstä riippuen toki) nauttia puoli- ilmaisista KILOISTA. Varsinkin kun verrataan moniin kevyisiin, ilman mukavuuksia oleviin kotteroihin, joiden käyttäjät maksaa veroa myös paljosta ajosta polttoaineeeseen kätkettynä. Eikös diesel- autolla pidä ajaa n. 30 tkm, että se alkaisi kannattamaan?
M- autoilu "halpenee" huomattavasti, kun ryhdytään ajamaan enemmän ja aina siinä reissujen välillä otetaan auto pois liikennekäytöstä. Voi olla valtiolle tuskaa kerätä se arvioitu 14 milj. euroa/v. Tämän kompensoimiseksi hallitus voisi ihan hyvin keksiä m- autoille jonkin "hotellielinkeinolle aiheutettu haitta oman ajoneuvon käytöstä majoittumiseen" -tyyppisen veron. Turha niitä öitä olisi laskea, sanotaan että 100 yötä vuodessa a´ 20 e verot kaikille, niin eiköhän taas syntyisi pulinaa.
AHJOS TIMO
12.11.2009 17:03
Kuorma-autot (N2 ja N3) ovat tavaran kuljetukseen valmistettuja ajoneuvoja. Henkilöiden kuljetukseen valmistetut ajoneuvot ovat joko henkilöautoja (M1, kuljettajan lisäksi tilaa enintään 8:lle henkilölle) tai linja-autoja (M2 ja M3, kuljettajan lisäksi tilaa yli 8:lle henkilölle). M2- ja M3-luokkien välinen painoraja (kokonaismassa) on 5 tonnia. Matkailuauto on erikoiskäyttöön valmistettu M-luokan ajoneuvo eikä sitä siis voi rekisteröidä kuorma-autoksi.
HARJULAMPI JUKKA
12.11.2009 18:03
Kyllä se käyttömaksu tulee veneillekin - nythän ne on jo kerätty rekisteriin ja numeroitu - ei muuta kuin kuitteja postiin.
LAHTI ANTTI
12.11.2009 18:19
Viimeisin muutos viime vuonna. Aiemmin oli konetehon rajana 50 hv.
Syksyllä 2008 voimaan tulleen lakiasetuksen mukaan kaikki yli 5,5 metriä pitkät tai yli 20,4 hevosvoiman moottorilla varustetut veneet tulee rekisteröidä vesikulkuneuvorekisteriin. Rekisteröintivelvoite koskee kaikkia venetyyppejä (purjeveneet, moottoriveneet, vesijetit) lukuunottamatta pelkästään kilpailukäyttöön tarkoitettuja veneitä.
JOKINEN REINO
12.11.2009 18:31
Miksi pitää laittaa ajopelit pois liikenteestä?Ajelen vuodessa noin 25000.KM.Nyt kun veroa korotetaan, on minunkin kannettava korteni kekoon, ja ajettava koko rahan edestä .Siis ainakin tuplata kilometrimäärä entisestään ,kun ei ole saasteista kiinni, vaan kokonaispainosta.Mitä enemmän ajelee ,sitä enemmän näkee.Ja vielä kun ehtii ennen seuraavaa veroa ,tai jonkun jo olevan veron korotusta.Ne on tuleva ennemmin tai myöhemmin,luulen ennemmin koska "raatajat" on saatava ylös palkkakuopasta.
EEROLA TEEMU
12.11.2009 19:22
Kiitos taas tiedoista. Vain Ruotsin lauttoja käyttävänä lähes täydellisenä maakrapuna tuo kaikki on uutta. Mutta, mutta. Eikös siellä sitten ole jo valmiina tiedot "huviveneveron käyttömaksua" koskevan lain valmistelulle? Tosin veneilijöillä on paljon paremmat lobbarit maksuja vastaan, kun kaikkki itseään kunnioittavat isokenkäiset veneilevät eikä ne halua osallistua mihinkään verotalkoisiin. Vain eläkeläinen Paasio ajelee m- autoa.
EILOLA-JOKIVIRTA MARKKU
12.11.2009 19:29
Tänään töissä juteltiin ja työkaverit hämmestelivät halpaa ajoa, mutteivat sulattaneet sitä kohtuullista mielivaltaan perustuvaa 280% korotusta.
Niinpä siinä sain sitten idean kiitellä paikallista valtiovarainministeri kataista ihan henkilökohtaisesti. Lähetin emailia eduskuntaan. Tehkää samoin, kyllä sen jepen on parempi jossain vaiheessa vastata tekosiinsa ja perustella mielivaltainen päätöksensä.
Saman jutun lähetin paikalliseen lehteen jota Kalevaksi kutsutaan, katsotaan nyt meneekö läpi vai ei.
Otin kirjoituksessa puheeksi myös nuo rannalla kelluvat huvilat joita veneiksi kutsutaan. Varovasti arvioin suurimman osan kuluttavan noin 20-50 litraa polttoainetta tunnissa. Paljon siitä ehtii kertyä CO2:ta merelle. Tuskin niitä veneitä käyttömaksun pariin saatetaan ainakaan lähivuosina, tai siis niin kauan kuin kok ja kesk pitävät valtaa. Eihän sitä omaa vaalikarjaa voi ajaa kärsimään.
Noihin maksuihin mitä tulee niin maksoin käyttövoimaveroa entisestä autosta reilut 500 ja perusveroa toistasataa. Nämä maksut vain menevät nyt sitten toisin päin.