Viimasuojien kiinnittäminen 2005 Ducatoon?

AHJOS TIMO 07.11.2009 19:36

Onko jollakin hyviä niksejä, kuinka alkuperäiset Fiatin viimasuojat saisi kätevästi kiinnitetyiksi? Kysymys on siis mustista kumisista levyistä, joiden takana on paksut ja jäykät kumiset kiinnitystapit. Ongelmana on se, että ritilä, jonka reikiin tapit pitäisi tunkea, pakenee auton sisään päin, kun tappia painaa sitä vasten. En tiedä, kuinka syvälle sitä uskaltaa painaa ilman että jotakin menee rikki. Tai onko jo mennyt rikki, kun se ritilä sillä tavalla antaa periksi? Viime vuonna en muista olleen tällaista ongelmaa. Tämä koskee nyt erityisesti kolmea alarivissä olevaa aukkoa.

JOKINEN REINO 07.11.2009 20:43

Ota maski irti niin tulee tilaa avittaa niitä kumijutikoita toisella kädellä sisäpuolelta ,ja keskimaskiin on helppo kiinnittää se peitto kun se on irti.

KOTILAINEN ISMO 08.11.2009 00:01

Laitoin fairia niihin kumeihin ja sitten maskiin. Meni aika mukavasti paikalleen, muttei kyllä ihan pohjaan asti.

WILHELMSSON LEIF 08.11.2009 10:50

Tapaan lämmittää kumiosat kuumassa vedessä ennen asennusta.

HUOVINEN SIRPA 08.11.2009 20:16

Viimasuoja?, tämäkin vielä, tietenniin tukatoon!! Esko

LAHTI ANTTI 08.11.2009 20:17

Mihis sitten !!!!!!!!!!!!!!

ASIKAINEN MATTI 09.11.2009 13:35

Onkohan järkevää tukkia välijäähdyttimen edessä oleva reikä, siis se auton oikean sivun alareikä?

JOKINEN REINO 09.11.2009 13:42

Huovisen Sirpa-esko tietää, muilta on turha kysyä!

HUOVINEN SIRPA 09.11.2009 19:36

Ei tiedä ei, mutta enhän vaan varpaille tallannut, jos, niin sori vaan sitten Esko

TURUNEN RISTO 09.11.2009 22:27

En noist uusist autoist tiiä, mut vanhempiin ne voi vetää vaikka peltiruuveilla kiinni. Tiiättekö mistä löytyis ducato 1996 jotain viimasuojaa keulaan. Maahantuoja ei tunnistanut enään mallia vissiin omakseen, kun oli hukannut jo kaikki pois. On alkovi malli eli fiiatin ohjaamo, ei inttegroitu.

Riku

AHJOS TIMO 10.12.2009 00:49

Eilen laitoin viimasuojat paikoilleen soveltaen täältä saamiani neuvoja, joista olen kiitollinen. Ensin pehmensin niitä liottamalla pesutuvan altaassa kuumassa vedessä. Auton luona tiputin liukastimeksi hiukan Fairyä kuhunkin tappiin juuri ennen asennusta. Alarivin säleikön yläreunassa olikin sellainen rako, josta sormenpäät mahtuivat säleikön taakse. Siitä sain pidettyä kiinni, ettei säleikkö pakene, kun toisella kädellä työnsin tappeja säleikön aukkoihin. Sen jälkeen tunnustelin sormenpäillä säleikön takaa, että tappi on riittävän syvällä. Siten sain ainakin kumien yläreunassa olevat tapit hyvin paikoilleen. Alareuna ei varmaankaan ole niin kriittinen: Ei ne kumit putoa, jos ne on edes yläreunastaan hyvin kiinni.

Välijäähdytinnäkökulman jätin huomiotta, kun en ole varma, onko autossani sellaista ja onko se minullakin siellä oikeassa alareunassa. Tietääkseni konehuoneen järjestys vaihtelee aika paljon moottorin koon ja auton vuosimallin mukaan. (Minulla on 2.3 JTD, käyttöönottovuosi 2005, mutta alustan valmistusvuosi on varmaankin 2004.) Luulisin, että ylärivin viimasuojissa (pyöreän Fiat-merkin molemmin puolin) olevat liukumekanismilla avattavat läpät on tarkoitettu turvaamaan, ettei ilman menoa estetä sinne, missä sitä tarvitaan.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.