- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- Sähkön päälle ymmärtävät !
Sähkön päälle ymmärtävät !
Tulee ongelmia. Irroita starttiakun kenkä ja kytke CTEC vasta sitten. Jos irroitat + kengän, se ei saa koskettaa auton runkoon silloin kun lataat hupiakkuja.
Ymmärtämättömänä voin vain todeta, että mulla oli auto (Bürstner Levanto 07) viime talven pihassa ja noin kerran kuussa pidin sitä viikonlopun verkkosähköön kytkettynä. Keväällä se lähti ihan ongelmitta käyntiin. Olisikohan autossasi ollut joku käynnistysakkua kuormittava sähkölaite päällä tai olisiko latausjärjestelmässä vikaa. Huoltoliike voisi ehkä selvittää asian.
-JukkaP-
Jokin tuossa järjestelmässä ei toimi oikein?
Jos asunto-osan laturin pitäisi ladata starttiakkua, kun hupiakut tulevat täyteen, niin vaihtoehtoja on kolme. Hupiakuilla on kulutusta niin paljon, ettei latausteho riitä lataamaan niitä täyteen. Ajo-akulla on kulutusta niinpaljon, ettei välilataus riitä pitämään varaustilaa yllä. Laturi lataa vain asunto-osan akkua.Kohdan kaksi voi helposti tarkistaa yleismittarilla ampeerimittauksella ajo-akun plusnavan ja pluskaapelin välistä.
Epäilen, että jokin laite kuluttaa ajo-akulta sähköä, jos ei ehjä täyteenladattu akku kestä kolmea kuukautta. Epäilen myös, että asunto-osan laturi ei lataa ajo-akkua.
Autonne sähköjärjestelmää tarkemmin tuntematta, niin C-Tek:in laturin ylläpitolataukseen ajo-akulle ei pitäisi vaurioittaa yhtään mitään olemassa olevasta sähköjärjestelmästä.
Ajatellaan tilanne, että asunto-osan laturi siirtyy lataamaan ajo-akkua, kun C-Tek puskee virtaa samaan aikaan ajo-akkuun, niin mitä sitten -> ei yhtään mitään. Voisihan auton vaikka käynnistää samalla, ja sitten olisi kolmaskin (huomattavan tehokas) laturi vielä lisänä, eikä sekään hajoita mitään.
Latureissa on lataussäätimet ja akku tasaa latauskapasiteettia.
Yhteenvetona mainittakoon, että itse kyllä selvittäisin mikä tuot sähköä ajo-akulta kuluttaa.
Kolmessa kuukaudessa pelkkä kojelaudassa oleva kello tyhjentää akun kovilla pakkasilla.
Asunto-osassa sama juttu jos siellä on joku lämmityslaitteen viikkokello, radio tms.
Autoradioissa on virrankulutusta, vaikka se olisi pois päältä.
Voit aivan hyvin ladata starttiakkuasi C-Tecillä, irroittamatta mitään johtoja. Auton oman verkkovirtalaturin kuuluisi 1) ladata enesin hupiakku ja 2) sen jälkeen starttiakkku
lisätietoja: info@matkailuauto.info
www.matkailuauto.info
Terveisin HooKoo
Burstner Solano -07:ssa Blaupunkt radio-navigaattori kulutti lepotilassa manuaalin vastaisesti 0,5A jatkuvasti ja aiheutti hupiakkujen tuhoutumisen. Blaupunktin takuukorjaus saksassa ei muuttanut tilannetta. Laitatin ylimääräisen keinukatkaisimen radiolle ja nyt pellittää,hupiakut 2kpl sain pitkän kädenväännön jälkeen takuuseen.
CTEC varmaankin osaa toimia muiden laturien kanssa, mutta mulla on aivan kokemusperäistä tietoa että ainakin Matti-laturista tulee savut jos toisella laturilla yritetään ladata samanaikaisesti. Ei mitään sulakkeen palamisia, vaan aivan totaalinen tuho. Sitä en muista mikä mulla oli toisena laturina. @timppa
Tuossa kytkentäkuva vanhemman matkailuauton laturista,sitä kun tutkailee niin ne asiat rupeaa selviämään latauksen osalta. Minä en asentaisi mitään ylimääräisiä latureita,kannataa käydä läpi se nykyinen järjestelm ensin. Näissä as.auton aluperäisissä latureissa se hupiakun latusavirta on melkein 20A,jota ei ihan pikkulaturilla aikaan saada,esin Cetek. C:\Documents and Settings\Mauri Laukkanen\Local Settings\Temporary Internet Files\Content.IE5\C8BALDQ5\CALIRA-kytkentäkuva 3[1].gif
Mulla on laitettu ihan erillinen laturi lataamaan käynnistin akkua. Laturin saa kytkettyä pois irrottamalla pistorasiasta joka sijaitsee kuskin takana.Välillä laitan lataamaan kun asunto osan johto on paikallaan. Lataan myös startti akkua kun käytän jatkuvasti Wepastoa ja ajo matkat on jota kuikin lyhyitä välillä.
Olen samaa mieltä siitä, että ensin kannattaa selvittää miksi asunto-osan laturi (virransyöttöyksikkö) ei lataa ajoakkua. Tämä kannattaa ehdottomasti tutkia, jos alunperin on näin toiminnut.
Ja jos lataa molempia akkuja, niin mikä sen ajoakun purkautumisen aiheuttaa.Tuon C-Tek älylaturin kytkeminen ajoakun latausta varten ei kyllä hajoita yhtään mitään, jos se kytketään ajoakkuun suoraan kiinni.
Se että asunto-osan virransyöttöyksikkö on suuritehoinen pitää paikkansa. Se taas ei pidä paikkaansa, etteikö noita älylatureita saisi tehokkaita.
Itse korvasin vanhemman asuntoauton virransyöttöyksikön relekytkennöillä, ja latausta sekä 12V virransyöttöjä varten kytkin C-Tek XS 25000 laturin. Tuo laturi pystyy syöttämään 25 ampeerin virtaa, ja toimii tehovirtalähteenä (tasasuuntaajana) vaikka ottaisi välistä koko akun pois.
Mitä tulee tuohon lepovirrankulutukseen ja akun kestoon, niin sehän on ihan laskukaavoilla laskettavissa.
On totta että nyky autoradiot saattavat kuluttaa jopa 0,16A niin sanottua tyhjäkäynti virtaa. Eli radio näyttää olevan sammuksissa, mutta se ei ole. Tämä johtuu usein siitä, että radiot on tarkoitettu saamaan herätevirran (kytkeytymään päälle) virtalukon kautta. Tuo kytkentä tapa ei kuitenkaan oikein palvele asuntoauto käyttöä, jos radioa haluttaisiin käyttää leiriydyttäessäkin.
Nyt jos tuollainen radio, joka on tarkoitettu kytkettäväksi virtalukon kautta kytketäänkin suoraan akkuun, niin akun tyhjeneminen muutamassa viikossa on melkovarmaa. Tästä on omakohtaista kokemusta, ja se on laskettavissa -> 0,16A X 24h = 3,84 ampeeria vuorokaudessa. 90Ah akku on näin ollen aivan tyhjä 23päivässä. Todellisuudessa jo hieman aiemmin, koska tuota lyijyakun täyskapasiteettia ei pystytä hyödyntämään.
Usein autojen lepovirrankulutukset pyörivät siellä 10-30mA, tässä on tietenkin merkkikohtaisia eroja. Sekä mahdollisesti kytketyt hälyttimet ja muut päällä olevat lisälaitteet nostavat tuota.
Itsellä Transit:ista mitattuna oli alle 10mA. Tuosta voi sitten laskea, että minkä aikaa pystyy seisottamaan, siten että on vielä toiveita saada käyntiin -> 0,01A X 24 = 0,24 ampeeria vuorokaudessa. 90Ah akku on näin ollen aivan tyhjä 375päivässä. Kyllähän se todellisuudessa jo itsepurkautuu, ja jos kapasiteetista käytetään vain puolet, niin silti mennään reilusti sadan päivän päälle.
Se että onko mielekästä pitää välillä lataamatta on asia erikseen.Pikkasen sähkön päälle ymmärtävänä, en ymmärrä monimutkaisia ohjeita, joita olet myös saanut. Jos nyt lähdet, tai ehkä jo lähdit 3 kk ajaksi pois, niin miksi hankkia monimutkaisia systeemejä, varsinkaan jos et itse tiedä, missä vika piilee. Akut ei ensinäkään tykkää siitä, että niitä vaan ladataan jatkuvasti, ehkä täysin väärillä laitteilla, jotka voivat nekin maksaa kahden akun hinnan. Hyvässä kunnossa oleva, täyteen ladattu akku ei purkaannu itsestään juuri lainkaan kunhan on pinnaltaan puhdas ja on irroitettu kulutuskohteista.
Oletetaan että akut sinänsä ovat kunnossa -sen saa selville käymällä alan ammattiliikkeesä mittauksessa. Jos ovat, niin täyteen ladattuina kestävät hyvin pari-kolme kuukautta ilman latausta kunhan toinen kenkä on irroitettu akusta -siis vaikka ovat autossa omilla paikoillaan talvellakin. Siinä 3 kk poissaolon puolivälissä joku tuttunne käy toteamassa mikä akkujen tilanne on (jännite tai happomittaus) ja jos on hyvä, niin riittää, että niitä ladataan vuorokauden ajan vasta sitten kun auto otetaan käyttöön. Jos akut ovat huonokuntoisia, siis lopussa, niin nehän pitää uusia. Ei kunnossa olevia akkuja tarvitse ladata viikottain tai jatkuvasti.
En ole sanonut ettei Cetekillä ole isovirtaisia latureita;mutta mitä maksaa,jos autossa on ,noinkin uudessa ,toimiva latausjärjestelmä,miksi mennä lisäilemään vehkeitä?. Totuus on mitä vähemmän ja yksinkertaisempia järjestelmiä on käytössä ,niin se on minun mieletä aina parempi asia ja huolto/vianhaku on helpompaa.
PALIKKA TESTI; Olen jo monta kertaa aikaisemmin todenut että ei se virran mittaus mitään ihmelaiteita vaadi; Halpahalissa on myytävänä ns,testikynä/lamppu jonka teho on vaikka 2W. Kun irroitat sen akun navan,miinuksen ta plussa ja panet sen testilampun väliin niin se ei saa plaa kirkaasti JOS KAIKKI KULUTUS LAITEET ON POIS PÄÄLTÄ=HELPPOA: Mutta jos se valo hieman "kytee",palaa himmeänä asiat on kunnossa. Samamalla tavalla voi testata as.osan ja auton akun. OHMIN LAKI= P=UI,josta 2W,oletettu lampunteho 2W/12.6V=0.15A - 12.6V=täyteen ladatun lyijjyakun napajännite.
-Kiitos kaikille tiedoista ja vinkeistä. -Kun yhteenvedon teen, ei ole viisasta pitää tolppavirtaa seinässä koko kolmen kuukauden ajan, koska auton oma akkulaturi ei liene mikään C-tec tyyppinen, vaan alkaa kiehuttamaan LYIJYakkuparia? -Oisko ajastimen käyttö esim. 2h vuorokaudessa sopivampi ja samaan aikaan C-tec kytkettynä starttiakkuun, josta varmuuden vuoksi miinusnapa irti? ( omistan jo C-tecin ) -Enää ei ole aikaa tutkituttaa latausjärjestemää, tai mahdollisia hukkavirtavuiotoja.
Pärjäät tuolla ajastinsysteemillä oikein hyvin. Tosin C-tec saisi olla ilman ajastinta, mutta menee se noinkin.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.