- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- Asuntoauton ongelmia ja ratkaisuja
Asuntoauton ongelmia ja ratkaisuja
Autoni oli ollut huolettavana ennen eurooppareisua, joten en ainakaan sen suhteen olettanut yllätyksiä tulevan.
Huollossa vaihdettiin uusi akku (käyttöönottovuosi 2005, siinä yhteydessä huomasivat että akkuteline oli irti ja hitsauksen tarpeessa.Jakopään hihna kiristäjällä vaihdettiin(ajettu n.100 tkm.) Öljyt ja suodattimet vaihdettiin. Koska jäähdyttäjä oli alkanut vuotaa, se vaihdettiin. Toinen etypyörän laakeri oli ruvennut ääntelemään, joten molemmat uusittiin. Liikkeeseen autoa viedessä sanoin että tuntuu kuin auto ajoittain puoltaisi,syy löytyi iskunvaimentimen yläpään laakerista, molemmat uusittiin. Asentaja huomasi että toinen etupään iskunvaimentaja oli toimeton, uusittiin molemmat. Valot tarkastettiin ja todettiin toinen parkkivalo edessä pimeäksi, lanpun vaihto ei auttanut otettiin katkenneen johdon liittimen takaa ryöstäjällä virta parkkin.
Nyt tuntui että ainakin kaikki tiedossaolevat viat on korjattu, joten nokka kohti baltian ja Puolan kautta Unkariin. Keskellä Budabetin liikenneruuhkaa huomasin että moottorin lämpämittari on punaisella. Kauhun hetki, mitas nyt? Koska liikenne eteni iltapäivän ruuhkassa hyvin hitaasti oli aikaa tehdä kokeita, ketään häiritsemättä. Ensiksi sammutin moottorin, sitten laitoin virran päälle, ja kas mittari näytti normaali lämpöä. Ajointaas muutaman autonmitan, mittari punaisella. Toistin ed.kokeen, tulos sama. Päättelin että todennäköisesti vika on mittarissa, joten ajan sellaiseen paikkaan missä voin pysähtyä tutkimaana moottorin lämpötilaa. Totesin muutaman pysähtymisen jälkeen, että vaikka mittari on punaisella, moottorin lämpötila on normaalin oloinen, joten mittarivika, ja matka jatkui.
Kroatiasta siirryimme Italian puolelle, moottoritiellä tuli kova vesisade, yhtä-äkkiää kaikki mittarivalot sammuivat, nopeus- ja kierroslukumittarit näyttivät nollaa?? Edellä ajavat matkakumppanimme viestittivät että meillä ei ole valoja, laitoin sumuvalot päälle, niistäkin vain toinen paloi kuulemma edessä. Pysähdyimme huoltoasemalle, tarkistettiin valot, kaikki muut toimi normaalisti paitsi toinen sumuvalo ei syttynyt.
Jatkoimme matkka aikanaan Saksan puolelle, matkakumppanimme ajoi usein edellä, he kertoivat ajovalojen välillä toimivan, toisinaan paloi vain toinen ajovalo. Välillä mittarit nollaantuivat ja valot sammuivat, syttyäkseen tääs uudelleen.
Leipsikistä noin 100 km etelään pokkesin tankkaamaan, lähtiessni mittarilta auto sammui, lähti strtaten käyntiin sammuakseen jälleen kymmenen metrin jälkeen, silloin kun merkkivalot paloivat, paloi merkkivaloista ABS ja luistonestovalo. Konepellin alle kurkkiessani olin tuntevinani jokinlaista palaneen käryä, ja pientä sirinää kun ajovalot olivat päällä. Päätös oli, en uskalla tällä enää ajaa. Minulla on Autoliiton vakuutus johon voi soittaa ja pyytää apua, näin teikin. Ensiksi ei ADAKin kaveri neinannut meitä löytää, seuraavaksi sanoi attä meidän menopelimme ei mahdu hänen hinurinsa kyytiin. Kokeili autoa, se kävi, joten käski minun ajaa hinurin perässä, jolla oli vilkut päällä. Kerran välillä taas mttarit nollaantuivat, mutta matka jatkui aina merkkikorjaamon pihaan asti. Siellä ADAKin kaveri kertoi työjohtajalle paikallisella kielellä mistä on kyse, hän oli taas Suomesta sanut kirjallisena tiedon ongelmistamme. Auto olettiin testeriin tunnin sisällä, tuloksesta saimme sevää, että jotain kaapelivikaa on. Lupasi ottaa seuraavana aamupäivällä korjaukseen, joten yövyimme korjaamon pihassa. Noi kymmeneltä auto sisään, seurasin hommaa ja kuvasinkin sen. Akusta moottoria kohti lähtevä paksu maadoitusjohto kaivettiin esiin, niin että sieltä tuli näkyviin liitin joka oli puristettu kuparikaapelin päällystämättömälle osalle. Poistivat liittimen, puhdistivat hyvin myös liittimen. Seuraavatsi puristettiin liitin paikoilleen ja juotettiin kupariin tinalla kiinni. Samoin puhdistivat akkukotelon alla olevan kiinnityskohdan hyvin. Kyseessä oli siis MAADOITUS vika. Merkkikorjaamon tuntiveloitus oli varsin kohtuullinen, lähes puolet suomalaisen merkkikorjaamon hinnasta, josta seuraavaksi. Puolaan saavuttuamme auto alkoi nykimään ja moottorin kuva syttyi mittarivaloihin, voi ei taasko?? Auto ei nykinyt, joten ajoimme vaikka merkkivalo paloi, kunnes lauantaipäivänä auto rupesi käymään vain kolmella sylinterillä. Siis aika rytkytystä. Ajoin mahdollisimman pienellä kaasulla eteenpäin, olihan lauantai ja korjaamot kiinni. Pääsimme illalla Gdynian satamaan, ja jäimme yöksi lipputoimiston parkkipaikalle. Aamulla saimme liput suomeen, ja ajo-ohjeet laiturille mistä laiva Suomeen lähtee. Ajoin vielä Vuosaaresta Hyvinkäälle, Deltta autoon, siellä pääsimme vasta seuraavana iltapäivänä testeriin. Vika oli korjattu testauksen yhteydessä, 2 sylinterin suuttimen virtajohdossa kosketushäiriö.
Pitkä tarina, toivottavasti jollekkin hyötyä, joskus
Reino Kangasmäki
Siunattu asia tämä nykytekniikka autoissa siinä synergia etu toteutuu kun autonvalmistajat lisäävät vuosittain piuhojaan autoihin.
Korjaamot hykertelevät kun saavat laskuttaa toiseen kertaan auton hinnan jatkuvia vikakoodeja lukiessa.
Ostan heti kun joku alkaa valmistamaan piuhatonta autoa semmosta joka käynnistyy avaimella ja sammuu ainoastaan avaimella.
Se ryöstöliitinkohta korja(ut)a hetimiten kunnon tinausliitokseksi ja huolellinen kosteuseristys päälle, muuten vika uusiutuu tulevaisuudessa. Ryöstöliitinkorjauksia tai lisäyksiä ei tule hyväksyä, sillä niissä kohdin tulee kaapeliin säikeiden katkoksia ja ne hapettuvat siihen kuntoon, ettei niitä voi jatkossa juottamalla korjata. V:n 2004 puoli-integroidussa Dethleffs Dukatossa oli koriosan sivuvalot otettu ryöstöliittimillä ajovalolamppujen takaa ja samalla katkottu johtimien säikeitä. Korjasin paikat heti uutuuttaan juottamalla ja eristämällä itsevulkanoituvalla teipillä. Luulenpa, että uudella omistajalla jossain Heinolan suunnalla ei ole ainakaan siitä asiasta murhetta. Joissakin kaapeleissa kosteus etenee eristeen alla varsin pitkälle hapettaen johtimet niin, ettei niihin saa enää kunnon kontaktia ja juottaminenkin on mahdotonta.
Kyllä, asentaja joka tämän ryöstäjäliitoksen teki, sanoi samaa. Lisäksi tässä Knaussin intekroidussa korissa on valoille tulevissa johdoissa liittimet jotka ovat pahoin hapettuneet, ne pitää poistaa, tilalle jotain muuta. Eräs laiva-alan sähköasiantuntija sanoi ettei juottaninen olisi hyvä, koska seuraavaksi monisäikeinen kaapeli katkeaa juotoksen vierestä, kokemuksia hänellä on.
Alkuvuodesta asunto-osassa hajosi penkinalla oleva laturi, hupiakku ei latautunut. Eräs turkulainen SFC harrastaja välitti laturin Caliran tehtaalle jossa laittoivat uudet sisäkalut. Nyt hänelläkin on vaihtocalira, monien muiden latureiden lisäksi.
Terve Reino! On sinulla ollut melkoinen seikkailu kun olet ollut reissussa mutta onneksi calira pelitti ,niin olen keväällä tilanut kyseisen laturin tehtaalta mutta eipä ole vielä näkynyt varmaan tilaus hukkunut jonnekin niinpä minulla ei ole kyseistä laturia . minulta kyllä löytyy miitä muita ( EBL latureita) T.Rauno
Kiitos vaan Rauno , avustit tosi paljon silloin minua. Eikö ne sitten halua myydä kokonaan uutta Caliraa suoraan, ilman välikäsiä?
Varmaan on näin ,pitäisi olla joku tukkuporras jonkakautta tilaisi mutta hinta on varmaan aika suolainen . Olisikohan kellään jäänyt nurkkiin pyörimään rikkimenneitä caliroita niin voisin ostaa HALVALLA pois . T.Rauno
Mielenkiintoinen juttu - Mutta minulle jäi lopulta epäselväksi se,että: Missä se olikaan se alkuperäinen vian auheuttaja vai selvisikö se koskaan ? Koska kun siinä oli niin monta "räpeltäjää" arvailemassa/kokeilemassa. Aivan käsittämätöntä ! Ja onko se moottoriosio nyt kunnossa. Itselläni on vm.2003 2,3 litran Ducato ajettu 85tkm. Nimenomaan ajeltu pitkin Eurooppaa. (ei vielä harmeja).
Sentään se AL-tiepalveluvakuutus on.
Se mistä nämä ongelmat, lämpömittari,nopeus-/kierroslukumittari, merkkivalot ja ajovalot, johtui oli selkeästi maadoitusvika. Mistä se johtui, on maadoituskaapelin ja puristusliittimem väli. Sinne on aikaamyöten paassyt vesi, ja nyttemmin suomenoloissa suola, ne ovat aikaansaaneet hapettuman joka kärjistyi sitten auton sammumiseen.
Auto on nyt toiminut moitteettomasti, mutta huomenna suuttimien 1,3 ja 4 sähköjohtojen liittimet kiristetään ja voidellaa. 2 sylinterihän korjattiin Hyvinkäällä.
Kiitos selvennyksestä. Itselläni oli Peugeot Eura-Mobilissa 2,5 TD vm.1991. Samoin maadoitusongelma: Meinas jättää Luxemburgin keskustaan.
Kojelaudan sisätä alkoi tulla savua ja johdot olivat tulikuumia. Kaikki merkkivalot kojelaudasta paloivat rikki.
Vika oli moottorin ja auton välisessä maadoituskaapelissa. Mikä oli ikävästi piilossa varapuorän alla (varapyörä moottoritilassa). Selvisin siitä "vahingossa" omin avuin raaputtamalla maadoituskaapelin päät putaaksi vihreästä kuparioksiidista ja vaihtamalla kaapelin toisinpäin. Siinä meni 5 tuntia ihmetellessä - ja etsiessä sitä maadotusta - kun se oli vielä ravan peitossa - ettei sitä edes kaapeliksi ensin tunnistanutkaan. Kyllä oli orpo olo - kun 3-viikon matka oli vasta aluillaan.
Tämä tapahtui v. 2001. Kyllä HELEPOTTI kun vika selvisi. Mitään vaurioita vanhaan dieselkoneeseen ei tullut. Ainoastaa noin 10 kpl mittariston merkkivaloja kärähti. terv. JP
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.