Mystinen vika?
HELENIUS JUHA
02.11.2009 13:57
Sanoi Deltan huoltopäällikkö,ja arpajaiset jatkuu.
Elikkä auto Fiat 2.8 Jtd vm 2006 ajettu 33 tuhatta.
Auton kojetauluun syttyi ruiskutuksen häiriömerkkivalo ja
auto sammui suoraan ajosta.Sain auton kuitenkin nilkutellen
(sammui n.10 kertaa 30km matkalla)Delta-auton pihaan.
He saivatkin auton heti työn alle ja hetken päästä ilmoittivat
että polttoaineen siirtopumppu pitää vaihtaa...Tilataan.
No autoa pois hakiessani parin päivän päästä, autoon olikin
vaihdettu polttoainesuodattimen jalka.(olikin se vika siinä)
Enpä päässyt kun noin 20 km ja taas sama vika.Nilkutellen
taas Deltalle.Nyt menikin viikko että sain ajan korjaamolle.
Auto on nyt kunnossa, Deltalta soiteltiin viime perjantaina.
Oli polttoaineen paineensäädin vaihdettu, kun olikin se vika kuulemma ollut siinä.
Enpä päässyt Deltan parkkipaikalta ulos kun valo syttyi ja
auto sammui.Voi per....
Sellaista ihmeen kurlutustakin pitää kun laittaa virran
päälle tai kun auto sammuu.Ilmaa ilmeisesti?
Mutta mistä se sitä ilmaa hörii?
Ihan jännittää taas,missä vika on tällä kertaa?
Onko muilla ollut outoja sammumisia?(tai kuinka monilla ei)
viat.in omistajilla.
Arvailkaapa kyseistä vikaa?
Kerron sen sitten joskus,jos pääsen autollani kotipihaan asti.
ASIKAINEN MATTI
02.11.2009 14:45
Nyt esitän puhtaita veikkauksia:
imusihti polttoainesäiliössä tukkeutunut (korjautuisiko paineilmapuhalluksella)
ilmavuoto poltoainepumpun imuputkessa
TYYKILÄ VESA
02.11.2009 15:27
Heitetään yksi ehdotus lisää mahdollisen ilmavuodon paikantamiseksi. Omasta Ducatosta (Dethleffs Advantage -03) murtui polttoainesäiliön päällä olevasta muovisesta läpivientikappaleesta paluuputken liitos niin, että se vuoti polttoainetta auton alle ajossa, mutta ei tietenkään seisokissa ollessaan. Vika vain oli vaikea paikallistaa ennen kuin polttoainetankki irrotettiin. Vian havaittua totesimme, että jos se olisi tullut vastaavaan imupuolen liitokseen, niin meno olisi todennäköisesti loppunut käyntihäiriöihin. Muistaakseni vaihtoon meni koko muovinen läpivientikappale, mihin sisältyi myös polttoainepumppu. Syy tuon liittimen rikkoontumiseen ei koskaan selvinnyt.
HELENIUS JUHA
02.11.2009 15:40
Juuri äsken soitettiin Deltalta väliaikatietoja.
Ruiskusuuttimet irroitetaan ja lähetetään puhdistettavaksi.
Hintaa tiedustellessani sain vastauksen.
On tämä kuitenkin nyt halvempaa näin
kuin sitten ihan uusia suuttimia lähteä laittamaan.
Ilmeisesti nyt on arpa sitten osunut suuttimien kohdalle.
Loppuviikosta ollaan taas viisaampia.
HÄMÄLÄINEN MARKKU
02.11.2009 17:08
Arvailua, kun pyysit.
Kurlutus viittaa ilmavuotoon.
Tuon ikäinen Ducato ilmataan suodattimen vaihdon jälkeen kytkemällä virta päälle jolloin sähköinen pumppu työntää ilmat tankkiin, tällöin kuuluu kurluttava ääni.
KAUPPI ERKKI
02.11.2009 19:06
Arvailua Virta polttoainepumpulle menee ns kolarikytkimen kautta tämä kytkin saattaa olla viallinen jolloin pumppu ei saa aina virtaa
Toinen vikapaikka on sulake/rele keskus joka sijaitsee moottoritilassa jäähdyttimen päällä (kontakti häiriö)
NYYSSÖNEN KAJ
02.11.2009 19:53
Minä olen nauttinut mystiikasta Linnanmäen kummitusjunassa. Minkä niminen lisäpaketti on ostettava että tuon ominaisuuden saa mukaansa?
Minulla on kanssa tuota mystiikkaa Volvon B10M sähköpuolella, mutta onhan auto jo 29 vuotta. Etunani on se että moottorissa ei ole mitään johon sähköä tarvitaan. Kaikki lastut jotka löytyvät autosta on veistetty puusta.
PS! sähköstä on iloa kuitenkin starttimoottorin pyörittämiseen ja ajovaloissakin.
LAHTI ANTTI
02.11.2009 19:59
Mä ajattelin, että sulla on etupyörissä dynamokaj.
HELENIUS JUHA
02.11.2009 21:15
Ei se tarvihe kun Fiiun ostaa, niin aina on jänskää.
Ei tarvi kalliita reissuja Lintsin kummitusjuniin tehdä.
HYTÖNEN RAIMO
02.11.2009 21:49
Lisätään toinen ehdotus: omalle kohdalle osunut sellainen vika, että hursii ilmaa suodattimessa olevan vedenilmaisuanturin juuresta.
AIRIKKA ISMO
03.11.2009 00:58
Villi veikkaus : Polttoainetankin päältä lähtevän polttoaineputken ja liittimen välistä vuotaa.Muistaakseni sellainen pikaliitin-tyyppinen ja asennusvaiheessa ei painettu pohjaan ja nyt tärinä tehnyt työnsä.....
Tai sitten se legendaarinen maavika rungon ja moottorin välillä eli "katkoo" virtoja sähköpuolella.
Tuohon en usko että suuttimet ois kaput = haiskahtaa telttamotorin rahastukselta jotta kokeillaan tuota jos ei tuo auta ja sitten sitä...........Oho ei ollutkaan tuo vaan......
PALMU PENTTI
03.11.2009 13:43
KNAAPI JUHA
03.11.2009 17:28
Skeptinen veikkaus:
Veikkaan kultakaivokseksi!
POIKONEN EERO
03.11.2009 21:32
Itselläni oli 2004 Fiatissa ruiskutussuuttimen sähköpiuhan liittimessä kontaktivika. CRC auttoi.
HELENIUS JUHA
04.11.2009 17:36
Väliaikatietoa tuli Deltalta.
KAIKKI ruiskusuuttimet hajalla,(500 euroa/kappale)
Miten voi kaikki suuttimet hajota yhtä aikaa?
Mikähän on suuttimien suunniteltu kestoikä?(33tuhatta?)
Iloista isänpäivää!!!
INBERG KALEVI
04.11.2009 19:46
Moro Tampereelta
Eräällä ystävälläni ilmeni samantyyppinen vika. Siinä sitten tutkittiin pumput, suuttimet jne. ja laskua syntyi. Joku viisas keksi vihdoin vaihtaa EGR-venttiilin ja vika korjaantui. Googletappa "EGR-venttiili" niin saat selvityksen sen toiminnasta. Niistä suuttimien hinnoista kannattaa kysyä alan liikkeistä hieman, niin selviää, onko niissä Delta lisää.
EEROLA TEEMU
04.11.2009 20:04
Eihän tuollaista "vianetsintää" voi tapahtua nykyaikana, tulisi mieleen, kun kaikenlaiset testerit ja tietokoneanalyysit on keksitty. Sinulle on kertynyt jo melkoinen creditti niille ammattitaidottomille, ellei mene takuuseen. Deltalttahan voisi tehdä tahallaankin tuota laskutusta, kun nyt ei taida enää millään olla väliä. Maksaja löytyy aina ja firman maine on mennyttä, jos sitä on koskaan ollutkaan. Ethän kuitenkaan maksa muusta kuin siitä "todellisesta viasta" aiheutuneista korjauksista, mikäli siis olet laskun maksaja.
Muuten. Jaksaisiko joku kertoa jotta onko näissä "hdi, hdt,hdj jne" uusissa moottoreissa jotain sellaista erityisen rikkoutuvaa mitä noissa vanhoissa "mekaanisissa nakuissa" kuten idTD ei ole? Niissähän suuttimet vaihdetaan 2-300 tkm ajon jälkeen eikä ne maksa töineen tuhansia?
HELENIUS JUHA
04.11.2009 20:51
Juu ei mene takuuseen enään,otettu käyttöön 14.8 2006.
Onhan se sellainen vikavastuu/tuotevastuu nimike,
jonka pitäisi takuuajan jälkeen ilmenneitä valmistusvirheitä
korvata.
Kyllähän käsittääkseni jonkinlaisesta valmistusvirheestä
on kysymys, jos suuttimet ei kestä kuin 33 000km.
Eihän missään autossa tietääkseni ko.km.määrällä suuttimet
vielä hajoa.
Suuttimien kestävyyteen kun ei itse (kai)voi oikein
mitenkään vaikuttaa.
20 000 huollossa kyllä laittoivat jotain suuttimien voitelu/
puhdistus ainetta.(Ei tunnu oikein toimivan)
EEROLA TEEMU
04.11.2009 21:04
Sitä "samaa" voiteluainetta laitetaan Delta- huolloissa jokaiselle kysymättä. Aine maksaa heillä vaan paljon enemmän kuin vapaasti ostettuna ja senhän voi itsekin kaataa dieselin joukkoon. Sillä ei ole mitään vaikutusta suuttimien hajoamiseen, mutta voi pikkasen pienentää kulutusta. Kyllä tuo on kaikissa tapauksissa tuotevastuu-asia, niin vähän sun autollas on ajettu.
PALMU PENTTI
05.11.2009 08:15
Suuttimissa on Deltalisää paljon. Kysy Tammerdiiselistä,ovat huomattavasti halvemmat.
UUSITALO MARKO
05.11.2009 09:19
On hyvin epätodennäköistä, että kaikki suuttimet olisivat rikkoontuneet samaan aikaan ja vielä noilla kilometreillä.
Ota varmuuden vuoksi nuo "rikkoontuneet" suuttimet talteen ja tarkastuta ne muualla.
Ja noista aikaisemmista korjauksista kannattaa vaatia rahat takaisin koska vika ei korjaantunut.
Onko autoa tankattu usein jossakin Itä-Euroopan maassa? Syynä saattaa olla likaisen polttoaineen mukana kulkeutunut sakka, joka tukkii polttoainejärjestelmän. Tai sitten tankkiin on muusta syystä päässyt jotakin, joka ei sinne kuulu.
HELENIUS JUHA
05.11.2009 18:27
Auto Fennica (nykyinen Fiatin maahantuoja) lähetteli tänään
Fiatin tehtaille kyselyä, josko he korvaisivat rikkoutuneet
suuttimet.
Soittelin myös firmaan jossa suuttimet olivat tarkastettavana.
Sieltä sanottiin että suuttimissa oleva kuula ei sulje suutinta
kunnolla(laskee polttoaineen lävitse).Sieltä saa uudet a.400E
Samalla kyllä ihmeteltiin kurlaavaa ääntä.Suuttimet kun eivät
kuulema ilmaa päästä järjestelmään.Epäilivät viaksi siirtopumppua.Delta-autoltakin soiteltiin.Olivat itsekin
alkaneet epäilemään että vika ei ole suuttimissa.On kuulemma
tarkastettu liian pienellä paineella ja kuula ei sulje suutinta
Nyt uusimman tiedon mukaan, vanhat suuttimet laitetaan takaisin
ja vaihdetaan se siirtopumppu.
HELENIUS JUHA
05.11.2009 18:38
Juu rahat olen saanut takaisin noista turhaan vaihdetuista
osista.Töistä ne koittavat veloittaa, kun on tuota vian
etsimistä kuulemma niin paljon.Mutta eihän tällaisesta
(vianetsinnästä)voi maksaa.
Tankattu ei ole kuin Suomessa ABC asemilla.
"Sieltä kun saa sitä boonusta"
MÄKELÄ JANI
06.11.2009 18:55
Kuullostaa jo järkevämmältä, ihme jos kaikki suuttimet leviää samalla kertaa (varsinkin jos tankattu virallista ainetta)
Mutta onhan kyllä sen luokan arpomista korjaamolta että pakko ihmetellä miksi niitä 100te testilaitteita sun muita diagnostiiika ohjelmia yleensä hankitaan kun ei niillä mitään löydä. Sekin ihmetyttää miksi sinun itse pitää aina ajaa se pari sataa metriä ja todeta auton olevan edelleen riiki ...
Eikä ne testaa siellä mitään ??
HELENIUS JUHA
06.11.2009 20:01
Se niiden testimittari näyttää välillä kaasupoljinvikaa ja
välillä oli vika paineensäätimessä.
Viimeksi kun auto sammui jo parkkipaikalle, niin ne olivat
kuulemma 20 km koeajon tehdeet autolla ja se oli toiminut
ihan normaalisti.
Kyllähän ne viat voi tietysti olla vaikea löytää,
mutta enpä olisi uskonut että se näin vaikeaa voi olla.
KALEVA KALERVO
06.11.2009 23:34
Mystistä, ? sehän kuuluu asiaan ? miten rahastetaan!
Kiitos kuulun onnellisten ryhmään kun jotain OK
Miettikää ja kirjatkaa kaikki häiriöt ylös,m sisävalo,ns kiskovalot, p ysyykö? - ym kello mitarinäytöt, nollatumiset ym. tarkoitaa kaikki näytöt Huolttoon" moi ¤ itse en HETI ÄLYNNYT 1.5 v epänormaaliinnäytöjä ?
nyt pääsin huoltoon ja OK
vika voi olla ??++??? TAI HALU ? tai -
LÖYSÄ LIITIN huoltajalla?
kiitos tänään ok ford
LAHTI ANTTI
06.11.2009 23:37
Mitä tämä mahtoi olla?????
HAATAJA LASSE
07.11.2009 07:05
Renaultin alusta?Ruiskutuksen / kosteutta polttoainesuodattimessa merkkivalo palaa käynnistyksen jälkeen niin kauan kunnes moottori on kuuma.Käyttämällä virtoja pois niin valo sammuu.Tullessani etelästä kohti kotia "oulua"auton ajonesto valo syttyi ja auto sammui.Puomin nokassa kotia.Selvisi seuraavaa.Hehku palanut,vaihdettiin,italiassa tehdyn koneneremontin yhteydessä apulaitteiden hihna laitettu väärin paikoilleen.Siitä irronnut "suikale"pieksi kuin ruoska johtosarjan poikki.Korjattu mutta vi--------taa tuommoinen huolimattomuus.Ei mystiikaa.
HELENIUS JUHA
10.11.2009 12:55
No niin,kohta päästään taas sitä oikeaa vikaa arpomaan.
Suuttimet on nyt tarkastettu toisella pajalla ja todettu
täysin toimiviksi.(Ensimmäisen pajan tuomio:Kaikki hajalla)
On tämä uskomatonta touhua.
Kyllä tässä jo rauhallisemmaltakin mieheltä pinna palaa.
HELENIUS JUHA
16.11.2009 22:14
Sain auton tänään pois Deltalta.
Nyt tuntuisi pelittävän ihan normaalisti.
Autoon oli vaihdettu uusi siirtopumppu!!!
Kyseinen osa piti vaihtaa jo heti ensimmäisenä,
ja sehän autoon myös heti alussa tilattiin.
"No hyvähän ne suuttimetkin on välillä puhdistaa"
ja oikein kahdessa eri liikkeessä :)
KAUPPI ERKKI
17.11.2009 09:03
Hyvä autoon taisi jäädä kuitenkin se pahin "mystinen vika" siitä puuttuu edelleen se päästötieto.
HELENIUS JUHA
17.11.2009 10:24
Ei se päästötieto minun tietääkseni,
auton käyntiin vaikuta mitenkään.
KAUPPI ERKKI
17.11.2009 10:55
Olet tavallaan oikeassa jos autoa käyttää pihassa sen ollessa liikennekäytöstä poistettuna niin ei ajoneuvoveroa tarvitse maksaa
HELENIUS JUHA
17.11.2009 11:11
Kyllä nyt olisi tarkoitus ihan yleisillä
maanteillä ajella,kun auto vihdoinkin on saatu kuntoon :)
KAUPPI ERKKI
17.11.2009 12:20
Näin on posittiivisella asenteella sitä pitääkin ajella läpi "repaleisen marraskuun" Tsemppiä
NIEMELÄ MAUNO
20.11.2009 16:10
Itsellä ollut Fiat Ducato -03 LMC 4 vuotta.Ei mitään moittimista.Asunto-osa hyvin tehty ja suunniteltu.