Dethleffs puoli-integroitu T5841

OJANEN TIMO 25.10.2009 12:53

Otsikon mallinen uusi auto on hankittu ja ohjeessa mainitaan, että asunto-osan akku pitäs ottaa lämpimään tilaan jos auton laittaa talveksi pois käytöstä. Miten akun saa pois paikaltaan, kun näyttää että pitäs ottaa koko pelkääjän penkki paikaltaan, että onnistuu (tosi hankalaksi menee jos pitää) ?

Toinen juttu on että miten vesijärjestelmän saa kokonaan tyhjäksi (putket) kun ei ole välissä venttiiliä (tyhjeneekö sen automaattiventtiilin kautta joka pakkasessa avautuu ja suojaa Truman boilerin) ?

Löytyskö noihin keneltäkään neuvoa, miten hoituu ?

Entinen auto oli Eura ja kaikki siinä oli hyvin esillä eikä kuten tässä, jossa saa olla koko ajan rähmällään eikä kaikkiin asioihin pääse sittenkään käsiksi.

Auto talviteloille 86157

PAJARI JUKKA M 25.10.2009 14:31

Hei,

Vuosien varrella mimulla on pari vesihanaa jäätynyt rikki talviseisonnassa. Niiden vaihaminen on aika arvokasta täällä kotomaassa. Yhden hanremontin teetin Saksassa, kun matka sattui kulkemaan hanatehtaan ohi. Siellä korjaus hoitui odottaessa ja varaosat plus työ maksoivat 10€.

Yleinen kuulemani ohje on, että vesiärjestelmän tyhjennysventtiilit avataan ja vesihanat jätetään auki.

Nyt parina vuonna olen käyttänyt auton Caravan Centerin huollossa, jossa ovat paineilmalla kuivanneet vesijärjestelmän talviseisontaa varten.

Terveisn, -JukkaP-

KAUPPI ERKKI 25.10.2009 16:19

Jos akku pitäisi otta lämpimään niin kyllä kehitys silloin olis ottanut aimo askeleen taaksepäin. Ducaton penkki on kyllä tosi helppo irrottaa etupuolelta 2 kpl ruuveja irti sitten vedetään penkin säätö etuasentoon ja takapuolelta 2 kpl ruuveja irti niin homma on siinä aikaa kuluu noin kaksi minuuttia.

Joissain malleissa riittää kun painaa automaatti tyhjäys nupin pohjaan niin tyhjenee myös raikasvesi säiliö tämän voi varmistaa kurkkaamalla säiliöön jos siellä on edelleen vesi niin pohjalla on tulppa joka pitää nostaa ylös.

Jos paneelissa on pumpulle kytkin niin siitä virta pois jos ei ole niin kokonaan virta pois sen jälkeen hanat auki ja puhallus kylmä ja lämmin puolelle niin homma on siinä.

Jos pumpulle ei ole omaa kytkintä niin kannattaa otta sulake irti ettei pumppu lähde kuivana käyntiin kun asunto-osan virrat kytkee takaisin päälle.

PALIN MATTI 25.10.2009 16:22

Elä hyvä mies lähe sitä akkua mihinkään raahaamaan sieltä piirongista. Ethän sie varmala ota sitä starttiakkuakkaan yöksi sänkyyn vierees, jos on vähän koleammat ilimat ulukona.

Akut on tehty ympärivuotiseen ulkokäyttöön ja pärjäävät ihan hyvin siellä piirongissa paikallaan koko talven. Kannattaa tietenkin ladata akut täyteen syksyllä ja jos pitempään seisoo, niin kerran siinä välillä voi niitä ladata.

Olen itse testannu asian ja toenu, ettei se välilattauskaan oo välttämätön semmosen 4 kuukauen seisonta-aikana.

Haulla varmaan löyät nuo seurantaraporttini jostaki näiltä saiteilta.

EEROLA TEEMU 25.10.2009 21:07

Tässä voin olla Matin kanssa aivan samaa mieltä. Ei ole mitään mieltä irroitella sitä akkua, koska parhaiten mokoma säilyy pakkaskauden lävitse siellä penkin alla tai missä kulloinkin lienee. Nyt taitaa meillä tulla ennätys, kun Ducaton varsinainen akku täyttää keväällä 10 v eikä ole koskaan ollut vielä irti paikaltaan. Talvisin on ollut oman onnensa nojassa, tosin pääkytkin auki- asennossa, ja niin vaan virtaa riittä. Geeli- hupiakku kesti samoilla lääkkeillä yli 8 vuotta, joten ei siinäkkän valittamista. Kun akku on täydessä latauksessa, niin kylmässä se pitää kuntonsa parhaiten, sanokoot maahantuojan kirjat mitä hyvänsä.

PÄIVINEN UNTO 26.10.2009 07:40

Onhan siinä tessussakin automaattinen laturi joka lataa akut kun laitat välillä verkkovirtaan.Itse en akkuja irrota muuloin kuin jos joutuu akun vaihtamaan. Akut kannattaa talvisin ladata noin kuukauden välein , näin säästyt turhilta murheilta. Pikku kompressori on halpa ja kätevä laite vesilinjojen tyhjennykseen ja maksaa parikymppiä ja toimii tupakansytyttimen pistokkeella.UP.

HAAPANEN TIMO 26.10.2009 17:56

Parin euron mittarilla saa yöunet. Täysi akku=12,72V
85%=12,54V 70%=12,36V 50%=12,12V 40%=12,00V 25%=11,85V 10%=11,64V Sulfatoituminen alkaa jos jännite laskee alle 12,4V

UUSITALO MARKO 26.10.2009 18:14

Eikös Deffussa ole tuo akun varaustilaa osoittava mittari vakiona? Minulla se näyttää sekä hupiakun että starttiakun varaustilan.

ANTIKAINEN ESKO 18.11.2009 13:32

Lähetin heti, kun tämä viesti ilmestyi, tiedustelun Dethleffsin tehtaalle. Tänään sain vastauksen, kylläpä kesti! Liekö kysymyksen vastaus enää tarpeen, mutta kerron sen kuitenkin.

Alkuperäinen vastaus poimittuna viestistä tänään: Die Gesamte Wasseranlage entleeren (Im Wassertank Verschlussstopfen entfernen). Das Restwasser aus den Wasserleitungen über die Wasserhähne heraus blasen (max. 0,5 bar) Die Wasserhähne müssen dazu in Mittelstellung geöffnet sein, sowie alle Ablassventile (rotes Ventil bei Trumaheizung) sowie Ablasshähne.

Suomeksi: Koko vesijärjestelmän tyhjentäminen (poista vesitankista pohjaproppu). Puhalla jäännösvesi vesiputkista pois (enint. 0,5 barin paine). Vesihanojen tulee tätä varten olla avattuina keskiasentoon, samoin tulee kaikkien poistoventtiilien (punainen venttiili Truma-lämmityksessä) ja poistohanojen olla auki.

Oliko vielä apua? Tämä ohje pätee kyllä lähes kaikkiin matkailuautoihin.

OJANEN TIMO 19.11.2009 18:58

Hei, Kiitos neuvoista. Päätin jättää hupiakun autoon ja latailen kerran pari huiliaikana. Penkin irroittaminen ei ihan onnistu niin helposti kuin tuossa edellä kerrottiin, kun meillä on tuo penkki kääntyvä. Mutta siis akku saa olla paikallaan.

Putket yritin tyhjentää puhaltamalla ja osa vedestä ainakin tuli pois. Katsotaan miten menee talvi sitten. Täytyy hommata pieni kompura, jolla noiden tehtaan neuvojen avulla tyhjennän seuraavana syksynä.

Hyvää Joulun odotusta kaikille karavaanarikavereille.

Terv. Timo

TERVO JARI 19.11.2009 19:29

Pumpun tyhjääminen painevesijärjestelmäpumpusta on suotavaa viimeiseen pisaraan muutoin voi tulla kalliiksi, uppopumppu voi tyhjentyä pikkuhiljaa kun säiliö on tyhjä, takaiskuventtiili estää pumpun tyhjenemisen "kertalorauksella". Takakaiskuventtiili on letkuun välille sijoitettu "klunssi":

http://www.vapaa-aika.com/asp_sivut/Lis%C3%A4tiedot_tilaussivu.asp?tunnus=121460

VC pytty, jos toimii "keskusvesijärjestelmästä" ( ei ole omaa pumppua/vesisäiliötä ) magneettiventtiilin "taka" jää yllättävän paljon vettä (kokemusta on ) vaikka järjestelmää puhaltaa vesihanat auki niinkuin ohjeessa neuvotaan, kantsii puhalluttaa ainoastaan huuhteluvesinappi pohjaan painettuna niinkauan kuin vettä "pyttyyn" tulee.EI TYJENE IMEMÄLLÄ VESI-IMURILLA, ehkä takaisku jossain "pytynsyövereissä" ? En ole viittinyt tutkia, tahi magneettiventtiili toimii kuin takaiskuventtiili rakenteesa johdosta ?

Lämmitin kannattaa tarkastaa että tyhjenee varmasti, on tapauksia että lämmitin on jäänyt täyteen vettä vaikka venttiilit on ollut auki, Jäätyessään lämmitin vaurioituu niin että on yleesä korjauskelvoton. Tyhjenemisen voit varmistaa esim: Ennen tyhjennyksen aloittamista laitat ämpärin tyhjennys putken alle, kun viimeinenkin pisara on tullut näet ämpäristä montako litraa vettä tuli ja lämmittimen tilavuuden löydät ohjekirjasta tai:

http://www.caravantukku.fi/webkatalog/kayttoohjeet/kayttoohjeet.start.htm

Tai:

http://www.sarkacaravan.fi/kayttoohjeita

Jakotukin/putkiston/hanat saat tyhjäksi vesi-imurilla, samalla varmistuu että vesitippoja ei jää hanojen "stratekisiin" kohtiin, tippakin vettä voi rikkoa jäätyessään hanan käyttökelvottomaksi, hana voi maksaa reilusti yli sata euroakin. . .

Vesi-imurilla voi imeä putkistoa tyhjäksi jonninaikaa jolloin putket kuivuu. Ja voit varmistaa putkistojen tyhjenemistä avaamalla jokaista hanaa eriaikoihin ja vuoronpäältä lämmin/kylmä vesi asennossa pitäen.

Vesi-imurilla on hyvä imeä vesisäiliöltä/pumpulta lähtevästä putkesta vesisäiliö kun yleensä on alimmassa paikassa järjestelmää.

Jari

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.