Riittääkö?

JÄRVINEN JARI 20.10.2009 20:39

Nyt taitaa tulla vähän tyhmä kysymys. Elikkäs, riittääkö 2.8idTd:n lämpö (termari 92 tai 93, en muista) jos lämmityslaitteeseen menevästä letkusta ottaisi viiksen sisälle lisä lämmittimelle. Tällä olisi tarkoitus lämmittää asunto-osaa ajon aikana. Esim. Silencio 2. En mä usko tähän kyllä kohta ittekkään. Webastot ja Eberit ovat pois suljettuja vaihtoehtoja hintansa vuoksi.

HALTTUNEN TEUVO 20.10.2009 20:52

Vanhassa henkilöautossa laitoin alkuperäisen lämpökennon paluuvirtauksen menemään puhaltimella varustetun lisäkennon läpi. Lampöä riitti, mutta syylärin edessä olikin kaihdin.

Moottori tuottaa riittävästi lämpöä, mutta sitä saattaa mennä liikaa ympäristöön.

Jotenkin virtaukset alkuperäisen ja uuden kennon kesken on säädettävä.

HUHTINEN VESA 23.10.2009 08:44

Kyllä riittää meillä retkeily auto mondial dukato 2.8 -00 ja siinä kuskinpenkin alla alkuperäinen kenno+puhallin ja nappi kojelaudassa josta käynistyy ja lämminkierto menee päälle ei tietoo mistä putket haarottuu...kait joku magneettiventtiili hoitaa homman Ei kyllä näillä nolla keleillä vielä voi pitää päällä saunaksi muuttuupi..

SUOMI SEPPO 23.10.2009 10:48

Vanhassa Fiatin käsikirjassa oli bussimallin lisälämmittimen ohjeessa kehotettu laittamaan lämmittimet sarjaan. Eli oman lämmittimen paluuletku irti ja tästä lisäkennolle, josta letku tähän irtonaiseen vanhaan paluuletkuun. Näinpäin laitettuna omaan kennoon tulee kuuma vesi aina ja jos jotain jää tähteeksi niin se hyödynnetään lisäkennossa. Näin olin laittanut -89 TD Dethleffissä ja kyllä sieltä lämmintä tuli. Kennon olin laittanut Truman kaminan asennustilaan ja pidin Truman puhallinta päällä niin se piti samalla myös putket sulina ajon aikana. @seppo

HAAPANEN TIMO 23.10.2009 16:50

Mulla oli edellisessä autossa (-90 Hymer) liitetty rinnan, tavallisilla T- haaroilla. Ihme kyllä se toimi hyvin, vesi kiersi moitteetta. Tällä liittämistavalla voi käytää lisäkennossa hanaa, mutta en tiedä hanan tarpeellisuudesta, onhan siellä kojelaudassa säätö. @timppa

PELLIKKA ERKKI 23.10.2009 20:06

Tuo Sepon systeemi on hyvä, ei tarvitse lisäventtiiliä säätöön. Jos et ole ihan "tumpelo", käy romikselta hakemassa jonkin, mieluummin Saabin tai Volvon kenno, tee kuoret routalevystä Sika liiman kanssa, siihen pari 120mm:n tietokone puhallinta. Jos puhaltimet on liian äänekkäät kytke ne sähköisesti sarjaan tai laita tarvikkeena saatava säädin. Ja toimii VARMASTI. Tälläinen kenno on hyvä myös nestekiertoisessa lämmityksessä (Alde, Primus) kun valitsee kennon joka on riittävän väljillä putkilla varustettu, ettei hentoisen 12V:n pumpulle tule liikaa vastusta. P.S. Harrastuksen suola on se, että kun hankkii uuden tai käytetyn kulkimen niin puuhastelee siitä mieleisen. ...Hauskaa talvimatkailua toivottaen...

EEROLA TEEMU 23.10.2009 21:20

Ihme olisi ellei riittäisi. Alden lämmönvaihtimen teho on jotain 7 kW ja sille riittää moottorin vesistä lämpöä jopa niin paljon että asunto-osa pysyy + 20C lämpötilassa tai yli

10 C ulkolämpötilassa ( n. 6,5 m integroidussa m- autossa). Ei se vaihdin ihan ilmainen ole, mutta toimii toisinpäinkin eikä tarvita erillistä moottorin lämmitintä. Kovilla pakkasilla moottori lämpiää n. puolessa tunnissa Alden vesistä.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.