Ducato on lämmin eikä repsikan polviin tuule!
LAINE RAIMO
15.10.2009 16:39
Paljon on ollut puhetta ducaton kylmyydestä ja siitä kuinka repsikan polviin tulee kylmä viima.
Minulla on 2006 vuoden 2,8 TGV ducato integroidussa Arto matkailuautossa. Niesmann Bischoff on jo tehtaalla tukkinut ilman kulun tuulilasin alta suoraan lämmityslaitteelle. Siihen sulkukanteen on liitetty halkaisijaltaan 10 cm letku, jonka toinen pää on etupyörän kotelossa alaspäin. Tällöin siinä ei muodostu ajossakaan ahtopainetta. Katso kuvasta: http://picasaweb.google.fi/Muuttolinnut/Tekniikka#5392809369452810258
Tämä ahtopainehan tuon lämmityslaitteen läpän kääntää ottamaan ilmaa sisältä, jolloin kylmä ulkoilma tulee lämmityslaitteen ohi repsikan jalkoihin. Näppärä mies voi tuollaisen rakentaa jälkikäteenkin autoonsa.
Kun sitä ilmantulon läppää ei ole lukittu yhteen asentoon, voi sen kylmänä yönä leiriydyttäessä kääntää sisäkierrolle eikä kylmyys tule suuresta aukosta suoraan sisälle.
Tietysti autossani on myös moottorin alapohjan suoja, joka paitsi lämmittää niin myös vaimentaa tiemelua.
Lämmintä talvimatkailua ducato kuskeille!
JOKINEN REINO
15.10.2009 19:53
Asia ei ole aivan noin.Nimittäin Ducaton lämmityslaite on hatara, kuin variksen pesä.Lämmityslaitteen kenno on keskellä kojelautaa ,ja puhallin raitisilmaaukkoineen repsikan puolella. Ja kun tämä puhaltimen kotelo on harva, on aivan sama mistä sinne raittiin ilman ottaa. Liimasin omasta autosta tuon sisäkiertoilmaläpän, ilma ,ehkä jopa vesitiiviiksi, otin läppien välivivun pois, että raitisilmaläpän voi sulkea tarvittaessa.kuitenkin kylmää tuli repsikan jalkoihin entiseen malliin, koska puhallinkotelossa oli isot rakoset jakosaumoissa, ja lisäksi ilmastoinnin putket kulkee kyseisen kotelon läpi.Ensin yritin teipillä tiivistää kotelon jakosaumaa ulkopinnasta, ei onnistunut. Sitten irroiti puhaltimen moottorin, ja laitoin liimamassan jakosaumaan sisäpuolelle koteloon, kaikkialle minne näpit mahtui .Ilmastoinnin putket, ja loput rakoset puhallinkotelon keskeltä tiivistin ulkopuolelta kotelon "Jenkkinauhalla,"Nyt repsikkakin tarkenee!On aivan sama mistä ilma tuohon koteloon tulee ,jollei itse kotelo ole ilmatiivis.
KAAKKOLAHTI ANITA
16.10.2009 09:15
Näin vain on ,et Ducaton lämmityslaite on hatara.Koskee myös Citikkaa ja Bösöä.Itellä oli Citikan alustainen ja siinä jouduttiin vaihtaan koko lämmitys laitteisto. sit hyvä...
KOSKINEN JANI
16.10.2009 12:26
Kyllä tuo aloittajan konsti toimii tasan varmasti. Silloin kun tuonne kotelolle ei tule painetta niin se ei voi vuotaa sitä kylmää ilmaa sisäänkään. Eli ilma ohjataan jostain muualta kuin siitä nokkapellin päältä missä on ajettaessa patopaine niin se ilma tunkee ihan kaiksita väleistä mistä mahdollista. Kun taas siihen tuodaan putkella ilma jostakin paineettomasta paikasta, esimerkiksi puskurin sisältä jne. niin se ei voi vuotaakaan. Mutta tuon jälkeen pitää aina käyttää sisäpuhallinta että ilma vaihtuu.
NOUSIAINEN ASKO
16.10.2009 14:31
Kaikki ideat on tervetulleita , jokainen saa niistä kumminkin
jotain apua kesällä ja talvella.
JOKINEN REINO
16.10.2009 17:21
Mistä tuonne puhaltimen koteloon tulee paine, jos auto on parkissa? mutta kuitenkin puhaltaa kylmää aivan samalla tavalla.No tietysti siksi, kun puhaltimen imemä ilma tulee suoraan puhallinkotelon rakosista repsikan jalkatilaan, eikä kierrä lämmityslaitteen kennon kautta.On aivan sama mistä tuo raitisilma otetaan lämmityslaitteelle, se on yhtä kylmää. Ja jos ja kun puhallinkotelo on harva, repsikan jalkatilassa tuulee, oli auto parkissa tai liikenteessä.Uskokoon ken tahtoo!
HÄMÄLÄINEN MARKKU
16.10.2009 17:59
Onkohan meille sattunut poikkeusyksilö, vai mistä johtunee ettei vieressä istuja ole valittanut kylmyydestä, vaikka hän on siitä hyvin arka.
Kaiutin ritilöistä kyllä tuuli, mutta laiton ne tukkoon, nyt tuulee, vain jos on sivutuuli, oven avauskahvojen rei'istä.
En ole uskaltanut teipata ovien takasivun ilmareikiä umpeen kun, meillä ei ole löytynyt mitään ylimääräisiä reikiä lattiasta asuinosan tuuletukseen.
SEILO JUHANI
16.10.2009 19:17
Meilläkin tuuli kahvojen juuresta.( On viime vuoden dukato.)
Rinta joupilla neuoivat laittamaan oven ilmareijät tukkoon, laitoin ilmastointi teipillä. Toimii.
Tämän neuvon antoi Tervajoen Jouppi.
JOKINEN REINO
16.10.2009 20:07
Jos on uudempaa tuotantoa, omani on 2003 malli.Kyllä meillä repsikka valitti ,vaan ei enää, kun tiivistin sen puhaltimen kotelon.Ovien ilmakiertoaukot on teipattava oven verhoilusta ,jos meinaa siitä olevan hyötyä. Koska ovien alareunoissa on vesireijät ,joista kylmä ilma pääsee ovien sisälle ja siitä hyttiin.Jossain täytyy olla myös omat raitisilmakanavat, asuntoosan puolelle ehkä jääkaapin takana.
HÄMÄLÄINEN MARKKU
16.10.2009 20:46
Minä en ole löytänyt mitään tuuletusreikiä, lukuunottamatta ohjaamossa olevia.
Jääkaappikin on asennettu tiiviisti vain ulkoilmaan tuulettavaksi.
Kuten aiemmin mainitsin em. syystä en ole tilkinnyt ohjaamoa.
HÄMÄLÄINEN MARKKU
16.10.2009 20:49
Niin jäi mainitsematta, että alusta lienee mallia 2005, kun kopan on Hymer thnyt alkuvuodesta 2006
JOKINEN REINO
16.10.2009 21:01
Onko kenties integroitu malli?Sitten voi olla toinen juttu.Mutta jos on Ducaton hytillä, pitäis raitisilmakanavat olla erikseen asuntoosan puolella.
WILHELMSSON LEIF
16.10.2009 21:01
Meidän 2005 silloin uutena tuli apukuskin jaloille kylmää ilmaa, vein Deltalle ja en tiedä mitä tekivät mutta kylmä loppui. Omat jalat oli liian kuumassa ja pienensin reikää puolella sen jälkeen ei mitään ongelmia ja me käytämme autoa koko talven kaikissa oloissa.
Tää uusi 2009 mallinen vakuttaa lämpimältä ainaskin toistaiseksi. Ne oven teippaukset on itsestään selviä juttuja. Raitisilma asunto osaan tulee omasta paikasta kaapin alta ja osa Truuman kautta lämmitettynä sisään, posto kattoikkunan kautta.
REINI SEPPO
16.10.2009 22:21
Samoin kävi Sepolle!! Ei ainutta reikää lattiassa asuntoosassa! Ei muöskään suhisevaa kattoluukkua! Ainut on hellan yläpuolella oleva, jota ei voi sulkea! Korvaava ilma tulee lämppärin ja ovien kautta , jos EI ole suljettu!! t.se
NYYSSÖNEN KAJ
17.10.2009 08:29
Onneksi teillä ei ole kaasuasennuksia autoissane! Kaasuasennuksien kanssa on vaatimuksena asuntoosan alimmassa paikassa 100 cm2 ei suljettavissa olevaa aukko ja samanlainen auton katon rajassa.
REINI SEPPO
17.10.2009 13:43
Juu !! Ennen oli asuntoosan ovessa (alinkohta) venttiili, jonka voi sulkea! Ei siis semmoinen mitä tarkoitit! Mutta ohjaamon ovissa on tuuletus aukot joka EIVÄT ole suljettavia!!( jos ei ole teipattu kiinni) Sitä jääkaapin alla olevaakaan ei ole, koska se tuulettuu ulospäin! Eli mitä tarkoitit Kai? Kaasuhan on toki ,lähes jokaisessa m-autossa! t.se
HÄMÄLÄINEN MARKKU
17.10.2009 14:15
Samanlainen tilanne on meillä kuin Sepolla.
Saksassa homma on hyväksytty, eikä kaasutarkastajalla ollut mitään aiheeseen lisättävää.
Suomesta myydyissä autoissa on varmasti sama tilanne.
Ai niin, auto on puoli-intgroitu ja kahdella petipaikalla varustettu.
Hyvin on nukuttu, eikä happi ole loppunut.
Kaasuvaroitin on turvalisänä, mutta kyllä kaasuvehkeet pitää olla tiiviitä joka tapauksessa.
Em. syystä en oleteipannut niitä ovien reikiä:
REINI SEPPO
17.10.2009 15:10
Ja vielä on lappu Suomeksi ja Ruotsiksi, kuinka monelle henkilölle on sallittu!! Siksi sitä reikää, itsekkin etsin ,kun se olen niin moneen kulkineeseen tehnyt,mutta eipä löytynyt!! Kyllä tässä johonkin täytyy luottaa! Kaasuvarotin TOTTAKAI, taitaa olla jo viides! "sen mikä kiinnitin sen ki..."
Puoli integ. on nyt,mutta sama oli tilanne retkeilyautossakin! t.se
JOKINEN REINO
17.10.2009 18:12
Jo on peli ,jos ei ole raitisilmaaukkoa asuntoosan puolelle.Omassa autossa raitis ilma tulee jääkaapin ilmankiertoluukuista sisälle ,ja jääkaapin vieressä olevan kaapin alitse asuntoosaan.Ja luulen että monessa autossa on sama systeemi, ei lattioissa ole normaalisti mitään ilmareikiä.
NIEMINEN RAIMO
17.10.2009 19:14
Tuossa on ilmanotto suodattimineen. Suodatin on hyvä vaihtaa pari kertaa vuodessa samalla näkee miten paskaista se ulkoilma on.Katossa on sitten poistoventtiilit 2 kpl ja taitaa tuo Hekikin jotain poistaa.
Tämä on sitten se harvinaisuus.
http://www.aijaa.com/v.php?i=5088332.jpg
@rami
NYYSSÖNEN KAJ
17.10.2009 19:45
PS! Nestekaasu on ilmaa raskaampi kaasu joten se tulee poistaa alaspäin omalla painollaan valuen ja ylhäältä tulee korvausilma.
tässä AKEn koko ohje
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/B37CE241-7B1E-4C37-9A27-9977412D80C4/0/6472082009Matkailuajoneuvojennestekaasujas%C3%A4hk%C3%B6laitteidenvaatimuksista.pdf
tässä ao pykälä
2.1 Ilmanvaihto
Ajoneuvo, jonka sisätilaan on asennettu avoliekkisiä käyttölaitteita, on varustet-tava painovoimaisella vähimmäisilmanvaihdolla siten, että vähintään yksi il-manvaihtoaukko sijoitetaan sekä lattian että katon rajaan tai kattoon. Nämä vä-himmäisilmanvaihtoon kuuluvat ilmanvaihtoaukot eivät saa olla suljettavia.
Jos yksittäin valmistetulle tai maahantuodulle ajoneuvolle ei suoriteta vähim-mäisilmanvaihdon testausta, voidaan edellä mainittujen ilmanvaihtoaukkojen riittävänä vähimmäispinta-alana pitää 100 cm2.
Ajoneuvo tulee varustaa ilmanvaihtojärjestelmän varoituskilvellä, joka ilmoittaa ajoneuvossa oleskelevien henkilöiden enimmäismäärän. Lisäksi kilvessä tulee kieltää niiden ilmanvaihtoaukkojen sulkeminen, joissa ei ole sulkemismekanis-mia.
REINI SEPPO
17.10.2009 20:42
Niin , luulempa,että ohjaamon ovessa oleva ilmanotto aukko juuri korvaa tuon kohta 2.1 joka koskee ILMANVAIHTOA!! Eli se on lattia tason alapuolella!! Mikäli se ei ole teipattu kiinni!! Toimiihan se myös valuma aukkona(kaasuvuodon sattuessa)
Vaatimus 100cm2 aukosta koskee vai yksittäin valmistettuja ja tuotuja m-ajonevoja ,muiden kohdalla luulen se oleva vähimmäis testauksella tarkistettu! Oli hyvä juttu Kai, kun toit tuon esille oikein muittenkin näkyville! t.se
NIEMINEN RAIMO
17.10.2009 22:01
Niin , luulempa,että ohjaamon ovessa oleva ilmanotto aukko juuri korvaa tuon kohta 2.1 joka koskee ILMANVAIHTOA!! Eli se on lattia tason alapuolella!! Mikäli se ei ole teipattu kiinni!! Toimiihan se myös valuma aukkona(kaasuvuodon sattuessa)
Täytyy olla melkoinen kaasuvuoto että se ohjaamon ovesta valuuEiköhän tuo nyt tarkoita nestekaasupullojen säilytyspaikkaa.
@rami
NYYSSÖNEN KAJ
18.10.2009 08:26
No ei tarkoita.
"Täytyy olla melkoinen kaasuvuoto että se ohjaamon ovesta valuuEiköhän tuo nyt tarkoita nestekaasupullojen säilytyspaikkaa.
@rami"
Pulloja ei saa säilyttää tai käyttää lainkaan Asuintilassa. Ne tulee olla erillisessä tilassa joka on suoraan ulos tuuletettu. Taitaa löytyä tuosta samaisesta ohjeesata (en kyllä käynyt katsomassa).
REINI SEPPO
18.10.2009 09:57
Hyvät Herrat Raimo ja Kaj!! Teidänkö ,mielestä muuta kaasuvuotoa ei voi olla kun kaasupullo-tilassa? Onneksi muukin vuoto on otettu huomioon MÄÄRÄÄMÄLLÄ korvaus ja poisto ilmalle,selkeät paikat (lähelle katon ja lattian rajaa)
Pienikin vuoto ,suljetussa tilassa on vaarallinen(räjähdys+tulipalo), jos saavutetaan oikea suhde! t.se
NYYSSÖNEN KAJ
18.10.2009 10:08
En minä viimeksi kirjoittanut muuya kuin että kaasupullo ei saa olla asuintilassa, sen on oltava ulos tuulettuvassa tilassa.
Aikaisemmin keskustelussa korostin Asuintilan osalta noita samoja aukkoja, kts AKEn ohje.
Kaikkialla missä on kaasulaitteita tai niiden putkistoa voi esiintyä vuotoja ---> siitä syystä on ohjeet annettu.
NIEMINEN RAIMO
18.10.2009 10:29
Totta helvetissä kaasupullöt täytyy olla omassa tilassaan eristettynä asunto-osasta ja mahdollisen vuodon sattuessa nestekaasu pääsee valumaan ulos. Putkiston kaasuvuotoja varten on letkurikkoventtiilit jotka putkistossa sattuneen vuodon johdosta sulkevat kaasun syötön pulloista.Otetaan nyt kerran vielä lainaus Sepon ylempänä kirjoittamasta.""Toimiihan se myös valuma aukkona(kaasuvuodon sattuessa"" Nestekaasun valuma-aukkoako tällä tarkoitat?
@rami
JOKINEN REINO
18.10.2009 10:47
En vielä ihan näin nopeasti usko ,että asuntoautossa ei ole muita ilmankierto aukkoja kuin ovien ritilät.Monissa autoissa on hytin, ja asuntoosan välissä seinä ,tai tiiviit verho.Mistä näihin vehkeisiin tulee hengitysilma, ja mistä kaasu vuodon sattuessa menee ulos?Täytyy sitten ,jos joskus pelin vaihdan tutkia, ja kiertää kaukaa sellaiset "kaasukammiot".
NYYSSÖNEN KAJ
18.10.2009 10:50
No en tarkoita koska se "nestekaasu aukko on kaasupullotilassa".
sensijaan tarkiotin tätä joka on AKE:n ohjeessa pykälä §1.1 ensimmäinen kappale.
2.1 Ilmanvaihto
Ajoneuvo, jonka sisätilaan on asennettu avoliekkisiä käyttölaitteita, on varustet-tava painovoimaisella vähimmäisilmanvaihdolla siten, että vähintään yksi il-manvaihtoaukko sijoitetaan sekä lattian että katon rajaan tai kattoon. Nämä vä-himmäisilmanvaihtoon kuuluvat ilmanvaihtoaukot eivät saa olla suljettavia.
pelkkää ilmaa siitä virtaa 99,9996% todennäköisyydelläkaj
REINI SEPPO
18.10.2009 11:16
Sitä juuri,kaasunakin se toimii kuin vesi, valuu alimmasta reijästä ulos ! Sen voi kantaa myöskin äyskärillä ulos! Siitä letkun rikkoventtiilistä en tiedä!! Kun pienikin kaasuvuoto on vaarallinen SULJETUSSA tilassa. Sitä en myöskään tiedä onko säädöksissa eroja, mutta ainakin mun tapauksesa sitä korvausilmaaaukkoa asuntoosassa EI ole, mikäli ei ne aukot ovissa ja lämmityslaite sitä ole!(asunto osaksi luetaa myös ohjaamo,kääntyvillä penkeillä) Jos luin oiken oli muillakin sama juttu! En kyllä ole missään kohtaa yrittänyt tunkea kaasupulloja asuntoosaan, niillehän on oma paikka(tuulettuva) t.se
REINI SEPPO
18.10.2009 11:36
Se mistä kirjoitan on puoliintecroitu ! Edellisissä viesteissä(linkki) on kuvan kanssa kuinka se korvausilma on tehty muissa versioissa! Mutta sitäkään ei saa peittää( suodattimellakaan / tai se on oltava vaatimusten mukainen 100cm2vapaavirtaus) Huoletta voit nukuu yösi, jos laitteesi on kunnossa ,tarkistettu ja huollettu säännöllisesti! Lisäksi kaasuvaroitin turvaa joka hetki( halvin tietämäni henkivakuutus n50ur. kerta maksulla) t.se
LAINE RAIMO
18.10.2009 11:57
Seppo olen kanssasi samaa mieltä, että 10x10cm:n aukko asuintilassa koskee vain yksittäin tuotuja ajoneuvoja. Esimerkiksi integroidusta Artostani en ole löytänyt moista aukkoa lattiasta ja kynnyskoteloitahan siinä ei olekaan. Ainoa varsinainen reikä on taka carasessa, mutta sekin on vain noin 10 neliösenttiä.
Joku puhui siitä letkurikkoventtiilistä. Sehän on pakollinen vasta viime vuonna valmistuneissa autoissa, eikä sekään paljasta hiljaista vuotoa.
Arvelen kuitenkin, että autoni on laillinen ja joka tapauksessa nukun siellä edelleen rauhallisesti.
REINI SEPPO
18.10.2009 12:14
Kiva että ,mullakin kannattajia!! Ja anteeksi ,että kirjoittelu ryöppyää aiheesta sivuun! Siksi kirjoitin niistä ovi aukoista olevista ,kun niitä innokaasti ollaan tukkimassa!!
Lisäksi kattoluukut on myöskin, useasti semmoisia jotka eivät tuuleta! t.se
JOKINEN REINO
18.10.2009 12:18
Sen verran vielä tuuletusaukoista.Ne on sijoitettu sellaiseen paikkaan ,että niitä on vaikea tukkia.Ja uskon joka masiinassa ne jossain on.Nuo letkunrikkoventtiilit on vain uusissa 2007 lähtien olevissa autoissa vakiona, vanhemmissa on vain paineentasausventtiili.ellei ole jälkikäteen asennettu.Mutta niillä ei ole mitään tekemistä ilmankiertoaukkojen kanssa.Ja jos esim,liedestä putket vuotaa, näistä venttiileistä ei ole siinä tapauksessa mitään hyötyä. Ainoastaan jos pullon letku menee rikki jostain syystä ,venttiili toppaa kaasun vuodon pullosta.Omassa autossa tämä ilmankierto on jääkaapin takana ,josta on yhteys lämmitinkaappiin ,ja lieden viressä olevien kaappien alle ,josta on aukot lattiatasolle. Alkovin katossa on ilmaaukko korkeimmalla kohtaa ,ja toinen samanlainen on truman yläpuolella olevassa vaatekaapin katossa. Vaatekaapin pohjakaan ei ole umpinainen, että ilmankierto pelaa yläkautta trumakaappiin jos kaasuvuoto sattuu.
NIEMINEN RAIMO
18.10.2009 12:47
Otetaan kerran vielä.
Tässä poimintoja Aken ohjeesta.
Matkailuajoneuvojen nestekaasu- ja sähkölaitteiden vaatimuksista.
""Vaatimusten täyttyminen tulee osoittaa arkistoitavin dokumentein. Muiden maiden kansallisiin säädöksiin perustuvat nestekaasu- ja sähkölaitteistot tai niiden osat eivät Suomen olosuhteissa ole välttämättä kaikilta osin turvallisia eivätkä Suomen kansallisten vaatimusten mukaisia.
Valmiina matkailuajoneuvoina EY-tyyppihyväksyttyjen ajoneuvojen tehdasasenteisia nestekaasulaitteistoja ei edellytetä valtuutetussa kaasuasennusliikkeessä tarkastettavaksi. Nämä ajoneuvot voidaan hyväksyä rekisteröintikatsastuksessa tai yksittäishyväksynnässä kaasulaitteistojen osalta, mikäli ne muutoin ovat tä
män ohjeen mukaisia.
Ajoneuvo, jonka sisätilaan on asennettu avoliekkisiä käyttölaitteita, on varustettava painovoimaisella vähimmäisilmanvaihdolla siten, että vähintään yksi il-manvaihtoaukko sijoitetaan sekä lattian että katon rajaan tai kattoon. Nämä vähimmäisilmanvaihtoon kuuluvat ilmanvaihtoaukot eivät saa olla suljettavia.
Jos yksittäin valmistetulle tai maahantuodulle ajoneuvolle ei suoriteta vähimmäisilmanvaihdon testausta, voidaan edellä mainittujen ilmanvaihtoaukkojen riittävänä vähimmäispinta-alana pitää 100 cm2."""
Kuva jonka tuossa ylempänä laitoin on 2008 mallin Burstneristä,eikä ole omavalmiste eikä yksittäiskappaleena maahantuotu.Näillä mennään
@rami
HÄMÄLÄINEN MARKKU
18.10.2009 12:51
Kuten aiemmin kirjoitin, meillä on Sepon kanssa samalla tavalla toteutetut autot.
Tästä syystä en teippaa ovien aukkoja umpeen.
Aion kuitenkin nukkua edelleen levollisena autossa.
Oletan niinkin suuren valmistajan kuin Hymer tuon asian miettineen eikä tehneen siitä kaasukammiota.
Onko joku tukkinut ovien avaskahvoista tulevan vedon, ilman ovien takana olevien tuuletusreikien tukkimista?
REINI SEPPO
18.10.2009 13:17
Muutin otsikkoa koska vellit ja jauhot tahtoo sekaantua!
Se kuva joka Sulla on ylhäällä,on ihan hyvä !toteutuksenakin ,näin voidaan tehdä/toteutaa korvaus ilman tulo. Ja intecroidussa kun ei ole ovissa aukkoja!! Ajaessa moista ei tarvita,kun vaihtuu liian kanssa se ilma!!! Pato,alipaineet,efectorit ym..
Mainitsit myös likaisesta ilmasta joka tulee suodattimen kautta!!SE ON TOSI likaista! Mutta jos käyttää siinä suodatinta on hyvä varmistaa läpivirtaus määrä:lumi sateella ja loska kelisissä ! Ja saa sen ilman kiertämä toisinkin päin, sisään kattoluukuista ja ulos korvausilma aukosta (ajaessa)! Ei suttaannu petivaatteet ja piironki t.se
NIEMINEN RAIMO
18.10.2009 13:22
Mielestäni tässä ei niinkään ole kysymys valmistajasta,olkoon vaikka Rolls-Rouce.Vaan että onko nämä valmiina matkailuajoneuvoina EY-tyyppihyväksyttyjen ajoneuvojen tehdasasenteiset nestekaasulaitteistot muutoin tämän ohjeen mukaisia.
Se ken on ollut mukana rekisteröintikatsastuksessa voi varmaan kertoa miten tarkkaan nämä ilmankiertoasiat katsotaan.Mieleen tulee väistämättä nämä painokeskustelut.
Nämä ovissa olevat ilmanvaihtoaukot on varmaan aivan pelittäviä ainakin niin kauan kun kukaan ei innostu tekemään tiukkaa väliverhoa,niinkuin ylempänä mainittiin.Tämä väliverhon teko on kaiketi puoli-integroiduissa houkutteleva vaihtoehto.
@rami
NIEMINEN RAIMO
18.10.2009 13:38
Jep. Suodatinharso on nimenomaan tähän tarkoitukseen tehtyä,saa alan liikkeistä metritavarana itse voi leikata sopivan palan. En havainnut ilmanvirtaukseen mitään eroa näppituntumalla.Toisaalta tehtaalla tehty ohjaamon ja asunto-osan liittäminen on tehty sen verran karkeesti että alakulmista tulee ilmaa liiankin kanssa.
Tarkkana täytyy olla ilmojen kanssa.
@rami
NYYSSÖNEN KAJ
18.10.2009 13:42
ainoat firmat jotka tarkastaa ja katsataa kaasulaitteistoja on valtuutetut kaasuasennusliikkeet.
Siis ne joilla on asennus ja tarkastusoikeus. Autojen katsastusasemat vain tarkastavat että on joko tyyppitodistuksessa hyväksytty tai kaasuliikkeen hyväksyntä ensi(tyyppi)/muutoskatsastuksessa.
Autokasastus ei tarkasta/katsasta 230V sähköasennuksia eikä mitään kaasuasennukseen liittyvää, eivät edes näitä aukkoja.
REINI SEPPO
18.10.2009 14:08
http://www.tukes.fi/fi/Toimialat/Kemikaalit-ja-kaasu/Nestekaasulaitteet/kaasualaitteistot-ajoneuvoissa/
Tuossa on valvovan viranomaisen TUKES sin informaatiota ,jos jotain kiinnostaa ,myös asennusliikkeistä. t.se
HAAPANEN TIMO
18.10.2009 15:21
Mun autossani ainoa lattiatason tuuletusaukko on asunto-osan ovessa, eikä sekään ole aivan alhaalla.
Mitään muuta reikää ei ole, eikä sellaista säännösten mukaan tarvitse ollakaan. Ohjaamon ovien reiät voi huoleti tukkia, niitä ei ole laskettu mukaan ilmanvaihtoon.
Tuuletusaukkojen pääasiallinen tarkoitus on nimenomaan ilmanvaihto, ei niinkään kaasun ulospääsy.
Kaasu on hajustettua, se kyllä havaitaan, mutta jos liedellä onnistuu ilman happipitoisuutta pudottamaan, alkaa muodostua häkää.
Tässäkin asiassa on pitänyt säännökset laatia kaikkein pösilöimmän käyttäjän mukaan.
@timppa
REINI SEPPO
18.10.2009 15:49
Ajoneuvo, jonka sisätilaan on asennettu avoliekkisiä käyttölaitteita, on varustettava painovoimaisella vähimmäisilmanvaihdolla siten, että vähintään yksi il-manvaihtoaukko sijoitetaan sekä lattian että katon rajaan tai kattoon. Nämä vä-himmäisilmanvaihtoon kuuluvat ilmanvaihtoaukot eivät saa olla suljettavia.
Jos yksittäin valmistetulle tai maahantuodulle ajoneuvolle ei suoriteta vähim-mäisilmanvaihdon testausta, voidaan edellä mainittujen ilmanvaihtoaukkojen riittävänä vähimmäispinta-alana pitää 100 cm2
HAAPANEN TIMO
18.10.2009 16:41
Juuri näin on autossani. Ja teidän kaikkien muidenkin autoissa.
HÄMÄLÄINEN MARKKU
18.10.2009 16:55
Kun aikonaan (ihmiskunnan alkuhämärissä) rakensin ekan matkailuautoni selvittelin tuota ilmanvaihtoa.
Sillosen VTT:n (jonka tonttia hoitaa nykyään Tukes) asiantuntija vastasi ilmanvaihtotestauksen tehtävän polttamalla kaasuliekkiä jossa palaa tietty määrä kaasua kutakin henkilöä vastaten.
Samalla tutkitaan ilman laatua, en muista oliko häkä, vai hiilidioksiidi pitoisuutta.
Joka tapauksessa hän sanoi minulle etten saa Nalle Sisua niin tiiviiksi, että kahdeksalta ihmiseltä loppuisi ilma.
Kuinka matkailuvälineet tänä päivänä testataan, en tiedä, mutta ennen kaikkea oli kyse hapen riittävyydestä ja sitä varten ettei yksittäiskappaleita tarvitse testata on tuo tuuletusreikien kokosääntö käsittääkseni tehty.
Tehdasvalmisteiset on ollut testattava jo kauan aikaa.
Kaasujärjestelmät tulee toki olla kunnossa, eikä olemassa olevia reikiä saa tukkia.
REINI SEPPO
18.10.2009 16:59
Hyvä !!! Nyt lopetan tään kirjoittelun. Tästä voi jokainen SIILATA parhaat osat , vaikka kyllä joskus tuntuu kun "puhuttais ilman alaleukaa" viitataan säädöksiin, asetuksiin ym. tuomatta sitä kohtaa esille esim. linkkinä( saa olla pikä semmoinenkin) Tiedon kuitenkin pitäis olla OIKEAA!!
Ja vaikk tää ei lämmitäkkää repsikan polvii!! Niin kuitenkin!!! t.se
PALIN MATTI
18.10.2009 17:04
Raimo kirjoitti: "Putkiston kaasuvuotoja varten on letkurikkoventtiilit jotka putkistossa sattuneen vuodon johdosta sulkevat kaasun syötön pulloista."
Tuo ei nyt ihan menen noin. Letkurikkoventtiili on lähinnä letkun murtumista tai katkeamista varten.
Letkurikkoventtiilihän on virtausvahti, joka sulkee kaasuvirtauksen sen kasvaessa yli venttiilin asetusarvon. Asetusarvon tulee luonnollisesti olla suurempi kuin kaikkien kaasukäyttöisten laitteitten käytön vaatima yhteinen maksimivirtaus.
Kaasujärjestelmässä voi siis olla melko isokin vuoto, eikä letkurikkoventtiili sitä tunnista.
On kyllä olemassa ihan vasittuja vuodonilmaisulaitteitakin, joissa olevan nesteen kuplinnasta voidaan ihan manuaalisen okuloinnin avulla havaita järjestelmän vuotaminen.
HAAPANEN TIMO
18.10.2009 18:40
Näinhän se on.
Uuden säädöksen mukainen paineensäädin/letkurikkoventtiili katkaisee kaasunvirtauksen jos paine putkistossa laskee alle 28 mbar:n tai virtaus ylittyy 25% säätimeen merkitystä lukemasta.
@timppa
PIETARILA ILKKA
02.12.2009 21:33
kyllä taas kerrankin keskustelu karkasi pääaiheesta