SFC:n uutiskirje 3/2009
MERIKALLIO VELI-PEKKA
08.10.2009 15:37
Luettuani tuon tuoreen uutiskirjeen eli sfc:n kannanoton hallituksen esitykseen ajoneuvoveron uudistamiseksi, koskien matkailuautoja, heräsi vain yksi aatos päässäni:
Miksi tuo hiilidioksiidipäästöjen mittaus on nyt tässä yhteydessä niin mahdotonta, multa kun joka katsastuksessa se mitataan ja katsastajalla näyttää olevan varma tieto oikeista raja-arvoista, minne ne nyt ovat lainsäätäjältä ja AKElta hävinneet.
Ja jos autonvalmistajat kuitenkin ilmoittavat pakettiautojen päästöt ja suurin osa m-autoista valmistetaan näille alustoille, olisiko täysin mahdotonta säveltää jokin kerroin, jossa massan lisäys pakuun verrattuna, tulisi huomioiduksi.
Nähtävästi ei, koska nyt ajetaan massaperusteista verotusta kuin käärmettä pyssyyn ja rokotetaan matkailuautoilijalta kolminkertainen maksu (280%).
Siirryttävä pakuun ja heitettävä patja lattialle, ihan vain periaatteesta!
HALMEENMÄKI JUHANI
08.10.2009 17:14
Kyse on eri päästöistä. Katsastuksen päästömittaus kertoo moottorin kunnosta. Verotuksen päästöt taasen sen paljonko moottori kuluttaa ja samalla saastuttaa.
Ja samankaltaista sekä luotettavaa tietoa tuosta montako CO2 grammaa auto jättää per kilometri ei ole olemassa tai tallennettu useimmista vanhemmista autoista.
Kuten jo tuolla toisaalla totesin, olisi tuohon massaperusteeseen voitu ottaa mukaan teho, joka on tietona olemassa kymmenen vuotta pdemmältä ajalta. Vähän kuten moottoripyörissä liikennevakuutusta muuttaa tehopainosuhde.
VIRTANEN HANNU
08.10.2009 18:21
Niin, nyt tulee minun Ford Transit 2,2l matkailuautona veroa 485e
mutta sama moottori pakettiautoa ja samalla 3480 kg kokonaispainolla päästö 219 g/km ja vero 186 e. Eli sama moottori ja samat painot mutta kun pakettiautolle löytyy päästötieto. On se niin väärin....
HALMEENMÄKI JUHANI
08.10.2009 18:35
Sama vääryys koskee monia henkilöautojakin jos yhtään lohduttaa...
JANHONEN MATTI
08.10.2009 18:45
Verot ja vallankin uudet veropohjan laajennuksen kautta kannettavat verot naamioidaan aina hyvien tarkoitusten taakse.
Niin tässäkin verouudistuksessa. Veromallia "myydään" sen ohjaavalla vaikutuksella, jossa kohoavan verotuksen arvioidaan ohjaavan ihmiset ostamaan nykyistä vähemmän kuluttavia ja siten vähemmän päästöjä aiheuttavia autoja.
Kyllähän taustalla on kuitenkin myös viskaaliset syyt, mikä näkyy lakiesityksen perusteluissa. Pakettiautojen perusveron arvioidaan lakimuutoksen seurauksena kohoavan nykyistä 37 miljoonasta 87 miljoonaan euroon. Ei tässä oikeudenmukaisuutta matkailuautojen osalta haeta vaan rahaa.
Toisaalta jos Suomessa joskus luovutaan autoverosta, niin tämäntapaiseen veromalliin siirtyminen vaiheittaan on välttämätöntä, koska valtiohan ei koskaan luovu verotuloistaan - verotuskohteet vain vaihtuu.
Silloin tällainen uuden auton kulutukseen/CO2 päästöihin perustuva kiinteä vuotuinen vero on poikaa, koska se takaa valtiolle vähintään entiset verotulot riippumatta siitä ajetaanko autoilla vai ei. Toinen mallihan olisi verottaa auton käytön mukaan, jolloin käyttövero olisi esim. osana polttoaineveroa.
Kenelle tämä veromalli sitten taas olisi oikeudenmukainen/epäoikeudenmukainen onkin jo eri juttu.
JOKINEN REINO
08.10.2009 19:36
Miten voi olla kyse eri päästöistä?Ei katsastusmies niitä tarkasta sen vuoksi, että on huolissaan auton moottorista.Ja jos arvot on liian korkeat, ei leimaa tule.Ja mistä katsastusmies on arvot saanut ,jos niitä ei ole?
NIEMELÄ KARI
08.10.2009 20:20
Kukutusvertailu :2005 Fiat 2,0 pakettiauto satasella noin 10 litraa, 2002 Fiat 2,3 alkooviauto satasella noin 11 litraa, eli ei öle paljon eroa .
NYYSSÖNEN KAJ
08.10.2009 21:26
Mitekäs se kaksivaiheisesti valmistetun matkailuauton oma paino saadaan selville kun valmistaja, myyjä, ostaja, eikä AKE sitä tiedä. Nämä verotuspäästöt mitataan kuitenkin hyvin lyhyillä pyrähdyksinä jotka ennemmin muistuttaa kaupunki liikennettä.
Joten testissä kulutus korreloi enemmänkin auton tyhjäpainon kanssa. Eli laitetaan tyhjä pakettiauto ja tyhjä matkailuauto (mitähän se tarkoittaa) samaan testiin. Sitä hän tuohon päästöpohjaisen taulukon puolelle pääsy edellyttää.
VÄLIAHDE JUSSI
08.10.2009 21:52
Minua ihmetyttää tuo idästä tuleva kalusto eikö ne voisi
pistää myös maksamaan saastuttamaansa ilmaa ja kuluttamiaan meidän
teitämme. Ryssät ajaa kuin Euroopan omistajat maksamatta mitään.
LAITSALMI TANJA
09.10.2009 13:03
Mikäli vähäpäästöisellä autolla ajetaan vuodessa 50.000 km ja runsaspäästöisellä 5.000 km, niin kumpikohan saastuttaa vuodessa enemmän. Vähäpäästöinen selviää kuitenkin pienemmällä käyttöverolla.
Jos halutaan rankaista saastuttamisesta olisi kai oikeudenmukaisinta luopua vuosimaksusta ja nostaa polttoaineveroa.
Kari
NIEMELÄ PASI
09.10.2009 15:25
Eihän tuossa tarvita mihinkään omamassaa kun verutus perustuu kokonaismassaan.
"Vanhemmat autot verotetaan tulevaisuudessa kokonaismassan perusteella, koska niillä ei ole rekisterissä EU-direktiivin mukaista CO2-päästötietoa."
RAIMESALO RAIMO
09.10.2009 15:42
Taitaapi olla pikkasen myöhässä tämä liiton kannanotto. Sain tänään postissa ajoneuvoverolipun. Sen mukana oli liite josta ilmenee, että vero muuttuu päästöperustaiseksi ja ensimmäiset CO2 -perusteiset veroliput lähetetään maaliskuussa 2010. Perusvero määräytyy kokonaismassan mukaan ja omassa autossani tuo korotus on noin 300%. Lohtua tuo tieto, että sen lisäksi perittävään käyttövoimaveroon ei ole esitetty muutoksia. Uskokoon tätä ken haluaa.
JOKINEN REINO
09.10.2009 15:55
Ei kyse ole mistään päästöistä, vaan Caravaanareita on liikenteen seassa jo holtiton määrä .Sen "HERRA" on hoksannut, ja rahastaa mielin määrin, eikä kukaan voi mitään.Sirkushuvit ei ole tarkoitettu RAHVAALLE.
LIIMATAINEN HANNU
09.10.2009 16:30
"Mikä ei ole oikeus eikä kohtuus, ei saata olla lakikaan"!
Mutta näissä veroasioissa ei tietenkään oikeudenmukaisuudella eikä kohtuudella olekaan mitään tekemistä. Vaikka hurskaasti sanotaan että: "valtio, se olemme me" niin meidän valtaan päästämät poliitikot eivät pysy missään kohtuudessa, eikä oikeudenmukaisuudessakaan, mikään ei heille riitä kun on heidän omista eduistaan kysymys. Rahvaan etu ja hyvä on toisarvoista, ainahan rahvas valittaa ja vinkuu, paaskaakos siitä kannattaa välittää. Vallanhaltijoiden näkökulmalta.
Miksi ei jo lopultakin mentäisi siihen 'kokonaisvaltaiseen' verotukseen, eli hallintovalta säännöllisesti lähettää kyselyn että: "onko sinulla vielä rahaa, missä ne ovat ja milloin voimme noutaa ne"? Ei tarvitsisi keräillä muruja eikä säilytellä lippuja lappuja, kaikkihan meiltä kupataan kuitenkin. Kermana välittömät verot ja loput välillisillä veroilla! Ja mitäs rahvas rahalla tekeekään, juopottelisi vain ja harrastaisi kaikenlaista epätervettä elämää. Pääomat sinne ja heille jotka sitä osaavat oikein käyttää. Höylälautoihin, tukieuroihin ... jne., löytyyhän noita tärkeitä kohteita, etenkin raskaissa hallintoaskareissa. Hmmm ...?
Ps. Siitä asiasta, kun me olemme niin lampaita ja saamattomia, niin joutaakin meitä rangaista, veroilla ja maksuilla. "Niin kauan on huijareita kun löytyy huijattavia"! KJON!
KNAAPI JUHA
09.10.2009 16:33
Hurskaasti on puhuttu jo pitkään, että autojen verottaminen tullaan suuntaamaan omistamisesta käyttämiseen.
Tosiasiahan on toinen. Valtiovalta tarvitse kaikki tulonsa ja mielellään uusiakin tuloja. Muodikkaasti sanotaan, että "veropohjaa on laajennettava". Uudet autovero, auton käyttömaksut ja dieselvero joutuvat tuottamaan entistä enemmän. Perästäpäin sitten korotetaan polttonesteitten verotusta ja sitten taas vedotaan "käyttämisen verottamisesta".
Toinen todellinen rahasampo on nopeussakot. Niiden tuotto on kustannuksiin nähden tähtitieteellinen. Uusista "nollatoleransseista" puhutaan aivankuin ne tuottaisivat lisää liikenneturvallisuutta. Tiedotusvälineitä seuraamalla käy erinomaisen selkeästi ilmi, että ihmishenkiä vaatineet liikenneonnettomuudet lähes poikkeuksetta johtuvat suurista nopeusylityksistä ja piittaamattomasta ajotavasta.
Ajatella, että sisäministeriöllä on varaa siirtää poliisiresursseja huomautuslappujen kirjoittamiseen pienistä ylityksistä, joita epähuomiossa tulee itsekullekin. Silti uutismateriaaliksi on jaettu tietoja, että nollatoleranssi olisi muka vähentänyt suuria nopeusylityksiä. Mitenkähän tuokin lienee todettu.
Ikävä kyllä on mielestäni todettava, että piittaamattomaan ajamiseen, älyttömiin ohituksiin ja suuriin ylityksiin puree ainoastaan lisätty poliisin suorittama valvonta, ei kameroitten lisähankinnat ja rahankeruu.
HALMEENMÄKI JUHANI
09.10.2009 17:33
"Ei katsastusmies niitä tarkasta sen vuoksi, että on huolissaan auton moottorista."
Ei se ole huolissaan moottorista, vaan siitä että se on hyväksyttävässä kunnossa eikä saastuta = ei rikki.
"Ja mistä katsastusmies on arvot saanut ,jos niitä ei ole?"
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/0CAB62FB-35F1-4440-944D-9C6C02F4CE62/0/9372082007_Katsastuksen_arvosteluperusteet.pdf
Ja sivu 24, näetkö tuolla noita katsastuksessa hyväksyttäviä raja-arvoja luetelluiksi eri merkkien, eri mallien ja moottoreiden perusteella? Ei näy ei. Ei koska katsastuksessa on samat rajat kaikille samanikäisille autoille!
KNAAPI JUHA
09.10.2009 17:51
Hei Hannu, relääx mään!
Nyt vaan ei pidä vajota katkeruuteen, kerrassaan vaan niinkuin Veikko Huovinenkin viisaasti lausui: Toiveikasta talvimieltä!
Varovasti nyt vaan Hannu. Älä vaan tee mitään epätoivoista itsellesi!
Jorvan Ollia nyt apuun... Sanoisit jotain rauhoittavaa taidollasi.
LIIMATAINEN HANNU
09.10.2009 18:00
Juha, sitä "toiveikasta talvimieltä" kyllä minulla piisaa, vaan on joskus hauskaa 'herkutella' ja himpan kiukutella vallanhaltijoihin päin, se on minunkin perusoikeus, niitä viimeisiä ja vähäisempiä!
Jorvan Olli on todella hyvä 'lampaansyöjä', siis Hyvä Ihminen, missähän mies luuraa, onko eksynyt sinne perämetsäänsä?
Ps. Ahistus aina helepottaa kun lukaisee Veikkas Huovinenskin kirjoja, mitä tahansa niistä. Naatintoo parhaimmillaan!
NYYSSÖNEN KAJ
09.10.2009 18:20
Tällänäkymin CO2-päästötietoja ei tule UUSIIN matkailuautoihin. Niihin autoihin jotka on valmistettu alustan valmistajan tehtaalla loppuun asti saadaan CO2-tiedot, onko sellaisia matkailuautoja?
MANNINEN ESA
10.10.2009 01:25
Hyväää, Hannuuu !!! Allekirjoitan.
HALTTUNEN TEUVO
11.10.2009 13:45
Päästöt tulisi mitata vielä Suomen pakkasissa ajettaessa. Niitähän tulee enemmän kylmällä moottorilla.
Termostaatin merkitys on ainoastaan estää ylikuumentuminen maksimirasituksella eteläisten maiden helteessä.
Mikäli moottori on niin suojaamaton, että tarvitaan Eberi ajon aikana, tulee Eberistä lisäpäästöt. Näille "keksinnöille" kuuluisi tuonnin pysäyttävä verotaso.
JOKINEN REINO
11.10.2009 15:42
Joo olen ajatellut lopettaa Caravaanari hommat ,saastuttamisen vuoksi. Ja alan harrastaa Tractor pullingia, se on hieman siistimpää touhua. Tai jotain rallia, ehkä kiihdytysajoa,koska ne ovat elintärkeitä,siksi niistä ei tarvitse maksaa veroa!
ASIKAINEN MATTI
13.10.2009 11:47
Eikös tämä CO2- päästö lasketa jonkin normin mukaisesta auton 100 kilometriä kohti kuluttamasta polttoainemäärästä. Asiahan olisi yksinkertaisinta toteuttaa oikeudenmukaisesti panemalla vero polttoaineeseen, jolloin vero tulisi maksetuksi juuri sen mukaan, miten paljon olet ajanut = kuluttanut polttoainetta = saastuttanut. Eihän auto kotipihalla seisoessaan saastuta yhtään, oli sen CO2-päästöarvo mikä tahansa. Maantiellä sen saastutus riippuu siitä, miten raskaalla autolla ja jalalla ajat.
PAJUNEN VEIKKO
13.10.2009 14:19
KYLLÄ SE MATTI MIELESTÄNI ON TÄYSIN OIKEIN KUIN SEN ESITIT,MUTTA TÄMÄN HETKISILLÄ PÄÄTTÄJILLÄ TUO OIKEUDEN MUKAISUUS TAJU ON EHKÄ ERILAINEN.