Matkailuauton hupiakku
KLEMETTI SEPPO
01.10.2009 20:41
Mikä mahtanee olla hupiakun keskimääräinen kestoikä. Adriassa rupesi akun hälytysvalo vilkkumaan viikko sitten ja latasin sen verkkovirralla. Taas siitä oli virta kadonnut vaikka ei ole ollut autolla nyt käyttöä. Auto vm. 06. Mikään sähkölaite tai valo ei ole ollut tai jäänyt päälle.
Mikä olisi paras tapa mitata se yleismittarilla ja se lataako auto sitä?
HAAPANEN TIMO
01.10.2009 20:46
Mulla on kahdeksas vuosi meneillään.
Mikähän on akun tyyppi?
Jos siellä on vanhanaikainen korkillinen lyijyakku, on vesi loppussa ellet ole lisännyt.
KOSKINEN OLLI
01.10.2009 21:42
Voisiko olla jokin laite joka vie hieman sähköä kaiken aikaa?
Lataa akku täyteen ja kytke akku sen päävirtakytkimestä irti.
HALMEENMÄKI JUHANI
02.10.2009 16:34
Ja onko ollut oikeassa käytössä eli ei ole päästetty tyhjäksi eikä pidetty pitkään vajaanaa, onko akku minkä ikäinen ym vaikuttaa ikään.
SUOMI SEPPO
02.10.2009 18:28
Minun 2005 Adriassa hupiakku (geeli) kesti vuoden. Takuu ei kuulemma koskenut akkua.
Vuoden 1995 mallisessa CI:ssä (Granduga) oli (happo)akku loppu kun pääsin liikkeestä kotiin. Tämän takuu kattoi. Alko-ovissa oli lukulampun poltin palanut ja oli ihan mustunut. Tämä oli kai syväpurkanut akun ja se ei tointunut vaikka purin ja latasin sen monta kertaa.
@seppo
HALTTUNEN TEUVO
02.10.2009 21:23
Lataamisen toteamiseksi: Mitataan jännite akun navoista moottorin ollessa pysäytetty.
Sitten mitataan jännite moottorin käydessä, jolloin jännitteen tulisi olla korkeampi, esim. 14,2 V.
WILHELMSSON LEIF
02.10.2009 21:57
Olen ymmärtänyt että jos geeliakun tyhjentää täysin niin se on mennyttä tavaraa. Minun 2005 auton akku toimi hyvin kunnes vihdoin autoa, nyt on AGM saapa nähdä miten se.
IPATTI VEIKKO
03.10.2009 15:06
Mielestäni geeliakku on hyvä akku, sitä ei vaan pidä yrittääkään ladata lyijyakun laturilla. Sen latausvirrat ovat aivan toista luokkaa kuin lyijyakun. Tiedäb muutamia akkuja tuhoutuneen em tavalla ladatessa.
KOSKINEN OLLI
04.10.2009 13:11
HALTTUNEN TEUVO kirjoitti:
"Lataamisen toteamiseksi: Mitataan jännite akun navoista moottorin ollessa pysäytetty.
Sitten mitataan jännite moottorin käydessä, jolloin jännitteen tulisi olla korkeampi, esim. 14,2 V."
Juurikin näin, tällä mittauksella selviää se, että onko laturi kunnossa.
Huonossa akussa on kaksi huonoa puolta: Yleensä huomio kiinnittyy siihen, ettei se anna virtaa ulos niinkuin pitäisi.
Mutta huono virran antokyky johtuu yleensä siitä se ettei akku ota latausvirtaa vastaan niinkuin pitäisi.
Latausvirran ottoa ei kyllä kotikonstein kovin helposti pysty selvittämään.
Lienee niin, että jos laturi on kunnossa, eikä akku lataannu, akun vaihto uuteen on edessä.
KLEMETTI SEPPO
04.10.2009 17:59
Akun ikä näyttäisi olevan nyt 4 vuotta kun se on autoon tehtaalla laitettu.Voihan se olla muutaman vuoden vanhempikin kun on seissyt Adrian tehtaalla hyllyssä. Akun merkki on Exide geeliakku. Auto lataa 15.22 V hupiakkua ja 15.46 V auton omaa akkua eli laturi on kunnossa.
Alkun kyljessä on tarra, jossa lukee, että maximi latausvirta on 14.4 V. Liekö sitten siinä,että kun auto lataa enemmän voltteja kuin tuo maximi, akun ikä pienenee.
Eipä siinä auta kuin marssia akkukauppaan ja pistää uusi geelipatteri paikoilleen. Akku on kyljellään etupenkin alla ja normaalia happoakkua ei sinne oikein mahdu pystyyn.
HAAPANEN TIMO
04.10.2009 18:24
Eikös tuollainen latausjännite ole selvästi liikaa kaikille laitteille. Onko sulta palanut lamppuja usein?
NYYSSÖNEN KAJ
04.10.2009 18:31
kun lyjjyakun jännite ylittää pitemmän ajan 14,9 V alkaa akkuun syntyä vaurioita.
Pitempi aika, yli tunti.
Startti ja lyjjyakun arvoja:
Puretun akun saa nopeimmin täyteen jos latausjännite saa nousta 14,4 V vähintään.
Täysladatun akun ylläpito, niin että ei synny kaasuuntumista 13,8 V jatkuva lataus
Geeliakkua en laita mihinkään leluja ne ovat. Starttiakut ovat matkailukäytössä edullisia hankitahintansa takia. Kesto asuntopuolella ei ole paras mahdollinen n. 3 - 6 vuotta.
NÄÄTSAARI JUHANI
05.10.2009 06:19
2007 Burstnerin Ducatossa Blaupunktin radio-navikaattori otti 0,5A virtaa valmiustilassa vaikka ei manuaalin mukaan pitäny. Käytettiin radion maahantuojan toimesta Saksassa korjattavana eikä korjaantunu.Laitatin radiolle kojalaudan syvennykseen keinukatkaisijan,näin kulutus loppui.
Edellisestä johtuen jo autoa luovutettaessa osa tupla-akkujen kennoista oli tuhoutunut eikä akut pitäneet virtaa.Akkujen viallisuuden seitsemän merkin maahantuoja tosin tieten salasi,liki vuoden ongelmien ja kädenväännön jälkeen akut uusittiin takuuseen.
KLEMETTI SEPPO
05.10.2009 15:48
Pari takalamppua on palanut, ei muuta. Pitää vielä mittauttaa torstaina korjaamolla uudestaan kun auto menee jakopään hihnan vaihtoon.Kysäsenpä samalla latauksesta, onko se arvoiltaan kunnossa. Saattaapi olla, että oma mittari ei ole niin tarkka.
KLEMETTI SEPPO
09.10.2009 12:37
Eipä siinä liioin ole keinoja käytettävissä, jos auto lataa liikaa voltteja. Akun suositus 14,4 V ja auto lataa 15,22 V.
Pitäisi kait matka-auton valmistajan huokehtia siitä, että vermeet toimivat yhteen, mutta näin ei taida välttämättä olla.