Asuntoauto seisomaan yli talven

KARLSSON DAN 28.09.2009 17:25

Vesi ja viemäri on tyhjä ja akut otetaan pois. Onko mitän muuta mitä pitäisi tietää ja hoitaa ennen kun laitetaan auton seisomaan n 7 kuukautta. Meillä on kylmä varastotila missä on tarkoitus pitää auton, olisko hyvä jättää kattoluukkut tai ikkunat vähä auki, vai kuinka. Toinen kysymys, jos ajaa myöhään syksyllä pohjoiseenpäin ja tulee pakkasia voiko silloin käyttää auton vesi ja viemäri vai pitäisikö tyhjentää vesisäiliön ja putket jos on kylmää?

TERVO JARI 28.09.2009 18:34

Jyrsijät voi tehdä palijo ikäviä ylläreitä . . .

Jos asut reissussa ollessasi siinä autossa ja lämmöt on päällä, kaikki ne vesisäiliöt/putket jotka on sisällä pysyvät kyllä sulana, tuskin nyt verme niin harakanpesä on ?

Mutta jos on eristämätön ja ulkopuolinen harmaavesisäiliö se saattaapi jäätyä jos on oikke kylymää . . .

Kun jätät sitte vermeen talaviteloille, vesi-imuri on hyvä verme jolla "imeskelet" putkiston kuivaksi, ei tule jäätymisvaurioita . . .

Kerro mistä kulkineesta on kyse niin semmosen omistaja voip antaa yksityiskohtaisempia ohjeita . . .

Jari

KUNNAS TAPANI 28.09.2009 21:14

Jos seisotat autoa monta kuukautta, niin laita alle sellaiset tuet, että paino ei ole renkaiden varassa. Tai ainakin kevenee se renkaille tuleva paino. Ovat sitten vähemmän kulmikkaat nuo kumit, kun taas keväällä lähdet tien päälle.

PÄIVINEN UNTO 29.09.2009 07:46

Kannattaako. Kaveri seisotti autoa kylmässä ja jätti jotain luukkuja auki. Hiiret ja muut jyrsijät piti pileet ja laskun maksoi isäntä. Sähkölaitteiden osalta hapettumat ja kosteus teki myös omia töitään. Auton käyttöön otto tuli sitten maksamaan reilut puolitoista tonnia. Akut kannattaa pitää autossa ja ladata parin kuukauden välein. Näin säästyt varmaan suurelta vaivalta. Autoa tulisi myös ainakin moottorin osalta käyttää että männät ja laakerit saisivat voitelua ja näin vältät ruostumisen ja männänrenkaiden kiinnijuuttumisen. U.P

KUNNAS TAPANI 29.09.2009 11:30

Nuo on kyllä hyviä pointteja. Eräässä matkailuajoneuvoliikkeessä kertoivat, kuinka pitempään pihalla seisovissa autoissa ja vaunuissa menee toisinaan jarrut jumiin ja niitä pitää sitten availla ja herkistellä.

Onko kysyjällä mahdollisuus liikuttaa autoa esim. parkkipaikalla seisonnan aikana? Sekin voisi jo auttaa asiaa, jos autoa vähän siirtelisi, jolloin liikkuvat osat ei jumiudu paikalleen eikä renkaat litisty. Tien päällehän ei ole asiaa, jos keskeyttää vakuutukset. Mutta ainakin omalla pihalla saa varmaan vähän autoa liikutella ilmankin voimassa olevia vakuutuksia.

Ajettavaksihan nämä on tarkoitettu, eikä se auto ainakaan parane seisotuksen aikana.

KOSKINEN OLLI 29.09.2009 21:08

Joo, ei parane auto ajamisesta ja hieman näyttää siltä että ei se parane seisoessakaan... : D Mulla on tuollainen -71 mallinen, periaatteessa ajo- ja katsastuskelpoinen autovanhus katoksessa seisomassa ollut muutaman vuoden. Kyllähän sitä ajoittain hieman liikuttelen. Jarrut tahtoo jumittua, ja juuri hiljattain kun kävin kokeilemassa, tuulilasinpyyhkimien moottori pyöri vain vaivaisesti. Eroon pitäisi siitä hankkiutua.

LINNAVUORI JARI 30.09.2009 08:31

Kannattaako öljyt vaihtaa syksyllä vai vasta keväällä, kun auton ottaa käyttöön? Voisi ajatella, ettei kannata jättää vanhaa öljyä puoleksi vuodeksi eli vaihtaa ne syksyllä, mutta voi myös ajatella, että uusikin öljy vettyy talven aikana, kun lämpötila vaihtelee ja kosteus tiivistyy vedeksi.

Kosteuden tiivistymistä vedeksi tapahtuu myös auton sisällä ja tuuletuksen parantamiseksi tekisi mieli jättää edes yksi kattoluukku auki. Mutta olis kyllä todella ikävää, jos sisään tulisi jyrsijöitä. Asuintiloissa on aina jonkinlainen ilmanvaihto, jotta asukkaat eivät tukehdu nukkuessaan. Ilmeisesti tämä sitten riittää tuuletukseksi kylmässä talvisäilytyksessä? Vai onko syytä laittaa jonkinlainen kosteudenkerääjä?

KUNNAS TAPANI 30.09.2009 11:22

Öljyn osalta voisi miettiä, mitä talven aikana tapahtuu öljyyn liuenneille epäpuhtauksille: laskeutuvatko pohjalle, josta niitä ei saa kevään öljynvaihdossa kunnolla pois.

Kosteudenkerääjän laittaisin ilman muuta, vaikka siellä ilma vaihtuukin.

TAIMIO REINO 01.10.2009 17:17

Minulla on 96-vuoden Hymeri Ducaton alustalla ja se talvehtii kylmässä vanhassa navetassa. Verkkosähkön olen pitänyt kiinni autossa, akut pysyy timmissä. Sähköä kuluu seisokin aikana 4,5 - 5 kWH eli ei mikään paha hinta. Sisällä olen laittanut alkovin patjan alle ne tikapuut ja puutarhapöydän jalkaputket, jää ilmarakoa patjan alle. Kaikki istuimien pehmikkeet ja selkänojat olen myös nostellut pystyyn ristiin rastiin jotta ilma kiertäisi. Kosteudenpoistaja on tietysti itsestään selvyys. Auto seisoo nelisen kuukautta paikoillaan. Viime talvena oli autossa vierraillut hiiriä, papanoita oli joka puolella. Vaihdekepin kumi oli ainoa mitä oli pureskeltu tai en ainakaan kesän aikana muuta havainnut. Kun täräyttää koneen käymään keväällä, maailma peittyy kyllä komeasti savuun. Täytyy malttaa mielensä ja antaa koneen hyrskyttää tyhjäkäynnillä muutaman minuutin jotta öljyt löytävät paikkansa. Jarrut ovat keväällä aika jumissa ja pääsee aika pamaus kun irtoavat. Katsastus on niin pahaan aikaan että auto täytyy ajaa lähes suoraan katsastukseen mutta aina on hyvin läpi mennyt. Seuraava homma on sitten öljyn, öljynsuodattimen ja polttoainesuodattimen vaihto ja kesä voi tulla.

PALIN MATTI 01.10.2009 18:13

Käsijarrua ei kannata vetää päälle talviseisonnan ajaksi. Ei sillon pamahtele mikkään liikkeelle lähettäessä.

Ja öljyt ja tampaxit kannattaa vaihtaa syksyllä. Vähemmällä syöpymisellä selviää moottori seisonnasta, kun on uuet öljyt sisällä. Käytetty tiisseliöljy ku on imeny itteesä rikkiä sun muita haitallisia epäpuhtauksia käytön aikana. Puhas öljy suojaa moottoria huomattavasti paremmin.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.